408 brandweer ombouw OM314

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Een goeie vriend van mij heeft onlangs z'n puntgave 508 uit '87 kort gereden tegen een boom. Het was dan wel die boom z'n schuld, maar die bleek weer niet verzekerd te zijn en zijn woord tegen het jouwe.. Naja, je kent het wel; een hoop gedoe. Feitelijk schade; koets links-voor van boven tot onder aan gort, vanaf halverwege de voorruit tot halverwege de bestuurdersportier; zijdeur rechts aan barrels + plaatwerk daarachter tot een meter voorbij de deur gescheurd en gedeukt. Kortom de bus is gereduceerd tot een chipszak. Afgezien van de stuurinrichting en de radiator is de techniek echter nog tiptop.

Na wat wikken en wegen + een hoop lezen en onderzoeken, zijn we tot de conclusie gekomen dat er maar van de nood een deugd gemaakt moet worden en hij op zoek moet naar een bus die ouder is dan 40 jaar (opdat de staatskas genoegelijk de t#ring kan krijgen), waarvan het chassis tiptop is en de koets zeer goed. De staat van de techniek van de nieuwe bus is, ten voordele van een goedkopere aanschafprijs, onbelangrijk.

Welnu, die bus is gevonden; hij heeft een nagenoeg puntgave '73er brandweer 408 gekocht voor een klein prijsje, die maar een halve ton heeft gelopen. De vorige eigenaar vond olie controleren overbodige luxe en heeft het benzineblokje droog laten lopen, met alle gevolgen van dien. Kortom de perfecte basis voor dit project!

Je voelt m al aankomen! We laten die benzinevriend voor wat het is en bouwen de 314 uit z'n oude bus over in de brandweer + alles wat er verder nodig is om het karretje te laten lopen. Hij heeft zelf geen plek, dus we doen het project bij ons op het erf.

Nu heb ik hier wel een paar topics gelezen over ombouw van motoren en informatie daarover, maar geen enkel topic waarin iemand het hele proces een beetje beschrijft met af en toe een foto erbij van lastige punten. Daarom lijkt het mij geinig om dat wel te doen. Niet dat ik het allemaal weet, in tegendeel; aan deze bussen heb ik nog maar relatief weinig gesleuteld, dus wellicht zal er links en rechts wel eens een vraag tussendoor komen, maar volgens mij is zo'n ombouw iets waar een hoop niet-508-dudo-eigenaren wel eens mee hebben gespeeld in gedachte om dat ook te doen, dus dan is het leuk om dat eens in tekst en beeld te zien.

To be continued!
Laatst gewijzigd door SergeL op 16 dec 2014, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door jervig »

Je zal toch ook je kenteken moeten laten aanpassen van benzine naar diesel, al aan gedacht?

Groetjes,

Jeroen
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door DVIII »

hoi , nou dat is een mooi project en als je een beetje oplet kan je "cum laude" slagen. allereerst moet je weten wat je allemaal over zetten moet , je praat over de motor met bak , de achteras , de stuurinrichting dwz het stuurhuis dat is namelijk zwaarder en je moet even checken hoeveel bladen de voorpakketten nu hebben, maar dat is meestal hetzelfde. heel soms heb je nog een oud zg lichte vooras , die herken je aan de kleinere doppen , maar de 408 zal wel al een normale vooras hebben. ah' en het luchtfilter ;-)
in het chassis van de ontvanger zitten nu andere traverses dan de 314 prettig vindt , die ene die onder het benzineblok zit mag je zo kort mogelijk in het chassis doorzagen of slijpen , met een reciprozaag en een lang blad kom je zo goed als binnen de chassisbalk , dat heb je nodig voor je oliefilter aan de rechterkant en voor je uitlaat links. verder zitten er in het 508 chassis een langere hoeklijnen in de voorkant van de balken , die gaan als het ware verder door naar achter , die verdubbeling van je chassis heb je nodig voor de achterste motorsteunen dus of je verlengd de bestaande of je wisselt de hoeklijnen uit , maar dan moet je wel een berg klinknagels uitboren en dat kost je snel een uur of tien ! , voor de kracht speelt het geen rol , alleen de motorsteunen passen niet goed als je de dikte niet haalt. normaliter als je dezelfde wielbasis hebt kan de aandrijfas er zo onder , zelfs het tussenlager zit op de zelfde plaats , maar soms moet je een paar stripjes boren zodat je lager een centimeter of acht naar rechts kan. er komt relatief weinig kracht op het lager , maar ik gebruik platijzer van 30x6 , voor de exacte maat moet je eerst monteren ! de traverse van de achterkant van de 408 bak komt te vervallen. de nieuwe 314 hangt een stukje vooruit aan het vliegwielhuis en zal dus geen last hebben van de gaatjes in je chassis die open blijven. ( pauze)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door DVIII »

in het plaatwerk van elke dudo zitten de gaten al voor je nieuwe luchtfilter slangen , sla deze eruit met een hamer, mooi moment want vanaf dan is je 408 ineens geen 408 meer !! . plaats het luchtfilter en neem vooral de plaatrand bescherming mee uit de donorauto zodat je slangen niet afsnijden op de scherpe carrosserie randen. ook het hoedje past een twee drie in je benzineauto . je zal merken dat de hele auto klaar is voor versterking ! ( 2.0 ) ipv benzine , eerlijke 3,7 ltr diesel !! . als je motorruimte klaar is , de motorstoelen geplaatst en wat bedrading is omgelegd , alles zit net aan de andere kant bij de 508 moet je ook de startmotorkabels over bouwen. die gaat nu links en is dus veel korter. de electra is ook anders , heb je een 24 of 12 volt bus als donor , meld dat en daar komen we dan later op terug. als laatste moet je dus de achteras omwisselen , je kan de rem-ankerplaten en je trommels meeverhuizen op het nieuwe aslichaam, maar als die goed remde is een complete overbouw net zo goed. in principe is alles hetzelfde , kleine details maar die merk je niet eens, zijn anders. nu je er toch goed bij kan omdat je blok eruit is zou je kunnen overwegen de remleidingen te vervangen voor koper , dan is de keurmeester zijn stokpaardje kwijt want koper kunnen ze niet zomaar afkeuren !!.
nu de bus weer op zijn wielen staat ga je de motor inbouwen , daar is een mooi en handig motorkraantje voor ( die staat in mijn werkplaats) maar je kan ook sleeën, het carter is sterk genoeg als je voorzichtig doet !.
tip tussendoor , bewaar alles van de oude bus wat hetzelfde is , voor zover je ruimte hebt , het is de moeite waard een stock te maken van in principe gratis onderdelen, er kan zomaar weer een boom oversteken !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door DVIII »

gooi tijdens de ombouw niets van de donor weg of denk niet dat het niet nodig is , je moet de donor er zo lang mogelijk bij hebben ! verder nog een aanvulling , als je van een viercilinder benzine een vier cilinder diesel maakt , is het omkeuren geen enkel probleem ! , je moet natuurlijk geen keuring gaan zitten verstieren met bijdehante opmerkingen zoals "deze motor is veeel groter enz"
ook verwijzingen naar een ander stuurhuis maken geen positieve indruk , en of hij nu zwaarder stuurt enz. en je moet een kopie van het kenteken van de donor maken , dat vinden ze in zoetermeer fijn ! , krijg je ook geen vragen over het uitlaatsysteem of een ander doodlopend spoor !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door humenjan »

Bedenk nu ook hoe je de geluidsisolatie gaat aanpakken. Nu kun je overal bij in de motorruimte en boven de versnellingsbak. Je kunt al het plaatwerk bekleden met isolatiemateriaal.
Met de zoekfunctie word je op weg geholpen.

Succes,
Michael de Ridder
MB613
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

@DVIII, erg bedankt voor de uitvoerige info!! Daar ga ik zeker nog wat aan hebben!! Ik denk dat het een ontzettende luxe is dat we de 2 bussen naast elkaar hebben staan (vanaf morgen) en je dus steeds ff bij de 508 kunt kijken hoe iets zit alvorens het om te bouwen. Als het vanaf een berg onderdelen op een pallet had gemoeten, dan was ik er niet aan begonnen. De donor is 24V en dit systeem wil ik 1 op 1 over zetten in de 408. Das misschien ff werk, maar daar heb je in de toekomst alleen maar plezier van, ipv zelf een knutsel-draadboom te bouwen met bestaande en nieuwe bedrading en componenten. Electro is niet mijn sterkste kant en defensie heeft in die 508 nogal wat lopen uitbreiden aan bedrading, maar met wat boeren verstand, een pint en een saf en de tijd aan mezelf, gaat dat uiteindelijk wel goed komen. Dit geldt overigens voor het hele project; ik ben scheepsrestaurateur/staalwerker, dus aanpassingen aan het chassis/traverses is geen enkel probleem en verder houd ik met wat logica, geduld en gepast vloeken en schelden al een paar decennia m'n karren op de weg.

Voor wat betreft de rest-onderdelen zit het wel snor; ik heb zelf een 406 en 407, waarvan metname de laatste wel lekker zal mee smullen van al die sappige low-mileage onderdelen 8)

Over de geluidsisolatie ga ik me niet al te druk maken. Als er iets extra's zit op de 508 dan nemen we dat mee naar de 408 en verder wordt het gewoon weer een oude werkbus en geen bordeelsluiper.
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door Houtstoker »

DVIII schreef:nu je er toch goed bij kan omdat je blok eruit is zou je kunnen overwegen de remleidingen te vervangen voor koper , dan is de keurmeester zijn stokpaardje kwijt want koper kunnen ze niet zomaar afkeuren !!.
Zelf gebruik ik liever Cunifer. Dit is harder als koper, wordt niet bros, en roest niet
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door DVIII »

kan daar ook mooie kelkjes aan trompen ? want het is geen klemringsysteem !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door Houtstoker »

Zeker, ik heb met name voor VW al veel leidingen ban dat spul gemaakt. Wat voor aansluiting en dikte leiding Mercedes gebruikt zou ik eerst meoten uitzoeken. (met mijn bus ben ik nog niet zover)
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Als ik 1 ding weet van 'projecten', dan is het wel dat je je moet focussen op je doel en je niet moet laten afleiden door allerlei zijstraten. Ik denk dat dit misschien wel de nr1 oorzaak is dat een project strandt; mensen trekken alles los wat ze tegen komen, een beetje hier een beetje daar en uiteindelijk zien ze door de bomen het bos niet meer, dan zakt de moed in de schoenen, wordt er steeds minder tijd aan besteed en uiteindelijk belandt het project in de vergetelheid. Havens, stallingen en marktplaats staan er vol mee.

Natuurlijk pak ik een remleiding mee als ik zie dat ie slecht is, maar we gaan niet die hele bus naar fabrieksstaat brengen 'omdat je er nu beter bij kunt'. Eerst moet die bus weer rijden en al die extra dingetjes kunnen daarna altijd nog eens tussen de bedrijven door, of je neemt er eens een weekeind de tijd voor.

Maargoed, sinds gisteravond staan beide bussen hier in het weiland, dus het project kan beginnen. Bijna was het hele verhaal vroegtijdig beeindigd en misschien wel mijn leven erbij; stuiterend over dat nieuwe stuk A5 over Amsterdam kreeg de trailer met een gangetje van 70 ineens een klapband (net 4 nieuwe banden....). Ik had denk ik wel 2 minuten de volledige 2rijbanen + vluchtstrook nodig om het zwikkie weer in lijn te krijgen.... Maargoed, het worden avonduurtjes en weekeindjes, dus tegen de kerst zou de brandweer-508 wel op de weg moeten staat :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door Arno Z »

Tegen kerst.... dan heb je al wat dagen regen en storm over je heen gehad. Even een tunnelkas er overheen bouwen?
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Ze komen allebei in een grote legertent te staan op een houten vloer.
feuerwehr
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2014, 00:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door feuerwehr »

Hallo,
Ik ben erg benieuwt hoe het ombouwen van de motoren is vergaan? Viel het mee, of tegen?
Of staan de bussen nog in de tent?
Groet,
Frank
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Tja... schaamte en schande, maar van dat mooie fotoverslag is nog weinig gekomen.

Vrijwel direct nadat de bussen in het land kwamen te staan heb ik de brandweer ontdaan van zn benzineblok en draadboom. Daarna is het project ff stilgevallen ivm een ontzettend drukke periode met mn bedrijf en tekort aan goed personeel. Echter een 3 weken geleden heb ik de klus weer opgepakt en om een beetje voortgang in de zaak te brengen de woensdagen vrij gepland tot dat de bus klaar is.

Inmiddels staat de om314 op een pallet, ontdaan van alle defensie-flauwekul, nieuwe leidingen, slangen etc. Ligt de 24v draadboom bijna helemaal aangesloten in de brandweer eveneens helemaal ontdaan van defensie-meuk; is de rem- en koppelingsbekrachtiging + pedalen omgebouwd in de brandweer, wat een aanpassing van het schutbord vergde; zitten de motorsteunen van de 314 in de brandweer gemonteerd + luchtfilter; het oude type dashboard half om half omgebouwd voor de nieuwe type componenten (bv gleuven voor de zekeringskastjes onderin), brandstoftank omgezet met nieuwe leidingen (ivm grotere tank of vanwege nieuwer type moesten daarvoor 2 klinken uitgeboord); de beste remleidingen van beide bussen gemonteerd (allemaal zo goed als nieuw); ligt de 314 achteras nu onder de brandweer, klaar voor montage (die 408 had grappig genoeg een zwaarder verenpakket achter dan die 508, dus die blijft zitten). En zo nog een hoop kleine dingetjes. Volgende week woensdag gaat de motor er in en de as er onder en duik ik in de bedrading van de verlichting. Dan moet de vulopening van de brandstoftank in de koets er uit geslepen worden en plaats ik het bekende klepje uit de 508 daarvoor in de plaats, want de openingen corresponderen slecht en speelruimte om te schuiven met de tank is er niet. Als alles een beetje mee zit dan kan ik het project die woensdag daarop afronden.

Alles bij elkaar is het prima te doen. Ik denk dat ik nog het meeste werk heb van het feit dat er 14 jaar leeftijdsverschil tussen die bussen zit en er links en rechts wat verschillen zijn ontstaan in o.a. schutbord, dashboard, koppelingssysteem, remsysteem, handremsysteem, kachelunit en stekker en schakelaaraansluitingen. Maargoed, bij alles kijk je wat de makkelijkste oplossing is, of waar je het meest profijt van hebt en dan komt het wel goed. 1 ding weet ik wel; zo'n ombouw zou ik nooit aangaan zonder de donorbus er naast, want je hebt een stuk meer nodig dan alleen een motor en een achteras.

Ik zal deze week eens wat foto's maken van de huidige stand van zaken + de aanpassingen en zien of ik die hier op het forum geplaatst krijg.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Ff weer een tussenpose, maar de bus is klaar op de knipperlichten na.... Ik was er al bang voor aangezien electra niet mn sterktste punt is. Er zijn een paar punten waar mn puzzel op hangt;

-het schema wat ik heb van een 508 geeft een alarmlichtschakelaar aan met 1 pool minder dan wat ik hier heb
-de multiconnectoren van de stuurschakelaar zijn niet zo netjes genummerd als in het schema wat zoeken moeilijker maakt
-pool 30 op de alarmknop maakt sluiting vanuit de zekeringskast
-het knipperlichtrelais lijkt kapot (+ en - aangesloten op het relais geeft geen sjoege)
-verder zijn draden C en 49 (lampie en +) voor het relais al eens aan het smeulen geweest....

Ik vermoed dat er misschien bij die aanrijding een kortsluiting is ontstaan in het circuit, wat de relais om zeep heeft geholpen en mogelijk zit die sluiting er nog steeds. Het is echter lastig meten met kapotte componenten en een schema wat niet helemaal bij de bus hoort. Is er toevallig nog een jonger 508 schema dan onderstaande?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door Hanomaad »

Ik kan je afbeelding niet zien. Ik had gehoopt op iets van een foto serie van de hele ombouw. Ben wel benieuwd. En gefeliciteerd trouwens :)

Van de electra van de Düsseldorfers weet ik nog niet zo veel dus kan ik je niet verder mee helpen helaas.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Tja die fotoserie was leuk bedacht maar schiet er steeds bij in. Voordat de bus hier van het erf rijdt beloof ik iig wat foto's te maken van de aanpassingen. Bovenstaande afbeelding is van het schema van de 508 zoals hier op het forum te downloaden. Raar dat je m niet kan zien, hier is ie wel zichtbaar.

Kan iemand mij vertellen of je een knipperlichtrelais inderdaad zo test zoals ik hierboven beschreef (+ en - aansluiten op 31 en 49)?
Johannes

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door Johannes »

Hallo Serge

Heb je hier wat aan

Afbeelding

B12 is de alarmschakelaar. 30 gaat direct naar zekering E19, deze groep zekeringen krijgt de voeding van 15 van het contactslot.
B1 is de stuurkolomschakelaar

U3 is de knipperautomaat
49 is de plus
49a is het knippersignaal
31 is de min
C is het controle lampje.
Zonder de aangesloten lampen krijg je geen correct signaal.
H13 is het controlelampje
( H20 is het controlelampje voor de eventuele aanhanger)

Zoek op kleur in plaats van nummers!!!

Succes Pieter
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Daar heb ik zeker wat aan Pieter! Dank ook voor je heldere uitleg!!

Zojuist nog ff een paar uurtjes zitten puzzelen en de kortsluiting is boven water; de bus had de aanrijding LV gehad en daar bleken de kabels vrijwel onzichtbaar onder de beschermmantel sluiting te maken.

Ik heb 24v direct op de R en L aansluiting van de alarmknop gezet en daarop branden de lampen, evenals op aansluiting 49a na inschakelen, dus het laatste stuk gaat nu goed. Stuurhendel schakelt ook. Op 49 van de relais staat continue 24v vanuit de zekeringskast, dat klopt dus niet volgens bovenstaand schema. Massa relais is goed, maar er komt niks uit, dus die moet vervangen.

Als ik het goed begrijp krijgt de alarmschakelaar via 15 24v binnen die direct doorgaat naar de relais bij schakelaar 'uit' en via 30 gaat het naar de relais bij schakelaar 'aan'. Nu heeft mijn schakelaar een aansluiting aangeduid als 30(49) en een aansluiting 49+, deze laatste was niet aangesloten. Ik neem aan dat 30(49) gewoon 30 is en 49+, 49? Dan zou 49+ doorgelust moeten naar 30b en aansluiting 49 van het relais uit de zekeringskast getrokken en ook op 30b van de schakelaar. Dan zou met een nieuw relais alles het moeten doen, of zie ik daar wat over het hoofd?
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Weet iemand iets mbt die aansluitingen 30(49) en 49+?
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Missie geslaagd! De bus is klaar! althans vwb mijn aandeel.

Het antwoord op mijn vorige vraag bleek uiteindelijk op de connectiezijde van de alarmschakelaar zelf te staan. Daarna heb ik de draden zo aangesloten zoals ik hierboven hardop zat te brainstormen, de nieuwe knipperlichtrelais aangesloten en het klusje was einde geklaard.. althans bijna; het is geen halszaak, maar raar genoeg brand het waarschuwingslampje van de knipperlichten op het dashboard maar 1x als je richting aangeeft, de knipperlichten zelf blijven het wel doen tot je ze uitschakelt... Er staat wel gewoon een aan en uit schakelende 24v op het lampje... Iemand een idee?

Maargoed, hierbij een paar foto's van wat aanpassingen. Het is een beetje mager irt het beloofde volledige verslag, maar toch.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door DVIII »

ha , ik heb dat ook eens mogen doen , die pedalengroep inbouwen waar eerst vloerpedalen zaten , je moet dan flink zagen en de nieuwe plaat met de groep inbouwen en vastschroeven aan de bovenkant , en dan pas de onderkant(schutbord) aflassen. kost een berg werk maar dan heb je ook wat goeds !! goed bezig !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door SergeL »

Het is lastig om met de haakse slijper er bij te komen om precies die deuk waar de bekrachtiger in past er uit te slijpen, maar met 230 doorslijpers lukt het net. Volgens mij heb ik toen gewoon het gat in de oude bus uitgemeten en die maten overgezet op de nieuwe bus. Daarna motorzijde en boven en onder gehecht, boven de pedalen de bevestiging aan onderzijde dashboard vastgebout, schermzijde van het schutbord passend geklopt en de reut rondom afgelast, gaatjes boren voor leiding en slang koppeling en dan alles monteren. Een kind kan de was doen... :lol:

Uiteindelijk heeft me die hele ombouw incl een dag die bussen halen en ettele uren hier op het forum zoeken naar oplossingen, toch wel 11 dagen gekost, waarvan schat ik zo eens 1/3 in die electro-ellende van die 24v ambulance-spagetti is gaan zitten. Maargoed van dat laatste is ie nu verlost.

Heb echter de smaak weer te pakken en las onlangs van een dubbelluchter die een om602 in z'n bus had geplaatst, dat ie daarmee gemiddeld 1 op 10,5 rijdt - dat klinkt als een leuke uitdaging voor onze 1 op 4 a 5 rijdende 406 vakantiebus! Zo'n ombouw hebben we er met 1 vakantie wel uit :up:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 408 brandweer ombouw OM314

Bericht door DVIII »

jawel , maar vind maar eens een 602 met vijfbak en schroom niet te vragen hoe die erin past , is niet zomaar eenvoudig (voor mij wel) maar ik schat jou ook niet te laag in hoor . de bus die ik ombouwde was op de keuring van rdw zeer goed ontvangen
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten