Draadbreuk onder de bus repararen.
Geplaatst: 25 jun 2014, 15:41
Vergeef me al het een wat domme vraag is, maar je kunt er erg slecht bij, en ik ben eigenlijk van plan deze reparatie in één keer goed te doen... ;-)
Zoals ik elders al schreef gaat er geen controlelampje branden als ik de achteras-sper inschakel. Omdat de bediening van dat ding nog on-ergonomisch precies naast de electrische ramen zit (en dan ook nog in een blokje van 3, eerst sper, dan ramen links en rechts!) en het sowieso wel handig is te weten of de sper er wel weer af gaat bij uitschakelen, wil ik het lampje fixen.
Omdat het nu mooi weer was en de bus nu voor de deur bij huis staat, heb ik er even naar gekeken. De sper wordt door een hydraulische cylinder bediend, die heeft aan het einde een schakelaar die het lampje inschakelt. Op de voedende draad meet ik een spanning van tussen de 2 en 5 volt, en dat gaat dus niet werken.... aangezien ik bij de schakelaar weerstand meet, ga ik er van uit dat die wel goed is... na enig zoeken en frotten blijkt er precies achter een klemmetje een open plek op de draad te zitten en wat pielen viel die dus in twee stukken... was al helemaal groen en hard, dus waarschijnlijk niet van gisteren dat dit niet meer werkt.
Om een erg lang verhaal kort te maken, hoe zouden jullie dit repareren? De originele draad zit mooi in een stok gekrompen. Wellicht een wat domme vraag, hoe dit het best te repareren? De boel zit zoals gezegd bij de achteras, dus altijd vol in de prut en water. Stekkertje of zo'n doorverbindertje eraan knijpen en dan een krimpkous erover, of is enkel een stekkertje voldoende? Solderen ben ik niet zo'n fan van (trillingen, zwakke plekken?) maar is wel beter af te werken met een krimpkousje om de boel netjes dicht te krijgen...
Ideeën?
Groeten, Jeroen
Zoals ik elders al schreef gaat er geen controlelampje branden als ik de achteras-sper inschakel. Omdat de bediening van dat ding nog on-ergonomisch precies naast de electrische ramen zit (en dan ook nog in een blokje van 3, eerst sper, dan ramen links en rechts!) en het sowieso wel handig is te weten of de sper er wel weer af gaat bij uitschakelen, wil ik het lampje fixen.
Omdat het nu mooi weer was en de bus nu voor de deur bij huis staat, heb ik er even naar gekeken. De sper wordt door een hydraulische cylinder bediend, die heeft aan het einde een schakelaar die het lampje inschakelt. Op de voedende draad meet ik een spanning van tussen de 2 en 5 volt, en dat gaat dus niet werken.... aangezien ik bij de schakelaar weerstand meet, ga ik er van uit dat die wel goed is... na enig zoeken en frotten blijkt er precies achter een klemmetje een open plek op de draad te zitten en wat pielen viel die dus in twee stukken... was al helemaal groen en hard, dus waarschijnlijk niet van gisteren dat dit niet meer werkt.
Om een erg lang verhaal kort te maken, hoe zouden jullie dit repareren? De originele draad zit mooi in een stok gekrompen. Wellicht een wat domme vraag, hoe dit het best te repareren? De boel zit zoals gezegd bij de achteras, dus altijd vol in de prut en water. Stekkertje of zo'n doorverbindertje eraan knijpen en dan een krimpkous erover, of is enkel een stekkertje voldoende? Solderen ben ik niet zo'n fan van (trillingen, zwakke plekken?) maar is wel beter af te werken met een krimpkousje om de boel netjes dicht te krijgen...
Ideeën?
Groeten, Jeroen