Dakgoot rot

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
1196
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2005, 13:55
Locatie: Koog a/d Zaan

Dakgoot rot

Bericht door 1196 »

Hallo beste dubbelluchters,
Ik ben een nieuw lid met een probleempje aan de dakgoot van mijn bus.
Deze blijkt over bijna de gehele lengte verrot te zijn en is door de vorige eigenaar met plamuur dichtgestopt. Nu heb ik echter toch lekkages en die wil ik natuurlijk verhelpen. Hoe kan ik dit het beste doen? En hoe pak ik de roest aan aan de binnenkant?
Ik hoop dat er iemand is die dit al eens aan de hand heeft gehad en mij een paar goede en niet te dure tips kan geven.
Alvast bedankt en de groeten. Olse
Unknown User

Re: Dakgoot rot

Bericht door Unknown User »

1196 schreef:Ik hoop dat er iemand is die dit al eens aan de hand heeft gehad
Volgens mij heeft bijna iedereen dit gehad of nog steeds....
Ik heb het ook en moet nog gaan bedenken hoe ik het wil oplossen deze winter.
'k heb het eerts tijdelijk met epoxy dicht gemaakt, maar of dat nou een aanrader is...
Je kan er een compleet nieuw (eventueel verhoogd) dak opzetten.

Maar er zijn vast mensen op het forum die dit probleem al eens serieus aangepakt hebben en jou en mij hun ervaringen kunnen vertellen.
Kom maar op met al die verhalen en foto's!
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

hoi,

Ik heb het ook . . en ben het nu aan het oplossen. Mijn oplossing is lassen. Nadeel is dan wel dat alles er uit moet, maar voordeel is dat het geen halve maatregel is. Ander voordeel is dat het heel goedkoop is, nadeel is dat het veel tijd kost. Als je wilt lassen kun je het best wat dikker staal erover (of erachter kan ook) heen doen, want de dunne dakplaat op een dun stukje nieuw staal is moeilijk lassen (je fikt er zo doorheen), terwijl een wat dikker nieuw stukje heel veel hitte opneemt.

Als je niet wil/kan lassen zou je over popnagelen na kunnen denken, kost minder kennis en is redelijk duurzaam als je de juiste nagels neemt (bijvoorbeeld geen kaal aluminium want dat maakt dat staal sneller roest, geannodiseerde nagels zijn dan al beter)

Kleine tip als je bus is geisoleerd met (glas)wol. Haal dat bij de lekkage weg. Dat spul zuigt als een tiet en als het niet in de buurt van de lekkage is scheelt het echt heel veel (Bij mij althans. Zeker 75%).

En de roest aan de binnenkant pak ik net zo aan als aan de buitenkant: weghalen (moeilijke plekken stralen, makkelijke plekken met een slijpschijf) en verven.

1 foto van hoe ik het aanpak kun je zien in het kennismakingstopic (een van de bovenste)

Ik kan je wel vertellen dat het een k*t klus is.

Succes.

Ps. als je veel roest hebt aan de binnenkant zou ik ook even goed naar de vloer en wielkast (enzo) kijken. Mjn wielkast is door het lekken van water op de vloer van binnenuit flink ver heen en delen van de houten vloer gaan het niet meer redden met een verfje.
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

ook een rotte dakgoot...

Bericht door Kasper »

Hoi,

Bij mijn bus was de goot ook rot. Dat wist ik bij aankoop. De goot zat geheel dichtgekit. Mijn plan was deze kit er uit te halen, ontroesten en waar nodig met epoxy+mat repareren, goed schilderen en klaar. Maar het is net als met een oud huis. Als je eenmaal gaat breken....

Na het verwijderen van de kit zaten er dus meer gaten in dan ik eerst dacht. Dat heb ik eerst met epoxy+mat opgelost maar dit zinde mij niet. Nu heb ik deze bus in de eerste plaats gekocht als hobby object om te klussen (wat dat betreft ben ik goed geslaagd). Daarom ben ik een jaar later voor een andere en in mijn ogen betere oplossing gegaan. Maar deze oplossing is wel rigoreus en ik moest ook eerst moed verzamelen.

Je moet ook weten dat mijn bus normale hoogte heeft. Dit betekent voor mij dat ik net geen stahoogte heb.

De aanpak was als volgt. Ik heb het gehele camperinterieur verwijderd en de gehele regengoot er af geflexd. Ik heb het dak en de spanten los geflexd zodat het dak los lag. Ik verhoog het dak door de spanten in de wand te verlengen. De opening dicht ik af met plaatstaal 1,25 mm dik. Op deze manier krijg ik ook nog stahoogte.

Ik kan nu ook de bovenrand van de zijwand goed behandelen tegen roest/ontroesten. Om het plaatmateriaal met elkaar te verbinden gebruik ik zogenaamde proplassen. De aansluiting van de plaat dicht ik af met karosseriekit. Het geheel natuurlijk goed afschilderen.

Voor het ontroesten gebruik ik zo veel mogelijk wat ter beschikking staat aan mechanische hulpmiddelen. Naar gelang de ernst: slijpschijf, roestborstel-schijf, lammellenschijf, flex-net schijf (weet niet hoe de echte naam is, maar het is handig als je niet wilt invreten op het onderliggende metaal). Stralen met een 'spot' gritstraal apparaatje (enthousiast hierover ben ik nog niet). Afwerking: RLS op restroest, gevolgd door primer en industrielak (kwast/roller). De binnenzijde met RX5+RX7. Ik ben nog een beetje aan het vogelen om te zien welke van deze twee afwerkmethoden het best zijn.

Het ophogen van daken is niet bijzonder, als ik op de clubdagen rondkijk dan zie ik wel meer bussen waarbij dit gedaan is.

Status nu: ik heb een tweetal gaten in de zijkant van het dak gedicht doormiddel van het groterslijpen en vervolgens het inlassen van een stukje plaat. De bovenrand van de zijwand heb ik grotendeels ontroest en tegen roest behandeld. Als dit is afgerond is de eerstvolgende stap de spanten te verlengen en het dak er weer op te plaatsen.

Advies: voor dat je zoiets doet, denk goed na (gezien je vraag doe je dat zeker!). Wat wil je nog met je bus? Het is veel werk en het kent een lange doorlooptijd, wat natuurlijk zeer afhankelijk is van je beschikbare vrije tijd. Heb je een sleutelplaats voor lange tijd ter beschikking ed.... Veel succes.

In mijn geval: Het is wel leuk om te doen. Beroepshalve doe ik helemaal niets met metaal en verf. Mocht iemand nog vragen hebben dan verneem ik het wel via het forum.

Groeten,
Kasper
Laatst gewijzigd door Kasper op 21 okt 2005, 20:41, 3 keer totaal gewijzigd.
1196
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2005, 13:55
Locatie: Koog a/d Zaan

Bericht door 1196 »

Hoi terug,
Alvast bedankt voor de reacties! Ik begrijp dat als ik het goed wil doen ik dus het dak er af moet slijpen ( na eerst het interieur verwijderd te hebben ) en dan de boel moet aanpakken. Het interieur is het probleem niet, die wilde ik zoiezo al aanpakken, maar het dak word wat lastiger.
Ik moet namelijk alles in de buitenlucht doen en het weer zal ons vanaf nu waarschijnlijk wel in de steek gaan laten. Komt bij dat ik rond februari met het busje op wintersport wil, dus dan moet ik opschieten!
Ik ken wel iemand die goed kan plaatwerken/lassen, maar weet niet of hij er de tijd, zin in heeft en of hij duur is. Dit ga ik wel even navragen.
Een verhoogd dakje zou voor mij ook geen overbodige luxe zijn. Moet nu tijdens het koken met mijn hoofd in het dakluik om geen pijn in mijn rug/nek te krijgen.
Ik ga wel beginnen met het slopen van het interieur en dan zie ik ook hoe groot de inwendige schade is en welke stappen ik ga nemen.
Zijn er geen complete polyester daken te krijgen? Of zijn die belachelijk duur?

Nou ik ga eens hard nadenken over de akties die moet gaan nemen.
Groeten vanuit hier, Olse
Lambert
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:22
Locatie: Geffen
Contacteer:

Bericht door Lambert »

dit is ook een manier dan hoeft het dak er niet af ik heb de goot helemaal bijgewerkt met poliëster en daarna een strip erover gezet en afgekid
alleen heb ik de onderkant nog niet afgekid daarom zit daar wat roestvorming
http://home.wanadoo.nl/l.f.schuurmans/f ... camper.JPG
http://www.geitenstal-den-bergh.nl
Afbeelding
Als je geen probleem heb dan maak je er toch een
Unknown User

polyester...

Bericht door Unknown User »

Lambert schreef:dit is ook een manier dan hoeft het dak er niet af ik heb de goot helemaal bijgewerkt met poliëster en daarna een strip erover gezet en afgekid
Als je met de zoek-functie in dit forum naar "polyester" zoekt vind je heel wat berichten van mensen die het gebruik daarvan afraden.
Ik ben er zelf ook geen fan van, ik gebruik het niet voor boten en ook niet voor m'n bus.
Als je dan wil gaan kliederen, gebruik dan (met de nodige gezondheidswaarschuwingen) epoxy en geen polyester.

Ik kanme voorstellen dat de polyester-nadelen minder aanwezig zijn door die strip en dat kitten, maar kit gaat ooit los lijkt me.
Lambert
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 nov 2004, 19:22
Locatie: Geffen
Contacteer:

Re: Dakgoot rot

Bericht door Lambert »

zeerover schreef:


Maar er zijn vast mensen op het forum die dit probleem al eens serieus aangepakt hebben en jou en mij hun ervaringen kunnen vertellen.
Kom maar op met al die verhalen en foto's!
hallo zeerover
dit was dus mijn verhaal en ik zelf werk al 20 jaar met dat spul en heb er nog nooit last van gehad en het kliedere valt ook wel mee als je WEET HOE JE ER MEE OM MOET GAAN en alles maar met een klein beetje verstand doet en alle voorschriften in de gaten houd
zoals een goed geventileerde ruimte
buiten is nog beter een beter geventileerde ruimte als dat is er niet

MAAR IEDER MAG ZIJN MENING HEBBEN[/b]
http://www.geitenstal-den-bergh.nl
Afbeelding
Als je geen probleem heb dan maak je er toch een
Unknown User

Re: Dakgoot rot

Bericht door Unknown User »

Hoi Lambert,
Lambert schreef:dit was dus mijn verhaal en ik zelf werk al 20 jaar met dat spul en heb er nog nooit last van gehad en het kliedere valt ook wel mee als je WEET HOE JE ER MEE OM MOET GAAN
Met kliederen bedoel ik meer dat het kliederspul is, hars (of het nou epoxy is of polyester). 'k heb het zelf ook gebruikt en je moet oppassen dat je niet kliedert :~)
Lambert schreef:en alles maar met een klein beetje verstand doet en alle voorschriften in de gaten houd
zoals een goed geventileerde ruimte
buiten is nog beter een beter geventileerde ruimte als dat is er niet
Polyester is minder vies dan epoxy, maar ik vind epoxy beter. Maar ik heb er zelfs last van als ik het in de buitenlucht gebruik met handschoentjes aan. Dus ik ben geen fan...
Epoxy komt trouwens nog preciezer dan polyester w.b. mengverhoudingen.
Lamvert schreef:MAAR IEDER MAG ZIJN MENING HEBBEN
Precies, daar is dit forum voor om meningen, ervaringen en kennis uit te wisselen.

En ik heb slechte ervaringen met polyester en ken ook veel mensen (vooral technici uit de botenwereld) die er slechte ervaringen mee hebben.
En zo moet een ieder maar zien wat ie ermee doet. :~)
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

uit je dak

Bericht door Kasper »

Weer hoi/ Beste Olse,

Mijn keuze voor dak er af is natuurlijk zeer rigoreus. Niet aan te raden als het echt niet nodig is of je niet veel tijd hebt. Je moet behoorlijk wat lassen. Een polyester dak is natuurlijk mooi, dan ben je relatief snel in één klap klaar.

Even terugkomend op je probleem. Ik probeer wat mee te denken. Als je zoals je schrijft eerst het interieur verwijdert heb je ook aan de binnenkant zicht op de staat van de de dakrand/dakgoot. Als de roest daar mee valt kan je besluiten deze zo veel mogelijk te verwijderen en vervolgens deze te weren/stabiliseren. Zie mijn eerdere reactie hoe ik dit poog te doen. Nadeel is dat als het dak op zijn plaats blijft je er lastig bij kan. Maar als je zorgt dat je, na zo veel mogelijk roest te hebben verwijderd, de rest waar je niet goed bij kan goed inpregneert, dan kan je lange tijd vooruit.

Maar de roest raak je nooit kwijt. Want een nadeel is dat, daar waar de zijwand over gaat in het dak/dakgoot, er aan de binnenzijde twee lagen metaal op elkaar zijn bevestigd (horizontale spant en wand). Deze lagen zijn met elkaar verbonden door puntlassen. Als je ooit veel lekkage hebt gehad kan je er vanuitgaan dat door capilaire werking vocht tussen deze lagen is getrokken. Er is dan waarschijnlijk ook roest tussen ontstaan. En daar kan je weinig aan doen. Terzijde: een soortgelijk verhaal kan gelden voor de overlappende naden van de delen waaruit het dak bestaat. Inspecteer deze eens.

Je kan proberen om het roesten af te remmen door te impregneren (bv. RLS, RX5, of een ander middel dat zich hier voor leent) Als je zorgt dat de buitenwand weer waterdicht wordt dan is het denk ik niet zo erg dat het aan de binnenkant langzaam doorroest. Want hier zitten volgens mij geen dragende/APK gevoelige delen zitten. Pas wel even op hoe het zit met jouw interieur, want als er bv. een zwaar kastje of stapelbed (ik zeg maar wat) aan komt dan moet je natuurlijk wel kijken of het nog duurzaam genoeg is.

Ik heb ook met epoxyhars en glasvezeldoek gewerkt. Dit was mijn eerste keer. Veel geleerd. Je moet oppassen dat je niet morst. Dat krijg je later als het is uitgehard niet meer weg. Ook het wegvegen van natte epoxy moet je goed doen want anders blijft er een waas achter. Daarom lager liggende en omringende delen afdekken tegen spatten. Mocht je alleen met epoxyhars zonder doek werken dan kan je filler gebruiken om het op de gewenste dikte te brengen. Ik heb één en ander gekocht bij een jachtwerf. Voor het bepalen van de verhoudingen heb ik een digitale keukenweegschaal gebruikt.

Overigens heb ik ergens op dit forum gelezen dat karosseriekit zeer goed plakt en dat je er (plaat-)metaal mee op elkaar kan lijmen. Had je dit al overwogen voor het bevestigen van je metalen strip? Je kan deze bv in zijn geheel voorzien van k-kit en vervolgens op een beperkt aantal punten popnagelen. Dat werkt sneller. Als je kan beschikken over een zet-tang dan kan je de delen van je strip mooi laten overlappen. K-kit er tussen en het zit dicht.

Dus volgens mij heb je nog een aantal opties. Het hangt af van ernst van de situatie en de tijd die je er in wilt steken. Veel succes met het vinden van de voor jou beste oplossing.

Groet,
Kasper
1196
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2005, 13:55
Locatie: Koog a/d Zaan

Bedankt

Bericht door 1196 »

OK bedankt allemaal voor de tips e.d. Ik denk dat ik eerst de dakgoot dicht ga maken met epoxy en dan de binnenkant ga aanpakken.
Ik zie dan vanzelf wel hoe erg of dat het is, of misschien valt het wel mee???

Ik zie dat jullie het ook vaak over RX5 en RX7 spul hebben. Waar kan je dat halen? Ik heb wel Noverox, maar was daar laatst niet zo over te spreken.

Goed ik heb weer wat te doen komende winter/herfst en groet u allen.

Mazzel :!:
Ben

Re: Bedankt

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 12 aug 2007, 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
1196
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2005, 13:55
Locatie: Koog a/d Zaan

Bericht door 1196 »

Daar zal ik eens gaan kijken Ben. Bedankt!
Staat er nu wel een naam?

Olse
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Nooi meer dakgoot rot !

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo allemmaal,

Onze 508 is 7 m lang en 2m breed, dat is dus 16m dakgoot, en ik ben het zat !

Ik heb zaterdag 508 gekocht met een 4m aluminium meubelbak en een alkoof die de gehele cabiene bedekt, dus het gootje wat daar nog aan zit kan er gewoon af !

Alleen ng een kein probleempje over, HET MOET NOG WEL EVEN EEN CAMPER WORDEN.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

1196 schreef: Een verhoogd dakje zou voor mij ook geen overbodige luxe zijn. Moet nu tijdens het koken met mijn hoofd in het dakluik om geen pijn in mijn rug/nek te krijgen.

Groeten vanuit hier, Olse
Beste Olse,

Deze advertentie staat op de dubbelluchtsite bij vraag en aanbod.
Dus de kant en klare daken bestaan wel.

MB L608D met Westfalia opbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

In de laatste Uitlaatklep werd ook gewag gemaakt van een firma (VaMoo) die kant en klare verhoogde kunststofdaken voor Düsseldorfers levert.

Stoot je hoofd niet,
Ernst
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast