Ervaringen Kleintje
Geplaatst: 20 jul 2014, 14:05
Ik heb wat gedachten geordend n.a.v. ons eerste reisje met „Kleintje”, onze Fiat-Ducato-VanTourer 600 (2.3 l /130 pk).
Het betreft een grotendeels subjectieve beleving.Mogelijk denken we er over een jaar geheel anders over…
Het tripje bestond uit zo’n 500 km: een half uurtje stad (Hannover), ¾ Autobahn (120 à 130 km/h) en ¼ Bundesstraße (80 à 100 km/h).
Verbruik: 10.44 l/100 km (1 : 9.58). Ik vreesde het ergste, maar de display van de boordcomputer blijkt achteraf erg pessimistisch.
Het weggedrag is volkomen probleemloos. Het busje stuurt als een scheermes. Het rempedaal grijpt pas erg laag aan, maar dezelfde ervaring had ik bij alle Ducato’s waarin ik gereden heb, dus dat zal wel zo horen. De 6-bak lijkt me tot stand gekomen te zijn door de 5 in te korten en de 6 toe te voegen, dus niet echt een verbetering.
De handrem is eigenlijk niet bruikbaar in combinatie met de armsteunen, waarmee de VanTourer standaard is uitgerust.
De navi/radio/monitor (Aurora-2 van iCar-Tech) met iGo Primo software werkt perfect. DAB-ontvangst kan nog wat beter worden met een dakantenne i.p.v. de plakantenne op de voorruit.
Twee minpunten:
- de volumeknop is zo hoog dat hij een deel van de display afschermt;
- registratie van de software en update van de kaarten kan alleen met een Windows-PC.
Als achteruitrijcamera heb ik een Sony camera in het derde remlicht ingebouwd. De camera heeft een - voor mij - heel groot beeldveld. Daarom heb ik een schakelaar in het dashboard ingebouwd (i.p.v. een verbinding te maken met de achteruitrijlichten). Nu kan ik ook achter me kijken tijdens het rijden.
Wat betreft het kampeerdeel:
De doorgang van leefruimte naar cabine is zo laag, dat ik een aantal malen mijn kop pijnlijk heb gestoten. Ik zal een dezer dagen om de uitstekende rand een bescherming aanbrengen.
De matras, die me bij de eerste kennismaking nogal dun en hard leek, blijkt perfect.
De douche noodt niet tot lekker lang badderen (in Skoolie hebben we een douchecabine van 80 * 100 cm), maar is voldoende om ’s morgens wakker te worden.
De 120 l schoon water leken me erg weinig. Na het eerste weekend blijkt dat mee te vallen; we hebben ca. ⅓ gebruikt (volgens de - summiere - niveau-indicator).
De warmwaterboiler werkt prima, al heb ik geen idee hoeveel gas er is verbruikt.
De kraan om grijs water te lozen zit niet erg handig. Mogelijk vervang ik die door een afstandbediende kogelafsluiter.
Bij hevige regen bleek de schuifdeur te lekken. Ik moet dat nog eens proberen met de tuinslang, waarbij ik 100 % zeker weet dat de deur goed is gesloten.
Door de geringe afmetingen is er nauwelijks ruimte voor droogloopmatten voor modderpoten. Aan de andere kant is de vloer zo glad afgewerkt, dat haren en zand relatief makkelijk zijn weg te vegen.
Het hang- en sluitwerk is van uitstekende kwaliteit. Alleen de knop aan de binnenkant van de schuifdeur vereist een behoorlijke kracht.
Het betreft een grotendeels subjectieve beleving.Mogelijk denken we er over een jaar geheel anders over…
Het tripje bestond uit zo’n 500 km: een half uurtje stad (Hannover), ¾ Autobahn (120 à 130 km/h) en ¼ Bundesstraße (80 à 100 km/h).
Verbruik: 10.44 l/100 km (1 : 9.58). Ik vreesde het ergste, maar de display van de boordcomputer blijkt achteraf erg pessimistisch.
Het weggedrag is volkomen probleemloos. Het busje stuurt als een scheermes. Het rempedaal grijpt pas erg laag aan, maar dezelfde ervaring had ik bij alle Ducato’s waarin ik gereden heb, dus dat zal wel zo horen. De 6-bak lijkt me tot stand gekomen te zijn door de 5 in te korten en de 6 toe te voegen, dus niet echt een verbetering.
De handrem is eigenlijk niet bruikbaar in combinatie met de armsteunen, waarmee de VanTourer standaard is uitgerust.
De navi/radio/monitor (Aurora-2 van iCar-Tech) met iGo Primo software werkt perfect. DAB-ontvangst kan nog wat beter worden met een dakantenne i.p.v. de plakantenne op de voorruit.
Twee minpunten:
- de volumeknop is zo hoog dat hij een deel van de display afschermt;
- registratie van de software en update van de kaarten kan alleen met een Windows-PC.
Als achteruitrijcamera heb ik een Sony camera in het derde remlicht ingebouwd. De camera heeft een - voor mij - heel groot beeldveld. Daarom heb ik een schakelaar in het dashboard ingebouwd (i.p.v. een verbinding te maken met de achteruitrijlichten). Nu kan ik ook achter me kijken tijdens het rijden.
Wat betreft het kampeerdeel:
De doorgang van leefruimte naar cabine is zo laag, dat ik een aantal malen mijn kop pijnlijk heb gestoten. Ik zal een dezer dagen om de uitstekende rand een bescherming aanbrengen.
De matras, die me bij de eerste kennismaking nogal dun en hard leek, blijkt perfect.
De douche noodt niet tot lekker lang badderen (in Skoolie hebben we een douchecabine van 80 * 100 cm), maar is voldoende om ’s morgens wakker te worden.
De 120 l schoon water leken me erg weinig. Na het eerste weekend blijkt dat mee te vallen; we hebben ca. ⅓ gebruikt (volgens de - summiere - niveau-indicator).
De warmwaterboiler werkt prima, al heb ik geen idee hoeveel gas er is verbruikt.
De kraan om grijs water te lozen zit niet erg handig. Mogelijk vervang ik die door een afstandbediende kogelafsluiter.
Bij hevige regen bleek de schuifdeur te lekken. Ik moet dat nog eens proberen met de tuinslang, waarbij ik 100 % zeker weet dat de deur goed is gesloten.
Door de geringe afmetingen is er nauwelijks ruimte voor droogloopmatten voor modderpoten. Aan de andere kant is de vloer zo glad afgewerkt, dat haren en zand relatief makkelijk zijn weg te vegen.
Het hang- en sluitwerk is van uitstekende kwaliteit. Alleen de knop aan de binnenkant van de schuifdeur vereist een behoorlijke kracht.