Pagina 1 van 1

diesel of gaskachel?

Geplaatst: 22 dec 2004, 02:39
door Roger 1100
Beste Dubbelluchters,

Momenteel heb ik alleen een electrische kachel op 220 volt in mijn camper. Als tijdelijke oplossing voor de winterdagen zet ik (met het dakluik open tegen koolmonoxide) een petroleumkachel in de wagen als er geen 220v aanwezig is. Nu ben ik niet zo gek op petroleumkachels in een camper. Ik wil dus een andere kachel inbouwen.

Er ligt een rode LPG-kooktank onder mijn camper met nog twee vrije aansluitpunten. Ik zou dus een gaskachel kunnen inbouwen. Nu kom ik de laatste tijd echter steeds vaker de naam Webastokachel tegen. Ik heb begrepen dat deze op diesel werkt. Omdat mijn camper van het korte model is, is voorts een ringverwarming overbodige luxe denk ik.

Heeft iemand misschien tips voor welke kachel ik het beste zou kunnen kiezen? Uiteraard het liefst zo eenvoudig mogelijk zelf te installeren, mogelijk goedkoop en tevens veilig (ik kan momenteel relatief goedkoop gaskacheltjes krijgen uit oude caravans).

Wat zijn de voor-en nadelen van gaskachels ten opzichte van Webasto-verwarming?

Groeten,

Roger

Verwarming

Geplaatst: 22 dec 2004, 07:41
door berriaaf
Roger

Nu zelf vind ik de Diesel verwarming oke alleen het grote nadeel er staat weer een ding roet uit te stoten, het ruikt ook en het maakt lawaai, een gas kachel ruikt ook maar maakt geen lawaai en is veel schoner en als je toch al een Gastank hebt en goedkoop aan een gaskachel kunt komen, dan wist ik het wel een gaskachel zou ik in de Camper plaatsen

Bertus

Geplaatst: 24 jan 2005, 09:52
door Tjeerd
Hallo Roger,

Je geeft het zelf al aan dat je erg voorzichtig bent met mogelijke koolmonoxide, dit is inderdaad het gevaar als je met open vuur bezig bent in een besloten ruimte, ook meld je dat je een korte bus hebt en dus een beetje met de ruimte zit.

Dan kom ik inderdaad op de webasto of eberspacher standkachel uit.
Ik heb deze ook gekozen, niet vanwege ruimte want ik heb de langste uitvoering van een 508 en ook niet vanwege gas-gebrek want er hangt een 60 liter lpg-damptank onder.

Ik heb de kachel (Eberspacher D4S) in een kist onder de bus gebouwd waardoor het geluid van de uitlaat en de ventilator minimaal zijn geworden, alleen het brandstofpompje hoor je wat tikken. Er komt 1 buis van 70 mm binnen en daar heb ik uiteindelijk 2 uitblaasopeningen uit een (caravan)ringverwarming op zitten. De bus word nu echt perfect warm en hij blijft ook branden als we slapen want we zitten met een klein kind.

:idea: :idea:
En nu komt het allergrootste voordeel: heb je wel eens gereden met je bus als het ca 5 graden is? nou je kachel in het dashboard die houd het echt niet warm, eigen ervaring was rijden IN een slaapzak!!! en nu staat de standkachel ook tijdens het rijden aan en is het lekker warm!!
Dit lukt je niet met een gaskachel want die waait uit of de verbrandings gassen komen naar binnen (koolonoxide)!!!! Bovendien moet je (weer) een gat in het dak maken voor een rookgasafvoer en onze bus is toch geen gatenkaas waar je maar in moet boren en zagen??

Ik hoop dat je er wat aan hebt, kom anders op het voorjaars weekend in Zeist maar even kijken (blauwe bus met 4 regels reklame uit oa HH waard

Tjeerd

Alles op Diesel

Geplaatst: 13 feb 2005, 19:57
door Unknown User
Hoi Roger,

Op dit moment ben ik bezig op onze 508 in te richten om een lange reis te maken naar China, je leest het goed. Ik ben al van alles aan het uitzoeken geweest omtrend het koken en verwarmen op Gas / Diesel of electriciteit. Ik heb er voor gekozen om alles op Diesel te doen. Ik heb een keramische kookplaat ( 2 pits) op diesel (Wallas), daarbij kan je een soort kap eroverheen kopen waarin ventilatoren zitten en je dus je leefruimte mee kan verwarmen, dus een apparaat met 2 functie's, daarbij heb ik ook een vrij oude Webasto heteluchtverwarming geplaats ook op diesel omdat deze de diesel die niet zo zuiver is als bij ons ook kan verbranden en de nieuwe generatie's van Webasto zijn hier erg gevoelig voor. Mijn warmwater voorziening is een boiler die geschakeld staat aan het koelwatercircuit en op het huishoudcircuit van 12 volt. Als extra plaats ik ook nog een koelwater verwarmer misschien op diesel als ik nog genoeg ruimte overhoud maar ik denk eerder op 12 volt.

succes Frank

Nog iets vergeten

Geplaatst: 13 feb 2005, 20:01
door Unknown User
Hoi Roger,

Ik was nog iets vergeten waarom alles op Diesel, simpel je mag niet op iedere veerpont als je gas aan boord heb, en daarbij is gas niet overal te verkrijgen. Ik ben er dus vanuit mijn eigen situatie gegaan.

gr. Frank

overzetkap op kookpitten

Geplaatst: 13 feb 2005, 22:26
door Roger 1100
Hoi Frank,

Alles op diesel is inderdaad wel erg praktisch. Diesel is overal verkrijgbaar en je hoeft maar een tank te vullen. Voorlopig plaats ik toch even een gaskachel in de bus, maar uiteindelijk lijkt het me wel oke om ook alles op diesel te zetten. Die keramische kookplaat van Wallas met dat overzetstuk klinkt trouwens wel zeer oke: geen extra kachel nodig eigenlijk. Ik denk dat zoiets voldoende zal zijn om mijn camper te verwarmen (het is maar een kort model en de ruimte is dus vrij snel warm). Tot nu toe heb ik vaker gewoon de gaspitten aangemaakt ter verwarming, wat redelijk werkte. Nadeel is alleen dat alle warmte omhoog stijgt. Met ventilatoren is dit natuurlijk op te lossen.

Dat is misschien ook een idee. Zelf een soort overzetkap maken met daarin een ventilator. Hhmm, eens even laten bezinken dit idee. Is natuurlijk absoluut ruimtebesparend.

Hartelijk dank voor je tip en succes met de voorbereidingen voor de Chinareis.

Groeten,

Roger

Geplaatst: 14 feb 2005, 11:33
door KWF-704
Wat vroeger nog al eens toegepast werdt met een gaspit is een bloempot een stenen natuurlijk omgedraaid op de vlam zetten dat geeft geweldig veel warmte

Levensreddende tip

Geplaatst: 05 mar 2005, 23:40
door Peter MERCAMPO
Met al die kachels, kooktoestellen en boilers al dan niet gestookt op lpg, diesel, petrolium, hout of ander soortigen brandstoffen, er vind verbranding plaats! Spendeer een paar tientje's(kan er ook nog wel vanaf, toch?) aan een gecombineerde rook/koolmonoxyde meter en plaats deze op kniehoogte (koolmonoxyde komt nl. van onderaf). Je kunt gerust lekker warm, gevuld en voldaan gaan slapen. Er zijn vele gevallen bekend van mensen die nu nog zouden rond rijden/varen indien zij zo'n alarm hadden gehad.

Ik wens ieder een behouden reis toe!
Mvg, Peter.

Geplaatst: 10 mar 2006, 20:00
door piet
Ik heb vorig jaar mijn lpg tank vervangen. Bij mij hangt nu een echte dampgastank onder de bus.
Net als Bertus vind ik een dieselkachel brommen en bovendien ruik je em.
Mijn Truma 3002 werkt perfect op LGP. Ook onderweg heb ik de kachel aan. Want de kachel van de 508/608 is niet zo geweldig toch? Truma levert ook nog een aparte rookkap voor gebruik bij het rijden. (grappig om te melden dat onze oosterburen dit niet mogen)
Die heb ik niet nodig want mijn schoorsteen zit op een perfecte plek achter mijn alkoof. Daardoor ontstaat geen valwind in de uitlaat/schoorsteen.
Ik heb wel gezien op wintersport dat een verlengstuk handig kan zijn bij hevige sneeuwval.
Verder heb ik een ventilator die de warmte verdeelt naar 4 punten.
Nu wordt de rondzit lekker warm vanaf de vloer.
Ook in de de douche/wc is het behaagelijk. In deze natte ruimte heb ik trouwens pvc buis gebruikt voor het transport van warme lucht.
Kortom een warne bus. Het voordeel van een standkachel vind ik is dat je je koelwater van je motor kunt verwarmen. En dat geeft een soepeler start natuurlijk. :roll:

Geplaatst: 10 mar 2006, 20:50
door Anton
Hoi.

Wat ik een groot voordeel van een gewone gaskachel vind is dit: er zit niet veel aan wat stuk kan gaan!
En die spullen kun je voor weinig geld op voorraad meenemen.

Van de dieselkachels weet ik, als er wat mee gebeurt je er zelf niet zo veel aan kunt doen, er zit veel elctronica in voor vlambewaking en voorspoelen en naspoelen met lucht voor de verbrandings kamer.

Ook de relaiskast als daar wat mee is is ontzettend duur.

Maar als het werkt dan werkt het ook bijzonder fijn!

Groet Anton