Expansievat nodig of niet?

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Expansievat nodig of niet?

Bericht door Patrick1647 »

Met zoekfunctie al wat verhalen gelezen, maar niet eensluidend.

Ik heb in de camper een drukpomp, kraan in keuken, kraan in badkamer en een 15 liter boilertje.

Er zat een expansievaatje na de pomp maar dat blijkt kaduuk te zijn.

Ik heb het eruit gesloopt en overweeg nu het vaatje gewoon weg te laten. (scheelt weer een t-stuk en lekkage-kans)

Ik weet dat de pomp zonder vaatje wat vaker aanslaat. Dat vind ik geen probleem.

Kan ik het vaatje weglaten of verkort ik dan de levensduur van de pomp wegens "waterslag".... (kan me voorstellen dat alle flexibele slangen zelf al een soort expansievaatje vormen?)

Gr,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Expansievat nodig of niet?

Bericht door Admin »

Ik heb pompen zowel mèt als zonder expansievat gedraaid. Mèt is in mijn beleving veel comfortabeler, een douche met een constante straal, handen wassen zonder de kans opeens een veel hardere straal die spettert... De kleine (Fiamma) vaatjes zijn IMHO redelijk nutteloos. Een 'gewoon' CV-vat (15 of 18 l, wel kijken of erop staat dat-ie geschikt is voor drinkwater) werkt veel beter.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Expansievat nodig of niet?

Bericht door Patrick1647 »

Dank voor de tip; een cv expansievat is voor mij echter uitgesloten wegens "camper-obesitas" :-)

Mijn camper weegt nu rond de 3200 kilo, 25 kilo voor een gevuld expansievat vind ik daarom in mijn geval te veel...
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Expansievat nodig of niet?

Bericht door Admin »

Patrick1647 schreef:25 kilo voor een gevuld expansievat vind ik daarom in mijn geval te veel...
De aanname dat het vat vol met water zit, berust op een misverstand. Ongeveer in het midden zit een membraan, waarboven stikstof (of lucht) zit met een bepaalde voordruk. Doordat water niet, maar gas wel samendrukbaar is, neemt het membraan met het gas erboven de schommelingen in de druk op. Precies waarvoor het expansievat bedoeld is :|
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Expansievat nodig of niet?

Bericht door Patrick1647 »

Ah, dat scheelt de helft, wordt t ongeveer 12 kilo. Dat nemen we mee in de overwegingen 8)

Is het voor de drukpomp overigens slecht om zonder vat te functioneren, of is het alleen een comfort-kwestie?

Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Expansievat nodig of niet?

Bericht door Maxer »

Het is voor de pomp veel beter om mét vat te functioneren omdat ie dan veel minder vaak gaat draaien. Draait ie wel dan doet ie dat langer om de boel op druk te brengen. Voor de rest heeft ernst de voordelen van een vat al uitgelegd.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Expansievat nodig of niet?

Bericht door paulv »

Je kunt het oude drukvat ook rustig vervangen door een plastic koolzuurhoudende drank fles, bv. voor mineraalwater of Cola, hoe groter hoe beter. Met vat heb je een veel gelijkmatiger druk.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten