Trillen tijdens remmen
Geplaatst: 10 aug 2013, 13:07
Onze 609 heeft sinds we deze auto hebben last van trillingen tijdens het remmen. Hij doet dit vooral als je van een hogere snelheid flink moet doorremmen zoals bijv. bij een afrit van de snelweg.
Tijdens onze laatste vakantie ikreeg ik de indruk dat dit erger was geworden en er moest dus wat aan gedaan worden.
De schijven voor zijn al vervangen dus moet het afkomstig zijn van de achteras. Als ik tijdens het rijden alleen met de handrem remde voelde ik de trillingen ook maar niet zo heftig als met de voetrem.
Ik heb de auto opgebokt en beide remtrommels verwijderd en deze waren in eigenlijk nog in nieuwstaat. Wel viel op dat de remtrommel aan de linkerzijde duidelijk meer slijtagegroeven had dan de rechterzijde. Mijn vermoeden was dan ook dat de afstelling niet juist is geweest en dat bleek ook tijdens de remmentest bij de laatste Tüv keuring.
Toen kon ik duidelijk zien dat er verschil zat in het moment van aangrijpen van de remmen achter, als je stevig doortrapte was het weer gelijk. Volgens de Tüv keurmeester is dit een kwestie van afstellen.
Eergisteren de trommels weggebracht om te laten uitdraaien, volgens de draaier hoefde er bijna niets uit om ze weer netjes rond te krijgen.
Vandaag alles weer gemonteerd en veel aandacht besteed aan de afstelling, zeker met het ongelijk aangrijpen van de remmen in mijn achterhoofd. Alles afgesteld volgens het boekje en met voelermaat gecontroleerd, was tussen de 0,4 en 0,5 mm speling tussen remschoen en remtrommel.
De wielen (recent voorzien van nieuwe banden) netjes met een momentsleutel aangetrokken en toen de proefrit.
Wat blijkt, de trillingen zijn een heel stuk minder en best acceptabel maar niet helemaal weg en dat is eigenlijk toch een tegenvaller :oops:
Wat kan ik nog doen?
Tijdens onze laatste vakantie ikreeg ik de indruk dat dit erger was geworden en er moest dus wat aan gedaan worden.
De schijven voor zijn al vervangen dus moet het afkomstig zijn van de achteras. Als ik tijdens het rijden alleen met de handrem remde voelde ik de trillingen ook maar niet zo heftig als met de voetrem.
Ik heb de auto opgebokt en beide remtrommels verwijderd en deze waren in eigenlijk nog in nieuwstaat. Wel viel op dat de remtrommel aan de linkerzijde duidelijk meer slijtagegroeven had dan de rechterzijde. Mijn vermoeden was dan ook dat de afstelling niet juist is geweest en dat bleek ook tijdens de remmentest bij de laatste Tüv keuring.
Toen kon ik duidelijk zien dat er verschil zat in het moment van aangrijpen van de remmen achter, als je stevig doortrapte was het weer gelijk. Volgens de Tüv keurmeester is dit een kwestie van afstellen.
Eergisteren de trommels weggebracht om te laten uitdraaien, volgens de draaier hoefde er bijna niets uit om ze weer netjes rond te krijgen.
Vandaag alles weer gemonteerd en veel aandacht besteed aan de afstelling, zeker met het ongelijk aangrijpen van de remmen in mijn achterhoofd. Alles afgesteld volgens het boekje en met voelermaat gecontroleerd, was tussen de 0,4 en 0,5 mm speling tussen remschoen en remtrommel.
De wielen (recent voorzien van nieuwe banden) netjes met een momentsleutel aangetrokken en toen de proefrit.
Wat blijkt, de trillingen zijn een heel stuk minder en best acceptabel maar niet helemaal weg en dat is eigenlijk toch een tegenvaller :oops:
Wat kan ik nog doen?