lasapparaat?

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

lasapparaat?

Bericht door Hanomaad »

Ik wil beginnen met MIG/MAG lassen. Kan iemand een apparaat aanraden? Of afraden?

http://www.gereedschaptotaal.nl/mig_lasapparaat

Is dit wat, bijvoorbeeld? ("Gude").

<hoort eigenlijk in de koopjes sectie dus reageer even prive>
Ik sta ook open voor tweedehands, mocht iemand ergens vanaf willen. Als er een gasfles bij zit helemaal mooi.
</hoort eigenlijk in de koopjes sectie dus reageer even prive>
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: lasapparaat?

Bericht door Maxer »

Ik heb een Gude, is Chinees uiteraard. Een wat zwaardere met een flinke gasfles en een grote rol draad. Die had eerst een probleempje wat door de verkoper is opgelost. Prima apparaat verder en vooral betaalbaar.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: lasapparaat?

Bericht door vanhooltje »

Wil je een beetje knap lassen zou ik rond de 180 amp gaan zitten, de lichterre las karren lassen vaak niet zo geweldig. 230 volt kan, maar 380 volt is beter.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: lasapparaat?

Bericht door Hanomaad »

Ik heb helaas geen 380V. En ik wil ook flexibel blijven. Dat ik niet aan 1 lokatie vast zit waar toevallig krachtstroom is.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: lasapparaat?

Bericht door Anton »

Hoi,

Mijn ervaring is dat je voor het lassen aan de carrosserie / chassis voldoende hebt aan een apparaat op 230 volt max. 140 ampère.
Wil je zwaarder werk doen zit je al gauw op 400 volt.
Ik heb ook zo'n apparaat met een co 2 fles ernaast.
Mijn broer had er een met een gevulde draad maar is al gauw over gestapt naar "normale" draad met een aparte gasfles.
Ik heb zelf een karretje gemaakt waar het spul opstaat.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: lasapparaat?

Bericht door Arno Z »

Ik gebruik een kleine tweedehands Cebora op 220v. Prima ding dat genoeg vermogen kan leveren tot 5mm, en gelukkig ligt genoeg kan voor .3 mm.

Werkt icm een simpele reduceert van de Hornbach en een statiegeld fles. De hele zut heeft destijds ca 400€ gekost.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: lasapparaat?

Bericht door SergeL »

Voor plaatwerk is een 230v karretje prima 140 tot 160A. Vergeet gevulde draad, tenzij je op vervuild materiaal kms wilt maken in de buitenlucht, wat enkel geschikt is voor een watergekoelde machine. Net als electrodes is gevulde draad hygroscopisch, wat betekent dat wanneer je af en toe hobbymatig last en geen droogkast hebt, je die rol binnen afzienbare tijd in de prullebak kunt gooien. Voor plaatwerk gewoon 0.8mm draad en een 10 of 20L menggasfles aanschaffen bij de locale lasboer, die je daar weer om kunt ruilen tegen vullingsprijs. Las je hobbymatig, koop dan 5kg rolletjes, want ook lasdraad roest op den duur, wat het lassen niet ten goed komt. Koop je nieuw; doe dat dan niet onder de €500, want daar wordt je ongelukkig van. koop je gebruikt; dan enkel de topmerken als Lincoln, Oerlikon, Lorch, Esab, etc. Doe verder jezelf een plezier en schaf een fatsoenlijke helm aan. Daarin kun je 2 kanten op; wil je goedkoop, doe dan een visier met vast (verwisselbaar) glas, dan zit je altijd goed; ga je voor snel en praktisch, dan kun je kiezen voor een automatische helm, maar laat je niet verleiden tot prul van een paar 10tjes of €100, want daar worden je ogen niet blij van als je wat langer doorlast. Ga dan voor een €250+ exemplaar van Optrel of Speedglas oid. Vergeet niet dat de onderdelen in je toorts slijtageonderdelen zijn en dus af en toe vervangen moeten worden; dat komt je las ten goede.


Ter aanvulling; ik zie hieronder iemand schrijven dat ie lasogen kreeg van een 'gewone' laskap. Dit is dus niet nodig als je het juiste type glaasje in de kap schuift; net als in een automatische helm lopen de kleurwaardes van 5 t/m 13, waarbij je met bv 70A puntlasjes op dunne plaat kleur 8 of 9 kunt gebruiken, 130A basische electrode kleur 11 en TIG of de andere lasmethoden boven de 150A vol dicht met kleur 13.
Laatst gewijzigd door SergeL op 29 nov 2014, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: lasapparaat?

Bericht door Hanomaad »

Omdat ik het draadje begonnen was zal ik ook nog even schrijven wat er uiteindelijk van geworden is.

Ik heb van iemand hier op het forum een Fimer WM-195 met 10l fles aangeboden gekregen ter overname en daar heb ik inmiddels nu anderhalve fles mee gelast. In het begin gebruikte ik 0.6mm draad maar dat was ellende. Die draad brak steeds. Waarschijnlijk net even te goedkoop gekocht. 5kg 0.8mm rollen vind ik prima werken voor plaatwerk en af en toe wat dikkers. Het apparaat zelf heeft wielen en dat is wel zo fijn.

Wat betreft lashelmen is de afgelopen jaren verbetering geweest. Vroeger waren die inderdaad behoorlijk duur maar ik heb een hele fijne Multi Vision Carbon gekocht voor onder de €100. De tint en reactie-tijd van de verwisselbare cassette is instelbaar, de batterij laadt op via een zonnecel en ik heb er echt geen enkele problemen mee gehad. Veel weekenden achter elkaar door gelast.
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: lasapparaat?

Bericht door SergeL »

Wacht maar eens tot je een wat groter klusje doet en je die 10L er op een weekeindje/dag doorheen jast; een flesje Ketel dat jij 's avonds met droge ogen op de bank zit. Lasogen is niks om grappen mee te maken.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: lasapparaat?

Bericht door Hanomaad »

Ik heb best veel gelast en geen problemen gehad. Het komt vaker voor dat technologie snel goedkoper wordt in korte tijd.

In ieder geval is het voor mij goed genoeg geweest. Dit is 'm: http://www.multivisionhelmet.com/multi_ ... ion_Carbon

Vroeger was zo'n automatische helm vele malen duurder, ook duurder dan wat jij schreef. Je betaalt ook voor de naam van zo'n merk al een hoop. Maar het hoeft niet per se slechter te zijn.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: lasapparaat?

Bericht door vanhooltje »

Zo,n laskap heb ik ook al jaren en nooit last van lasogen gehad. En ik weet wat lasogen inhouden al een paar keer gehad met een gewone laskap en elektrodes.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: lasapparaat?

Bericht door Fvd »

Ik las al jaren met de bekende Cebora 155, niet meer in de running, 165 is in het opvolgende model, fijn afregelen voor dun plaatwerk maar materiaal tot 8 mm dik is prima aan mekaar te frikandellen, betrouwbaar apparaat voor zon 850 inclusief gaslfles, 2de hands zitten ze rond de 500

nie gaan klooien met die gasgevulde draad, het kan, maar waarom niet meteen een fatsoenlijk apparata aanschaffen

Fvd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten