F40 niet door de APK

de Haan
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
Locatie: Elburg

Re: F40 niet door de APK

Bericht door de Haan »

Flink bezig geweest.
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Zombus »

Ziet er al heel wat netter uit - en dan is het nog niet eens geschilderd. Helemaal dichtrupsen lijkt me overkill - gewoon lekker polymeerkit erover blubberen en netjes overschilderen. Heb ik ook gedaan en is na drie jaar buitenstaan nog geen spatje roest terug te bekennen.

Maar die kokerbuizen onder de cabine zien er nog wel heel nasty uit! Niet alleen voor de apk, maar ook voor je eigen gemoedsrust kan ik me voorstellen dat het fijn is om dat iets degelijker te maken.. Succes!
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Dankjewel. Die cabine kokers ga ik zeker even goed aanpakken dit weekend. U-stukken en 2mm dik plaatwerk erover en erop en waar mogelijk er *in* lassen, is het plan. Wel echt een priegelklusje met accukabels, remleidingen etc. in de weg. Die wil je ook niet even per ongeluk doorslijpen.

Ik ga het subframe ook nog zo veel mogelijk schoon slijpen en borstelen (is niet echt goed te doen van onderaf) en dan in de Brantho smeren. Als ik dit allemaal gedaan heb dan heb ik echt zo'n beetje alles qua staal/roest schade wel goed zitten voor een paar jaar. Tot de volgende bus klaar is.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Vandaag heb ik de subframe / koker combinatie onder de cabine aangepakt. Een lastig karweitje, vooral omdat er heel moeilijk bij de verrotte delen te komen is met de slijptol en het laspistool omdat er van alles in de weg zit. Ik moest vastgerotte bevestigingspunten van remleidingen en accukabels wegslijpen, met het risico dat ik wat verkeerds door zou slijpen. Gelukkig geen onbedoelde schade berokkend.

Daarnaast is slijpen en lassen recht boven je hoofd met heel weinig ruimte voor een lashelm die steeds maar van je hoofd af stoot geen pretje. Ik heb geen brug maar wel een paar 6 tons as-steunen die het wat makkelijker werken maken. Ik zit onder de brandwondjes van de gloeiende staal regen. Vaak sloeg de lashelm ook niet op donker omdat er wat in de weg zat voor de fotocel die de flits detecteert. Dus nu ook een beetje las-ogen.

Het resultaat:

De schade na het slijpen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meten en snijden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bakken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al het nieuwe staal op de kokerbalken is 2mm dik. Het originele staal lijkt 1mm. Net een laagje Brantho erover gesmeerd. Morgen nog een laagje en dan aan de wielkast rechtsachter beginnen. Helaas heb ik nog maar 20 van de 200 bar over in mijn gasfles, dus de kans is dat ik het helaas niet af krijg dit weekend. Ik kan wel alvast beginnen met het dicht kitten van de lasnaden in de wielkast linksachter, die ik vorige week gelast heb.

Als het meezit krijg ik volgende week de onderdelen binnen die ik besteld heb voor de rest van de APK punten. Ik hoop daar in 1 weekend mee klaar te zijn, dus met een beetje mazzel rij ik over een paar weken weer.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 12 okt 2014, 02:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

vul werk!

tip, zelfde dikte materiaal gebruiken als het oude , last een stuk beter want betere warmteverdeling

die kokers roesten er iig nie zomeer van af komende jaren met die dikte :up:
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Arno Z »

Goed bezig!
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Thekapitein »

Ik moet zeggen het ziet er nog erg netjes uit. Ga je de las nog netjes strak slijpen?

Succes. Maar volgens mij is dat al bijna niet meer nodig.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Het liep even anders dan gepland vandaag. Ik was van plan met het nog overgebleven beschermgas mijn wielkast rechtsachter te gaan restaureren, maar omdat de bus toch nog zo mooi omhoog stond aan de voorkant en de gaten in de achterkant van het binnenste spatbord van het rechter voorwiel me tijdens het ontbijt nogal in het oog sprongen, heb ik daar snel de slijptol in gezet voordat ik me nog kon bedenken.

Het was even een puzzeltje want er was al eerder een reparatie aan gedaan, maar die was bijzonder slecht gelast met allemaal losse stukjes die soms maar aan 1 kant vast zaten met enkele laspunten en helemaal niet behandeld met een anti-roest middel of verf, zo te zien. Vandaar ook dat het zo'n weggerotte bedoening was daar onder. Het ergste aan roest zo veel mogelijk weggeslepen en gelukkig had ik nog een Van Wezel overzet stuk liggen wat hier min of meer precies in zou passen. Dit stuk had ik van Gino meegekregen toen ik mijn lasapparaat bij hem heb gekocht.

Helaas was er meer rot dan alleen dat stuk, namelijk ook een stuk van de koker die achter de schokdemper langs loopt. Dat heb ik gerestaureerd met een stuk 0.8mm plaat, wat ik met de bankschroef en moker in vorm heb geslagen. En ik moest ook aan de binnenkant van de cabine een groot gat slijpen, wat ik met een stuk plaat uitgesneden volgens een kartonnen malletje gerepareerd heb.

Voor het lassen de stukken die ik ging bedekken als mede de achterkanten van de panelen die ik erop/erin ging lassen met Brantho Korrux ingesmeerd. Alles eerst met proplassen vastgezet en daarna zo veel mogelijk met kettinglassen dicht gemaakt. Ten slotte de hele handel weer verder met Brantho geverfd. Wat stinkt dat spul toch vreselijk en ik krijg er koppijn van. Maar ik heb er tot nu toe goeie ervaringen mee.

De dag in foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben ook begonnen om alles wat staal is onderop de bus met Brantho in te smeren. Alles kaal maken? Nee, dat lukt alleen als de vloer eruit is en is me zowieso teveel werk voor een bus waar ik hooguit nog 2-3 jaar in wil rijden. Wel met de staalborstel en waar het echt verroest is met de lamellenschijf. Als laatste zet ik het chassis zelf in de Brantho. Uiteindelijk heb ik een productief weekend gehad. Ik denk nog 1 dag nodig te hebben voor de wielkast rechtsachter lassen en dan nog 2-3 dagen voor het afwerken en de rest van de reparaties.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Wim »

Hij gaat lekker maat , zo kan ie weer jaren mee .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: F40 niet door de APK

Bericht door jooph »

Ik draag Hanomaad voor als doorzetter van het jaar

Petje af!

grtz

Joop
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Thekapitein »

Wanneer kan ik langs komen met mijn Benz.. :up: :angel:

Marco.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Dank u :)

En Kapitein, ik had de puf niet meer om de lassen aan de balken onder de cabine te slijpen. Ik heb er maar gewoon een laag Brantho op gesmeerd. Lijkt me prima zo. Ik zit nog wel te denken een paar gaatjes erin te boren, zodat eventueel water eruit kan lopen. Die gaten zie ik ook in de originel koker zitten. Goed idee of niet?
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Leo »

Die eventuele gaatjes ná de keuring boren Paul. Wat ze niet kunnen zien kunnen ze ook niet afkeuren, dus geef ze die mogelijkheid dan ook niet. Je hebt namelijk hier en daar iets gedaan wat niet geheel volgens de regels is... Zie PB.
Jouw reparaties zijn daarmee niet veel slechter, maar ergens in de peilloze gekrochten van wetjesland vindt een of andere regelzuchtige bureauplakker dat anders.

:wave:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Goeie tips gekregen van Leo. Het resultaat op de volgende foto sessie te zien.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

Benieuwd wat er tegen de regels is, leren wij ook van

Fvd
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

In de aanvullende permente eisen staat:

"Artikel 25
1. De langs- en dwarsliggers en asbevestigingen die deel uitmaken van het chassisraam, bedoeld in paragraaf 1 van afdeling 2, mogen niet zijn gerepareerd met plaatdelen welke over de roestschade zijn aangebracht.
2. In afwijking van het eerst lid mogen langs- en dwarsliggers en asbevestigingen wel gerepareerd worden met plaatdelen welke over de roestschade zijn aangebracht indien de dikte van deze plaatdelen ten minste gelijk is aan de grootste dikte van het te repareren deel. De plaatdelen moeten deugdelijk zijn gelast. Hieronder worden verstaan kettinglassen welke ten minste 75% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken. De lassen moeten goed zijn verdeeld over de omtrek."

Nou is het een beetje discutabel of deze kokers uitmaken van het chassisraam, want het gaat om het subframe. Maar met wat pech zegt de keurmeester dat hier 1. op van toepassing is. Ik heb dus (grote) plaatdelen over de gaten heen gelast. Het eruit slijpen op die lastige plaatsen was gewoon geen keuze.

Weliswaar 2mm dik spul dus technisch sterk zat, maar het kan toch een APK probleem geven als deze kokers gezien worden als onderdeel van het chassis. Het is nu dus een kwestie van de boel goed afwerken met kit en smurrie, zodat aan de overgangsnaden niet meer te zien is dat het er op is gelast.

(toevoeging)

Ik zie net dit:

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx

Als ik dat zo bekijk dan is het vrij duidelijk dat het hier niet gaat om "langs- en dwarsliggers en asbevestigingen die deel uitmaken van het chassisraam", maar om de "bovenbouw". En dan is dit van toepassing:

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx

Ik denk dat dan toch Hoofdstuk 1, Titel 2, Afdeling 3, Artikel 25-2 van toepassing is:

In afwijking van het eerst lid mogen langs- en dwarsliggers en asbevestigingen wel gerepareerd worden met plaatdelen welke over de roestschade zijn aangebracht indien de dikte van deze plaatdelen ten minste gelijk is aan de grootste dikte van het te repareren deel. De plaatdelen moeten deugdelijk zijn gelast. Hieronder worden verstaan kettinglassen welke ten minste 75% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken. De lassen moeten goed zijn verdeeld over de omtrek.

Bron:

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf

Commentaar welkom want ik word er nog niet 100% wijs uit!
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 13 okt 2014, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

zal wel loslopen nie?


btw, ik laat mijn laswerk open en bloot zien bij apk, mocht er iets nie ok zijn dan hoef ik nie alle zooi en kit weg te halen en keurmeesters zien imo liever het blanke metaal dan dichtgesmeerd spul, what u see is what u get

anyway, koop up the good work :up:
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Ja dat willen die keurmeesters graag want daarmee maak je het hun makkelijker. Maar als jij b.v. een jaar geleden die reparatie hebt gedaan dan behandel je dat toch ter plekke en ga je niet daarmee wachten tot de volgende keuring? Dan had ik een zomer lang volop stortbuien met rondom 12 onbehandelde schermen moeten rond rijden.

Ze mogen niet zomaar van alles gaan weg slopen om te zien wat er onder een beschermlaag zit. Erop tikken wel.

MS Polymeerkit van Simson (ISR7002 of 7003) is super fijn om lasnaden mee in te pakken. Die gaan vaak sneller roesten dan de rest namelijk, omdat ze zoveel extra oppervlak bevatten.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

Blanke lak , kunnen ze het nog zien

lasnaden met nadenkit en verder smeer ik weinig dicht omdat ik helemaal doorlas

Fvd
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Vandaag de rest van het rechter voor spatbord binnenkant afgemaakt en alle stuurkogels vervangen (stuurstang + 2 spoorstangeinden) en weer teruggezet zoals het zat, behalve dat ik mijn stuur recht heb gezet, en nu net zo veel uitslag links als rechts heb. Het was eerst meer naar links dan naar rechts, maar met een langere stuurstang instelling is dat opgelost. Verder de lasnaden bij de subframe balken lekker in de kit gezet.

Ik ben nu even aan het bedenken wat ik verder nog moet doen voor de APK.

* remmen afstellen en handrem

Moet ik even een middagje of langer voor uittrekken.

* tankdop lekt

Vervangen door eentje met slot.

* lichtbeeld RV niet goed

De keurmeester had mij verteld dat het lichtbeeld met een knik naar boven moet lopen aan de rechterkant, zowel bij de linker als rechter koplamp. Links was dat wel het geval maar rechts is het een min of meer rechte lijn. Dat zou niet goed zijn. Ik heb het even opgezocht en dit staat nergens in het APK reglement (aanvullende eisen) :

"Afdeling 1. Dimlicht
Artikel 113
Het dimlicht moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat het geprojecteerde beeld, na fixatie van het apparaat, voldoet aan de volgende eisen:
a. het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;
b. een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar
zijn;
c. het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het
scherm van het koplamptestapparaat, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten
opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;
d. indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:
1°. moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich grotendeels links bevinden van de
verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat;
2°. mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale gedeelte bij controle met een
koplamptestapparaat niet links van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen.
"

Ik kan hier niet in terugvinden dat het lichtbeeld rechts hoger moet staan dan links, of dat er een "knik" in moet zitten.

* pitmanarm speling

Vastgedraaid.

* stuurkogel speling

Alles vervangen met nieuwe onderdelen.

* handremkabel met rafeltje

Moet ik dan maar vervangen tijdens het remmen werk.

* rubber veerhand LA ijzer op ijzer

Ik kan dit niet echt zien of voelen en ze zien er niet anders uit dan de andere veerhanden. Is hier een truukje voor om te zien of ze echt door zijn?

* kruiskoppeling cardanas speling

Net even gevoeld aan de cardanas en ik kan er eerlijk gezegd geen speling in ontdekken.

Ik denk dat ik er maar gewoon mee naar een andere garage ga voor APK tijdens het schorsen en dan maar zien wat die keurmeester er van vindt. Wat ik in ieder geval wel nog wil doen is de wielkast rechtsachter restaureren en de remmen afstellen.

Ik begrijp dat ik tijdens de schorsing van en naar de APK keuring mag rijden. Maar hoe zit het met geen goedkeur en ik wil dat zelf op gaan lossen oftewel weer terugrijden zonder goed- of afkeur?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Anton »

Hoi,

Als je tijdens het schorsen na de garage gaat vraag dan even ontheffing aan bij de belasting.
Word er door de garage mee gereden dan de garageplaten erop, kan een hoop centen schelen.
Je kunt kunt dus voor een dag ontheffing krijgen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Hij is 40 dus zowieso belastingvrij. En ik lees het volgende:

http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/A ... s/Schorsen

"Als uw kenteken is geschorst, mag u met dit voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Als uitzondering op deze regel mag u voor een Algemene Periodieke Keuring (APK) met uw geschorste voertuig naar het keuringsbedrijf rijden."

Maar mij vraag was hoe het zit als ik niet goed of afgekeurd word (zonder afmelden dus).
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 19 okt 2014, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: F40 niet door de APK

Bericht door De Rooie Reus »

Waarom is de wagen geschorst?
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Omdat de APK verlopen is sinds vorige maand.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Arno Z »

Je mag naar de APK rijden, maar mag je ook terug rijden na afkeur?

Voor zover ik begrijp is die regel verzonnen voor de situatie waar jij in zit. Auto komt niet door APK, en schorsen is noodzakelijk omdat je het niet tijdig gerepareerd krijgt. Bij goedkeuren kan je de auto aanmelden en netjes volgens de regels terugrijden.

Als je wordt afgekeurd, en terug rijdt, hoe zit het dan met deze opmerking?
U heeft een afspraakbevestiging bij u, waarop het tijdstip van de keuring staat vermeld. Dat moet u kunnen tonen, als de politie u staande houdt. icm met de opmerking naar het keuringsbedrijf rijden.

Of zoek ik spijkers op laag water?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten