F40 niet door de APK

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Anton »

Hoi,

Kost slechts een telefoontje en je krijgt geen problemen....

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Zombus »

Ik had hetzelfde met afkeur icm geschorste bus. En mijn APK-garage doet niet aan afspraken. Ik heb de Belastingtelefoon Auto gebeld, en die meldden dat een telefoontje naar de Belastingtelefoon Auto op de dag zelf of enkele dagen ervoor voldoende is. Ze maken dan een aantekening in een of ander systeem dat ook door de politie/marechaussee wordt geraadpleegt indien ze je op het verkeerde moment aanhouden. Aantekening geldt voor de gehele dag, ongeacht goed- of afkeur. Een expliciete afspraak met het APK-station was volgens hun niet nodig, maar ze willen wel weten naar welk station je gaat op welk adres. Had iets te maken met dat je wel wordt geacht om en nabij de kortste route te rijden. Dus niet ineens bij de Flevohof gesnapt worden als je eigenlijk in Zutphen naar de keuring zou gaan want dan heb je alsnog iets uit te leggen.

Stel in het geval dat je niet goedgekeurd wordt, dan mag je dus alsnog gewoon naar huis rijden en moet je tzt weer contact opnemen met de Belastingtelefoon als je weer de weg op moet voor de herkeuring. In principe zijn er volgens de mevrouw aan de telefoon geen beperkingen aan het aantal aangevraagde ontheffingen, maar bij meer dan eens per jaar gaan er wel al wat belletjes rinkelen, en als ze het vermoeden krijgen dat er gefoeteld wordt dan kunnen ze je om tekst en uitleg vragen (lees: bewijsmateriaal ed).

Bottom line: don't worry en bel de Belastingtelefoon Auto. Geen probleem.
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Ok, ik zal bellen. Dank u!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

Idd, ben ooit onderweg naar den haag vanuit eindhoven staande gehouden want geen apk, werd mijn respons, ben er mee op weg naar de apk boer in den haag, lachend ontvangen door de heren pliesie, leuk geprobeerd ,maar trappen wij niet in, boete dus en niet verder mogen rijden, we gaan je niet op staan wachten werd nog gezegd en das ook niet gebeurd

mbt je bus nu ergens ander laten keuren, kans groot dat daar weer zaken uitkomen die bij de eerste keuring niet door betreffende keurmeester zijn gezien, blijft mensenwerk

Fvd
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Hoe ben je toen thuis gekomen? Maarja Eindhoven is ook wel een flink eindje van Den Haag :)

En wat betreft een andere keurmeester die weer andere dingen ziet, neem ik ook mijn kansen wel. Ik denk niet dat ik het slechter kan treffen dan die ik nu gehad heb, die de regels niet zo goed kent blijkbaar (lichtbeeld, cardanas). Deze bus is jarenlang met achterstallig onderhoud bij verschillende keurmeesters er doorheen gekomen zonder noemenswaardige problemen. Hij is nu in veel betere conditie dan 3.5 jaar geleden toen ik 'm kocht.
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Zombus »

Fvd schreef:[...]onderweg naar den haag vanuit eindhoven staande gehouden want geen apk, werd mijn respons, ben er mee op weg naar de apk [...]
"Nee meneer Pliesiewout, mijn apk-boer zit *echt* aan de Cote d'Azur!" :lol: Eindhoven - Den Haag? Nee dat zou ik niet relaxed rijden, zo. Blijf dicht bij huis, op een logische directe route en het klinkt al een stuk plausibeler.

Overigens vraag ik me af: stel je word aangehouden en krijgt een bekeuring terwijl je toch *echt* bona fide onderweg was naar de APK en dat ook aan de BD gemeld hebt. Mij lijkt dat je dan ff moet zorgen dat je van je APK-boer ook een bonnetje krijgt ongeacht goed- of afkeur, en je dan die boete gewoon aanvecht en wint. Right? Onnodig gezeur, allicht, maar in al mijn naiviteit geloof ik nog wel in het correct (kunnen) functioneren van ons rechtssysteem (indien op de goede manier benaderd) :OO: :silent:
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

Was ook nie relaxed, ik was jarig, de wagen was totaal apk klaar , zag er ook tip top uit,en ik redde het net niet voor die dag een keuring erop te gooien, tis net alsof ze da ruiken als je ze tegen komt

Ik ben er alsnog mee door gereden naar den haag, verjaardag gevierd aan zee en weer naar huis, eventuele volgende aanhoudingen waren volledig voor mijn rekening aldus agent, maar zij gingen mij niet voor de 2de keer aanhouden, vond ik nog netjes, maar in principe mocht ik geen meter meer rijden

kwam toch goed, hetzij 125 euro armer, dag erop wagen goedgekeurd

Hanomaad, als je binnen 2 weken terugkomt keurt men alleen de afkeurpunten opnieuw, en hier is dat in opverleg te rekken tot 4 weken

Nu zit je daar overheen dus dat maak verder nie uit mbt andere keurmeester, je wagen wordt weer kompleet gekeurd van voor naar achter,les voor volgende keer, keur op tijd, scheelt een hoop gedoe, ook mbt schorsen etc

maar , het blijft mensenwerk, ik ben zo ooit naar een ander keurstation gereden omdat ze een wiellager afkeurde die niet kapot was ,wel speling idd, in discussie gaan had geen zin, de 2de apk boer keurde het lager ook af, wtf, niet kapot is apk goed, als test bracht ik hem naar de rdw en die keurde het lager goed, ook al was de speling vrij groot

enfin, je heb zoveel werk verricht, op een dag heb je een verse apk, kannie anders:)

succes
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Officieel is het zo geregeld:

"APK-keuring

Tijdens de schorsing van uw motorrijtuig mag u wel een APK-keuring laten uitvoeren. U mag op de dag van de keuring met het geschorste motorrijtuig gebruikmaken van de openbare weg om naar de plaats van de keuring te gaan. U hoeft dan geen motorrijtuigenbelasting te betalen. U hoeft ook niet te melden dat u tijdens de schorsing naar de keuring gaat.
Controle tijdens APK-keuring

Wordt u op de dag van de keuring gecontroleerd? Dan sturen wij u een vooraankondiging van een naheffingsaanslag motorrijtuigenbelasting. U krijgt hierna de gelegenheid om schriftelijk aan te tonen dat u uw motorrijtuig op die dag hebt laten keuren. Dit kan met het officiële keuringsrapport of met de rekening van de APK-keuring, met daarop uw kenteken en de datum van de APK-keuring. Als alles klopt, krijgt u geen naheffingsaanslag.
Vooraankondiging naheffingsaanslag voorkomen

U kunt voorkomen dat u na controle een vooraankondiging van een naheffingsaanslag krijgt. U moet dan vooraf melden bij de BelastingTelefoon Auto op welke dag en bij welk keuringsstation of garagebedrijf uw geschorste motorrijtuig wordt gekeurd. Een eventuele controle heeft voor u geen verdere gevolgen."

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... /schorsing

Oftewel inderdaad vantevoren even bellen.

En ja, die bus komt echt wel door de keuring binnekort :)
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

ok, verhaal clear, nu heb ik daar zelf amper last van omdat mijn apk boer 750 meter verderop zit:)

komt goed :up:
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Gister de remmen achter gereviseerd met nieuwe voerigen, hopelijk nu minder remverschil:

viewtopic.php?f=23&t=7192&p=71498#p71498

Handrem werkt ook weer naar behoren op beide achterwielen. Vandaag de wielkast RA lassen en LA aftwerken: kitten en smurrie erop. Kabel heb ik nog niet binnen maar het gaat om 1 adertje van velen die over een lengte van 10cm weg is. Ik heb de hele kabel in het kopervet gezet: valt het niet zo op.

En dan denk ik dat ik na vandaag wel zo'n beetje bijna klaar voor een positievere keuring ben!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Vandaag de wielkast RA gerestaureerd. In foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lange stuk nog met proplassen gedaan:

Afbeelding
Afbeelding

De zijkantjes helemaal afgerupst:

Afbeelding
Afbeelding

Vorige week nog het binnen spatbord RV afgelast. Er zaten nog gaten in de bovenkant. Daar had ik toevallig nog een heel mooi stukje voor liggen:

Afbeelding

Wat is er nog te doen?

- handremkabel.

heb ik nog niet binnen. Er is 1 adertje over een lengte van 10cm weg(geknipt). Ik heb de hele kabel gecamoufleerd met kopervet.

- rubber veerhand LA achterzijde ijzer op ijzer

ik zie of voel geen verschil met de andere veerhanden. Ze zijn allemaal niet al te best meer, maar ijzer op ijzer dat kan ik er niet aan voelen.

- kruiskoppeling cardan as achter speling

die laat ik voor wat het is.

Ik ga het er de aankomende week maar op wagen denk ik. Nog niet beslist naar welke garage ik ga. Hem is wel aantrekkelijk want m'n ouders wonen in die buurt en als het moet kan ik daar ook nog even een pitstop maken.

[edit] Net een afspraak gemaakt bij Besseling in Hem, aankomende vrijdag.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: F40 niet door de APK

Bericht door De Rooie Reus »

Mooi als er straks een vrijwel nieuwe F40 bij de apk komt voor rijden.

Succes,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

Nog een tip, je te lassen materiaal nog schoner/blanker maken, last een stuk beter, en wellicht je apparaatje een standje hoger

verder, goed bezig:)
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Thekapitein »

Idd goed bezig.

Ik heb dit jaar mijn veerhandrubbers aan de voorkant vervangen. Wel een hoop werk, maar achteraf wel blij dat ik het gedaan heb. Mijn stuur staat nu namelijk weer netjes in het midden als ik rechtuit rij. En het werk was goed te doen.

Hij was er wel mee goed gekeurd, maar ik twijfelde aan de staat. En achteraf was 1 rubber echt doorgesleten.

Succes met de apk. :up:
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Dankjulliewel.

Lassen is inderdaad beter als het schoner is, maar in de wielkasten goed slijpen met dat profiel erin is heel lastig. Standje hoger probeer ik ook af en toe maar ik ga dan snel door dat dunne spul heen vooral met proplassen. Ik ben van mening dat proplassen niet altijd het beste is.

Ik heb rubbers en bussen liggen voor alle veerhanden, dus als ie daarop wordt afgekeurd is dat een klusje voor aankomend weekend.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

Dat je der doorheen last komt idd omdat je materiaal te dun is, je moet een beetje zo rekenen, een gat van 10 cm , betekend 30 cm wegslijpen totdat je echt dik genoeg materiaal heb, nu is dat in dit geval wat lastig en moet je je aanpassen, het materiaal rondom de gaten en de roest is ook aangetast, desalnietemin krijg je het zo ook wel dicht

:up:
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Ja dat ik veel eromheen moet weg slijpen was me al duidelijk geworden. Maar ik doelde eigenlijk vooral op dat tijdens het proplassen op hogere stand het nieuwe materiaal wat er op moet snel stuk gaat (naar de buitenkant van het plaatwerk toe, het gaatje open zeg maar). Het is ook een kwestie van het laspistool onder de goeie hoek zetten. Het is allemaal verre van ideaal zo binnen in een wielkast naar boven toe lassen met een remtrommel in je rug te porren!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

its a hell of a job, daarom doek da nie meer voor een ander :lol:

ik snap het, gaatjes iets verder van de rand boren?

of gaatjes weglaten en gewoon hechten aan de rand, will do the job :up:
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Thekapitein »

Misschien voor een winter workshop. Leren lassen for dummies?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Ik maak gaatjes met een ponstang, dat gaat heel makkelijk en snel. Verder weg van de rand is geen optie en normaal gesproken ook niet nodig. Inderdaad gewoon de rand lassen was in dit geval beter (zie zijkanten, die heb ik zo gedaan). Als je er goed bij kunt dan is proplassen prima.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

ach ja, haal wat metaal en ga in je schuurtje wat aan mekaar bakken, zo leer je het het snelste en voor je het weet heb je de slag te pakken, veel doen helpt enorm :up:
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Hanomaad »

Ik denk dat ik inmiddels wel redelijk wat oefening heb gehad:

viewtopic.php?f=22&t=7149

De meeste mensen zouden hier niet meer aan zijn begonnen, denk ik.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Fvd »

mbt mijn eigen bus, jawel, maar die heb ik 5 jaar geleden onder handen gehad en daar is een 4 vierkante meter nieuw plaatwerk ingegaan,en das de komende 10 jaar niet nodig:)

ach het heeft wel wat, rijdend blijven maken totdat ie uit mekaar valt , en het ken nog veel erger:)
Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Zombus »

Fvd schreef:ach het heeft wel wat, rijdend blijven maken totdat ie uit mekaar valt , en het ken nog veel erger:)
Afbeelding
Afbeelding
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: F40 niet door de APK

Bericht door Wim »

En dus , "gewoon" gaan met dat hok :clap:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten