Koppeling OM314
Geplaatst: 15 okt 2013, 00:28
Hallo allemaal!
Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Inmiddels heb ik al mijn 2e 508d dus het werd eens tijd ook!
Dan direct maar mijn vraag:
De koppelingsleiding (hydraulisch dus) was afgebroken. Nu ik weer een nieuw stuk leiding ertussen heb gezet, probeer ik de leiding te ontluchten, maar dit wil helaas niet lukken!
Het ontluchten heb ik op de volgende manieren geprobeerd (al liggend in een plas);
Poging1: Reservoir bijvullen met dot4, een slangetje aan de ontluchtingsnippel, en vervolgens met de ontluchtingsnippel open een helpend persoon menig maal het pedaal laten pompen. Toen ik geen luchtbelletjes meer constateerde in het potje dot4 waarin mijn slangetje eindigde, draaide ik de nippel weer dicht.
Poging 2: Een grote spuit gevuld met dot 4, hieraan een kort slangetje gemonteerd en deze (helemaal gevuld met vloeistof) aan de nippel gezet. Vervolgens de nippel open gedraaid, en met moeite de spuit leeggedrukt. nog eens de spuit gevuld en hetzelfde herhaald totdat het reservoir overstroomde (en mijn broer meende geen belletjes meer te hebben gezien).
Jammer maar helaas pindakaas, heb ik met deze acties nog geen noemenswaardige vooruitgang geboekt..
Het pedaal blijft volledig onderin zitten, en ook is er geen druk voelbaar als men eenmalig drukt. Als je fanatiek gaat pompen dan zal er na een keer of 6 pompen wel wat druk voelbaar zijn, en komt de koppeling ook duidelijk in beweging.
Als ik de leiding controleer zie ik geen enkel lek, en ook bij de werkcilinder lijkt alles prima! Ook het reservoir is voldoende gevuld.
Nou heb ik ergens op dit forum een keer iets gelezen over een koppelingscilinder (onder) die verkeerd om gemonteerd is, waardoor ontluchten niet werkt. Ik las dat de koppelingsnippel, mits goed gemonteerd, naar boven wijst. Bij mijn 508, zit deze echter andersom, en zo is deze er ook vanaf gekomen!
Ik snap dat fenomeen niet zo goed, want toen er in Italiƫ ook al eens eerder de leiding afbrak, was de leiding in no-time weer ontlucht...
Toch hoop ik stiekem dat dit de oorzaak is, want dat zou wel makkelijk zijn!
Maar goed, Ik zou dus graag willen weten hoe de koppelingscilinder (onder) gemonteerd hoort te zijn, en mocht deze goed zitten, wat er dan nog meer voor mogelijke problemen zouden kunnen zijn?
Er zijn trouwens nog wel meer vragen die ik zou willen stellen, maar dat komt later wel, deze heeft de prioriteit, want als de koppeling het weer doet dan rijdt het zaakje weer!
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!! alvast bedankt!
Walt
Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Inmiddels heb ik al mijn 2e 508d dus het werd eens tijd ook!
Dan direct maar mijn vraag:
De koppelingsleiding (hydraulisch dus) was afgebroken. Nu ik weer een nieuw stuk leiding ertussen heb gezet, probeer ik de leiding te ontluchten, maar dit wil helaas niet lukken!
Het ontluchten heb ik op de volgende manieren geprobeerd (al liggend in een plas);
Poging1: Reservoir bijvullen met dot4, een slangetje aan de ontluchtingsnippel, en vervolgens met de ontluchtingsnippel open een helpend persoon menig maal het pedaal laten pompen. Toen ik geen luchtbelletjes meer constateerde in het potje dot4 waarin mijn slangetje eindigde, draaide ik de nippel weer dicht.
Poging 2: Een grote spuit gevuld met dot 4, hieraan een kort slangetje gemonteerd en deze (helemaal gevuld met vloeistof) aan de nippel gezet. Vervolgens de nippel open gedraaid, en met moeite de spuit leeggedrukt. nog eens de spuit gevuld en hetzelfde herhaald totdat het reservoir overstroomde (en mijn broer meende geen belletjes meer te hebben gezien).
Jammer maar helaas pindakaas, heb ik met deze acties nog geen noemenswaardige vooruitgang geboekt..
Het pedaal blijft volledig onderin zitten, en ook is er geen druk voelbaar als men eenmalig drukt. Als je fanatiek gaat pompen dan zal er na een keer of 6 pompen wel wat druk voelbaar zijn, en komt de koppeling ook duidelijk in beweging.
Als ik de leiding controleer zie ik geen enkel lek, en ook bij de werkcilinder lijkt alles prima! Ook het reservoir is voldoende gevuld.
Nou heb ik ergens op dit forum een keer iets gelezen over een koppelingscilinder (onder) die verkeerd om gemonteerd is, waardoor ontluchten niet werkt. Ik las dat de koppelingsnippel, mits goed gemonteerd, naar boven wijst. Bij mijn 508, zit deze echter andersom, en zo is deze er ook vanaf gekomen!
Ik snap dat fenomeen niet zo goed, want toen er in Italiƫ ook al eens eerder de leiding afbrak, was de leiding in no-time weer ontlucht...
Toch hoop ik stiekem dat dit de oorzaak is, want dat zou wel makkelijk zijn!
Maar goed, Ik zou dus graag willen weten hoe de koppelingscilinder (onder) gemonteerd hoort te zijn, en mocht deze goed zitten, wat er dan nog meer voor mogelijke problemen zouden kunnen zijn?
Er zijn trouwens nog wel meer vragen die ik zou willen stellen, maar dat komt later wel, deze heeft de prioriteit, want als de koppeling het weer doet dan rijdt het zaakje weer!
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!! alvast bedankt!
Walt