Beginnersvraag

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Beginnersvraag

Bericht door Hansel »

Ik heb net mijn hele camper gestript en wil deze opnieuw inbouwen. Qua electra wil ik 2 accu's gebruiken, 1 voor het woondeel en 1 voor de auto zelf. Het zou handig zijn dat beide accu's worden opgeladen als ik aan een vast stroomnet sta, maar ik weet niet of dit mogelijk/ handig is.

Ik wil graag een aantal stopcontacten hebben op 230v maar deze hoeven niet te werken als ik geen vaste stroom heb.

De verlichting in het woondeel gaat allemaal 12v ledverlichting worden.

Ik wil het geheel graag eenvoudig en betrouwbaar houden. Kan iemand mij uitleggen welke onderdelen ik nodig heb?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nu ben ik zelf ook nog niet zo heul lang bezig met deze materie, maar voor onze LT ben ik afgelopen winter wel bezig geweest mezelf er in te verdiepen.

Zoals ik het zie, heb je onderstaande nodig zoals je het aangeeft:
-2 accu's
-cyrix om deze te scheiden en beide te laden
-acculader om bij aansluiting op 230 allebei accu's (via de Cyrix) te kunnen laden

Voor het 230 deel kun je dan volstaan met een aardlek en zekering en een paar WCD's, waarvan in 1tje je acculader gaat. En uiteraard de nodige bedrading, zekeringen etc.

Zelf heb ik voor ons project-in-aanbouw eerst een schema gemaakt met alle gewenste en eventueel toekomstige gebruikers, hun verbruik, en de gewenste standtijd zonder stroompaal. Daar komen dan waardes uit waarmee je kunt bepalen hoe groot je accu' s moeten worden, wat weer gevolgen heeft voor de acculader, dynamo en verdere installatie. Dan weet je ook stroomsterktes om je draaddiktes te bepalen en dergelijke.
Het wordt dan ook gemakkelijker voor anderen om je te helpen, en je weet zelf ook beter welke spullen je nodig hebt en wat ze kosten. Dan kun je ook achter leuke aanbiedingen aan :)

Ik heb het zelf zo gedaan, er leiden natuurlijk meer wegen naar Rome, maar hier kun je lezen hoe ik het aangepakt heb:
Verbruik: viewtopic.php?f=13&t=6870
Elektra in mijn toekomstige bus: viewtopic.php?f=13&t=6899

Groeten & succes,

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Hansel »

Super, thanks! Dit is precies wat ik zocht. Even een opstapje :)
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Succes! Het is een leuke materie heb ik gemerkt! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Hansel »

Is dit een beetje kloppend? Stroom is niet mijn sterkste kant nog :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Admin »

Hansel, dat moet beter kunnen. Ik ben onderweg en heb geen tekenprogramma op de MacBook, daarom in tekst:
- Voor de duidelijkheid zou ik de pijlpunten de goede kant op laten wijzen.
- Dynamo -> Startaccu (dus niets aan veranderen, zit al in je bus)
- Vast net -> Acculader -> Huishoudaccu (checken dat je acculader geen stroom trekt als-ie niet aan de 230 hangt)
- Huishoudaccu <-> Cyrix <-> Startaccu (Cyrix heeft ook een draadje naar massa nodig)
- Zekeringen (zo dicht mogelijk bij de accu's in de kabel naar de Cyrix)

Heb je een kookplaat op 12 V? Wat voor een? Ben nieuwsgierig.

Verder klopt het wel zo'n beetje. Het is in elk geval duidelijk welke kant je op wilt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Arno Z »

Voor die acculader, kijk eens op ebay.de naar een Calira 507. Dit is een eenvoudige (en relatief goedkope) acculader bedoeld voor parallelgebruik (tot 7A). Deze onderhoudt de accu min-of meer en kan tegelijkertijd je 12V bedrijf voeden. Als je een Cyrex installeert dan laad je daarmee zowel je HH als de start accu.
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Hansel »

Ik heb de pijlen de goede kant op gezet, en je suggestied doorgevoerd (F5 als het plaatje nog hetzelfde is voor jou)

Wel heb ik nog een vraag over de zekeringen. Je zegt dat die dicht bij de accu moeten komen. Ik dacht eigenlijk (leek als dat ik ben) dat je de zekeringen hebt tussen de stroomvoorziening en alles wat stroom gebruikt. Is dit niet zo? Staan ze zo in het schema niet goed?

Ik heb een gasfornuis, maar er zit zo'n modern tik ding op dat op 12v een vonkje maakt :) Het is een helemaal nieuw fornuisje dat eigenlijk in een VW Transporter camper hoort. Ik weet nog niet of ik het tik-ding ga gebruiken, want de lucht van lucifers op de vroege ochtend in combinatie met koffie en vers gemaaid gras heeft ook wel wat.
Johannes

Re: Beginnersvraag

Bericht door Johannes »

Afbeelding

Zoiets denk ik?

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Hansel »

Waar heb je dat mee gemaakt? Wat een prachtige plaatjes :)
Ik kan niet van alles zien wat het is en wat het doet, en voor mij lijkt het net alsof de zekeringen daar rechts een beetje niets staan te doen, of is dat waar de verlichting enzo op gaat?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Admin »

Hansel, ik bedoelde de zekering tussen accu en Cyrix. De rest zat prima.
In je herziene tekening zou je de pijl Cyrix - startaccu ook twee kanten op moeten laten wijzen. Verder nu OK.

Pieter heeft er weer een mooie plaat van gemaakt, zij het wat aan de brede kant....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Hansel »

Ik ben behoorlijk visueel ingesteld dus ik kan wel wat met de tekening van Pieter. Weer wat vragen:

Onderaan die 2 punten gaan naar de carosserie toch? Dat heet toch massa?
De grijs met rode blokjes op de rode draden zijn ook zekeringen neem ik aan?
De cirix onderbreekt dus eigenlijk alleen de stroomkring tussen de HH accu en de startaccu, en is ook aan-en-uit te zetten?
De schakelkast rechtsboven lijkt op een aardlek schakelaar, wordt hierbij gebruik gemaakt van de aardedraad van het vastnet?
Johannes

Re: Beginnersvraag

Bericht door Johannes »

@ Ernst, ja sorry maar aangezien imageshack ineens de boel op slot heeft gezet ben ik uitgeweken naar tinypic even wennen dus.

@ Hansel dat maak ik met Sketchup
1 ja dat zijn o.a. de zekeringen waar Ernst het al over had.
2 Klopt en als je een schakelaar in de massa van de Cyrix zet kun je hem ook uitzetten. De cyrix werkt twee kanten op vandaar de acculader op de HH accu. Is de HH accu vol dan wordt dus ook de startaccu geladen.
3 ja de aarde draad van het vastnet wordt gebruikt en ook aan het chassis van de bus gemaakt.
4 zou ik nog vergeten maar de blauwe draden gaan inderdaad naar het chassis en dat heet massa. ( eigenlijk is dat de min)
Als je met die twee punten die zwarte dingen met rode handeltjes bedoelt, dan nee dat zijn de hoofd of massa schakelaars.
En inderdaad op die zekeringen rechts daar sluit je alles op aan wat 12 volt is in de bus, dus ook verlichting ect.

Groeten Pieter
( nog bedankt voor de documentatie:))
Laatst gewijzigd door Johannes op 07 mei 2014, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Admin »

Nee, Pieter heeft twee massasleutels getekend. Niet essentieel, maar wel heel handig als je een deel van de installatie stroomloos wilt maken, b.v. als je aan het werk bent.

Die twee "blokjes" aan de plussen van beide accu's zijn inderdaad zekeringen.

Je zou een Cyrix kunnen uitschakelen, maar in praktijk hoeft dat niet. Hooguit 's winters, maar dan ontkoppel je vermoedelijk de accu's toch al.

De aarddraad van de wal (geel/groen) en je interne aarddraden (ook geel/groen als het goed is) liggen allebei aan de massa van je voertuig. In dat groepenkastje zitten inderdaad een 30 mA aardlekschakelaar en een of meer automatische zekeringen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Beginnersvraag

Bericht door Johannes »

Duidelijker kan het haast niet.:)

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Hansel »

Ok, ik begrijp het helemaal. De afbeelding van Pieter is opgeslagen voor later gebruik.
Wat betreft de documentatie: Graag gedaan

Is de standaard beige bouwmarkt pvc leiding goed voor in mijn campertje?
Johannes

Re: Beginnersvraag

Bericht door Johannes »

prima, maar geen vd installatie draad uit de bouwmarkt gebruiken. Die heeft een vaste koper kern en die breekt door de trillingen van de bus. Dus altijd draad met een flexibele kern gebruiken!!!!!!!!!

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2013, 10:10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Beginnersvraag

Bericht door Hansel »

Ja die tip had ik gevonden. Ik heb allerlei soorten draad bij Conrad gevonden dat goed geschikt zou moeten zijn.
Dit bijvoorbeeld:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/6068 ... t?ref=list
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/6068 ... t?ref=list
Johannes

Re: Beginnersvraag

Bericht door Johannes »

hier vind je ook mooie dingen

http://www.rdae.nl/

Groeten Pieter
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten