Pagina 1 van 1

OM615 rookt nogal

Geplaatst: 06 mei 2014, 11:09
door Hansel
Ik heb dit topic al even gelezen en met mijn schoonvader overlegd. We zijn tot de conclusie gekomen dat we hoogstwaarschijnlijk verstuivers hebben die druppelen in plaats van een mooi poefje doen. Volgens mij moeten we onze verstuivers laten 'afpersen'. (ik weet niet wat dit is, ik praat mn lieve schoonpapa na :))

Is er iemand hier die dit voor ons zou kunnen doen? We kunnen dit zelf namelijk niet.

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 06 mei 2014, 21:22
door dereiziger
http://www.harrybanis.nl/ vraag hun eens ;)

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 06 mei 2014, 21:46
door Admin
Of je koopt zelf zo'n apparaatje en biedt dan de service aan aan derden...
http://www.ebay.nl/itm/SALE-Diesel-Inje ... ead&_uhb=1

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 07 mei 2014, 02:08
door Leo
Als het allemaal zo simpel was deed iedereen het wel zelf Ernst. :lol:
Verstuivers persen is echter niet iets waarvan ik een uitleg op een forum zet; er komt nét ff meer bij kijken dan een schriftelijke cursus voor Dummies.

Die perspomp uit de link is trouwens bagger. Er mist een essentieel onderdeel (smoorkraan) en binnen de kortste keren doet het wrak het niet meer. Dit komt niet uit de dikke duim maar uit ervaring. Ben laatst zo'n ding tegengekomen op een boot. Hield het precies 2 verstuivers uit...
Prijs in de link is ook nogal fors. Zo'n ding is te koop voor rond de €100.

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 07 mei 2014, 09:26
door Admin
Jammer, geen "Hansel's Nozzle Workshop"...

Ik checkte ze in m'n studententijd altijd in een lab van Verbrandingsmotoren op de TH. Was een iets groter apparaat, je moest de kegel door een lens in een metalen omhulsel bekijken.

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 07 mei 2014, 10:36
door Hansel
Haha Harry Banis, wie kent em niet. M'n schoonvader is er kind aan huis, dus heeft al gevraagd wat dat moet kosten. 40 euro totaal, dus best te doen, maar ik dacht dat het ook wel leuk was om met een camperaar van campertechniek hier naar te kijken. Als het niet te ver is.

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 10 jun 2014, 16:07
door Hansel
De verstuivers zijn terug van meneer Oudejans. Die heeft ze in z'n geheel gereviseerd. Ben je wel 60 euro per stuk kwijt, maar ik ga er van uit dat dit de komende 20 jaar niet meer hoeft te gebeuren.
De vuurplaatjes heb ik vervangen, en voor het eerst kleppen gesteld, onder begeleiding van mn schoonvader. Wat een rotklus is dat met een 615 zeg. Stomme boutjes. Maargoed, het is gebeurd. Vandaag of morgen nog even de overloopslangetjes voor nieuwe vervangen en de verstuivers op druk aandraaien, en dan maar eens zien hoe het is met de rook.

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 29 jun 2014, 21:43
door Hanomaad
En hoe is het afgelopen met de rook? Ben wel benieuwd.

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 30 jun 2014, 16:06
door Hansel
We moeten nog even ontluchten, dan kunnen we pas weer testen.

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 02 jul 2014, 09:41
door Hansel
Het geheel is gisteren in elkaar gezet en getest. We hebben eerder ook meteen de kleppen gesteld, hetgeen met een OM 615 een drama is. Ze staan op in 0.15 uit 0.4

Het resultaat is een licht blauw walmpje uit de uitlaat in plaats van een bosbrand. Helemaal blij!

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 02 jul 2014, 12:31
door Admin
Hi Sjoerd,

Fijn dat je rookgordijn wat is uitgedund.

Maar waarom houdt je de klepspeling van MB niet gewoon aan? De verschillen zijn niet groot, maar toch....

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 02 jul 2014, 14:25
door Hansel
Dat was op advies van mijn schoonvader. Ik heb er te weinig verstand van om daar tegen in te gaan :) Hij is de afgelopen 40 jaar automonteur geweest dus ik dacht, het zal wel goed zijn.

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 03 jul 2014, 00:18
door Hanomaad
Je schrijft "de verstuivers op druk aandraaien". Hoe doe je dat? Ik moet de leidingen los hebben als ik de verstuivers wil aandraaien (OM314).

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 03 jul 2014, 10:37
door Hansel
Daar is een speciaal gereedschap voor (momentsleutel). De kracht waarop je en moer vastdraaid (of in dit geval de verstuivers) is exacter te meten dan alleen 'handvast' of het aloude 'vast is vast', en vergeet vooral 'moervast' niet. Dit is te meten in nM of kilo met een momentsleutel.

Er is een bepaalde vereiste hiervoor, ik meen dat dit per brandstof, of misschien zelfs per motortype verschilt. De leidingen moeten hoe dan ook los zijn om je verstuivers aan te draaien of los te draaien. Misschien kan een iets meer ervaren monteur hier beter uitleg over geven, of kan je deze info in de garagehandleiding van je auto vinden.

De overloop-slangetjes (of retourslangetjes, ik weet niet wat de vakterm is) hebben we overigens ook vervangen. Die moesten in mijn geval ook losgemaakt worden om netjes bij de verstuivers te komen. Nieuwe zijn bij elke autozaak te krijgen voor een prikkie.

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 03 jul 2014, 10:51
door Hanomaad
Ahh dat bedoel je. Ik dacht "onder druk" (als in, met diesel in de leidingen).

Ik heb mijn verstuivermoeren ook met de momentsleutel vastgezet. Als ik het goed begrepen heb uit de "drehmomente" PDF dan moeten die op 70-80 Nm komen. Je schrijft "nM", maar dan heb je het over niets anders (nano Mega oid). Het is Newton meter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Newton_metre

De retourslangen zijn bij mijn OM314 één lang gekronkeld stalen buisje, dat hoefde niet vervangen te worden.

Mooi dat je je rook probleem hebt opgelost met de verstuiver revisie!

Re: OM615 rookt nogal

Geplaatst: 03 jul 2014, 11:09
door Hansel
Ah ja, kijk, daar komt mijn amateurisme boven drijven Nm dus.
Zo leer ik elke dag! :)