"Brommend" wiel MB307D

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

"Brommend" wiel MB307D

Bericht door Grumble »

We hebben een camper op basis van een MB307D uit 1982.
Nou viel het me vorige week op dat bij zo'n 80 km/h het net leek of er terreinbanden onder de camper zaten.
Het lijkt of het erger geworden is en het al bij 50 km/h begint, maar dat kan ook komen doordat nu mijn aandacht erop gevestigd is.
Dat zoemende geluid is al hoorbaar als ik rechtdoor ga, maar als ik naar links stuur wordt het erger en als ik naar rechts stuur juist minder.

Iemand een idee waar dit vandaan komt?
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door vanhooltje »

Wat je hoord is een lager in het rechter wiel, of je wiel zit los.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door paulv »

De zingende lagertjes :lol: . Aandraaien als dat mogelijk is (half werk), of gewoon vernieuwen (veel beter).

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Grumble »

Peter, je schrijft "lager in het rechterwiel" maar ik denk het links (aan de bestuurders kant) te horen.
Is dat moeilijk, een lager vervangen, heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door vanhooltje »

Even uitleg : je schrijft bij het nemen van een linker bocht word het erger. Dat komt omday het gewicht dan naar re hts leunt en zo het lager exstra belast.
Kijk eerst of alle wielbouten vast zitten, zo ja lager afstellen. Blijft ie het dan nog doen, lager vervangen.
Heb je niet echt spesiaal gereedschap voor nodig, hoogstens een grote dop en een grote doorslag om het lager er uit en er in te tikken.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Grumble »

Oke, dank je wel voor het antwoord!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Leo »

Links kan ook. Dan heeft er wat water in de onderkant van het lager gestaan. Wanneer je dan naar links stuurt wordt het linkerwiel ontlast en gaat op de onderkant van het lager lopen.
Dit is geen theoretisch geleuter van mij. Ik heb het gehad met mijn 206je. Toen ook tevergeefs de rechterkant vernieuwd vanwege de logica die Peter heeft opgeschreven.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Grumble »

Ik zal binnenkort eens kijken! bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Maxer »

Waarschijnlijk kun je het loos draaiend ook horen. Krik hem op en luisteren maar. Afstellen zal waarschijnlijk niet helpen omdat het zoemend geluid wordt veroorzaakt door het lopen van de kogels of rollen op de schaal waarvan de harde laag weg of beschadigd is. Vervangen is niet moeilijk maar bedenk dat het afstellen goed moet gebeuren anders is het middel erger dan de kwaal. De moer aandraaien tot alle speling weg is (niet vast!) en dan 1/8 slag terug. Na een paar duizend km even controleren en eventueel nastellen.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Grumble »

Hij staat op bokjes, voorvoetjes van de grond, en inderdaad: Het linkerwiel draait wel makkelijk rond, maar geeft een schurend geluid.
Ik zal het lager binnenkort eruit halen, alleen weet niet hoe dat precies hoe?
Gezocht op internet, maar niets kunnen vinden.
Heeft iemand hier een tekening van?
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Detlev »

Kijk eens bij waterpeople.de voor een mooie beschrijving met foto's: http://www.waterpeople.de/bremsen/bremsen.htm
Staat vertaald ook op de DBBL site trouwens, mocht je lid zijn.
Mercedes 406 uit 1969
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Grumble »

Hallo Detlev,

Dank je wel, voor je bericht, maar dit lijkt mij een achterwiel, want onze camper heeft schijfremmen vóór.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Maxer »

Daar gaat het over remschoenen bij trommelremmen vervangen en niet over lagers vervangen. Jij hebt schijfremmen. De remklauw zit met 2 bouten vast, die moeten los waarna je de klauw opzij kunt hangen. verwijder met een waterpomptang de lagerkap. Maak de borging los en draai deze van de as. Je kunt nu de naaf verwijderen. Haal al het oude vet weg voor je verder gaat. Met een drevel kun je de lagerschalen uit de naaf tikken. Het is verstandig de oude schalen rondom wat kleiner te slijpen zodat je ze kunt gebruiken om de nieuwe schalen er in te tikken. Kijk of de vetkeerring nog goed is, zo niet plaats een nieuwe. De schaal op de as kan nog wel eens gemeen vast zitten. Wil hij niet van de as slijp hem dan grotendeels door en geef er een klap in de sleuf op, dan splijt hij wel en kan makkelijk van de as af. Zorg dat de nieuwe lagers door en door met vet gevuld zijn. Doe je alles met beleid kan er weinig fout gaan, het is geen raket technologie!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door DVIII »

nou voor deze keer dan, zet je auto op de handrem en leg een paar stenen voor een achterwiel en zet de krik bij het wiel wat eraf moet. als het wiel los komt en stapel er dan ook fatsoenlijk hout bij onder de as, (maak voordat je gaat optillen eerst de wielmoeren los) , (niet helemaal, maar los) . als je dan het wiel eraf haalt zie je de schijfremschijf en de remklauw. die moet ook los , alvorens je de remklauw loshaalt moet je een ijzerdraadje of touwtje hebben aan de carrosserie om de remklauw op te hangen zodat die niet aan de slang gaat bungelen en zo schade oploopt. zowel de wielbouten als de remklauwbouten zitten soms enorm vast . die moet je dan me een echt sterke ringsleutel en een stuk pijp losmaken. als je die allemaal los hebt is de naaf met de remschijf vrij om van de as-stomp af te halen. het blikken dekseltje tik je voorzichtig los met een niet al te scherpe beitel , al draaiend rondom los , zet een oud bakje van de chinees klaar om je schone delen op te vangen van je lagers. als je het dekseltje eraf hebt zie je een raar soort ring/moer met een dwars ingebrachte imbus bout, deze moer is als het ware een klemring en de imbus lost de klemwerking waarna je de ring/moer los kan draaien. zodra je de ring eraf hebt komt ook de sluitring los , die leg je samen met het dekseltje en de moer in de chinees, dan kan je de naaf naar je toe trekken omdat er niets meer is wat het tegen houdt, nu komt ook de voorste lager mee en zal je met een flink stuk metaal in je handen staan. maak de as-stomp schoon met wat lappen of papier en probeer ook een berg vet uit je naaf te halen met lappen oid. als het goed is heb je nu de nieuwe lagers al bij de hand , die blijven nog even in de verpakking, ook heb je een bus lagervet in huis gehaald . de oude lagers kun je met een stevige hamer en een drijver , dat is een soort stalen as van een mm of 12 uit de zittingen slaan. dat is geen makkelijk karweitje er zitten inkepingen in je naaf , die daarvoor weggelaten zijn , tegenover elkaar , vandaar dat je dat overtollige vet eruit moet prutsen. dan zie je wat tenminste. als je de beide lagerschalen uit de naaf hebt , en dus ook de keerring ermee naar buiten hebt zien komen ( die maak je voorzichtig schoon met een lapje) maak je de naaf nog wat beter schoon en plaats je de nieuwe schalen , eerst de kleine en die druk je of tik je om en om gelijkmatig in de zetel . als hij zit hoor je de naaf doorklinken !! . het laatste stukje gebruik je het oude lager schaaltje om mooi recht te slaan. dan zet je de grote schaal aan de andere kant erin , net zo voorzichtig als de eerste , je plakt (met vet) de nieuwe rollenring in de schaal en pas dan druk je de keerring er in en breng je zoveel mogelijk vet aan in de naaf. als dan alles klaar ligt kun je de naaf op de as-stomp duwen en de voorste rollenkooi erbij in drukken meteen de sluitring erbovenop en de ring/moer erbij draaien. dat draai je net zo ver als dat er weerstand komt en de naaf spelingsvrij op de stomp zit , dan draai je dat een ietsje terug , tussen nul en een achtste omwenteling en je bent dan bijna klaar met de montage. de rest monteer je in omgekeerde volgorde terug en dan kan je nogmaals na een paar kilometer rijden een keer controleren of er niet toch weer speling is ontstaan , dat zou zo maar kunnen en nastellen en dan het devies.
de bouten van de remklauw zijn meestal met blauwe locktite geborgd , dit is middelsterke borg pasta. , bouten goed schoonmaken met aceton (nailpolish remover) en locktite toepassen (mag ook met nagellak (hh) ) omdat het fijne draad is zitten de bouten al snel goed vast. kom je er niet uit , roep op het forum HELP , en er is altijd wel iemand die je kan bijstaan !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door DVIII »

voor de volledigheid , de remklauw wil nog wel eens strak tegen de schijf aanstaan , die kan je voorzichtig groter maken met een flinke schroevendraaier tussen de remvoering en de schuif te werken , dat is allemaal toegestaan. als je later klaar bent met het lager monteren kan je ook met aceton of remmenreiniger ALLEEN de raakvlakken met de voering / remblokken schoonmaken van vette vingers. maak ALLEEN dat schoon wat schoon MOET anders roest alles vreselijk aan en zit je volgend jaar nog meer te vervangen !
pas ook op dat je de stofrubbers van je remcilinders niet beschadigd , dat is redelijk kwetsbaar ! en kost ook weer flink als je die moet vervangen. veel plezier !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Grumble »

Hartelijk dank!
De bovenstaande tekst heb ik opgeslagen, en zal me straks goed van pas komen als ik eenmaal aan de gang ga met het vervangen van het lager.

Nog één vraagje: Hoe weet ik dat ik het goede lager bestel?
Ik heb al diverse sites bekeken en de prijzen liepen uiteen van zo'n 19€ to tegen de 70€ en het lijkt me sterk dat dit dezelfsde lagers zijn...
Hoewel ik niet wil bezuinigen op veiligheid, vind ik het ook niet leuk als me een poot wordt uitgetrokken...
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Leo »

Lagers er uit halen, daarmee naar een ijzerwarenzaak rijden waar ze lagers verkopen.
Wiellagers zijn niets bijzonders. Het zijn standaard konische lagers die elke lager-fabrikant in zijn assortiment heeft. Mercedes haalt ze ook gewoon bij die fabrikanten.

Wil je zonodig per internet bestellen dan moet je het lagernummer gebruiken.
Deze nummers zijn gestandariseerd en iedere fabrikant gebruikt dus hetzelfde nummer voor hetzelfde lager.
Wel het complete lager vervangen, want de standarisatie betreft alleen de hoofdafmetingen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Grumble »

TOP! dank je wel!
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Grumble »

Pff... ik kom er niet uit...

Ik woon in Enschede en kan daar geen leverancier vinden van skf lagers.
Net gebeld met een online winkel, maar daar moeten ze weten wat voor motor er in de camper ligt.
Nou is dat gelijk het probleem in een notendop, want de motor die er nu in ligt is zeer waarschijnlijk niet de originele motor.

We hebben een camper op een MB307D chassis uit 1981, de motor is een OM602 (5 cylinder) met ongeveer 100.000km op de teller, maar of dit de oorspronkelijke motor is? :shock:

Weet iemand hoe ik aan het lager nummer kom zodat ik hem online kan bestellen?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Leo »

Een motornummer voor een wiellager? Wilden ze ook je pincode en sofinummer weten?
Je doet te moeilijk. Oude eruit lepelen en nieuwe halen/bestellen. Dat is de enige manier om precies de juiste lagers te krijgen.


1 minuut google via SKF:

BT Enschede
Josink Hofweg 18
7545 PP Enschede
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Anton »

Hoi,

Iets verder in Hengelo:

Brammer Twente B.V.

Aquamarijnstraat 105
7554 NN
Hengelo
Postbus 466
7550 AL
Hengelo

T: +31 74 2 568 475
F: twente@brammer.biz

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Grumble »

:oops: ... meestal ben ik wel handig met google....

Ik heb net gebeld, en BT Enschede is een groothandel, maar ik kreeg iemand aan de telefoon en die zei dat als ik het lager heb, en langs kom en ze het op voorraad hebben én contant betaal ik het daar kan ophalen.
Of anders hebben ze een lager nummer voor me en kan ik het online bestellen.
Dus vrijdag (mijn vrije dag) ga ik het lager eruit halen en fiets ik naar BT Enschede.

Bedankt Leo!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door DVIII »

weinig groothandels die in 2013 niet willen verkopen !! , je loopt nu overal naar binnen en er is ineens een balieverkoop !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door Admin »

De vraag "Dat is zeker bruto?" profileert je meteen als zakelijke klant ;-)

Houd er wel rekening mee dat de groothandelsprijzen iha ex BTW zijn. Maar dat zal je als zakelijke klant niet verbazen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: "Brommend" wiel MB307D

Bericht door DVIII »

@ Ernst , je antwoord over "bruto" is zeker op een reactie die er al weer af is ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten