Pagina 2 van 6

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 19 feb 2014, 19:58
door jervig
Luchtfilteraanpassingen maken. Om een maximale doorwaadbaarheid te hebben is af fabriek het luchtfilter hoog geplaatst, dit filter heeft echter een diameter van 35cm. We gaan dat vervangen door 2 luchtfilters van een platter model waarbij de steun meteen dient als doorvoer. Eea is nodig om de ruimte tussen cabine en opbouw zo klein mogelijk te houden.
campb 003 01.jpg
campb 001 01.jpg
Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 01 jun 2014, 11:46
door Stany
Hallo Jeroen,

zo te zien aan de steunen voor de luchtfilter ga je geen doorgang maken naar voor, is dit om een bepaalde reden?
en de zandplaten zien er prachtig uit, wat bedoel je eigenlijk met versterkt en kan je me het adres bezorgen AUB.

Gr Stany

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 08 jun 2014, 10:58
door jervig
Er komt alleen een noodluik. Een zo groot mogelijke doorgang is een onzinnig ding in mijn optiek, de balgen gaan uiteindelijk altijd kapot, het veroorzaakt veel motorlawaai in de cabine en zijn vaak slecht sneeuw en ijs bestendig. Als ik koffie wil dan stop ik wel. In mijn vorige had ik een doorgang, nooit gebruikt en na 200.000 kilometer definitief omgevormd tot noodluik en daar nog 115.000 km mee gereden, ook nooit gebruikt. In mijn huidige tijdelijk auto zit een doorgang, inmiddels ook 40.000 km mee gereden, ook nooit gebruikt.

Groetjes,

Jeroen
DSCF1340 a.jpg
DSCF1338 a.jpg

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 07 jul 2014, 11:10
door Stany
Hallo Jervig,

daar in het vorige antwoord geen info was over de zandplaten wil ik het nog eens vragen waar je de platen gekocht hebt en of je me een adres kan bezorgen.

Gr Stany

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 22 jul 2014, 15:07
door jervig
http://www.sandladder.net/

Uit Hongarije dus, in iedere kleur leverbaar.

Groetjes uit Mongolie,

JP

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 06 okt 2014, 20:27
door jervig
De kist zit in elkaar:

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 25 okt 2014, 20:36
door jervig
DSCF3216 res.jpg
Even passen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 26 okt 2014, 08:57
door Gobert
Hoe sterk en zwaar is dat spul eigenlijk?
Ik kom erop omdat je je ene hijsband vast zet naast de deur, waar weinig vlees is.

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 26 okt 2014, 13:08
door jervig
Dat spul is onmetelijk sterk zonder enige constructie weegt zo'n bak niet meer dan 5 a 600 kilo. Wij hebben een hulpframe in de bodem en de reservewieldragers volledig in gelamineerd, komt er een paar honderd kilo bij. Met ramen (dubbel glas 5 en 3 mm) en deur en luiken gemonteerd zal die rond een 1500 kg wegen.

Zou die niet tegen dit beetje hijwerkbestand zijn dan was ie op zeker net geschikt voor ons gebruik.........

Je kan met gemak met een mannetje of wat tegelijk op dak lopen, geeft echt geen krimp.

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 04 nov 2014, 19:53
door jervig
Hij staat er definitief op en geheel in de kleur:
DSCF3267.JPG
Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 04 nov 2014, 21:43
door Gobert
Ziet er nu al impressive uit.

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 05 nov 2014, 08:51
door Mark V
Dat ziet er prachtig uit.

Wel een vraag, je hebt geschreven dat het staal ter ondersteuning in de panelen gelamineerd zit.
Hoe ga je om met temp veranderingen uit uitzettingscoefficientverschillen van het metaal en de panelen?

Mark

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 05 nov 2014, 11:41
door jervig
Er zit staal in:

De achterwand, daarop komen de reservewielen. De lengte daarvan is minimaal en bovendien ligt het staal altijd in het hardschuim.

De vloer, daarin zijn net als voor de reservewielen de montagepunten waarop het hulpframe wordt gemonteerd vooraf aangebracht. Hier geldt ook dat het ingelamineerde frame in het schuim ligt en niet stijf tegen de hoeken.

In de wanden zit geen verdere constructie.

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 12 nov 2014, 15:19
door jervig
Bouw nomad 15 (131).JPG
Reservewielen monteren, takel uitproberen etc.

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 13 nov 2014, 05:54
door Yoni
Mooie bak!

Ik heb daar vroeger de werkplaats kraan nog gekeurd :)
Baas vroeg zich af waarom de inspectie langer duurde dan gepland...

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 19 nov 2014, 16:07
door jervig
DSCF3326.JPG
DSCF3325.JPG

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 29 nov 2014, 20:26
door jervig
We zijn bezig met het concept voor de trap, er komt een noodtrap voor plekken waar weinig plaats is en een uitschuifplateau met ruimere treden voor plekken waar we langer verblijven. Foto's volgen.

De startaccu's komen net als de huishoudaccu's binnen, in een lade zodat je er altijd bij kunt.
DSCF3372.JPG
Verwarming in de gaskast gemaakt.
DSCF3373.JPG
Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 01 dec 2014, 21:20
door Jeroen_Hanomaf
Mooi, die lade (de rest ook, trouwens!) -die gaat in de ideeƫnmap voor onze accu :)

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 02 dec 2014, 19:50
door jervig
Noodtrapje en geleiders waar plateau op komt wanneer we langer staan. Daaraan komt dan weer een trapje dat aan de voor of zijkant gemonteerd kan worden al naar gelang de beschikbare ruimte.
DSCF3375.JPG
Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 03 dec 2014, 20:43
door jervig
Vloerverwarming ligt erin, tijd voor de "dubbele bodem".
Bouw nomad 15 (149).JPG
Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 04 dec 2014, 10:41
door Detlev
Zie ik daar nou gesoldeerde pijpen?
Blijft dat zitten denk je?
Toen ik mijn bus kocht en na twee jaar het gas wilde uitbreiden vielen de pijpen onder de bus zo op straat toen ik de beugeltjes weghaalde...
Alle solderingen zaten gewoon los (getrild) Voelde trouwens wel vervelend te weten dat ik al twee jaar de kachel gewoon gebruikt had.
Zelf soldeer ik nooit iets in de bus.

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 04 dec 2014, 11:47
door jervig
Eerlijk gezegd had ik dezelfde bedenking. In mijn vorige MAN met vloeistof verwarming hadden we alu pijpen met rubber bochten, T-stukken, in rubber gegoten ontluchtingsnippels etc etc. Gerespecteerde bouwers als Unicat etc. gebruiken allemaal koper. Voor de warmte afgifte natuurlijk beter en beter bestand tegen verschillende koelvloeistof soorten.

Niet te hopen dat er onderweg iets aan gebeuren moet, een rubber slang op een alupijpje is dan natuurlijk veel eenvoudiger.

Zoals je hier ziet ligt het behoorlijk vrij, ik verwacht er zelf geen problemen mee.

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 05 dec 2014, 11:38
door jervig
Binnen komt een tank voor 150ltr diesel (feitelijk de tank die van fabriekswege met het chassis geleverd wordt). Op deze tank wordt de Webasto aangesloten en zal de ook de motor lopen. Hij wordt gevuld vanuit een maatgemaakte bulk tank van 500+ liter die buiten gemonteerd is.

Het brandstof systeem is voorzien van verwarmde filters en een verwarmd Separ voorfilter met waterafscheider.

De tankmeter op het dashboard functioneert voor beide tanks, het bijvullen van de 150 ltr tank kan rijdend plaatsvinden.
Bouw Nomad 15 (152).JPG
Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 06 dec 2014, 12:05
door jervig
Separ filter en pomp om van tank a naar b te pompen komen ook binnen.

Hmmm, krijg geen foto's meer geplaatst. Bijlagequotum bereikt. Voor 500 kB oude foto's weggegooid, evengoed zelfde melding na uploaden foto 70kB. (na aanpassing door Ernst werkt het weer)
Bouw Nomad 15 (150).JPG
Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 06 dec 2014, 13:51
door Yoni
Wat is de rede dat je je dagtank binnen plaatst?

150 liter is niet echt een vetpot dan kan je iedere dag overhevelen als je kilometers gaat maken.
Mooi project ben benieuwd naar het eind resultaat!