OM314 rookt/stinkt

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door karogegro »

Dat je je uitlaat in de cabine ruikt als je op de snelweg rijdt, dan vrees ik dat er een serieus probleem met je uitlaat systeem is. Dit mag niet, en kan met een lekvrij systeem ook niet. Hier zou ik dus zonder meer eens kritisch naar kijken.
Tav de rook/stank, ga nu eens stap voor stap de mogelijke oorzaak benaderen, zonder nou gelijk overal aan te gaan schroeven, om te beginnen met het afkoppelen van je lucht filter. Mocht dat geen soelaas bieden, gaan we over naar de volgende stap.
Toine
Ps, ook een nieuwe, lees net ingereden motor, geeft geen garantie op probleemloos rond knorren.
Laatst gewijzigd door karogegro op 01 jul 2014, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ik ruik m'n uitlaatgassen _als ik met mijn raam open rij_. Als ie dicht is ruik ik nagenoeg niets. Ik heb de uitlaat potdicht gemaakt toen ik de nieuwe motor erin heb gezet. Er zijn wel wat kieren, b.v. bij de deur, en waar het hout van de vloer overgaat in de carrosserie. Dat kan ik nog beter dichtstoppen, ja, maar dat is niet het probleem waar ik mee kamp op dit moment. Hij stinkt gewoon naar de slecht verbrande diesel. En vooral andere mensen doe ik daar geen plezier mee.

Goed, ik ga het luchtfilter er eens afhalen.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Grumble »

Hoe kan je eigenlijk zien of je luchtfilter aan vervanging toe is?
Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door karogegro »

Afhankelijk van het soort filter.
Droog filter als ie grijs/zwart is van stof en vuil.
Oliebad filter periodiek verversen. Dwz, olie in de pan vervangen, en filter element met schone diesel spoelen.
That's all folk's
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Fvd »

Los van alle rookontwikkeling, ik weet niet waar je uitlaat onder de wagen uitkomt maar verkeerde positie kan nogal eens een averechts effect hebben heb ik gemerkt met die busjes, anders gezegd, dan waait ut idd naar binnen

Fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door DVIII »

dat je de uitlaat in je auto terug zuigt heeft eerder met een lekke carrosserie te maken dan met de hoeveelheid ? rook .
ik zou de achterste kokers van de opbouw eens dichtmaken , die kokers waar je scharnieren aanzitten op de achterste hoeken , die zijn vaak vanonderen open en dan zuig je het zo naar binnen , ( voor de zoveelste keer , "de auto heeft van binnen onderdruk" )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ten eerste heb ik een oliebadfilter wat ik elk jaar grondig schoonmaak en ververs. Goed, er kan nog ergens anders zut in de aanvoer zitten. Binnenkort weet ik of dat het geval is want dan ga ik even zonder filter rijden.

Ten tweede heb ik de meeste gaten onderhand wel dichtgemaakt waar eventueel uitlaatgassen door naar binnen gezogen kunnen worden. De vorige motor was nog veel erger en zoop 1 op 200 aan olie en toen ging af en toe het rookalarm af! Die motor heb ik vervangen omdat ik geen zin had om maanden bezig te zijn met het zoeken naar de oorzaak en een eventuele revisie.

Nogmaals: hij stinkt en rookt gewoon teveel in vergelijking met veel oudere soortgenoten. Dat ik dat ruik als ik het raam open heb lijkt me logisch. Het probleem is niet dat ik her en der nog wat kieren heb tussen de vloer en de carosserie. Het probleem is dat hij stinkt. In het begin was dat niet zo. Wat is er veranderd? Dat is de vraag.

Als er verder geen suggesties zijn en het ligt niet aan het luchtfilter, dan ga ik maar aan de pomp draaien want ik lees niets anders meer waar het aan kan liggen.

Verstuivers zijn goed. Kleppen zijn gesteld. Dieselfilter is net vervangen. Ik heb er echt bovenop gezeten qua onderhoud.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door karogegro »

Controleer dan gelijk of er perongeluk niet een knik in de slang vanaf het filter naar de inlaat zit.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ja ga ik doen.

En DVIII: ik ga die kokers natuurlijk niet dichtmaken, dan rotten ze nog veel harder weg dan nu al het geval is. Daar moet vocht uit kunnen lopen lijkt mij.

Ik heb zeker in het eerste jaar absoluut GEEN last van uitlaatgassen gehad. Niet buiten. Niet binnen. En nu alleen binnen met het raam open. Ik vind het gewoon heel genant om met zo'n stinkbak rond te rijden wegens de mensen buiten en in andere voertuigen. Ik woon niet op een industrieterrein.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Ik heb de uitlaatpijp verlengd zodat de uitlaatgassen voorbij en niet onder de ombouw weggeblazen werd.
Dit scheelde heeeel veel.
Gr Hugo
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Het probleem is niet dat ik binnen in de auto last heb van de uitlaatgassen.

Het probleem is dat hij dermate rookt en stinkt dat mensen in mijn omgeving hier last van hebben.

Ik ruik hem zelf ook wel natuurlijk, als ik het raam open heb.

Maargoed, het gaat hier nu richting de symptoombestrijding en ik wil juist de oorzaak aanpakken. Dat is een stukje lastiger, zo blijkt.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Fvd »

Ander blok zouk dan denken, rigoreus maar symptoombestrijdend;)



Fvd
Laatst gewijzigd door Fvd op 01 jul 2014, 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Er zit een blok in wat nu net 22 duizend km heeft gelopen. Het blok heb ik nieuw gekocht voor €3500 en er eind 2011 in gezet. Reservemotor voor het Duitse leger. Bouwjaar 1986. Geconserveerd. Nieuwe verstuivers, nieuwe pomp, etc. Het idee was: "voorlopig geen motor ellende meer". Het was zo fijn om een motor te hebben die niet stonk en rookte. Maar er is iets veranderd. Ik heb vrij lang met een stukke thermostaat gereden. Kan dat er wat mee te maken hebben?

Maar ik begin mezelf een beetje te herhalen hier geloof ik..
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Fvd »

Mijn gedachten, hoe is dat blok al die jaren geconserveerd, 22k zegt niks als het blok in een vochtige ruimte zonder enige bescherming stil heeft liggen te liggen

magoed, het is erg vervelend als je het probleem maar niet gevonden krijgt, en makkelijk lullen vanaf de overkant, meet eens compressie, ik denk dat je met compressie meten wel wat conclusies kan trekken

Stukke thermostaat, een motor die niet op bedrijfstemp komt als gevolg daarvan, slijt iig een stuk harder dan 1 die dat wel doet, een motor die structureel te heet wordt idem imo

Fvd
Minuteman
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 mei 2014, 22:04

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Minuteman »

Als ik even snel rondkijk die ik een paar dingen voorbij komen.

- Een te koude motor (teveel koeling) maar dit is niet meer zo schreef je.
- Vervuilde injectoren maar die zijn nu net nagekeken en in orde.
- Een verstoorde verhouding van dieselmengsel en lucht (luchtfilter vol of toevoer van lucht geblokkeerd)
- Een te laat inspuitmoment.
- Te lage druk van de brandstofpomp

Het zou in de laatste 3 dingen kunnen zitten.

Maar wat ik toch vooral lees is dit (van een ander forum af)
Dat stinkt toch ook nog naar een misselijkmakende diesellucht?
Helemaal juist, wite "reukloze" rook is waterdamp
wit/grijze rook die behoorlijk stinkt is onvoldoende verbrande diesel door een niet goed werkende verstuiver
De avonturen van een witte Mercedes LA http://www.rundhauber.eu
En van een grijs-groene Mercedes LP http://lp2223.com/
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Hoi Minuteman, bedankt voor je lijstje. De temperatuur en de verstuivers zijn in orde. Dus nu inderdaad de luchtinlaat controleren. Als dat hiet niet is dan blijft alleen de pomp over... weet nog niet of ik het aan durf daar aan te gaan schroeven zo vlak voor een lange rit (wil over een week rijden). Sommige mensen raden me het ten stelligste af.

In het handboek lijkt het toch wel mee te vallen met hoe ingewikkeld het testen is:

"10. Bij een juiste afstelling moet nu in een interval van 15-20 seconden één druppel brandstof komen uit het overlooppijpje. Als er teveel brandstof uitvloeit of er geen druppels uitkomen, moet U de bouten van de bevestiging van brandstofpomp losmaken. Draai de pomp in de sleufgaten nu zijdelings zo ver tot U de juiste afstelling heeft. Daarvoor moet U alle inspuitleidingen losschroeven. Na de fijnafstelling moet U de leidingen weer spanningsvrij vastschroeven."

Ik heb nu toch de kleppendeksel eraf en de leidingen los. Kan het net zo goed proberen toch? Of te lastig voor een beginner?

En nog een laatste noot: ik heb nu de kleppen gesteld en daar zat wel wat afwijking in:

Code: Selecteer alles

1	uit	0.38	0.3
	in	0.28	0.2
2	in	0.25	0.2
	uit	0.30	0.3
3	uit	0.38	0.3
	in	0.23	0.2
4	in	0.23	0.2
	uit	0.30	0.3
Zou dat nog kunnen schelen?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Yoni »

Ik zou het eerder in roet en verbrandings resten tussen je zuigerveren zoeken.
Doordat je heel lang met een lage temperatuur hebt gereden verbrand roet heel slecht.
Waardoor er meer op je zuigerwanden blijft hangen en mee word geschraapt met olie etc etc

Some love it some hate it : Forte engine oil flush. Ik heb er nu al genoeg positieve resultaten mee gezien en nog geen keerringen mee kapot zien gaan ook niet van oude motoren!

Beste werkwijze blok warm draaien olie aftappen 2 flesjes Forte flush vanwege de grote olie inhoud vullen met cheape ass aldi lid of action olie
Half uurtje stationair draaien aftappen tot er niets meer uitkomt, stop er in nog 1 liter olie en er in dan plug er uit uitlekken vullen met goeie olie en je zult merken dat je olie ook veel langer schoon blijft.

Geen reclame intentie maar gewoon goede ervaringen met het spul
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Ik denk dat dit een goed idee is.
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Iemand zei je moet het zoeken in de verhouding lucht/brandstof omdat hij naar diesel stinkt en dus blijkbaar niet goed verbrand. Een idee was om wat aan de regulateurstang van de pomp te draaien om hem wat armer te krijgen. Nou denk ik te weten waar de regulateur zit, maar ik kan er niet bij komen. Er zit een hoedje voor met een schroef aan 1 kant en een soort borging aan de andere kant. Ik kan het hoedje wel een beetje kantelen maar dan blijft ie hangen achter denk ik dat stangetje erachter.

Afbeelding

Weet iemand hoe dit hoedje te verwijderen is zodat ik erbij kan? Ik dacht eerst het is een inbusje maar dat is het niet. Ik kan er met niets grip op krijgen, dat "knopje" aan de rechterkant.

Het is een Bosch PES 4 A 90 D 410 RS 2294.

Verstuivers zitten er weer trouwens in en hij loopt weer als een naaimachientje. Trouwens nog een tip voor verstuivers trekken zonder de houders te beschadigen. Je moet een verlengde moer met dezelfde maat als de conische afsluitmoer op de bovenkant van de verstuiver draaien. Daar doe je dan weer een lange bout in waar je iets anders groters aan vast maakt, of eventueel een griptang. Die kun je dan naar boven tikken. Heb je een "slagtrekker" gemaakt.

Ik deed het eerst volgens de methode van Leo maar ik heb nogal wat krassen gemaakt op de gloednieuwe houders door uitglijden van de bahco en griptang.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Fvd »

Niet dat ik er verstand van heb maar het lijkt me niet voor niets dat die regulator zo lastig te verstellen is, als dat de regulator is op de foto

how about the air filter?

Fvd
Laatst gewijzigd door Fvd op 03 jul 2014, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ohja, heb t luchtfilter ook los gehad en maakte niet uit. Sterker nog, ik kwam erachter dat er een gigantische scheur in het laatste stuk rubber zit wat de "bocht" op steekt, op het kleppendeksel. Oftewel er is altijd heel veel lucht niet door het filter gezogen. Kan ook niet goed voor de motor zijn lijkt me. Ik heb 't nu even dichtgemaakt met duct tape.

Maar helaas, dat was t probleem dus ook niet.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Fvd »

Ut probleem misschien niet maar wellicht deel van de oorzaak, langdurig vuile lucht in je motor

Fvd
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Het rechter schroefje kan je loskrijgen door met een dremel een klein sleufje erin te slijpen en met een schroevendraaier los te maken.
Weet wel wat je doet, een verkeerde afstelling hierin is echt niet goed.
Hierbinnen vind je 2 10 mm moertjes die tegen elkaar zitten.
Heb je de motor flush nog overwogen?
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Wel overwogen, maar ik heb er net schone olie en filter in zitten en ik had ook al een Wynn's Diesel System Purge er doorheen gegooid. Als het onderin vervuild is, waarom zou ie dan slechter gaan verbranden? Dan zou ik toch eerder zwarte rook moeten zien en olie ruiken?

Wat betreft de afstelling van de pomp, helaas weet ik dus niet goed wat ik doe. Ik twijfel nu wel.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Ik denk dat je niet in de wilde weg aan die pomp moet draaien.
Compressie meten is, lijkt mij nu het belangrijkste.
Lang met vuile lucht en ondertemperatuur...
Je moet weten of je blok hierdoor gesloopt is.
Of zie ik het nu te zwart?
Groet Hugo
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten