Voorstellen + klein restauratie-topicje

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Heren (en dames wellicht),

Het is gebruikelijk dat men zich even voorstelt, dus bij deze:
Mijn naam is Paul, 31 jaar en woonachtig in de omgeving van Gemert (NB).
Sinds een weekje eigenaar van een '78-er 407 met "wat" werk :)
In het dagelijkse leven ben ik docent motorvoertuigentechniek en werk ik met jongeren met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
Ik heb weinig tot geen ervaring met de mercedes-bussen, maar hoop middels dit forum aan de benodigde info te komen.
Vooralsnog ga ik maar eens beginnen met het restaureren van de carrosserie en gaandeweg hoop ik dat wat inzicht te krijgen in de 407-specifieke techniek en gegevens.
Wellicht dat ik nog een restauratie topicje aanmaak mocht daar interesse voor zijn. Ik zorg er in ieder geval voor dat ik voldoende foto's maak.
Hier alvast een foto van mijn busje.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paulus407 op 23 jan 2014, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407

Bericht door Paulus407 »

Wellicht een leuke toevoeging: de camper zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor de motorsport; mijn grote passie. Ik mag graag crossen en enduro en supermoto rijden. De camper wordt dan ook voorzien van een hydraulisch in- en uitschuifbare motordrager.
Hiervoor heb ik hier een transit mk2 voor gebruikt (en nog), maar deze camper vind ik veel karaktervoller en ze zijn groter.
Mijn vriendin heeft zoiets van: als je het dan toch doet, knap de camper dan zo op en richt deze dan zo in dat we er ook mee op vakantie kunnen. Er zullen ongetwijfeld ooit kinderen komen en dan ga je de eerste jaren toch niet met de ijzeren vogel op vakantie. Dan is een camper een welkome oplossing.

Nu heb ik ook meteen een vraag: wat betekent "407"?
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Paulus407

Bericht door GerardM »

Paulus407 schreef: Nu heb ik ook meteen een vraag: wat betekent "407"?
Welkom hier ! We hebben hier al veel besproken en hebben een goede zoekfunctie, waarmee ik jouw vraag snel kan beantwoorden, HIER eens.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407

Bericht door Paulus407 »

Dank je Gerard. De zoekfunctie. Natuurlijk! Zal t forum eens verkennen.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Paulus407

Bericht door paulv »

407: 4ton, 70pk , 508: 5ton, 80pk, enz.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407

Bericht door Paulus407 »

Thanks Paul, had het inmiddels gevonden :up:

Ben vandaag begonnen met de restauratie. Eerst de bijrijderszijde van de bodem van de cabine aangepakt, morgen de rechterspatbordrand eens kaal maken; hebben ze een overzetstuk letterlijk over het originele scherm heen gezet, zonder het oude scherm weg te slijpen en het nieuwe er mooi met een verzetrandje in te leggen... Als ik tijd over heb begin ik aan de deur/raam stijl, daar zit een gat in dat ze met epoxy hebben dicht gesmeerd.
Als ik toch bezig ben behandel ik meteen alles met rx5.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407

Bericht door Paulus407 »

Vandaag weer lekker bezig geweest. Zag tijdens een klein buitje dat er, aan de binnenzijde van de cabine, water uit de verticale koker kwam gelopen. De koker waar ook je deurscharnieren in/aan bevestigd zijn. Deze zijn onder ook behoorlijk geoxideerd...
Nu kan ik daar wel overal nieuwe stukken in lassen, maar dat heeft natuurlijk weinig zin als het water naar binnen loopt :)
Ook zag ik water aan de linker en rechterzijde op het dashboard liggen...
Morgen is het droog en dus gaan de ramen eruit. Heb voor de driehoekruitjes nieuwe rubbertjes liggen, die van de voorruit is nog goed.
Als de ruiten eruit zijn slijp ik de sponningen schoon en zet ik alles in de rx5 of in de loodmenie. Dan alles afwerken met rx10 en dan de ruiten er terug in. Zit er alleen mee hoe ik ze er terug in ga zetten, of ik dat met (goede) kit doe of met een flinke dot vaseline.... Ik heb geen ervaring met vaseline, of dat 't water goed buiten houdt, maar lees er wel goede dingen over.

To do list:

- Dakgoot verlengen en behandelen
- Wielkuipen stralen, behandelen, afkitten en bitakken
- Kokers behandelen met loodmenie en vervolgens met ML
- Bodem cabine (binnen en buiten) stralen, behandelen, afkitten en de buitenzijde bitakken en de binnenzijde aflakken.
- Alle puntjes van de rest van de carrosserie van de camper kaal maken en behandelen met loodmenie
- Ruitjes eruit halen en carrosserie behandelen met loodmenie.
- Chassis en alle dwarsbalken stralen behandelen en bitakken
- Imperiaal stralen en behandelen.
- Gehele carrosserie strak zetten.
- Motordrager achterop maken.
- Voorbumper strak maken
- In kleur aflakken.

En dan kan ik aan het interieur gaan beginnen :up:
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407

Bericht door Paulus407 »

Vandaag weer een productief dagje gehad. Is er uberhaubt iemand geïnteresseerd in m'n verhaal en foto's of hebben jullie zoiets van been there, done that? Anders is 't ook zo zonde van mijn tijd en die van jullie als ik jullie er alleen maar mee verveel :angel:
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: Paulus407

Bericht door Patrick1647 »

Hallo Paulus,

Keep them coming, altijd leuk om over andermans klussen te lezen :up:

Gr,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Paulus407

Bericht door Joske »

Is er uberhaubt iemand geïnteresseerd in m'n verhaal en foto's
Beste,

Zelfs de zuiderburen kijken mee! :wave:

Joske
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Paulus407

Bericht door Maxer »

Natuurlijk is het je verhaal opluisteren met foto's een pré! :up:
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407

Bericht door Paulus407 »

Kijk! Mooi! Ik wil met liefde en plezier een verslagje maken als ik weet dat er ook iemand is die het leest :up:

Dan begin ik even van voor af aan:

Begonnen met het wegtrekken van de vloerbedekking. Niet wetende wat ik aan zou treffen.... Maar, 't zal wel meevallen, dacht ik... Gelukkig hadden ze de vloerbedekking en de 86 lagen meuk daaronder met kit aan de bodem gelijmd. Top! :up:
Afbeelding


Nou, dat viel om te beginnen al een beetje tegen.... Een hoop gebak en gebraai door één van de vorige eigenaren, met een electrisch lasapparaat :crazy: Op diverse plekken zag ik door de bodem de straat....
Afbeelding

En roest... behoorlijk wat roest. Wat opviel was dat de roest zich voornamelijk concentreerde om en rond de verticale koker (die met dat ronde gat erin ;) ) en aan zowel de linker als aan de rechterzijde van de wagen. Onderin die koker stond ook een laagje water.... dat wil wel dus.
Afbeelding


Al met al viel het geheel dus behoorlijk tegen. Dan de grote vraag: ga ik eraan beginnen... Heb ik daar zin in en tijd en geld voor? In principe valt t wel mee, want als ik zorg dat hij niet meer lekt en dat alles goed behandeld is met roestomzetter en vervolgens goed wordt afgesloten, kan het nog wel ff mee.... En dan heb ik wel een gave camper en eentje die helemaal is zoals ik 'm wil. Ik heb een paar weken vrij, dus dan maar eens proberen. Het is voor mij ook de eerste keer, maar ik ben aardig handig, heb behoorlijk wat gereedschap en denk dat je zoiets met een beetje gezond verstand best kunt....
Dus: een lasapparaat geleend van m'n maatje, wat staal gehaald bij de ijzerboer, een aantal 1mm schijfjes, zo'n ijzerdraad-schijf en een afbraamschijf voor de haakse slijper en een pot (echte) loodmenie besteld.
Als eerste op de agenda is dus zorgen dat het regenwater buiten blijft :up:


Als eerste maar eens de raampjes eruit. Ik ging er vanuit dat een gehard en gescheurd raamrubber één van de oorzaken was van de lekkage. Tijdens het schoonslijpen werd er ook het een en ander zichtbaar....
Afbeelding


De voorruit: ziet er erger uit dan dat het is (gelukkig) :angel:
Afbeelding


De linkerkant zou m'n zorgenkindje worden.... Dit is voor het schoonslijpen... Daar bleef dus niks van over :down:
En ik had nog wel gedacht dat ik de raampjes eruit kon pakken, alles schoonmaken, in de menie en raampjes er terug in. Dat zat er dus niet in... Weer twijfel: wat doe ik? Maar gelukkig is er dan mijn pa die me verteld dat ik nu toch niet meer terug kan :up: Gehehe, dan maar ff door de zure appel. Hopelijk zijn dit de laatste grote tegenvallers.
Afbeelding


Vrijwel alles dat je ziet rondom het driehoeksruitje moet vervangen worden.
Afbeelding

Nou, daar gaat ie dan... Toch raar om je slijptol in de carrosserie te zetten. Maar gewoon beginnen en kijken of het wil lukken. Ik slijp de stukken eruit in overleg met m'n pa, slijp alles schoon, m'n vader maakt intussen de plaatjes en ik bak ze erin en slijp alles weer schoon terwijl pa het volgende plaatje maakt (productie! Alsof we het al jaren samen doen :lol: ). De lassen zijn niet helemaal super, ben nog bezig met de afstelling van de machine: deze heb ik van 380V omgebouwd naar 220V (klinkt heel hi-tech, maar is vrij simpel staat een tekeningetje in 't apparaat). Nu dus nog even aan het klooien met de afstelling. Uiteindelijk moest ik de spanning gewoon op stand 7 of 8 (vd 10) zetten en kon me herinneren dat het apparaat altijd op 3 of 4 stond als mn maatje aan het lassen was. Dus is het begin gelast met een te lage spanning, maar nu zit 't er goed in. Als het apparaat goed is afgesteld is lassen een koud kunstje.
De foto's maar ik tussendoor, bedenk me vaak "verrek, moet ff een plaatje schieten". Daarom heb ik steeds plaatjes van dingen die nog niet zijn afgewerkt of waar ik nog niet aan begonnen ben :lol:
Afbeelding

Die opstaande rand, waar de ruit tegenaan ligt was helemaal weg en had een gedeelte van het dashboard meegenomen. Dat dan ook maar gewoon eruit. Dan zijn die gleuven van het dash wel weg, maar dat is beter dan dat t zo rot is als kaf en ik kan het altijd nog bekleden ofzo als het echt lelijk is.
Afbeelding

En hoppatee! Nieuw stukkie erin. Zoals ik al zei bedenk ik me zo tussendoor eens dat ik een plaatje moet schieten. Dit moet nog afgelast en zeker afgewerkt worden. Zo ziet het er nog niet uit, maar het begin is er! Al doende leert men ook moet ik zeggen. Na een dag of twee gaat t me steeds beter af: eruit slijpen, verzet randje eraan knijpen, plaatje er pas in maken en bakken maar :up:
Afbeelding

En dan nu de opstaande randen er terug in. Zijn allemaal dubbelwandig.
Afbeelding


Randje voor de ruit er terug in. Is dubbelwandig, dus ook zo terug erin.
Afbeelding

En het gat aan de voorzijde gedicht. Na dit plaatje heb ik alles afgelast, nog wat gaatjes gedicht, alles schoongeslepen en in de loodmenie gezet. Alles rondom de ruiten, binnen en buiten staat nu in de loodmenie.
Afbeelding

Al met al super tevreden! Het zit er heel netjes in, hoef weinig te plamuren. Zal morgen ook even wat foto's maken van hoe het er nu uit ziet. Gelukkig is m'n pa erbij om de plaatjes op maat te maken, dat scheelt echt veel tijd! En met z'n timmermansoog en ruimtelijk inzicht weet ie ook vaak hoe we bepaalde zaken aan gaan pakken. Heb er zowaar echt zin in gekregen! Leuk werk alleen verdorie wat een klus zeg, heel die hoek er opnieuw in! Smorgens heeft mn meisje even mee staan kijken. Komt ze om 17:00 terug, zegt ze: "wat hebben jullie nu gedaan dan?!" :lol:
Morgen krijgen we hopelijk de bovenzijde erin.
Laatst gewijzigd door Paulus407 op 20 jan 2014, 08:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Paulus407

Bericht door Admin »

Wow, stevig doorgewerkt! Petje af.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407

Bericht door Paulus407 »

Thanks Ernst. Moet een beetje gang houden anders verlies ik de motivatie :up:

Vandaag was een dagje van veel uren, maar weinig meters.
De hele bovenzijde van het linker driekhoekig ruitje eruit gehaald, was helemaal rot.

Afbeelding


Het valt vies tegen om een plaatje te maken als de carrosserie op drie manieren "schuin" loopt.
Het beeld vertekent een beetje, maar we hebben het er super netjes in gekregen voor een eerste keer. :up:
De hele plaat vast gelast aan de alkoof waar een stalen hoeklijn omheen zit. Er was namelijk helemaal geen verbinding tussen. Nu zit het super! De goot wordt dadelijk middels een u-profieltje verlengt tot voorbij de alkoof.
Afbeelding

De opstaande randjes weer terug erin. Zo krijg je ook een idee van het eindresultaat.
Afbeelding

De firma "strak in de lak"! Meteen beide kokers (links en rechts) helemaal behandeld met rx5 :up:
De buitenkant met loodmenie. Die roest voorlopig niet meer! :lol:
Afbeelding

Ben er zowaar echt trots op! Wat je met een beetje gezond verstand, goed gereedschap en wat lef al niet kunt bereiken!!

Hopelijk kan ik morgen de rechterzijde in orde maken. We hebben besloten daar een plaatje op te lassen met gaatjes erin, die las ik vol en dan slijp ik de randen vlak. Scheelt een hoop werk en plamuren moet ik toch....

Dan alle randen rond de ramen in de rx10 en dan kunnen er hopelijk tegen het eind van de middag de ramen weer in en is mijn campertje waterdicht! :up:
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Paulus407

Bericht door Maxer »

Gaat goed :clap: :clap: :clap: ! Als ie klaar is ben je meteen een auto restaureerder en kun je daar je geld mee gaan verdienen, hahaha.
Wel een vraag. heb je nagedacht over de binnenkant van de kokers die je nu aan het vervangen bent? Ik zou hem, als het laswerk klaar is die een ml behandeling laten geven want zoals je wel of niet weet komt de meeste rottigheid van binnenuit en daar kun je zelf niet bij.
Veel succes verder en, niet opgeven! :up:
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407

Bericht door Paulus407 »

Thanks voor de tip! De kokers heb ik behandeld met Carpotech RX5, dat is een roestomzetter. Wanneer je alleen ML zou gebruiken sluit je de roest op en is het slechts een kwestie van tijd totdat het er weer onderuit komt. Zoals je wellicht weet is roest een (praktisch onomkeerbare) reactie met zuurstof en begint zodra er zuurstof bij (het blanke) metaal komt. In mijn geval dus al toen ik de zink laag van de plaat af sleep om te kunnen lassen. Ik kan nu dus die kokers wel waxen (Met ML bijv.), maar dan gaat het oxidatieproces daaronder toch gewoon door. Zelfs de roestomzetters zijn uitstel van executie, maar wel effectief en het is te herhalen; je kunt het blijven doen. Ik maak ook een soort van luikjes in mijn carrosserie op de lastig te bereiken plekken, zodat ik altijd over bij kan voor inspectie/ behandeling.

Na de RX5 krijgen de kokers nog een behandeling met RX7 wat een soort wax is (net als ML), bedoeld voor kokers en dan moet t goed zijn! :up:
De binnenzijde van de spatborden, schutbord, en voorfront krijgen ook een RX5 behandeling en de rest gaat in de loodmenie. Alles wordt vervolgens onder een dikke laag tectiel gespoten (wel eerst de lassen afkitten).

Het plaatwerken gaat me best redelijk af, tegen de tijd dat ik klaar ben heb ik idd wel wat ervaring :up:
Heb ook besloten dat zodra deze klaar is ik aan mn bmw e3 ga beginnen. Dat durf ik dan gerust! :lol:
Laatst gewijzigd door Paulus407 op 20 jan 2014, 08:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: Paulus407

Bericht door nawm »

Ga maar door met schrijven fotograferen en werken natuurlijk. Ik lees erg graag mee! Prachtig tot nu toe.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Paulus407

Bericht door paul snip »

Loodmenie is goed, beter is Owatrol C.I.P. http://www.owatrol.com/index.php?langue ... rustol-cip

Ik heb dit spul gekocht voor mijn Trabant, maar ook buiten op diverse roestige projecten gebruikt. De roest komt er echt niet weer door.

Het laswerk wat je doet ziet er netjes uit. Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is de afdichting naderhand. Alles wat niet in het zicht komt zou je kunnen kitten. Gebruik in ieder geval geen normale 2 komponenten plamuur. Dat is net een spons en zuigt vol water. (Ik bedoel dat plamuur wat ze normaal gesproken gebruiken om een carrosserie strak te maken). Ik kreeg eens de tip van een schade hersteller om bij roestschade altijd polyester te gebruiken. Van dat spul met vezels erin of zonder. Belangrijkste is dat het niet poreus is.

Ik heb bij de camper van mijn ouders de spatbordranden al eens gewoon schoongeslepen met de staalborstel in de flex. Alles naar binnen getikt en de ontstane deuken opgevuld met polyester. Daarna van binnen uit getectyleerd met ML. Dat heeft jaren goed gezeten. (Hoewel dit een beunerij eerste klas is natuurlijk :down: )

Ga zo door!
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407

Bericht door Paulus407 »

Thanks voor de tips. Wat het behandelen van roest betreft hoor je heel veel verschillende verhalen. Als ik de geleerden hier moet geloven is (echte) loodmenie toch het beste dat er te krijgen is, mits je hem opsluit. Het is namelijk poreus. Wat die owatrol betreft lees ik goede recenties op internet, zal ook zeker goed spul zijn. Is wel gruwelijk duur zeg! :crazy: Als ik daar de hele camper mee moet doen loop ik erop leeg :lol:
Kijk hier ook eens, is een interessante (roest)test http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
De lassen kun je prima dichtsmeren met plamuur. Ik weet niet beter als dat je juist Polyester niet moet gebruiken omdat dit nou juist hygroscopisch is (trekt vocht aan).
Bedoel je misschien glasvezel? Dat zijn ook van die vezels en met de juiste epoxyhars is dit wel prima geschikt.

Vandaag was me een dag.... poeh poeh.
Vanmorgen alle spullen gehaald voor de voorbewerking: epoxyprimer, plamuur, filler, schuurpapier (80, 120, 220, 400), n schuurblok en n rubberen "plamuurmes".
Thuis meteen begonnen met het spuiten van de epoxyprimer, dit is voor de hechting op de loodmenie en RX10. Helaas was de loodmenie nog niet helemaal droog en dan reageert ie met de primer :down: Kon er dus allemaal weer af....

Afbeelding

Aan de rechterkant van de camper moest er nog een plaatje bovenaan het driehoekig ruitje.... tenminste, zo leek het. Helaas bleek bij het schoonslijpen dat de hele hoek zo rot was als kaf. De hele handel moeten vervangen, maar wat zat t tegen. Het lassen ging klote, ik stookte overal doorheen. Allereerst gaf ik het gegalvaniseerde plaatmetaal de schuld: zal ik het wel niet voldoende hebben schoongemaakt, toen het metaal van de bus; zal dat wel wat geoxideerd zijn, maar 'nader onderzoek' wees uit dat ik vergeten was de gaskraan van het lasapparaat open te draaien :lol:
Na veel herstellen zit het er dan toch nog vrij aardig in, niet zo netjes als de linker zijde, maar met wat plamuur zet ik dat zo strak.

Afbeelding


Ben blij dat het er allemaal netjes in zit en nog meer dat ik de komende dagen van dat puntlassen af ben. Inmiddels met twee verbrande oogleden en een verbrand voorhoofd achter de laptop. Misschien toch maar even een helmpje met speedglas gaan halen. Morgen op mn gemakje alles opnieuw in de epoxyprimer en terwijl die droogt maak ik de bodem van binnenuit af. :up:
Laatst gewijzigd door Paulus407 op 21 jan 2014, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Paulus407

Bericht door paul snip »

Je hebt 2 komponenten plamuur wat vaak als "polyesterplamuur" wordt omschreven. Dit kun je mooi glad er op smeren en schuurt door zijn poreuze structuur heel makkelijk. Echter valt het er ook zo weer af omdat er roest onder komt.

Wat ik bedoel is echt polyester. Dat wordt veel harder. Schuurt moeilijk en moet nog afgewerkt worden met mesplamuur of een fijnplamuur. Polyester is niet poreus. Soms zitten er inderdaad vezels in.

Loodmenie droogt met deze temperaturen bijna niet door, dus dat is geen wonder dat het gaat werken als je er thinner-basis produkten overheen spuit.

Die loodmenie moet echt wel een paar week drogen voor je weer verder kunt. Dat geldt voor Owatrol ook met deze temperaturen.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Paulus407

Bericht door Wim »

Ehhmm ,

Sorry , maar dit klopt niet .
Ik heb vele jaren in de polyester jachtbouw en ook in de woodcore epoxy (systeem West) jachtbouw gewerkt .
En ook polyester met vezels erin is niet absoluut waterdicht , sterker nog zulk een laminaat is hygroscopisch (wateropzuigend) dit komt doordat de vezels in een polyesterhars zo ongeveer zijn als riet in ijs . Er is een ruimte (zij het heel klein) tussen de glasvezel en de uitgeharde polyesterhars .
Ik raad een ieder aan om NIET met polyester plamuur aan de gang te gaan , welke soort het ook moge zijn . In de betere watersport winkels is epoxyplamuur te koop die zelfs onder de waterlijn kan worden gebruikt . Het kost wel wat , maar dan ben je er wel vanaf .

Verder ..... succes je hebt een beste klus onderhanden :up:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Paulus407

Bericht door Detlev »

Dat rotten boven de ruitjes en in je koker heeft bij mijn vorige bus (en hoor het heel vaak van anderen) als oorzaak gehad de niet meer in goede staat verkerende dakgootjes, de raamrubbers bovenin en (vooral koker) de rubbertjes rond de deurscharnieren, die zijn ook heel vaak niet meer aanwezig. Als je de bus koopt zonder die rubbertjes mis je ze ook niet zo snel trouwens..
Allen redelijk eenvoudig op te lossen, zeker zoals jij het nu oppakt! Mooi werk. :up:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
roze
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 nov 2007, 22:42
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Paulus407

Bericht door roze »

Beste Paulus,
Bedankt voor je reportage.

Leren lassen staat nog steeds op mijn verlanglijstje.
| Rob Zeijen | Valkenswaard, NL | Hymer S660 | MB 410D | 1993 | Automaat |
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Paulus407

Bericht door Vinz »

Meer foto's en meer verhalen des te beter! Ga nu lezen! :up:
Mercedes 813
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407

Bericht door Paulus407 »

Wim: thanks for the uitleg. Wat je vaak ziet zijn mensen (net als ik, in dit geval) die iets roepen wat ze ergens hebben opgevangen. Fijn om het van iemand te horen die het weet! Een goede tip in ieder geval!

@Detlev:Thanks voor de tips! Dat van die rubbers bij de spiegels, dat dacht ik al! :up: Heb ze dan ook afgekit. Maar daar zij dus rubbers voor? Aan de kant van die koker waar de deur tegenaan valt zitten ook nog twee rubbers (een kleine ronde en een ovale). Die zitten volgens mij ook "buiten" (buiten het deurrubber) en daar kan ook gewoon water naar binnen lopen...
Wat die goot betreft, die wordt aan de voor en achterzijde verlengt tot voorbij de camper :up:

@Roze en Vinz: Thanks! Lassen is niet moeilijk hoor Roze (goed en netjes lassen wel :lol: ) Maar het belangrijkste is dat t goed vast zit. Met een slijptol en plamuur kun je veel verdoezelen (en plamuren moet je toch ;) ) Doe net zoals ik: begin uit t zicht.... :lol:

Gisteren snel even een paar uurtjes in de camper gezeten. Begonnen met de vloer. De rechterzijde is het slechtst... Zie hier: de wielbak.

Afbeelding

Zoals je ziet is die helemaal rot.... Meteen de slijptol erin en een deel van de rottigheid eruit geslepen. Is weer zo'n typische tussendoor foto, uiteindelijk haal ik alles netjes weg offcourse.

Afbeelding


Nu kan ik twee dingen doen: van binnen of van buiten er tegenaan maken.... Het beste zou zijn van buiten,omdat er dan nergens vocht achter kan... Maar dan was in dit geval heel lastig omdat der vorige eigenaar er een dwarsbak tussen heeft gelast en dit zit ontzettend in de weg. Dus, dan maar van binnenuit. Van buiten sluit ie best netjes af op de koker en het andere plaatwerk en de hele bende wordt toch behandeld en afgekit zodat vocht geen kans heeft. De wielbak is zo dan wel niet origineel, maar die hoop heb ik al even geleden laten varen na t zien van de bodem, die één lappendeken is. Alles wordt toch bekleed, sowieso met dreunplaat, dus dan zie je het toch niet meer. Al met al weer zeer tevreden. Beetje slijpen en strak zetten en van onderen goed behandelen, afkitten en bitakken en dan is het weer een goeie! Nu weer vlug aan de slag, de rest dicht maken. :up:

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten