paar roestplekjes aanpakken

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Ik dacht ik ga eens kijken wat er zoal bubbelt onder de lak van mijn bus Bubbeltje. Het blijkt iets erger dan ik dacht, maar daar ben ik inmiddels aan gewend. Dit is het resultaat van een dagje eroverheen rossen met de slijper en de staalborstel-boormachine.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waar ik vooral helemaal gek van werd was dat ik echt overal plamuur tegen kwam. Alles en alles zat he-le-maal onder met die troep. Ik ben op sommige plekken zoals de spatborden en rond de voorruit niet echt ver erin gegaan, omdat ik dat niet zo makkelijk repareren is. De voorruit eruit, daar wil ik niet aan beginnen. En de spatborden, die ga ik in hun geheel vervangen.

Het plan:

- Alles wat ik kaal heb met Tantox insmeren, dat heb ik vorig jaar ook met mijn dak gedaan waar nodig.
- De kleine gaten met MS polymeerkit opvullen.
- De grote horrorplekken met stukjes aluminium plaat van 1mm dik + popnagels + polymeerkit "repareren".
- De spatborden achter ga ik eruit slijpen, die zijn echt niet meer te redden. Daar ga ik nieuwe stukken in lassen. Dat wordt mijn eerste las-klus. De spatborden vóór zijn ook heel slecht, maar dat ziet er een stuk lastiger uit qua lassen omdat wat er omheen zit en de wielkasten zelf nog slechter zijn dan achter. Weet nog niet wat ik daarmee ga doen. Ik laat ze maar even.
- verf erover

Ik denk dat ik niet ga plamuren. Hooguit epoxy op een paar plekken, al vind ik dat zeer smerig spul!

Het voelt weer als een Mission Impossible en een "waar ben ik nou weer aan begonnen" klus. Maar dat was vorig jaar ook zo met mijn dakrand en dat is allemaal nog heel erg goed gekomen. Als ik er nog een paar jaar plezier van heb is het wel de moeite vind ik. En ik leer er hopelijk weer wat van.

Suggesties en tips welkom!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Maxer »

Is dit nou een eindeloos verhaal of een gebed zonder eind?
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door GerardH »

bij een mens zou het woord 'terminaal' boven komen... :crazy:
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door De Rooie Reus »

Ik vind het nog meevallen voor een automobiel uit 1974. Het merendeel van de voertuigen met die leeftijd is al gerecycled.
Maar ja, daar heb jij natuurlijk niets aan.


Sterkte,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Ik wil er nog een paar jaar plezier van hebben, dus ik pak het ergste aan. Mijn dak is ook goed gegaan en daar kreeg ik ook veel van dit soort "bemoedigende" opmerkingen over op het forum vorig jaar (jou uitgezonderd Martin).

Het is alleen nu even een afweging: wat ga ik lassen en wat ga ik met polyester/epoxy/aluminium/polymeerkit aanpakken?

Ik denk dat het nu echt de tijd is om te investeren in een MIG/MAG apparaat. Ik zie dat veel van de stukken blik die ik wil vervangen nog te koop zijn voor een paar tientjes. Dit lijkt me een mooie bus om het "op te leren", want strak zal ze toch nooit meer worden. Maar een stukje harder kan altijd.

Ik denk dat de plekken bij de cabine het lastigst zijn om te lassen dus die laat ik nog even of doe ik met epoxy. Maar ik kan beginnen met de spatborden achter, en dat stuk helemaal links achter wat er bijna af valt. En dan misschien ook de grote delen in het midden onderaan. De wielkasten zelf zijn ook heel slecht, maar dat lijkt me ook een lastig klusje qua lassen.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Detlev »

Ik zou lekker gaan lassen. Vorig jaar bij dbbl een las workshop van een dag gedaan. Als je ziet wat ik toen al kon moet dat gaan lukken.
Ik zie ook steeds meer zeer betaalbare Mig las apparaten op de markt verschijnen.
Samen met een zelfdenkende lashelm ( dat vooral maakte het lassen onnoemelijk veel makkelijker) is het echt niet zo moeilijk!
En net wat je zelf al opmerkt: op een oude fiets enz.....
Ik zou beginnen met de makkelijkste stukken, en dan langzaam aan steeds moeilijker.
Zelf plaatwerkjes vormen en op maat maken is ook mogelijk (en leuk)
Succes!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door vanhooltje »

Net wat Detlev zegt gewoon doen, en strak krijgen kan wel maar dat is veel werk.
Gewoon met de makkelijkste stukken beginnen al doende leer je :up:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Wou ik net zeggen, valt me nog niks tegen hoor -ik heb ze nog veel slechter gezien. Gewoon lekker wat plaatwerk kopen en lassen maar. Als je klaar bent wordt de volgende toch altijd mooier! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Gino »

Mocht je de linkerhoek bij je voorruit gaan aanpakken dan heb ik nog wel een stuk plaatwerk voor je. Ik heb ooit een linker voorkant gekocht, maar niet alles gebruikt. Het gaat hier om nieuw plaatwerk.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Dat stukje wil ik op zich wel graag hebben.

Ik had er wel net Tantox roestomvormer opgesmeerd omdat ik dacht dat ik de cabine toch met epoxy ging doen. Weet niet of daar nog aan vast te te lassen valt, maar ik kan het uiteraard verder uitslijpen. Ik weet ook niet of het zin heeft / mogelijk is te gaan lassen als ik het raam er niet uit ga halen. Ik ben nog wat verder gegaan met open halen, maar toen gestopt omdat het allemaal al polyester is wat eronder zit, en ik geen echte roest meer tegen kwam. Het ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Andere stukken plaatwerk ook welkom!

De cabine linksvoor is echt flinke ellende:

Afbeelding

Geen idee hoe ik dat moet gaan maken. Lassen lijkt me super lastig. Daar toch maar met epoxy gaan werken denk ik.

En dit is ook een lekker stukje:

Afbeelding

Ik denk dat ik snap waarom ik altijd mijn uitlaatgassen ruik!
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Gino »

Stuur me maar een e-mail. Een linker spatbordrand heb ik ook nog.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Heb je 'n mail gestuurd. Dat spatbord wil ik zeker hebben, dat is wel te lassen. Maar dit erin, zonder het raam eruit, lijkt me niet mogelijk.

Iemand trouwens tips qua polyester/glasvezel spul voor de niet te lassen plekken?
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door De Rooie Reus »

Als ik zie wat Paul met z'n 407 (Paulus407 bij "even voorstellen") allemaal tegen kwam en gelast heeft dan moet er toch veel mogelijk zijn.
Ik denk dat het naast technische handigheid ook een kwestie van geduld is. Het lijkt me een geweldig gevoel als je bus over een tijdje weer van metaal is in plaats van voornamelijk van kunststof.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door karmann »

Hanomaad zoals je al vermelde kun je de a-wielranden , als overzet nog gewoon kopen bij van Wezel of Klockenholm, haal de oude rand weg, en ga niet aan de binnenkuip lassen, knip de rottigheid weg, en klop alles een beetje naar buiten ,leg nu een rol van b.v. ruiten lijm tegen de kuip en druk dan het nieuwe stuk er tegen en las dit aan de bovenzijde, dus Niet de wielkuip met rand weer dubbel op elkaar lassen Werkt sneller(geen wielkast uitstukken) en rot nooit meer als je het nadien aan de binnenzijde af kit !A-schermen op nieuwe auto, s worden allen zo gemonteerd (gelijmd)dus de plaat enkel laten, en de wielkast er aan de binnen zijde tegen lijmen, hopelijk is het duidelijk?
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Houtstoker »

Het zal wat tijd kosten maar met goed spul is dit allemaal wel te lassen. Kom anders een keer oefenen
Polyesterplamuur op gaten zou ik zeker niet doen

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 243&type=3

Bij deze mercedes de voorruit eruit gehaald, raamrand gerepareerd en gelakt en de ruit terug in een dag! Eraan beginnen (moed verzamelen) was her ergst!
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Ha dat ziet er uit als een mooi verslag. Ik lees wel net:

"Bij het inzetten de voorruit gebroken. Ook de rubber ervoor is niet de juiste. Balen! De zijruitjes gaan er dusdanig moeilijk in dat ik heb besloten de voorruit te laten doen door een bedrijf. Werk aan een T3 is een stuk makkelijker!"

Tja... ik denk dat ik eerst de stukken onderaan doe en rond het raam nog even met kit en epoxy oplos voor nu. Misschien dat ik dat ook wel ga doen als de makkelijkere stukken lassen me goed af gaat.

Karrmann: wat betreft de wielkasten / spatborden. Ik begrijp je verhaal niet 100% nog, maar ik snap dat er dus met lijm gewerkt kan worden en niet alles aan elkaar vast gelast hoeft te zitten. Ik moet er weer even naar gaan kijken voordat ik het echt snap denk ik. Wat is een A-scherm? Het stuk spatbord wat er overheen past?
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door karmann »

Een stuk van het achterscherm welke los verkocht word dus de hele ovale ronding met profiel boven het A wiel ,met een vlak stuk, waar gelast word .....Precies dat stuk wat je op de foto van het A-wiel ziet.... mss even kijken op de site v.d.leveranciers, welke ik aan gaf, wat nog meer te koop is? Heb zelf boeken dus als je er niet uitkomt, kan ik de bestelnr. Wel doorgeven............ P.S eengoede raad ,repareer 1 voor 1 en niet alles tegelijk, zoals je met slijpen wel gedaan hebt, dat houd de moed er beter in, lijkt het werk niet zo enorm, dus voor eigen gemoedrust 0616552028=Asten
Laatst gewijzigd door karmann op 17 mar 2014, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door karogegro »

A- scherm, ik gok achterwiel scherm..........of zo.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Houtstoker »

Mijn eigen voorruit moest ik alleen erin zetten, dat gaat gewoon niet lukken. De grijze Düdo daar is de voorruit er door de eigenaar mee uitgehaald en samen weer erin gezet.
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Ik laat de raamsponning even voor wat ie is en ga eerst beginnen met het plaatwerk onderaan, dat lijkt me een stuk makkelijker. Ik wil over een maand met de bus weg kunnen en heb dus maar beperkt de tijd, in de weekenden. De remmen moet ik ook nog onder handen nemen. Ik denk dat als ik het plaatwerk onder heb gelast dat ik de raamsponning dan weer met epoxy en/of polymeerkit dicht maak, en daar later een apart project van maak. Net als de deuren, die laat ik nu ook even voor wat ze zijn.

Het stuk linksonder de koplamp en het roostertje kan ik van Gino overslijpen, dat lijken me ook al vrij lastige las-klusjes.

De spatborden achter ga ik wel doen, de spatborden voor weet ik nog niet. Eerst even zien hoe het achter gaat.

Niet teveel hooi tegelijk op de vork, anders verlies ik de moed.

Hopelijk kan ik aankomend weekend een lasapparaat en wat blik op de kop tikken, en dan meteen beginnen.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Yoni »

Zou niet alles dicht prakken met kit eenmaal die troep er in is voor altijd verontreiniging in je lasbad.
Plak het dan met tape af zodat je het van buiten kunt opschuren en aan de binnenkant geen kit of plakzooi zit dat last heel waardeloos!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Hanomaad »

Yoni heb je weleens MS polymeerkit gebruikt? Is echt heel mooi spul, het blijft flexibel en je kunt het er vrij gemakkelijk weer vanaf krijgen. Zo heb ik ook mijn dak gerepareerd vorig jaar. Het alternatief is het dichtmaken met epoxy. Als ik die raamsponning in de toekomst ga aanpakken dan slijp ik die hele zut er toch wel gewoon uit.
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door karmann »

20140317_142054~2.jpg
karogegro schreef:A- scherm, ik gok achterwiel scherm..........of zo.
Toine
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door karmann »

20140317_141819~2.jpg
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: paar roestplekjes aanpakken

Bericht door Maxer »

Wel eens aan lijmen gedacht? Zeker voor bij de ramen ideaal denk ik. Koop een plaatje aluminium (= makkelijk in model te tikken) en lijm dat met polymeerlijm (ben ik een groot fan van) op de plek. Kleine gaten kun je met dat spul ook gewoon dichten. Is het hard (het blijft wel elastisch) kun je er overheen schilderen. Goedkoop is het ook want je kunt het halen bij de Action, daar heet het lijmkit en kost het nog net geen €4 per koker. Ideaal spul!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten