OM314 rookt/stinkt

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Grumble »

Hanomaad schreef:Grumble: voor zover ik weet heeft een lekke koppakking symptomen als olie in het koelwater en koelwater in de motor (en dan dus witte rook (waterdamp)). Daar heb vooralsnog ik geen last van.
Blijkbaar is dat dan het verschil tussen de 314 en de 602, want bij onze motor (de 602) was er een lek tussen het olie kanaal en de voorste cilinder wat de vette uitlaat bewees en wat resulteerde in een dikke overwegend witte walm achter de wagen.
En geen problemen met koelvloeistof.
Handig als er mensen zijn die weten dat dezelfde klachten een volkomen andere oorzaak heeft bij verschillende motor types. Hulde :clap:

Overigens loopt de motor na de vervanging van de koppakking weer tadeloos en... rookloos :up:
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Grumble »

DVIII schreef:de 314 is een heel ander ontwerp , de nokkenas zit onder en het blok en de kop zijn van ijzer , er gebeurt niet zoveel met de koppakking tussen goed en kapot , het hele probleem met diesels is dat ze per definitie roken , en dat je daar soms meteen een goede reden voor hebt en soms helemaal niet . dan moet je een paar dingen uitproberen en je kaarten kennen , een gewone kaart is geen aas . dus redenen en oorzaken zijn soms onveranderbaar of geen optie. je loopt ook snel kans iets te willen proberen wat helemaal niet kan . dus je kan er een probleem van maken en er allerlei theorien op nahouden , je arsenaal is beperkt . als je dan ook nog eens niet leest of luistert naar de verkeerde raadgevers die de ballen verstand hebben van diesels , ik stel niet zoveel eisen , als de motor goed loopt en doet wat gevraagd wordt ben ik al heel tevreden , roken is een luxe probleem , als je een omelet wilt moet je een ei breken.
Dat bedoel ik :angel:
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Fvd »

Zag dat Hanomaad elders ook weer dezelfde vraag ging stellen,en weer ander advies kreeg, sjah, zo kun je aan de gang blijven natuurlijk

Fvd
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hanomaad »

Ik heb geen informatie achter gehouden en ik ben ook niet lui (maar dat mogen anderen uiteraard anders vinden). Mijn 6 weekenden dak-reparatie vorig jaar en 7 weekenden laswerk dit jaar zijn volgens mij niet het product van luiheid. Ik heb de foto's nog als bewijs :) Maar dat terzijde.

Ik krijg tegenstrijdige adviezen van mensen die ik erg hoog in het vaandel heb wat betreft dieseltechniek dus ik blijf daar een beetje mee hangen. De een zegt elke diesel is rookloos te krijgen de ander zegt het hoort erbij. De een zegt pomp timing en de ander zegt regulateur stang. De een zegt vim in de inlaat de ander zegt dat dit het toppunt van stompzinnigheid is (ik heb dit overigens _niet_ gedaan). Mij wordt verweten dat ik denk dat ik het allemaal beter weet, dat ik niet luister en de adviezen niet opvolg. Dit lijkt me geen eerlijke stelling. Ik heb inderdaad niet alle adviezen opgevolgd, zoals het vim-advies en het verstellen van de pomp. Juist omdat ik tegenstrijdige adviezen krijg, blijf ik even doorvragen. Een 'second opinion' of een gekrenkt ego lijkt me minder erg dan iets doen waar schade door ontstaan kan.

Even een feitelijke samenvatting.

Ik heb _wel_ gedaan wat ik uit jouw schrijfsels Leo heb begrepen en waar de experts het over eens waren: de verstuivers laten testen en die zijn dus goed. En nee ik heb niet met plantaardige olie gereden.

De pomp kan niet van tijd af zijn volgens de meerderheid dus daar wil ik verder ook niet aan zitten. Of toch wel?

De motor kan schade hebben door te langzaam op temperatuur komen met stukke thermostaat en dekje op de radiateur. Of schade door vuil in de inlaat. Het advies is compressie meten om te zien of er schade is aan b.v. de zuigerveren.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door De Rooie Reus »

Toch zijn er lieden die verbazingwekkende resultaten boeken met zoiets als zand. Het schijnt op een enorme manier te polijsten.

http://www.audiforums.com/forum/off-top ... ong-80267/
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Hugo »

Waterinspuiting..
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Fvd »

Nou, derin mietere dan :eh:

Grindtegels doen het nog beter

Fvd
Laatst gewijzigd door Fvd op 07 jul 2014, 19:56, 4 keer totaal gewijzigd.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door karogegro »

Volgens mij ben ik forumlid van campertechniek.eu en niet van de concurentie .
Begin toch een beetje te twijfelen.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: OM314 rookt/stinkt

Bericht door Leo »

jooph schreef:Het wordt er voor een leek niet makkelijker op :crazy:
Dave en Leo (de mannen met de meeste ervaring) lijken toch verschillend te denken over de praktijk van een rookloze diesel :WTF:
Dat kon nog wel eens meevallen Joop (ea).
We hebben een andere manier van uitdrukken, maar bedoelen ongeveer hetzelfde: Voor sommige mensen is het 't beste wanneer ze geloven dat roken er bij hoort. Zijn wij van hun ellenlange gezeur en geneuzel af, want ze doen tóch niet wat je zegt, of ze doen het te laat, of in de verkeerde volgorde.

Voor de tweede keer in 10 jaar ga ik een topic sluiten. Iets wat ik al veel eerder had moeten doen, want dit is een verwarrend gebed zonder einde, zónder dat latere lezers er iets aan hebben.
Zal dan ook een waarschuwing in het eerste bericht zetten.

Dank aan een ieder die wel nuttige info heeft verstrekt,


Mvg, Leo.
mod.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten