Pagina 1 van 1

Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 08:30
door catch
zomaar een idee :think:

ik was weer vroeg wakker en vroeg me af als ik in het kachel circuit van de motor een platen wisselaar(warmte wisselaar) zet voor warm water,zal het werken?

nadeel :
motor moet draaien om warm water te krijgen
temperatuur zal niet echt hoog zijn

voordeel:
weinig/geen ruimte in de camper kwijt,ik kan dat ding bij de motor kwijt denk ik
goedkoop in aanleg

zie ik iets over het hoofd?
we douchen toch vaak buiten en zoeen zwarte zak achter op je camper in de zon vind ik ook niks :angel:

en dat word dus
stoppen op de parking motortje laten draaien,kachel op vol,douche kop aansluitenop de buiten aansluiting en het luie zweet spoel je er zo af :up: :up:

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 09:09
door DVIII
je hebt een capaciteits tekort op je warmte productie , je moet dus warmte opslaan tijdens het rijden !

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 10:03
door Admin
Water verwarmen met de restwarmte van een motor is niets nieuws. Koop gewoon een "indirect verwarmde boiler" (Marktplaats) of knutsel een warmtewisselaar in een geïsoleerd voorraadvat in serie met de verwarming. Gebruik voor de veiligheid van de motor goede kwaliteit koelwaterslang.

Zoals jij een en ander voorstelt (motor starten voor een doorstroomverwarming), kleven er wat bezwaren aan:
- je verstookt brandstof waar het niet nodig is;
- je maakt geen vrienden op je camperplaats;
- de motor komt onbelast niet (of pas na lange tijd) op bedrijfstemperatuur;
- je hebt niet meteen warm water.

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 10:18
door DVIII
ja daarvan zou Shell het patent van hebben opgekocht en het geheimhouden , hun huizen zouden nog niet afbetaald zijn namelijk !

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 10:37
door paulv
Het zou in een iets andere vorm kunnen werken. Je kunt in deze uitvoering alleen kort (1 dag) na het rijden nog warm douchen.

Het uitgangspunt is een verfblik/jerrycan o.i.d. van 20l. Je monteert hierin een flinke koperen spiraal en die sluit je aan op je radiateur. Als je rijdt wordt dat water hierin vanzelf iets van 80graden.

Je hebt dan een voorraadje die je kunt gebruiken voor je keuken en douche, natuurlijk wel aan sluiten op een waterpompje en isoleren. Het vullen van dit vaatje kun je met de hand of gewoon aansluiten op je waterleiding.

Groeten, Paul

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 10:46
door Admin
En, Paul, wat is het verschil met: knutsel een warmtewisselaar in een geïsoleerd voorraadvat in serie met de verwarming?

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 11:36
door Maxer
Ik heb van iets dergelijks nooit het voordeel gezien. Ten eerste is het niet klein want = zoveel liter opslag en maar beperkt bruikbaar want het blijft niet lang warm. In huis wil niemand een boiler, in de camper bijna iedereen. Vreemd.

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 11:50
door Admin
Nico, waarom wil volgens jou "In huis niemand een boiler"? Misschien kun je beter voor jezelf spreken. Het is namelijk pertinent niet waar.

Elektrische boilers zijn mogelijk nogal duur in het gebruik geworden, maar als ik hier in de regio rondkijk, of op de Batibouw-beurs in Brussel, is de standaard warmwatervoorziening voor woning en bedrijfspand een voorraadsysteem, meestal verhit door de CV-ketel, soms door een zonnecollector.

Als je drie dagen warm douchen na een uur rijden niet lang genoeg vindt, is het misschien tijd voor een stacaravan naast het toiletblok op de camping....

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 17:32
door paulv
@ Ernst, De werking, met name de inwendige weerstand.

Als je een platen-warmtewisselaar gebruikt kun aan een zijde de radiator aansluiten. De waterpomp zorgt wel dat het koelwater door de warmtewisselaar gaar stromen tot zover weinig verschil. Om het water door het andere douchewater circuit te laten stromen heb je nu wel een pomp nodig.
Een voldoende lange koperen buis is zelf al een warmtewisselaar, geen pomp nodig. Het water stroomt zelf langs de koperen buis door het verschil in s.m. van warm en koud water.

Groeten, Paul

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 17:48
door Admin
De koelvloeistof stroomt best, ook zonder extra pomp (in Skoolie zelfs 2 x 8 m 25 mm slang). En de warmtewisselaar in een boiler is niet anders dan een opgerolde buis van koper (of RVS).
Maar voor de douche vrees ik toch dat je een waterpompje nodig hebt.

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 20:08
door paulv
Sorry Ernst ik had je reaktie van 10.03 niet gelezen :sick: . Waarschijnlijk stond mijn reaktie scherm toen nog open. Ik had alleen zijn vraag gelezen (de reaktie van DVIII had ik ook niet gelezen :ssh: ).

Ik dacht je het verschil tussen mijn(= jouw) oplossing en zijn oplossing met de platenwarmtewisselaar vroeg :crazy:

Maar het is nu hopelijk duidelijk.

Groeten, Paul

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 31 aug 2014, 23:31
door DVIII
verwarring is de moeder van de humor !

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 05 sep 2014, 19:40
door Johannes
Ik heb voor een klant die wou douchen in de kuip van zijn bootje en eigenlijk geen ruimte had voor een boiler een warmtewisselaar in de uitlaat van het 10pk motertje gemaakt.
Op zee had je die dingen ook om zeewater te destilleren.
keerkoppeling in de voor of achteruit beetje gas en meneer kon heerlijk douchen.
Boilers worden heel veel in jachten geïnstalleerd. In huurboten heb ik wel eens twee 100 liter boilers geplaatst. Verwarmen via het koelwater waarin tevens de CV in was opgenomen en een standverwarming.
Ik heb in al die jaren maar één echt nadeel ondervonden. Als er een lek in de warmtewisselaar optreed kan er koelvloeistof in het drinkwatersysteem komen. En koelvloeistof is niet erg gezond.
In jachtmotoren en scheepsboilers worden daarom zinkanodes in het koelsysteem gemonteerd om te voorkomen dat er ergens door galvanische corrosie iets gaat lekken.

PS zoek boiler voor in jachten bijvoorbeeld
http://www.allpa.nl/nl/drinkwatersystem ... ilers.html
http://www.vetus.com/fresh-water-systems/boilers.html

Groeten Pieter

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 08 sep 2014, 08:27
door catch
in geen van bovenstaande argumenten zie ik het probleem van in,dus
ik heb een warmte wisselaar gescoord ,geen platen maar een buizen wisselaar:up: ,ik houd jullie op de hoogte

Re: Ervaringen koelwater aangesloten platenwisselaar

Geplaatst: 08 sep 2014, 08:40
door Admin
isotemp.jpg
Pieter, dan zal deze Isotemp je ook niet onbekend voorkomen....