LPG fles Melkbus

Plaats reactie
Markie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2013, 09:23

LPG fles Melkbus

Bericht door Markie »

Hallo luitjes,

even checken bij jullie. Ik heb niet zo veel verstand van deze handel en ik heb hier een hoop logische taal gezien. Door al die angstverhalen word je toch ergens onzeker, hoewel ik het gevoel heb dat ik deze gewoon kan gebruiken. Maar hier zitten goeie techneuten met slimme koppen dus ff checken maar... Komtie.

Ik heb een LPG gasfles afkomstig van een heftruck, zo'n melkbus, zwart en staand. Ik wil hem gaan gebruiken op mijn boot. Hij gaat buiten staan en de gasleidingen zijn van koper tot aan het kooktoestel en de koelkast, bij elkaar een meter of 7.

- is dit er zo eentje waarbij de buis naar de afvoer helemaal tot onderin de tank loopt?
- zo ja, is het risico op evt vloeistof in de leiding totaal weg als je zo'n 2-traps lpg regelaar er op zet
- hebben jullie nog tips voor me

Thx alvast!
Mark
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG fles Melkbus

Bericht door Admin »

Dag Markie,

Welkom op dit forum!

Als de fles bedoeld is om een verbrandingsmotor te voeden, is er een goede kans dat er vloeistof uitkomt. Snelste manier om dit zonder technisch ingrijpen te controleren: met de fles naar de pomp (ik neem tenminste aan dat-ie afkoppelbaar is), paar liter LPG erin en daarna op een rustig plekje, zonder brandende sigaar in je mond - fles rechtop - de kraan naar de verbruiker openen.
Als er een afsluitende snelkoppeling op zit, moet je die wel losschroeven of bedotten met een passende stekker....

Over het converteren van vloeistof naar damp is op dit forum al heel veel geschreven. Gebruik de zoekfunctie.

En je hebt volkomen gelijk: geen enkele reden voor ongefundeerde angst, zolang je enig inzicht hebt!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: LPG fles Melkbus

Bericht door Houtstoker »

Als je in de leiding een 2e lpg tank opneemt, waarbij de gasfles de tank voed, en de tank de kooktoestellen (zorg dat die laatste leiding het gas bovenin de tank neemt) dan loop je geheel geen risico, zelfs niet als er vloeibaar gas geleverd wordt. Die 2e tank mag ook zeer klein zijn (20 liter of zo)
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: LPG fles Melkbus

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat moet je dus niet doen, als er veel druk bij het tankstation op staat raakt de 2e tank ook vol.
Gewoon aanpassen zoals het hoort.

Ik heb een auto gehad waarbij de 80% begrenzer verwijderd was, deze zat na het tanken echt helemaal vol.
Na het tanken direcht rijden, zeker geen nacht overlaten staan.

Een tweede tank neemt ook nog eens extra ruimte in beslag en daar hebben we zo wie zo te weinig van.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: LPG fles Melkbus

Bericht door vanhooltje »

Het is heel eenvoudig, die dingen hebben ook een 80% vulstop.
Afname leiding loopt tot op de bodum bij deze tanken, oplosing hang hem ondersteboven.
Krijg je gewoon dampgas ipv vloeibaar gas :P
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: LPG fles Melkbus

Bericht door Houtstoker »

Helaas, zo makkelijk is het in dit geval niet.

De betreffende fles kan enkel in rechtopstaande stand gevuld worden, en in liggende stand komt er vloeibaar gas uit. Hierbij zit de stijgleiding voor het gas in het midden. Op de kop leggen geld enel voor de traditionele liggende tanks.

De tank is voorzien van snelkoppeling en kan buiten de camper gevuld worden. 80% afslagventiel is gemonteerd. Door een verdampingstankje tussen de leiding te zetten (al is het maar een van 2 liter) komt er geen vloeibaar gas bij de verbruiken. Dit geld ook als er zonder loskoppelen getankt zou worden. De 80% regelaar zal blijven werken, en bij een te plotselinge drukverhoging zal het veiligheidsventiel bij de kraan dichtslaan, wat voorkomt dat een 2e tank al te snel/vol gevuld wordt
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG fles Melkbus

Bericht door Admin »

Dan ben je er toch!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: LPG fles Melkbus

Bericht door vanhooltje »

Je zegt dat het een staande fles is met de leiding helemaal tot op de bodem.
Als je deze dus omdraait (kraan naar onder wijzend) steekt de leiding in de 20% dampgas.
Vullen doe je hem recht op bij de pomp (zonder boot) :mrgreen:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: LPG fles Melkbus

Bericht door Houtstoker »

Lezen Peter;
Markie schreef: is dit er zo eentje waarbij de buis naar de afvoer helemaal tot onderin de tank loopt?
Houtstoker schreef: De betreffende fles kan enkel in rechtopstaande stand gevuld worden, en in liggende stand komt er vloeibaar gas uit. Hierbij zit de stijgleiding voor het gas in het midden.
net bij deze flessen is e.a. wat problematisch, terwijl dit voor standaard gastanks eenvoudig is en kan zoals je schrijft. Ondersteboven leggen en klaar. De oplossing die ik gaf is probleemloos en foolproof
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: LPG fles Melkbus

Bericht door Anton »

Hoi,

Om een autoLPG-tank aan te passen is hier al eens beschreven,gebruik de zoekfunctie.
Tank omdraaien is niet goed door het klotsen kan er vloeibaar gas in de stijgbuis komen en dat wil je dus net niet, geeft wel mooie grote gekleurde vlammen dat dan weer wel.

Afnamekraan er even afhalen, tank vullen met water, dan in de stijgbuis zo hoog mogelijk een klein gaatje maken, 3 mm is al genoeg.
Afname kraan weer monteren.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Markie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2013, 09:23

Re: LPG fles Melkbus

Bericht door Markie »

Hi guys, dank voor al jullie antwoorden. Dus: het is ofwel een verdampingstankje er tussen zetten, ofwel de kraan eruit draaien en zoals je schreef inkorten en gaatje erin boren. En die 2 traps regelaar dan, lost die het niet op? Ik meende uit eerdere berichten in dit topic begrepen te hebben dat de vloeibare gas in die leidingen sowieso al tot damp zou worden en met zo'n regelaar het risico al helemaal verdwenen was. Hoor graag nog ff van iemand. Thx ;-)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG fles Melkbus

Bericht door Admin »

De tweetrapsregelaar voorkomt dat een druppeltje vloeibaar gas als vloeibaar gas zijn reis vervolgt. Maar als je 'm puur vloeistof voert... Daar is-ie gewoon niet voor ontworpen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten