De vakantie zit er inmiddels al weer anderhalve week op; we zijn voor 2 weken naar Oostenrijk geweest. Het was de bedoeling 2,5 week te gaan, maar het weer was erg slecht op het eind en hier zou het redelijk worden, dus zoetjes aan naar huis getoerd.
Busje heeft het prima gedaan, in totaal zo'n 2000km gereden. We hebben van alles wat gehad, regen, zon, wind, onweer/bliksem, harde wind... dus een goede test voor de bus. Door het weer veel meer binnen moeten doen als vorig jaar, maar eigenlijk ging dat prima. De grote tafel bevalt prima, het bed slaapt best, en na 2 dagen gaat het ombouwen fluitend. Doordat we nu meer kastjes hebben kunnen we ook de kinderstoeltjes goed kwijt dus weer meer leefruimte... Op de heenreis tussen de vrachtwagens overnacht op een Autohof, voor de rest op kleine en grote campings gestaan en ons verbaasd over de handigheid en uithoudingsvermogen van de kinderen bij het wandelen (met de oudste 6,5km enkele reis, en dus ook weer terug, naar een berghut gelopen, hij is nu net 7) Op de terugweg nog 2x via Park4Night een plekje gevonden, beide bij een bos. De kinderen vond het iig leuk een boswandeling te maken en (voor hun gevoel) in het bos te slapen! :)
Wat sfeerimpressies:
Stuwmeer bij Grän:
20190807_104901.jpg
Kaunetaler Gletscherstraße, ongeveer 2700m hoog:
20190814_124756.jpg
20190814_140149.jpg
We hebben meest binnendoor gereden en erg genoten van de rit, na deze vakantie twijfel ik enorm of ik nog de 3,454 tandwielset moet inbouwen in de achteras... Bij dit soort binnendoorwegen (ook de Hahntennjochpaß gereden) met stijgingen en dalingen tot 18% en veel bochten met klimmen erna is de as die er nu onder zit perfect, meestal redt ie het net in zijn 2 of 3 naar boven. (dan merk je goed wat belading en ijle berglucht doen!)
Ik slaap er nog wat nachtjes over, de 3,454 is wel perfect voor langere afstanden over egalere wegen...
Ik ben nu nog bezig met kastjes en ga binnenkort weer wat hout halen voor de schuif- en achterdeurbekleding.
Verder ben ik over de weegbrug geweest met het volgende aan boord en hetgeen vast in/aan de bus zit (dakdragers, luifel, etc):
-zo goed als volle dieseltank
-25 liter schoon water, geen vuil water
-matrassen, kussens, bedplanken, kinderknuffels, slaapzakken, etc
-4 campingstoelen en (stevige) tafel
-lege porta potti, maar met gevuld spoelreservoir
-borden, pannen, bestek, etc
-handdoeken, washandjes, wasmiddel, afwasteil etc
-gereedschap, krik, extra motorolie en diverse kleine dingen (multimeter, zekeringen, etc)
-kleine skottelbraai en buitenkookplaat
-2 5kg gasflessen, 1x nieuw, 1x ongeveer 70% gevuld
-diverse kleine benodigdheden zoals kabelhaspel, waterslang, etc
-1 zak Oostenrijkse stenen van de kinderen die ik vergeten was (12kg!)
Het totaalgewicht aldus is 3040kg, waarvan 1600kg op de achteras en 1440kg op de vooras. Toegestaan is totaal 3500kg, 2800kg op de achteras en 1750kg op de vooras (waarvan de bladveer overigens enigszins moe begint te worden). Al met al is het altijd meer als je hoopt, maar voor een bus die
leeg voor 2280kg in de folder staat vind ik het ook niet heel slecht.
Maar, het zal de oplettende lezer opgevallen zijn dat het volgende in het bovenstaande nog ontbreekt:
-personen (2 volwassen, 2 kinderen (4 en 7)
-eten/boodschappen
-kleding, schoenen etc
-reservewiel + drager
-fietsendrager met fietsen
-zonnepanelen
Al met al is het krap tot 3500kg, maar vooralsnog rekening houdend met de hoeveelheid gas, kleding en water nog net doenbaar op 3500kg. Als de kinderen groter worden en er evt een daktent op moet zal het wel 4600kg worden, maar dat zien we dan over een paar jaar wel weer. Die mogelijkheid is er in elk geval eenvoudig omdat de technische massa nog op 4600kg staat.
Groeten,
Jeroen