Leg mij eens uit..

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Leg mij eens uit..

Bericht door Rene »

Ik ben het zat met de koelkast op gas, ik wil nu bv een CoolMatic MDC-90 compressor koelkast erin gaan bouwen. Kan iemand me in jip en janeke uitleggen hoe veel amp boord accu ik moet hebben en hoeveel zonnepanelen. Er staan berekeningen op het forum waar ik echt niets van snap. En de zoek functie heb ik gebruikt.
De koelkast heeft de volgende Specificaties:
Stroomverbruik:

1,31 Ah/h bij +20°C
1,88 Ah/h bij + 32°C
Opgenomen vermogen:± 45 watt

Ik heb begrepen dat dit wel de betere koelkasten zijn met het minste verbruik.
Help mij eens verder.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door karogegro »

Ben je gebonden aan maten?
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door paulv »

We beginnen simpel, een compressorkoelkast is een compressorkoelkast. Het is nergens voor nodig om een "speciale"camperkoelkast te kopen, eentje van de BCC is net zo goed maar wel een stuk goedkoper.
Naar de opgegeven waarden moet je niet teveel kijken, sommige leveranciers weten het ook niet en schrijven maar wat.

Je kijkt eerst naar het verbruik, normaal uitgedrukt in kWh per jaar bv. 200kWh/jaar. Je zoekt nu dat ding dat het minst verbruikt, in de maten die je kan bergen en in de prijs die je kan betalen.

Stel je heb er één gevonden die maar 100kWh/jaar gebruikt, dat is dan iets van 273Wh per dag ( = 100.000Wh/j : 365d).

Als je van moeilijk en onbegrijpelijk houdt kun je deze waarden ook omrekenen naar Ah per dag door de Wh waarde door 12 te delen en nog moeilijker in Ah/h door deze laatste waarde weer door 24 te delen.

Nu moet je PV (= zonne) paneel dat ook per dag kunnen leveren, zodat ie het blijft doen. Je hebt ook nog wat andere stroomverbruikers dus wil je wat meer.

Een 100Wp paneel levert in de beste omstandigheden (de piek) 100W. Stel je gebruikt dat ding in de zomer met 8uur zon levert die dus in theorie 800Wh, meer dan voldoende voor je koelkast met een verbruik van 273Wh. Maar nu komt het, dit zou de maximale opbrengst moeten zijn in de meest ideale omstandigheden.
Helaas zit het leven vol tegenslag, ook bij PV panelen, dus dat redt ie nooit. Vandaar dat ik zou zeggen neem een paneel van 200Wp, heb je ook nog wat extra's.

Nu je accu, in principe zorgt de accu voor de stroom als de PV paneel niet werkt, 's nachts en in de regen. Die koelkast met een verbruik van 273Wh gebruikt per uur gemiddeld 273 : 24h = 11W, dat is iets minder dan 1A (= 11W : 12V).
Met een 100Ah accu kun je dus (maximaal 50% ontladen) 50h je koelkast laten draaien.
Aan jou de keus of je dat voldoende vindt, ik vindt dat aan de krappe kant en zou het dubbele nemen als accu (200Ah).

Nu moet je als je een 230v koelkast gaat gebruiken ook nog een omvormetje hebben, maar nou niet eentje voor die 10W maar een flink grotere, minimaal 250W en liefst groter.
Dit komt omdat die gemiddelde 10W verbruik gebruikt wordt door een motortje van 40W? die steeds 5 minuten aanslaat en dan weer een kwartier uit staat. De aanloopstroom van dat motortje is behoorlijk en kan wel eens 10x de normale stroom zijn. Een korte piek maar toch iets om mee rekening te houden.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 21 aug 2014, 00:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door karogegro »

Je haalt me de woorden uit de mond Paul. Wij hebben vlak voor de vakantie bij de, dat zeg ik, een koelkast gekocht.
In de aanbieding voor wehnag. De smalle variant van het normale tafelmodel, 70watt motortje, en vriesvak.
We hebben dan welliswaar een grote omvormer, ook oa voor het koffie apparaat, en voldoende zonnepaneel en accu capaciteit, maar dat terzijde. Bij mij komt er geen absorbtie kk meer in.
Onder alle omstandigheden een prima gekoeld biertje, en een flink vriesvakje voor vlees etc.
En dat broodje aap verhaal dat die dingen waterpas en stil moeten staan, zijn door de praktijk inmiddels allang acherhaald.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Rene »

Heel erg bedankt Paul hier kan ik wat mee.
Het is dus wel handig ook qua kosten om een 12v te nemen dat zit je niet te klooien met omvormers. Ik heb nu twee panelen van 150w en kan nog een derde die ik heb liggen erbij plaatsen, dus meer dan voldoende. De accu moet ik wel gaan aanpassen ik heb 2x80amp gel ik ga even zoeken wat ik onder de stoel kwijt kan.
Dan kan ook die grote gastank er onderuit en heb ik weer in de zomer een koud biertje :up:

Toch handig die Jip en Janneke.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Rene »

Nog even een aanvulling, ik zoek naar koelkast op 12v :WTF: Dus toch maar een omvormer ertussen :up:

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gommel
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2014, 19:26

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Gommel »

Hoi,

Wil wel wat anders adviseren mbt die Omvormer. Wij hebben een enorm zuinige koelkast maar door de opstartstroom was bij ons een 300w zuivere sinus Omvormer niet sterk genoeg.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Rene »

Gommel schreef:Hoi,

Wil wel wat anders adviseren mbt die Omvormer. Wij hebben een enorm zuinige koelkast maar door de opstartstroom was bij ons een 300w zuivere sinus Omvormer niet sterk genoeg.
Hoe zwaar heb je nu?

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Admin »

René, voor het prijsverschil tussen een huishoudkoelkast en een camperkoelkast koop je al een aardige omvormer.
Bovendien zijn de huishoudkoelkasten doorontwikkeld (nu tot A+++) en de MDC-serie is al zeker 10 jaar ongewijzigd.

Wij hebben gekozen voor een MultiPlus 12/1200/50 (in Amerika hadden ze in 1998 nog geen 24 V!) die dag en nacht aanstaat.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door paulv »

Zo'n omvormer kost niet veel en misschien heb je zelfs geen zuivere sinus nodig.

Even zoeken op ebay.com en je komt bv. deze 500W zuivere sinus tegen, thuis voor rond de 6 tientjes:

http://www.ebay.com/itm/500W-1200W-Pure ... 3ce59da8f1

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Admin »

Paul, je bent (alweer) te optimistisch. Boven de € 22 komt op invoer van buiten de EU: invoerrechten, BTW en handling-kosten.
Bovendien mogen ze elektrische artikelen zonder CE-keurmerk weigeren (of aan een - dure - keuring onderwerpen). In Duitsland doen ze dat ook!

Dus is het handiger een Europese leverancier te zoeken, zodra een artikel meer dan € 22 kost.
En het wordt ook gewaardeerd als je "oplossingen" op dit forum post met een bepaald minimum-realiteitsgehalte.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Aart »

Ik heb zelf een Exquisit KB47+ koelkastje(€95,-) op 230v op een Victron Atlas Combi 12/800/30 (€ 250,-) draaien, dit is een gemodificeerde sinus omvormer. De compressor van de koelkast is 60w en draait probleemloos op de omvormer, die er schijnbaar totaal geen moeite mee heeft (het was even afwachten of de compressor van de koelkast wilde draaien op de omvormer. De koelkast nieuw uit doos was in de testopstelling bij 25 graden binnen 25 a 30 minuten op temperatuur.

Gr, Aart
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Admin »

Kennelijk een goed merk, dat Exquisit :up: En Victron, niet te vergeten....

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door paulv »

Hallo Ernst,
Ik weet niet wat er in Nederland en Duitsland gebeurt met post uit China, maar ik heb zelf nog nooit TVA (BTW) of invoerrechten voor mijn talloze bestellingen (4x telefoons, transformatoren, step-down regelaars, accu's, meetapparatuur, ALFA's, antennes, 2x 7" Gps, LED lampen, enz, enz.) uit China hoeven te betalen.

Deze komt gewoon uit Nederland en zou ook ruim voldoende moeten zijn (300/600W € 100)
http://www.omvormer-omvormers.nl/conten ... -230V.html

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 21 aug 2014, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Admin »

Niet iedereen woont in Frankrijk!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gommel
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 feb 2014, 19:26

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Gommel »

Hoi,

Heb nu eentje in China besteld. Heb nog nooit invoerrechten betaald en als ik dat een keer moet doen is het niet anders. Zijn ze nog niet duur...
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door De Rooie Reus »

Ik kan me daar bij aansluiten.
Het gaat er natuurlijk om hoe groot het pakket is dat van de Aziatische leveranciers afkomt.
Ik heb niet de illusie dat de douane mankracht genoeg heeft om alles te controleren.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door GerardM »

Het viel mij al op dat de handel die ik regelmatig in China bestel, in België of Zweden op de post gaat...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Admin »

Hi Gerard,

België bevreemdt me een beetje. Want juist toen we daar woonden, moest ik eens dik betalen voor een pakje uit de USA. Waarde was ongeveer $ 50, en ik moest betalen: € 15 invoerrechten, € 10 BTW en.... € 60 "handling". De facteur kwam aan de deur met de factuur :?:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door GerardM »

Dat is een ander scenario Ernst; ik woon in NL; bij de NL douane komt een pakje uit België binnen en die laten dat kennelijk gewoon door.

Wel zelf meegemaakt - een jaar geleden ongeveer - pakje rechtstreeks uit Singapore - en invoerrechten moeten betalen.

Kennelijk hebben de aziatische webshops inmiddels iets bedacht door in bulk post in Europese landen aan te bieden.

Overigens... ik snap nog steeds niet hoe iets voor 1 euro verzendkosten vanuit China via België naar mij geleverd kan worden.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Admin »

Ik ook niet. Het kan nog gekker: twee schemerlampjes, inclusief LED-lampjes, $ 2.50 per stuk, inclusief gratis verzending, binnen de week in huis....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Gobert »

karogegro schreef:Je haalt me de woorden uit de mond Paul. Wij hebben vlak voor de vakantie bij de, dat zeg ik, een koelkast gekocht.
In de aanbieding voor wehnag. De smalle variant van het normale tafelmodel, 70watt motortje, en vriesvak.
We hebben dan welliswaar een grote omvormer, ook oa voor het koffie apparaat, en voldoende zonnepaneel en accu capaciteit, maar dat terzijde. Bij mij komt er geen absorbtie kk meer in.
Onder alle omstandigheden een prima gekoeld biertje, en een flink vriesvakje voor vlees etc.
En dat broodje aap verhaal dat die dingen waterpas en stil moeten staan, zijn door de praktijk inmiddels allang acherhaald.
Toine
Huishoudkoelkasten kennen een klimaatzone. Op het moment dat je een Nederlandse kast in Zuid-Spanje gaat gebruiken zal dat resulteren in overmatige ijsvorming.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door wiwiwes »

Huishoudkoelkasten kennen een klimaatzone. Op het moment dat je een Nederlandse kast in Zuid-Spanje gaat gebruiken zal dat resulteren in overmatige ijsvorming.
Das lekker in je Bacardi :crazy:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Gobert »

In Bacardi heb je helder ijs nodig ipv aangroei
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Leg mij eens uit..

Bericht door Admin »

Gobert,

Behalve als je voortdurend rond reist in equatoriaal Afrika, zou ik me niet zo'n zorgen maken over die klimaatklasse.

Klimaatklassen
Er zijn verschillende klimaatklassen. SubNormaal (SN), Normaal (N), SubTropisch (ST), en Tropisch (T).
Hieronder zie je wat voor temperaturen bij de verschillende klimaatklassen horen:

Klimaatklasse/Omgevingstemperatuur
SN 10 - 32 graden
N 16 - 32 graden
ST 18 - 38 graden
T 18 - 43 graden
SN - ST 10 - 38 graden
SN - T 10 - 43 graden

Onze "normale" (Exquisit) huishoudkast heeft klasse N-ST en een Energielabel A++. Dus boven de 38℃ of onder de 16℃ loopt het rendement wat terug. Big deal!
Ook hier willen de verkopers ons graag laten geloven dat we beter wat meer kunnen besteden...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast