welk middel om blank staal te behandelen

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Hanomaad »

Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende producten om blank staal te behandelen voordat ik het verf?

Ik heb zelf tot nu toe gebruikt gekookte lijnolie wat lekker goedkoop is, maar wat niet zo snel droogt en waarvan ik heb vernomen dat het in het staal trekt en dat erop lassen later dan lastig wordt. Maar het lijkt mij eerlijk gezegd logischer dat het alleen in de eventuele roestige (poreuze) delen kan trekken? Ik heb ook gelezen dat siccatief toevoegen de droogtijd aanzienlijk verkort en dus sneller op geverfd kan worden.

Daarnaast heb ik Tantox roestomvormer gebruikt, op aanraden van Leo en dit vind ik heel fijn spul om mee te werken, maar of dit aan te raden is om blank staal mee te behandelen als grondverf, weet ik niet.

Graag wat ervaringsdeskundigen.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door vanhooltje »

Tja ik gebruik altijd owatrol, tja droogt inderdaad langzaam en later er slecht op kunnen lassen heb ik niet kunnen waarnemen het verbrand gewoon. En ja je moet er even geduld mee hebben.
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Leo »

Die Tantox gebruik ik ook op blank staal. Geeft gewoon een mooie dichte laag waar je goed overheen kunt schilderen.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Paulus407 »

Ik gebruik loomenie van kelfort. Schijnt goed te werken.
Voor de kokers gebruik ik rx5
Knorkneutel
Berichten: 142
Lid geworden op: 26 mei 2010, 20:35

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Knorkneutel »

http://shop.berner.eu/berner/be/product ... nContext=3

Roeststop /menie ... Dit gebruiken we ook op mijn werk en is meestal ook de enigste laag die erop komt (oude landbouw/bosbouw machines) Super fijn spul hecht super aan roest.... Heb trouwens de Action variant nu thuis, nog niet uitgeprobeerd maar denk dat het gewoon bijna identiek is . :up:
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door karmann »

Heb goede ervaring met zink-spray
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Paulus407 »

Zink werkt alleen als er geen roest aanwezig is en dat is in principe onmogelijk. Zodra jij het metaal kaal slijpt begint t roestproces. Dat is ook de reden dat verzinken gebeurd door onderdompelen. Onder de zinkspray roest t metaal gewoon verder.

Roestomzetter van de action is ook niet heel erg goed is mijn ervaring.
Google eens op roesttest, dr is een kerel die vrijwel alle bekende producten heeft getest.
Laatst gewijzigd door Paulus407 op 27 mar 2014, 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Admin »

Over die roestomzetter van de Action ben ik ook niet erg enthousiast. Sorry, Dennis.
Je moet er in elk geval een afsluitende laklaag overheen zetten.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door karmann »

Paulus de vraag was: Blank staal behandelen!
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Paulus407 »

Ja, psies... blank staal.
Zie ik iets over t hoofd?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Admin »

In het grovere constructiewerk (bruggen, schepen, ...) worden grondstoffen en halffabrikaten vaak een poos buiten in de regen gelegd. Als alles dan in een mooi bruin huidje gehuld is, gaan ze ermee verder.
Iemand een idee wat ze er dan op smeren?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door paulv »

Ik heb hier over (blank staal bescherming) wat Duitse testen op dit forum geplaatst. De eerste testen gaan over blank staal zoals in kokerbalken, de twee laatste testen gaan over verfachtige produkten.

viewtopic.php?f=23&t=7119

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door paulv »

Bezoek altijd welkom!
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Paulus407 »

Ernst, dat is een speciale staalsoort (de naam valt me even niet binnen), die vormt een oxidatielaag die het staal beschermt. De roest beperkt zich tot de huid en dringt niet verder het metaal in. Vergelijk t Met aluminium.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Admin »

Jij bedoelt vermoedelijk corten-staal, zoals in kunstwerken langs de snelweg...
Ik heb het over gewone dikke staalplaat en profielen die bij constructiebedrijven en scheepswerven buiten liggen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door karmann »

Admin bedoel je soms gietstaal , dat word buiten gelegt zodat de porien dicht roesten
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door karmann »

Paulus blank staal is staal Zonder roest, ik gebruik na het lassen en blank slijpen, (40jaar)meteen de zink spray daarna word het verder behandeld, of kit of lak, een v.d beste behandelingen, die je kan doen, is mijn ervaring, roest nooit meer, en werkt razendsnel, niet goed v.d.keel (masker)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Hanomaad »

Ik ga er maar Tantox op smeren aangezien ik nog een halve liter van dat spul heb staan. En dan Wijzonol uni primer + hoogglans erover. Zo heb ik mijn dak ook gedaan. Eigenlijk hoeft er niets over Tantox maar ik heb nog wat van die primer en dan weet ik zeker dat het potdicht zit.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Hanomaad »

Ik heb deze test gevonden:

http://www.oldtimerautosite.nl/update_r ... n_2014.htm

http://www.oldtimerautosite.nl/update_r ... art_20.htm

In de eerste link gaat het om plaatjes waar al flink wat roest in zat, in de tweede gaat het om oppervlakkige roest. Vooral die tweede test vind ik interessant voor mijn vraag, omdat ik dus blank of weinig geroest staal wil beschermen. In de eerste test komen als beste naar voren: Hammerite, Brantho Korrux en loodmenie. Wat betreft de producten die in deze draad zijn genoemd:

Owatrol: redelijke bescherming maar in beide tests zie ik roest er doorheen komen. Mix met Hammerite lijkt goed te werken in de tweede test.

zink spray: doet het helaas niet zo goed (tweede test).

RX5: niet goed als je het niet met iets anders behandeld, en met alleen lak nog steeds niet goed (eerste test). Ziet er wel goed uit in de tweede test als er RX10 op zit. Maar dan moet je steeds 2 merk producten kopen.

Tantox: doet weinig tot niets op blank staal, reageert alleen waar er al wat corrosie is.

Lood blijf ik weg van dus het wordt Hammerite of Brantho Korrux. Ik ga er van beide wat van kopen en zien wat ik het lekkerste vind werken. De laatste is ietsje duurder.

http://verf24.nl/spuitbus-hammerite-c-42_85
http://verf24.nl/specials-custom-made-c ... -ml-p-1177
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Berthil »

Ik gebruik en mix van loodmenie en Owatrol.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Hanomaad »

Loodmenie, zit daar nog echt lood in? Zo ja, waarom dan je gezondheid en van die om je heen riskeren?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door paulv »

Als je het niet opeet (serieus) of professioneel mee bezig bent valt volgens mij het gezondheidsrisico wel mee.
Voor DHZ, het loodoxide zelf is nog onbeperkt vrij in de handel : http://www.bik-bik.nl/product/26279/plu ... enie-pb3o4

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Hanomaad »

Ik maak me meer zorgen over wat er mee gebeurt als er later aan het staal gewerkt moet worden of als de auto op de sloop gaat. Als je gaat slijpen en schuren adem je die rotzooi in en op de sloop weet ik eigenlijk niet wat ze met de verf doen maar ik kan me voorstellen dat oud ijzer op een gegeven moment weer wordt hergebruikt. En of er dan rekening mee wordt gehouden dat er zware metalen tussen kunnen zitten, weet ik niet.

Er is al veel te veel van die troep vrij gekomen in het milieu, en het is dus helemaal niet nodig om het in verf te stoppen, als je die anti roest test bekijkt. Zowieso vind ik het de voordelen niet waard als ik het hiertegen op moet laten wegen:

Code: Selecteer alles

Lead poisoning and health

Fact sheet N°379
September 2013
Key facts

Lead is a cumulative toxicant that affects multiple body systems and is particularly harmful to young children.

Childhood lead exposure is estimated to contribute to about 600 000 new cases of children developing intellectual disabilities every year.

Lead exposure is estimated to account for 143 000 deaths per year with the highest burden in developing regions.

About one half of the burden of disease from lead occurs in the WHO South-East Asia Region, with about one-fifth each in the WHO Western Pacific and Eastern Mediterranean Regions.

Lead in the body is distributed to the brain, liver, kidney and bones. It is stored in the teeth and bones, where it accumulates over time. Human exposure is usually assessed through the measurement of lead in blood.

There is no known level of lead exposure that is considered safe.

Lead poisoning is entirely preventable.
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs379/en/

Er komt ook vast een hoop van ons schroot in de derde wereld, waar ze er waarschijnlijk nog minder voorzichtig mee om gaan.

Code: Selecteer alles

Young children are particularly vulnerable to the toxic effects of lead and can suffer profound and permanent adverse health effects, particularly affecting the development of the brain and nervous system. Lead also causes long-term harm in adults, including increased risk of high blood pressure and kidney damage. Exposure of pregnant women to high levels of lead can cause miscarriage, stillbirth, premature birth and low birth weight, as well as minor malformations. 

[...]

Lead has had serious consequences for the health of children. At high levels of exposure, lead attacks the brain and central nervous system to cause coma, convulsions and even death. Children who survive severe lead poisoning may be left with mental retardation and behavioural disruption. At lower levels of exposure that cause no obvious symptoms, and that previously were considered safe, lead is now known to produce a spectrum of injury across multiple body systems. In particular lead affects children’s brain development resulting in reduced intelligence quotient (IQ), behavioural changes such as shortening of attention span and increased antisocial behaviour, and reduced educational attainment. Lead exposure also causes anaemia, hypertension, renal impairment, immunotoxicity and toxicity to the reproductive organs. The neurological and behavioural effects of lead are believed to be irreversible. 
Tot zo ver mijn anti-loodmenie betoog.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Leo »

Neem een zooitje produkten en gebruik ze verkeerd. Noem dat de Roesttest en je hebt weer een zooitje nietszeggende paginavulling.
Het is zoiets als een dieselmotor op benzine laten draaien: Het kán wel, maar niet zo lang.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: welk middel om blank staal te behandelen

Bericht door Hanomaad »

Wat is er mis met die test Leo?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast