Cyrix i met verschillende accus

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Cyrix i met verschillende accus

Bericht door fuzzyduck »

Al een tijdje (half jaar) laad ik mijn bus op op de parkeerplaats door simpelweg de acculader aan te zetten op mn huishoudaccus.

Bij starten van de lader hoor ik de cyrix duidelijk schakelen en mn tweevoltmeters geven ook dan allebei ongeveer 27 aan tijdens laden.

Nu is het me opgevallen dat na laden de startaccus 22,4 zijn....

Startaccus zijn ik geloof 85Ah elk. Huishoud 105Ah. Beide in Serie en van het juiste type voor het doel. Allebei lood

Op de startaccus zit permanent een alarm.

Kan ik door om de dag bijladen de startaccus naar de kloten hebben geladen dooreen verschil in Ah of verschil in accu type?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door fuzzyduck »

Ik ben nu maar de startaccus los aan het opladen door na het automatisch inschakelen van de cyrix de massa schakelaar van de huishoud accu's om te zetten
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door paulv »

Bij mij gaat het prima. Ik laad mijn HH-accu's constant met een Victron multiplus en dan via de Cyrix naarr de startaccu's.
Allebij zitten ze constant op 27 en nog wat Volts.

22.4V is wel erg weinig, kort gezegd helemaal leeg. Dat lijkt mij niet gezond :down: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Anton »

Hoi,

Bij het laden moet de spanning oplopen tot 28.8 volt.
Maar een Cyrix die klikt?
Ik denk dat er wat wat anders bijschakelt, en idd 22.4 is een lege accu.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door fuzzyduck »

Je hebt gelijk, het in 28.8v. De klik is het relais wat omgaat in de cyrix.

Tja ik hoop dat ze nog tot leven komen nu ik ze even apart aan de lader leg op het recondition programma...
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Draadje
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2012, 22:28
Locatie: Hengelo

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Draadje »

Een cyrix klikt inderdaad en ze worden ook nog behoorlijk warm. Ik heb er onlangs eentje open gemaakt omdat ik nieuwsgierig ben en er zit een gewoon ouderwets relais in. Viel me een beetje tegen.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Yoni »

Wat had je dan verwacht?

Het idee van het relais blijft nu eenmaal het zelfde, enkel zit er in de cyrix een print bij in voor het bepalen van de drempel spanningen.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Admin »

Hier zie je de wat grotere Cyrix (400 A). Ook een "gewoon" relais, maar dan met een stukje elektronica in de aansturing.

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Anton »

Hoi,

Ziet er leuk uit, maar als je genoegen neemt met een relais dat aangestuurd word door D+ dan ben je voor € 15.00 klaar.
Wat is dan het grote voordeel van zo'n Cyrix t.o.v. een gewoon relais?
Ik kon niets bedenken daarom een gewoon scheidingsrelais gemonteerd, ik heb er ook een op reserve aangezien die dingen goedkoop zijn.

In de winter zet ik een dikke diode tussen de hh en de start accu zodat ie meteen op spanning word gehouden, ik heb dan wel een spanningsval van 0.7 volt maar daar kan ik mee leven.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Admin »

Anton, het voordeel is dat een Cyrix twee kanten op werkt: zonnepannel/brandstofcel/windmolen/acculader aan de huishoudaccu laadt ook de startaccu; dynamo aan de startaccu laadt ook de huishoudaccu. En uiteraard kan de televisie in stilstand niet de startaccu leegslurpen.
Daarnaast is een Cyrix wat makkelijker aan te sluiten: plus (accu 1), plus (accu 2), massadraadje, klaar!
En dan heb ik het niet over de nood-startfunctie, want je startaccu hoor je niet te diep te ontladen :WTF:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Anton »

Hoi Ernst,

Dat ie twee kanten opging weet ik wel vandaar mijn dikke diode!

Je zou je kunnen afvragen of de contacten dat starten kunnen hebben, schijnbaar wel.

Als de startaccu zover ontladen is door bv het licht vergeten uit te doen kun je met een simpel acculadertje je accu ook weer op peil brengen,toch?
Ik heb daarvoor een simpel ladertje bij mij een trafo met een brugcelletje er in, meer niet, en krijgt ook een totaal lege accu weer opgeladen.
Iets dat de moderne laders niet meer doen, die moeten eerst een tegenspanning hebben.

Dat het simpel aansluiten een +punt is is idd een voordeel.
Maar normaal is de startaccu na het uitzetten volledig gescheiden van het hh gedeelte, hij dien t alleen voor het rijden en starten.

Ik hanteer het principe wat er niet aan zit gaat ook niet stuk.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door fuzzyduck »

Een cyrix i werkt twee kanten op. Dus aan welke kant je ook laadt, de andere gaat mee. Paar tientjes meer en je hebt er geen omkijken meer naar. Althans.... Niet in mijn geval :/
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Admin »

There's more than one way to skin a cat.

Lang geleden heb ik eens een Bosch alternator moeten modificeren om de spanningsval over een diode te compenseren. En ik heb ook wel eens een laadstroomcontroledraadje getrokken door het oerwoud achter een instrumentenpaneel. Werkt allemaal, maar ik ben er gewoon te lui voor. Mijn laatste twee Cyrixen stonden op Marktplaats voor € 25 per stuk :up:

Ik vraag me trouwens af of de bedoeling is om op beide accu's parallel te starten of dat de startaccu alleen een beetje hulp krijgt. Als je op de "nood-start" aansluiting een impulscontact zet, maakt-ie gedurende 30 seconden (dacht ik) contact. Daarna valt-ie weer af.

Wat er bij Fuzzy verkeerd is gegaan, is mij onduidelijk. Mijn ervaringen met verschillende typen Cyrix zijn 100 % positief.Inderdaad... geen omkijken meer naar.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Yoni »

Het enige nadeel vind ik dat tegen de tijd dat het gaat schemeren de cyrix best lang 0.75 Ah trekt en het relais pas af valt als er een grote gebruiker aan word gehangen en hij onder de drempel spanning komt.
Ik zet hem selectief aan als ik bij de stalling meer gestart en licht aan heb gehad dan gereden, dan kan het zonnepaneel het weer vol gooien maar eenmaal vol koppel ik hem weer los.
Dat zelfde geld voor vakantie.

Toen ik hem nog aan de dynamo gebruikte heb ik wel paar keer pieken van 31.4 volt gehad in het geheugen van de battery monitor.
Nu laad het zonnepaneel meer dan genoeg dus sinds dien ik niet meer aan de dynamo laad is dit nooit meer voorgekomen.

maar ik vind de extra keuze van het wel of niet met solar bij laden nog steeds beter dan volledig op de D+
karmann
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 feb 2014, 21:00

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door karmann »

Ik heb de bestaande D+relais gewoon orgineel laten zitten, en er een Cyrix naast gezet werkt ook goed
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door fuzzyduck »

MMMMM dikke bummer.

Ik heb zojuist eindelijk mn koppeling vervangen en ontlucht via de rem links voor (wat trouwens echt makkelijk is). Dus nu kon ik voor het eerst hem uit de versnelling halen en in zn vrij zetten om te starten.Met de accu's onder de stoel volgeladen komt de spanning op 24.3 geloof ik.

Nou... de startmotor geeft een harde tik maar gaat niet om. Dus spanning te laag.

Zet ik de acculader op supply en zorg ik er ook nog voor dat de HHaccus meedoen.... blaas ik de zekering eruit. Die heb ik gepakt op laadstroom van de lader en niet de vele Amps die de startmotor nodig heeft.

Anyway.. conclusie. Startaccus naar de kl*te.

Vraag 1: Kan een ongelijke AH in de 2 accu pakketten er dan toch voor zorgen dat bij het laden de grotere Ah accus (bij mij de HHaccus) er voor zorgen dat deze wel vol raken en de lagere Ah accus (startaccus) niet?

Vraag 2: Welke accus kan je aanbevelen voor startaccus. Niet te duur, niet te made in china.

Vraag 3: Kies ik dan voor startaccus die dezelfde Ah hebben als de HHaccus? Dit is bij mij 105Ah.

thx!
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Admin »

Balen!

Op 24.3 V (inderdaad erg weinig) zou de startmotor toch wel moeten kunnen draaien. Dus ik vermoed dat die spanning nog veel verder in elkaar stuikt als je ècht stroom gaat trekken. Misschien een idee dat nog even te meten...
En kun je de individuele cellen meten, b.v. met een zuurweger? Als er twee cellen rot zijn, waar het met die 22.4 V, waarmee je dit topic start, op lijkt, zijn al je verschijnselen verklaard.

M.b.t. je vragen:
1 Nee, hoe vol de accu's raken hangt af van het type van de accu en de leeftijd/toestand, niet van de capaciteit. Maar b.v. lood- en AGM- of lood- en gel-accu's hebben vaak wèl verschillende laadeigenschappen.
2 Een startaccu hoeft alleen maar gedurende korte tijd een heel grote stroom te kunnen leveren. Made in China hoeft helemaal niet slecht te zijn; de dure A-merken laten hun productie ook vaak daar plaatsvinden.
3 De capaciteit die de voertuigfabrikant aangeeft, is in het algemeen genoeg. Voor poolexpedities zwaardere.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Yoni »

Kijk ff op marktplaats naar optima red top,
Relatief kleine accu's van 50 ah maar wel cca van 850.
Zitten er bij mij al 4 jaar in voor 50 euro stuk.
Meeste komen allemaal uit backup generatoren van ziekenhuizen etc. Altijd netjes onder spanning gestaan niets mis mee.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door fuzzyduck »

Dus als ik jullie volg dan kan ik ook 55ah aan de cyrix hangen en de hh accu's dan 105ah en dan zouden ze alle 4vol moeten raken.

Aan de accu's heb ik een GPS tracker hangen en een alarm. Dus meer Ah gewenst dan 55?
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Yoni »

zo een ding kan toch al dagen op zn eigen batterij draaien?

Maar je hebt je hh accus zo goed onder de vloer verborgen is voeding van daar zowiezo geen betere optie?

Maar zit dat ding op 24 volt aangesloten dan? zou je probleem niet daar kunnen liggen bij die tracker?
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door fuzzyduck »

Die optima accu's zijn agm accu's. Mn hh accu's zijn lood semi tractie. Zou ik daar problemen mee krijgen met laden met een ctek?

GPS en alarm op de hh accu's klinkt briljant natuurlijk, ware het net dat ik een massa schakelaar achterin heb zitten die de boel dan plat kan leggen :/

Dan moet ik een nieuwe draad onder de bus door trekken naar de positie.

De GPS tracker en alarm zijn beide op 24v. Was effe zoeken maar ze bestaan
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door Yoni »

Misschien dat je lekstroom daar in zit,

Even de multimeter in de plus leiding opnemen van het alarm en de tracker en in de A stand zetten dan kan je de opgenomen stroom meter. als je een zekering hebt kan je die even trekken en je meet pennen er in prakken.

Die accu's kunnen belachelijke laadstromen hebben en spanning tot 15 volt zelfs heb ik op de specsheet gelezen.

Na 4 jaar nog steeds starten lopen nooit problemen gehad in de winter.
De 50Ah heeft een CCA van 1000 tegenwoordig vergelijkbaar met een 120Ah accu
Wij gebruikten een paar jaar geleden 4 van die accus serie paralel om een V16 1250Kva generator in het machine park te starten ;)
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door fuzzyduck »

Meten is weten! Een van de twee is 12,8v de andere is 9,6v. In Serie.... Dus kapotte cel in de accuAfbeelding
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door fuzzyduck »

Inderdaad hebben ze een zekering dus zal de ampère meter daar even opzetten en noteren. Kan ik gelijk uitrekenen hoe lang ik ze aan mag hebben. Thx
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
fuzzyduck
Berichten: 403
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:49

Re: Cyrix i met verschillende accus

Bericht door fuzzyduck »

Afbeelding

Zucht.... :|
Actief aan het bloggen sinds juli 2012 op http://mb508camperbouw.blogspot.com
Hervat in april 2014. Weer gestopt in oktober 2014.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten