OM314 rookt/stinkt

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Yoni »

Misschien moet je overwegen om je bus naar een diesel specialist te brengen
peter succes

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door peter succes »

hallo hoe is het afgelopen met de regulator van de dieselpomp?.ik overweeg het zelfde maar snap niet hoe het kapje er afmoet .moet toch niet zo moeilijk zijn om bij n stelschroef te komen???ben erg benieuwd
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Mijn advies, Blijf nu gewoon van die schroefjes af, als jij een auto koopt van iemand die ermee heeft lopen klooien zal je hem niet kopen, dus mol je eigen pomp niet, tenzij je weet wat je doet...
Vraag1:
hoeveel km heb je gereden met koude motor, en wat bedoel je met koele motor, hoeveel graden?
Vraag2:
Die scheur in je luchtinlaatslang, stond die echt helemaal open of slechts een beetje.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

1. in het begin toen de motor nog helemaal nieuw was heb ik er een paar weken mee gereden, maar korte ritjes, en in een koude tijd van het jaar. Wel een paar lange ritten, en ik heb toen na die eerste periode een dekje op de radiateur gedaan om hem warmer te krijgen. Je moet dan denken aan 65-75 graden op de snelweg ipv 80-90 graden, en langere tijd om hem op die eerste temp. te krijgen.

2. die scheur zit helemaal in het laatste stuk, vlak voordat die dikke slang het kleppendeksel in gaat. Daar kun je met je hand in, maar staat normaal gesproken niet echt open. Weet niet hoe het is bij draaiende motor.

Ik denk dat ik de pomp nu ook maar gewoon laat voor wat ie is, zeker voor een lange rit. En dan in een rustigere periode de compressie eens meten. Misschien is er gewoon schade inderdaad en is daar nu weinig meer aan te doen. Ben het inmiddels wel een beetje zat om dure fouten te maken. Heb echt zo veel tijd en geld in dat ding gestoken.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Fvd »

Soms moeje gewoon erkennen dat het mbt kennis buiten je boekje gaat en er iemand bijhalen die weet waar hij het over heeft, is geen schande, beter dat dan van de regen in de drup

Lastigste bij elk probleem, maar daar begint het wel mee, stel de juiste diagnose, alleen die leidt tot de juiste oplossing

Fvd
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Ik kan het niet echt interpreteren maar als ik dit zo lees lijkt het wel mee te vallen.
Leo is de expert, hij kan hierin mogelijk nuances onderscheiden.
Ik denk niet dat er motorschade is.
Je hebt gedaan wat je kon, nu moet je eerst de compressie meten dacht ik zo.
Groet Hugo
Johannes

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Johannes »

Afbeelding

Dit is( rode pijl) de vollast regeling. Je stelt daar dus alleen de maximale in te spuiten brandstof af en dat heeft helemaal niets met die stinkende walm te maken die jouw motor produceert.
Als je de het draadeindje er verder uit laat steken zal de motor minder vermogen hebben bij vollast. Arm (laat Leo het niet horen) zoals jij bedoelt, minder diesel bij hetzelfde toeren, kan niet. Hij blijft evengoed stinkende walm produceren.
Het boutje aan de rechterkant is een breekboutje. Als je die vast draait breekt de kop eraf. En inderdaad dat is niet voor niets.


Als je met een snelle motorboot met bijvoorbeeld twee grote Volvo Penta's diesels erin een rondje Friesland gaat doen, dan kachelen die motoren een beetje stationair en vaak gaat het dan nog te snel. Het gevolg is dat ze van binnen vervuilen en enorm gaan roken. Een rondje volgas IJsselmeer doet dan wonderen. Je zou toch een reis naar Duitsland doen? Laat die motor eens lekker trekken wellicht brand de rommel er uit.

Groet Pieter.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Aha, bedankt voor de informatie. Weer wat geleerd!

Wat betreft die lange rit. Ik heb net 2500 km rondje Frankrijk ermee gedaan, veel hellingen gereden met volgas, alsmede tolwegen met vele uren rond de 90. Ik had ook gehoopt dat dat zou helpen, maar het maakte niets uit.
Johannes

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Johannes »

O ja dat vergat ik nog, als een boer hier met zijn tractor en net gereviseerde motor een dag gaat aardappelrooien is de motor weer net zo versleten als voor de revisie. En dat maakten we regelmatig mee. In eerste instantie kregen wij de schuld omdat men niet kan begrijpen dat in één dag de motor zo kan slijten dat er bijna geen compressie meer is.
Oorzaak? gescheurde slangen, niet goed sluitende delen bij kantelcabines, kapot luchtfilter zodat er zand in de cilinders kon komen. Een keer zelfs bewust een gat in het filter gemaakt omdat het dicht met zand zat,( de motor moest toch lucht krijgen?)
Nou zijn de wegen niet te vergelijken met een aardappelveld wat gerooid wordt, maar ik wil maar aangeven waar een scheur in een luchtslang toe kan leiden.

Groet Pieter
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Ik heb eens meegemaakt, zie foto, dat er een muizennest in het luchtfilter zat.
Weet je zeker dat je slangen niet verstopt zitten?
Heb je de test, rijden met losse inlaatslang al geprobeerd?
Groet Hugo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
peter succes

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door peter succes »

dus de stelschroef op de pomp heeft niets te maken met het verbruik en roken van de motor??
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Yoni »

Als je daar aan gaat draaien doe je alleen aan symptoom bestrijding je zal dus de achterliggende oorzaak moeten vinden.
Maar zoals eerder gezegd niet zomaar ergens aan gaan draaien als je niet weet wat je doet!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Leo »

peter succes schreef:dus de stelschroef op de pomp heeft niets te maken met het verbruik en roken van de motor??
viewtopic.php?f=21&t=4569
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door DVIII »

Nou ja , sommigen zijn tenminste niet te bedonderd het na te laten in te lezen en ook niet te beroerd meningen achter te houden die iets van ervaring of scholing naar voren brengen , kennis, weg ermee . Duurt lang en kost heel veel tijd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ik heb Leo's stukken doorgelezen. Volgens die materie zou de pomp timing nu het volgende moeten zijn waar ik naar moet kijken (wit/grijze rook, verstuivers in orde) Maar ik durf er niet aan te komen...
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Fvd »

Wat ik me zo afvraag, eerst was de motor goed, daarna begon hij te roken en dat is nog steeds het euvel

Een pomp verloopt niet vanzelf van de ene op de andere dag lijkt mij, de vraag is of je het daar moet zoeken

Denk eens terug, wanneer begon het, wat heb je daarvoor gedaan, wat is er veranderd etc

Mijn onbetrouwbare intuitie zegt iig dat het rijden met een defecte thermostaat in combi met een luchtfilter de lucht niet genoeg filtert wegens kapotte slang, eea teweeg heeft gebracht wat de motor geen goed heeft gedaan

Magoed, je moet nog steeds compressie meten en dat is ook minder ingewikkeld, maar levert je geheid informatie op waar je meer mee kan


Fvd
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Yup. Compressie meten gaat de volgende stap worden. Maar waarschijnlijk pas in september weer tijd voor. Nu eerst weer op reis ermee en er even van genieten. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor alle reakties.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Grumble »

Hanomaad schreef:Ik heb Leo's stukken doorgelezen. Volgens die materie zou de pomp timing nu het volgende moeten zijn waar ik naar moet kijken (wit/grijze rook, verstuivers in orde) Maar ik durf er niet aan te komen...
Ik snap iets niet: een tijdje terug kwam ik op dit forum met exact de zelfde symptomen (wit/grijze rook, stank in de cabine) en de tweede reactie die ik kreeg op mijn vraag had direct al het antwoord in zich:
DVIII schreef:OM 602 ( en de 01 en 03 ook ) kapotte koppakking tussen cilinder en olie kanaal , meest voorkomende kwaal ! en meestal op de voorste cilinder. haal je uitlaatspruitstuk eraf en kijk in de kanalen welke er VET is , daar zit dan het lek . oplossing ! , kopppakking vervangen . verder lopen die dingen mooi en probleemloos !
wat is er bij Hanomaad nu anders als bij mij? Of verschillen die motoren zoveel van elkaar?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door DVIII »

de 314 is een heel ander ontwerp , de nokkenas zit onder en het blok en de kop zijn van ijzer , er gebeurt niet zoveel met de koppakking tussen goed en kapot , het hele probleem met diesels is dat ze per definitie roken , en dat je daar soms meteen een goede reden voor hebt en soms helemaal niet . dan moet je een paar dingen uitproberen en je kaarten kennen , een gewone kaart is geen aas . dus redenen en oorzaken zijn soms onveranderbaar of geen optie. je loopt ook snel kans iets te willen proberen wat helemaal niet kan . dus je kan er een probleem van maken en er allerlei theorien op nahouden , je arsenaal is beperkt . als je dan ook nog eens niet leest of luistert naar de verkeerde raadgevers die de ballen verstand hebben van diesels , ik stel niet zoveel eisen , als de motor goed loopt en doet wat gevraagd wordt ben ik al heel tevreden , roken is een luxe probleem , als je een omelet wilt moet je een ei breken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Toch, vind ik heeft dit grenzen in relatie met soort en ouderdom van de motor.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Grumble: voor zover ik weet heeft een lekke koppakking symptomen als olie in het koelwater en koelwater in de motor (en dan dus witte rook (waterdamp)). Daar heb vooralsnog ik geen last van.

Hugo: ja, ik heb ook al mijn luchftilter los gehad. Blijft hetzelfde. Het is trouwens een oliebad filter, niet zo'n papieren ding als op jouw foto's.

Wat betreft mijn motor laat ik het maar even zo vlak voordat ik weer een lange rit ga maken. Ik zei het al eens eerder op dit forum: "het roken en stinken zal er wel bij horen, bij de oude dieselmotoren (ook al zijn ze weinig gebruikt/gereviseerd)". Ik werd toen geadviseerd mijn bus naar de Hoogovens te brengen :)
Johannes

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Johannes »

Ik heb het topic nog eens doorgelezen. Nu kan het zijn dat ik er overheen lees, maar ik mis het volgende.
Een OM 314 heeft de luchtinlaat in het kleppendeksel zitten. De luchtinlaat openingen zitten bovenop de cilinderkop. Als de pakking niet goed ligt, stuk is of oud en hard geworden is en dus niet goed meer afdicht kan er smeerolie lekken naar de inlaatkanalen.
Het is dus van groot belang dat deze pakking in orde is en goed ligt. Ook het kleppendeksel moet vlakke afdichtvlakken hebben en mag niet op de een of andere manier krom zijn. Smeerolie in je inlaat geeft een hoop ellende en blauwige rook die allerakeligst stinkt.
Je hebt er vast wel naar gekeken en erop gelet dat deze pakking goed is en goed ligt, maar ik wou het je toch nog even melden.

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Leo »

Hanomaad schreef:Wat betreft mijn motor laat ik het maar even zo vlak voordat ik weer een lange rit ga maken. Ik zei het al eens eerder op dit forum: "het roken en stinken zal er wel bij horen, bij de oude dieselmotoren (ook al zijn ze weinig gebruikt/gereviseerd)". Ik werd toen geadviseerd mijn bus naar de Hoogovens te brengen :)
Dat advies staat nog steeds. :)
Er werd je toen echter ook geadviseerd om jezelf in te lezen op het onderwerp.
Misschien heb je die lettertjes wel gelezen, maar begrepen heb je er niets van gezien je -gelukkig tevergeefse- poging om aan die roetstop te gaan draaien. Want "iemand had gezegd dat.."

Ff recht voor z'n raap: Het is je eigen stomme rotschuld dat het ding nog steeds rookt. Twee jaar lang heb je het advies om je thermostaat te vervangen in de wind geslagen waardoor de kans aanwezig is dat je motor een beste oplazer heeft gehad.
Verder schrijf je hier nog wel eens over "adviezen" die je buitenom dit forum krijgt, waarvan Vim in de inlaat wel het toppunt van stompzinnigheid was. De vraag is hoeveel van dat soort destructieve adviezen je wél hebt opgevolgd zonder dat hier te melden.
Het zou me nog minder verbazen wanneer je vanwege zo'n super-advies (gedeeltlijk) op plantaardige olie rijdt en dat hier niet vermeld hebt. De aanslag op je nozzles leek er althans verdacht veel op.
En zo kan het lijstje ellenlang worden, want je typt meer dan je sleutelt en denkt het meestal beter te weten dan mensen die hun kennis hier allang hebben bewezen.

Er zijn hier in die bijna 10 jaar campertechniek.eu al heel wat 314 rookloos geworden. Een ieder die zegt dat "roken bij zo'n motor hoort" zwetst dan ook bewezen uit zijn nek.
Dat jij er zo lang over doet om 'm rookloos te krijgen heb je geheel aan jezelf te danken en is niet de schuld van je motor of van dit forum. Iemand die leest, luistert én een week zijn handen laat wapperen is binnen die week rookloos óf weet dat zijn motor aan het eind is. Da's hier al genoeg gebeurd.
Alleen Hanomaad weet na 3 maanden en 4 pagina's nog steeds niets. Rara hoe zou dat nou komen?

Ik wens je veel rookvolle kilometers "omdat roken bij zo'n auto hoort" Hanomaad. Want voordat jij eindelijk eens gaat doen wat je zou moéten doen ligt die kar allang aan poeier.
Komt ie alsnog in de Hoogovens terecht...
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door jooph »

Het wordt er voor een leek niet makkelijker op :crazy:

Dave en Leo (de mannen met de meeste ervaring) lijken toch verschillend te denken over de praktijk van een rookloze diesel :WTF:

Joop
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Wim »

Wat mij vooral opvalt , is dat niet alleen Hanomaad , maar ook vele anderen , de adviezen van juist diegenen met de meeste diesel ervaring niet opvolgt .
Men houd zich het meest op met hetgeen men "ergens" heeft horen verluiden .

Jammer , zeker op dit (vooral) technisch forum .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast