Pagina 1 van 2

Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbrenging

Geplaatst: 28 jul 2014, 08:02
door johannolte
Ik heb een Ford Rimor Superbrig en deze bevalt zeer goed. Alleen deze maakt veel toeren in de 5e versnelling. We rijden gemiddeld tussen de 95 en 110 km/h dan is het verbruik nogal hoog ongeveer 6-6.5 liter per km.

Tevens is het motor geluid ondanks de extra isolatie nogal hoog.

Is het mogelijk een langere overbrenging in te bouwen of misschien een 6 bak. Wie heeft hier ervaring mee.

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 28 jul 2014, 11:23
door Draadje
Ik hoop dat dit kilometers per liter zijn ......

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 28 jul 2014, 13:30
door Admin
Of liters / 100 km (de officiële Europese aanduiding). En dan is het lekker zuinig :up:

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 28 jul 2014, 17:55
door Wim
Mij lijkt het wel handig om te weten WAT voor Transit er onder die Supperbrig zit :crazy:

Trouwens , 2002 ? Das wel errug nieuw hier :sick:

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 28 jul 2014, 21:59
door Thekapitein
Maatje grotere banden wil soms ook wel eens een kleintje helpen. Maar dat moet wel mogelijk zijn.

Marco.

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 31 jul 2014, 07:18
door johannolte
Hierbij wat extra info.

Het verbruik is inderdaad 6-6,5 km/l
Banden maat is 185/75-16 ivm het dubbel lucht achter denk ik dat het geen zin heeft om naar een grotere diameter te gaan.
Het toerental is nu ongeveer 2300 tr/min bij 80 km/u dit gaat in stappen van 300 tr/min per 10 km/u omhoog. Ik zou het toerental ongeveer met 300 tr/min willen verlagen.

Het type is een Ford transit 125/350

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 31 jul 2014, 11:01
door Leo
Je hoge verbruik & geluidsniveau komen doodsimpel omdat je te snel rijdt. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. En luchtweerstand is de grote dieselzuiper van onze gemotoriseerde blokhutjes. Combineer dit met een relatief klein torretje die constant met het eind uit de bek zijn topvermogen staat te leveren en je hebt het beroerde scenario compleet.
Het toerental kunstmatig iets verlagen heeft weinig nut. Die pk's voor de voortstuwing moeten nu eenmaal worden geleverd. En die pk's komen uit de hoeveelheid toegevoerde dieselolie.

Mijn tip: Ga vrachtwagensnelheid rijden. Je verbruik & geluidsniveau zakken dan drastisch. Dat kost je niets meer dan een paar uurtjes extra reistijd en levert meer op dan welke noodgreep dan ook.

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 31 jul 2014, 11:45
door karmann
johannolte schreef:Hierbij wat extra info.

Het verbruik is inderdaad 6-6,5 km/l
Banden maat is 185/75-16 ivm het dubbel lucht achter denk ik dat het geen zin heeft om naar een grotere diameter te gaan.


Het type is een Ford transit 125/350
Toch is dit , de makkelijkste en goedkoopste manier, om er nog IETS aan te doen, en het proberen waard, bij voorbaat zeggen dat het niet zo is , weet je NU nog niet, 195 of mss 205 ?zou event.nog net gaan zonder dat de banden elkaar raken

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 31 jul 2014, 16:09
door Jeroen_Hanomaf
Toevallig draait onze LT (2003) ongeveer vergelijkbare toerentallen. Als ik constant 95 rijd met onze bus rijd ik ongeveer 1:10. Bij 80 wordt dat 1:11.
Onze maakt ook ongeveer 2300 toeren bij 80 en 2650 ofzo bij even ruim 90. Onze is een 2,8 TDI 1x verhoogde bestelbus van ~ 2700kg. Gewicht en luchtweerstand zijn inderdaad de grootste boosdoeners...

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 02 aug 2014, 08:20
door Maxer
Leo geeft het goede antwoord. Wanneer je 85 a 90 rijd zie je op een langer reis de jakkeraars een aantal keren voorbijkomen. Redenen? Vaker tanken en eerder vermoeid. Je bent er niet veel eerder met een hogere snelheid, dat is een fabeltje.
Je kunt aan die Ford weinig aanpassen want ga je de overbrenging veranderen stort de trekkracht in elkaar. Dat is inherent aan een kleine motor met veel vermogen want dat vermogen komt dan bij een hoog toerental.

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 02 aug 2014, 21:12
door karmann
Heeft TS er dan een bromfiets motor in?, dacht het niet ,zo zwak is die motor toch ook weer niet, zit nog best een iets hogere overbrenging in, en zoals vermeld , 2 a7cm ?bandomtrek is merkbaar, maar ik ken zijn velgen niet.

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 03 aug 2014, 01:08
door paulv
Om zuiniger te rijden zijn er maar een paar praktisch bruikbare oplossingen, langzamer rijden, lichter rijden en een goede stroomlijn (bv. geen imperiaal).
Net als anderen geloof ik niet in grotere velgen/banden, die paar % besparing kun je veel eenvoudiger en goedkoper bereiken door 5km/u zachter te rijden. Scheelt maar een kwartiertje op een rit van 500km.

Kijk anders eens hier voor meer tips en truuks: http://ecomodder.com/

Groeten, Paul

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 03 aug 2014, 10:59
door karmann
En dat is nu precies wat je met een grotere overbrenging bereikt, dezelfde snelheid, met een gaspedaal wat minder ingetrapt is, Al dat denken en geloven daar heb je niets aan , ik heb door experimenteren de ervaring, dat de Camper daardoor rustiger loopt, en dat was de bedoeling(vraag), zuiniger is dan eventueel mooi meegenomen,daarom schrijf ik ook : ( IETS verbeteren) al zou een overdrive bak natuurlijk beter, maar ook veel duurder zijn, en waar vind je die?

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 03 aug 2014, 11:51
door paulv
Dat rustiger (en ook zuiniger :up: ) lopen is nou precies wat je bereikt met langzamer rijden.

Persoonlijk heb ik het zeer sterke vermoeden dat al die busfabrikanten een optimale verhouding gekozen hebben om rond de 80-85km/u het ideale compromis te bereiken tussen levensduur/lawaai/zuinigheid/enz.

Nog minder motor-lawaai kun je gemakkelijk en effectief breiken met een betere isolatie.

Dus al die moeite en geld voor een paar kwartiertjes extra vakantie door nu iets rustiger met 100km/u te kunnen jakkeren?? Mijn keuze is het niet, ik heb geen haast op vakantie :angel: .

Groeten, Paul

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 03 aug 2014, 21:44
door Jeroen_Hanomaf
Als ts desondanks toch iets wil veranderen, is wellicht de achteras wisselen voor een met een langere overbrenging nog een optie. Bij dubbellucht chassis is vaak keuze uit veel verhoudingen en zijn de versnellingsbakken vaak gelijk. Let wel, ik ken de Transit niet zo goed, maar bij onze LT staan ze keurig in het instructieboekje en zit er een plaatje met de i= waarde op de as. Voordeeltje boven grotere banden is dat hij niet hoger wordt en je er bij Abs, waarbij verschillende maten storingen kunnen geven meteen 7 moet kopen...

Groeten, Jeroen, die afgelopen weekend met 2500 toeren bij 90km/u op de cruise control het land doorkruisd is voor een weekendje weg...

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 04 aug 2014, 09:54
door G.W.
Uit eigen ervaring kan ik ook meedelen dat het heel weinig uitmaakt of je nu harder of zachter rijd.

Ik wilde jaren geleden ook altijd het onderste uit de kan halen/persen, maar na diverse keren op de terug reis door dezelfde jakkeraars ingehaald te worden, mijn tijden eens vergeleek met mensen die 160 km/u reden naar de Franse Alpen, dacht ik ook, het maakt bijna niks uit.

Waarom mij dat op de terugreis opviel weet ik niet, zal wel iets spsiegies zijn ;-)

Ik rijd nu in een tempo waarbij mijn motor lekker rijd en klinkt, iets onder de 90 km/u en kom 2 uur later in de alpen aan dan de 160 km/u mensen, maar relaxed, lager verbruik.

Heerlijk als je je daar aan over geeft, geen stress.

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 04 aug 2014, 11:01
door Jeroen_Hanomaf
Dit vond ik nog op internet:
Afbeelding
zoiets zou je moeten achterhalen voor de Transit, dan kun je meteen zien wat de toerentallen worden, en wat voor gevolgen het heeft voor snelheden waarmee je nog heuvels en bergen kunt nemen! :-)

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 04 aug 2014, 14:53
door Hugo
Het enige wat waarde heeft dat je vrachtwagens kan bijhouden.
Wat al eerder is gezegd, goed isoleren geeft veel plezier.
Groet Hugo

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 05 aug 2014, 08:11
door Leo
@Karman: Je bericht is verwijderd.
Lees regel 1 van DIT topic nog eens.




Aan allen die het betreft: De ruzie-achtige sfeer die zo nu en dan op dit forum de kop opsteekt bevalt me niet.
Dit forum staat al bijna 10 jaar bekend om zijn vriendelijke en beleefde sfeer. Laten we dat zo houden.

Onvriendelijke berichten worden vanaf nu door mij verwijderd. En daarbij interesseert het me niets of het een nuttige inhoud heeft en nog minder wie het schrijft.

RTFM! en hou je er aan. Kun/wil je dat niet, zoek dan een andere plek om je primitieve driften te botvieren.


Mvg, Leo.
moderator.

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 05 aug 2014, 16:20
door Jeroen_Hanomaf
Als je banden toch aan vervanging toe zijn is het het proberen waard, maar om zomaar als je pech hebt 7 nieuwe banden te moeten kopen is wel meteen een duur geintje voor een paar % toerentaldaling.
Veel ABS systemen houden er trouwens niet van als op de voor- en achteras te verschillende maten banden zitten.

Overigens, voor de TS, even zoeken op http://fordtransit.org/forum/ op 125T350 gear ratio of rear axle ratio, en er gaat een wereld aan informatie open. You're not alone, met die vraag, zeg maar!

Persoonlijk zou ik er ook niks aan doen en gewoon wat langzamer rijden, maar ook technisch is er wel e.e.a. mogelijk...

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 05 aug 2014, 18:40
door karmann
Jeroen, een achteras of bak is natuurlijk de beste oplossing , maar ook de duurste, zeker als je dit moet laten doen, ik ga eerst naar de mogelijkheid v.d. goedkoopste manier ,kijk naar de afstand tussen de achterbanden,voor b.v.205 komt er in de breedte voor 2 banden 2cm bij, zonder door veren,(v.d.banden) is dit mogelijk , neem ik 2x gebruikte banden, aan iedere buiten zijde en maak daarmee een proefrit, dan is het me vlug duidelijk of het naar wens is, en 4 of 6 banden is niet zo duur dan as of bak

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 06 aug 2014, 01:32
door Leo
Even uitrekenen wat grotere banden procentueel opleveren is gemakkelijker, sneller en goedkoper dan uitproberen.

Topicstarter wil het motortoerental terugbrengen met 300t/m. Alleen is het niet helemaal duidelijk bij welke snelheid dat moet zijn.
Maar gaan we er even van uit dat hij 100km/u bedoelt, dan jankt dat karretje 2900t/m.
Hij wil dit terugbrengen naar 2600t/m, oftewel een vermindering van 10,4%.
De band-omtrek bij 100km/uur zal dus 10,4% groter moeten worden om aan zijn eis te voldoen.

Bij 80km/u = 13%,
90km/u =11,6%,
110km/u = 9,4%.

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 06 aug 2014, 10:14
door karmann
Leo Ts wil een camper die minder lawaai , en toeren maakt bij de snelheid die hij rijd, dat gaat heel simpel door een grotere banden omtrek(indien mogelijk)en dat maakt meer verschil, dan u schijnbaar denkt, ik hou me aan de praktijk, en mijn ervaring , ik heb de indruk dat U alleen de hegemonie die u schijnbaar heeft wil handhaven......Toch hoop ik dat Johan met de 3 oplossingen zijn voordeel kan doen, want daar gaat het om!

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 06 aug 2014, 13:26
door Leo
Karman, blijkbaar begrijp je niet wat ik schrijf.
TS wil minder toeren/geluid. Ik geef ff een hele simpele rekensom hoe hij kan zien of grotere banden dé oplossing voor zijn probleem kunnen zijn. Niet meer, niet minder.
Eigenlijk geef ik dus een ondersteuning van jouw oplossing.


En nu graag kappen met dat Calimero-gezeur over "gelijk hebben".
Je schijnt namelijk nog steeds niet te snappen hoe we hier al bijna 10 jaar discussiëren.
Het gaat op dit forum niet om het persoonlijke gelijk, maar om de juiste technische oplossing.
Wie die juiste oplossing geeft zal ons/mij een totale rotzorg zijn, áls die juiste oplossing maar gegeven wordt.

Wanneer jij technische discussies slechts als een persoonlijke strijd kan zien vraag ik je vriendelijk je heil ergens anders te zoeken, want dan pas je hier niet.


Leo.
mod.

Re: Ford Rimor Superbrig RWD bj 2002 5 bak langere overbreng

Geplaatst: 06 aug 2014, 14:14
door Jeroen_Hanomaf
Hier is zelfs een calculator om uit te rekenen hoeveel % verschil er grofweg tussen zit:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Weet je gelijk wat de teller af gaat wijken.
Passen 205 banden eigenlijk wel om velgen waar nu 185 omheen zit? Onze LT staat op 195/70 15 en volgens de bandenhandelaar werd het niet aangeraden daar 205 om te doen.

groeten Jeroen