Foto's Marokko

oa navigatie, route & ferry's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Foto's Marokko

Bericht door jervig »

Heb wat foto's van onze Marokko trip aan het fotoboek toegevoegd.

Groetjes,

JP
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Foto's Marokko

Bericht door Admin »

Mooi!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Foto's Marokko

Bericht door Arno Z »

Niet alles bekenen (pfoei, 190 stuks) maar zeker de moeite waard!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Foto's Marokko

Bericht door Berthil »

Jeroen,

Prachtig die foto's.
Ik zag dat je een keer helemaal met je achteras ingegraven was.
Wat moet je doen om daar uit te komen?
Hoe lang ben je dan wel aan het graven?

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Foto's Marokko

Bericht door jervig »

Hier het stukje uit mijn verslag dat het verhaal beschrijft:

De volgende dag besluit ik naar Iche te rijden samen met 2 andere 4x4 campers, de rest gaat via de hoofdwegen. Het laatste deel van de weg naar Iche is werkelijk prachtig, van daaruit nemen we een piste door de bergen naar Figuig, vlak langs de Algerijnse grens. De piste begint eenvoudig en is van redelijke kwaliteit, gelukkig maar want ik moet erg wennen aan het gedrag van deze auto en voor 1 van de andere is het überhaupt zijn eerste 4x4 camper ervaring. Al snel wordt het ruiger met flinke op en afstappen, grovere stenen en rotsplateaus, hmm, een mooi vuurdoop voor hem en voor mijn auto. Het vinden van de route is geen probleem, de totale lengte 75 kilometer, zou moeten kunnen in een uurtje of 5, maar dat pakt even anders uit. Als we zo'n 3 uur verder zijn blijken we net geen 30 km te hebben afgelegd, dat gaan we niet redden dus want het is nu 16.00 en om 17.30 is het donker. Ik informeer de groep en besluit nog een uurtje door te worstelen, de auto begint te wennen dus de juiste feeling maakt zich meester van mij. Rond 17.00 staan we voor een zanderige rivier, ik gooi alle sperren er in en met de op voorhand deels afgelaten banden trek ik me er goed doorheen, goedzo tijdelijk MANmaatje van me, dat heb je goed gedaan. De volgende auto blijft halverwege stilstaan, vast? (ik gooi er een paar krachttermen uit want ik heb helemaal geen zin om te scheppen) Even heen en weer rommelen helpt voldoende, ze redden zichzelf, bravo!! Dan de laatste auto met nog weinig 4x4 ervaring en nog niet voorzien van de ideale banden, echt vast dus. Dus toch met z'n allen er heen en shuffelen, de derde poging brengt hem op het harde stuk midden in de rivier. Achteraf hoor ik me in de filmpjes die gemaakt zijn nog een paar keer luidkeels aanwijzingen geven als stuur recht en meer van dat soort, soms voorzien van wat ondersteunende krachttermen. We lopen een eindje voor en redden het om hem via hardere stukken aan de andere kant te brengen. Na deze opwinding besluiten we nog een klein stukje te rijden alvorens een plek voor de nacht te zoeken. Nog geen 500 meter verder de volgende droge rivier, mooi, gaan we dan ook nog wel even overheen, ziet er helemaal niet moeilijk of anders uit dan de vorige. Nu komen een aantal dingen samen die niet bij het geconcentreerd 4x4 rijden horen. De opwinding van het vorige evenement heerst nog, we zijn gefocust op tijd en het vinden van een overnachting plek, het is het eerste ritje in dit voertuig dat weliswaar dezelfde motor en bak heeft maar een totaal verschillende opbouw en 4x4 configuratie dan het voertuig dat ik gewend ben. Ik rijdt via duinzand de rivierbedding in naar beneden, kan nooit een probleem zijn zou je zeggen, een redelijk standaard situatie. Dat pakt anders uit, ik ben de voorsper vergeten en achter graaft meneer zich in tot op de bodem, ongebruikelijk snel. Ik probeer nog wat maar ben er binnen 5 seconden achter dat dat niks wordt en om verder ingraven te voorkomen stop ik de pogingen, dat wordt shuffelen. Een 10-tonner uitgraven?? Dat is weer echt een nieuwe ervaring. We zijn er allemaal nog steeds van overtuigd dat we vooruit blijven gaan en dat we allemaal hier, zij het misschien met een iets andere in en uitloop, de rivier gaan oversteken. Met alle beschikbare scheppen, handen en pannendeksels graven we ons MANNEKE in een uur vrij, leggen de rijplaten eronder en ja hoor, hij komt los en beweegt voorwaarts. Dat was van korte duur echter, een meter of 10 a 12 en hij zakt als een plumpudding met 4 wielen tegelijk door de zanderige bovenlaag. We beginnen opnieuw te scheppen alhoewel we eigenlijk niet goed weten hoe verder. Ik besluit tot rigoureuzere maatregelen en contact via een van de deelnemers in Figuig de politie en een graaf machine met een hele lange kabel om ons zodoende vooruit over de 70 meter brede rivier te sjorren. We verwachten de hulptroepen om 21.30, het is dan al uren pikdonker. We hebben allemaal onze koplampen aan zodat ze ons kunnen vinden, het doorgeven van coördinaten had ik wel gedaan maar de stem aan de andere kant kon mij niet overtuigen van zijn begrip. Ondertussen melden zich 2 lokalen op tweewielers die ook druk beginnen te bellen, naar ik begrijp om de hulptroepen de weg te wijzen. Een uur later dan verwacht verschijnen er blauwe zwaailichten en een grote 6-wielige wegwerkmachine aan de overkant van de rivier. Mooi dachten wij, lijntje er aan en trekken maar, we hadden al een baantje gegraven. Er volgt druk overleg ik wijs ze op de onder de modder liggende betonbaan die normaal dient om te doorkruisen, als ze me daar nou even optrekken dan komt het wel goed. Nog steeds druk overleg waar ik geen woord van versta, uiteindelijk waagt de machine een poging dichterbij te komen vanaf de overkant, shit!!! vast!!! Met behulp van zijn hydraulische systemen weet hij zich ternauwernood te bevrijden, wat nu?. We zien het ding verdwijnen en een poos later van de kant, waarvan wij ook gekomen zijn, weer opduiken, een local heeft ze stroomopwaarts door de rivier geleid. Hmmm, we gaan dus achteruit. Zover hadden we eigenlijk inmiddels zelf ook wel geconcludeerd, want de oevers aan beide zijden afstruinend vonden we vele zandheuvels van mensen die hun voertuig hadden uitgegraven maar nooit een vers voltooid spoor naar de overkant, bijzondere situatie voor een doorgaande piste. Het gele 6-wielige wegwerkgevaarte probeert mij op kabellengte te benaderen, jammer joh, ons MANNEKE blijkt tot veel meer in staat dan dat hele ding want hij nadert tot op een meter of 40 en staat dan weer zo vast als een huis, opnieuw bevrijden met zijn hydraulische schuifinstallatie is het devies. Uiteindelijk weet hij een positie te bereiken van waaruit het trekken kan gaan beginnen, nadat we eerst met de scheppen een nieuw baantje achterwaarts hebben gegraven en de eerder gegraven gaten hebben dicht gegooid. De eerste poging mislukt, kabel breekt, op film achteraf lijkt het een complete explosie. We leggen een 4 dubbele lijn en zo slaagt de 2e poging, we staan weer op de oever aan de kant van herkomst, gggrrrrrrrr. Zowel de politie als de reddingsploeg moeten zich door een local op een brommer laten voorrijden om de weg terug te vinden en elders de rivier over te steken, via een splinternieuwe piste notabene!! Waarom die oude niet afgesloten, het bekende rijtje stenen is voldoende, dat kent en herkent iedereen. We rijden met het konvooi mee tot waar de nieuwe piste weer op de oude uitkomt en overnachten daar. Ons aanbod te betalen voor de hele operatie waarbij diverse voertuigen, 2 man politie en een mannetje of 6 overige betrokken was gedurende de eerste melding tot een uur of elf in de nacht, dat mag wat kosten of niet dan? Ho maar, geen cent wilden ze aannemen, vervelende Marokkanen???? Nooit van gehoord!!! De volgende dag bij licht wordt me meer duidelijk, er is een nieuwe stuwdam aangelegd voor de drinkwatervoorziening, het pistecircuit is daarom verlegd alleen de markering ontbreekt. Bij nadere analyse van de topografische kaart moet dit haast ook wel de oorzaak zijn van de vreemde waterstand, 10 centimeter onder kurkdroog duinzand. Dat water kwam niet van boven maar van onderen!


De volgende ochtend vervolgen we onze route richting Figuig over een inmiddels zeer eenvoudige piste langs de nieuw aangelegde waterleiding. Figuig zelf slaan we over en we rijden via de ons zo geliefde nomadenvallei (piste) naar Mengoub waar we met de gehele groep een bushcamp houden en natuurlijk sterke verhalen te vertellen hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten