Pagina 1 van 1
Wanneer schakelen?
Geplaatst: 04 dec 2013, 00:02
door Rick
Hoi,
het is misschien een beetje een vreemde vraag, maar bij welk toerenaantal moet je schakelen. Ik heb een F40 uit 73 en daar zit een om 616 in. Nu heeft de een tegen me gezegd dat ik de bus als een tractor moet rijden. Dat interpreteer ik maar als heel rustig en niet teveel toeren maken voordat je schakelt, heb namelijk nog nooit op een tractor gezeten. Een ander zei juist dat je wel een beetje moest doortrekken in de versnelling voordat je schakelt. Ik wil gewoon het beste doen voor mijn motor, maar ik weet dus niet wat de juiste manier is. Alvast bedankt!
Re: Wanneer schakelen?
Geplaatst: 04 dec 2013, 05:30
door Yoni
616 blokken moet je wel redelijk op toeren houden wil je niet doodvallen in of tussen de versnellingen.
bij 508 ligt je maximum schakelpunt van 4 naar 5 rond de maximaal 60km voor invoegen volgens de tacho wat harder maar dat voelt als moord...
Re: Wanneer schakelen?
Geplaatst: 04 dec 2013, 09:36
door paul snip
Als je überhaupt nog een beetje op wilt schieten moet je het motortje aardig tergen. Ver doortrekken dus. Ze kunnen daar, als ze warm zijn, overigens prima tegen!
Re: Wanneer schakelen?
Geplaatst: 04 dec 2013, 11:14
door Leo
Als ik er ff van uit ga dat er de standaard vierbak onder hangt én je snelheidsmeter klopt én er de standaard bandenmaat onder zit: Overschakelen bij MAX 20, 40 en 60km/u.
Hoe je moet rijden kan natuurlijk niemand jou vertellen. De variabelen zijn onderweg zo groot (bergen/vlakke weg, tegenwind/vóór de wind etc) dat ieder advies als een tang op een varken slaat.
Wat wél zeker is dat je het karretje flink moet laten janken om de overige weggebruikers niet tot overlast te zijn.

Re: Wanneer schakelen?
Geplaatst: 10 dec 2013, 19:54
door Jeroen_Hanomaf
Ik weet van sommige Benzen dat er van die banen met Romeinse cijfers in de snelheidsmeter bij de cijfers staan die aangeven wanneer maximaal te schakelen. :)
Weliswaar heb ik geen Benz, maar wil je niet iedereen tot last zijn moet er bij tijd en wijle even flink gebruld worden (waarbij het geluidsniveau stukken sneller toeneemt als de gereden snelheid...

)
Groeten Jeroen
Re: Wanneer schakelen?
Geplaatst: 14 dec 2013, 21:12
door SergeL
Ik schakel gemiddeld genomen koud bij 10-30-50 en warm 15-35-60. Het is een beetje op gevoel en gehoor, want ik schakel nooit nav de snelheid, maar in de praktijk komt het vaak wel op voorstaande neer.
Trouwens als je je druk maakt of je je medeweggebruiker hindert, dan kun je je oude kar beter aan de wilgen hangen, want de gemiddelde leasebakl#l ergert zich per definitie aan alles wat minder dan 20km harder rijdt dan de maximum snelheid. Persoonlijk zie ik het als een goede daad om wat rust en traagheid te brengen op de weg, dat zit een stuk lekkerder.
Re: Wanneer schakelen?
Geplaatst: 23 dec 2013, 21:01
door Jeroen_Hanomaf
Ik maak me er ook niet druk om. Maar om hem met 50 voor een aanstormende vrachtwagen te prakken omdat de invoegstrook op is, of in Duitsland na het tanken bij het tankstation op een helling weer gang te zetten om tussen het verkeer te komen wordt het motortje toch echt even flink op zijn donder gegeven. Moet ie maar tegenkunnen hoor! :mrgreen: