Gloeibougies om616

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Nelis1988
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2014, 09:11

Gloeibougies om616

Bericht door Nelis1988 »

Beste forumleden,

Kan iemand mij informatie verschaffen over het gloeisysteem van de Hymer. Er ligt een om616 blok in met 65 pk. Het is een serie systeem met bougies van 0.9 volt. Er zijn problemen onstaan met gloeien alleen kan ik deze niet thuis brengen. Ik heb nu voor de 3e keer nieuwe gloeibougies gestoken maar het wil niet goed blijven. De 1e keren dat mijn bougies kapot gingen kwam door mijn injectoren die mijn voorkamers verbrand hadden. Maar nu ik de nozzels van de injectoren vervangen heb en de voorkamers. Blijft het probleem bestaan dat mijn gloeibougies door branden. Er is aan de buitenkant geen schade te zien maar met meten op de massa en het aansluit punt geeft mijn meter niks aan. Wat ik tot nu toe heb gevonden is een spiraal onder de motorkap met een bi-metaal voor mijn gloeilampje en ik heb de draad gemeten van de + op de eerste bougie. Ik meet hier van + naar massa 12 volt. Maar ik heb te weinig kennis over dit systeem om de storing te vinden. Vandaar de vraag wie mee kan bijscholen betreft dit onderwerp.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gloeibougies om616

Bericht door DVIII »

staan je gloeiers in serie met van die porceleinen ringen en broodrooster draden tussen de gloeiers of is het een direct systeem , ik weet niet eens of je de orginele motor in je auto hebt ...
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gloeibougies om616

Bericht door DVIII »

ik begrijp dat het helemaal niet meer zit zoals het hoort , even een rijtje aflopen , serie dus de gloeiers worden van af één kant gevoed en liggen aan de andere kant aan de massa. in de voeding van de accu zit een trekschakelaar/ trekstarter en een serie weerstand die in je auto verborgen zit . alleen dan kan je met deze gloeiers gloeien , dus als de hele buts in serie staat.
het draadje van je bimetalen schakelaartje op het serieweerstand is om via een geel lampje op je dashboard aan te geven dat je genoeg geloeid hebt , in de eerdere modellen zat het serieweerstand in je dashboard en zag je die opgloeien.
als je een foutje maakt bij de gloeiers met al die ringen maak je een kortsluiting of niet verbinding , als je de serie weerstand er uit laat snap je wel dat vier keer negen volt 2,7 volt is en door de accuspanning van 12 volt de boel snel naar de knoppen gaat en er maar een of anderhalf gloeibougie warm wordt ...... en doorbrandt . de inspuit techniek in de 616 is via een voorkamer. als je de injecteur verkeerd monteert brand je de gloeiers weg , als het kraaltje niet meer in je voorkamer voorkomt , brand je ook de inhoud van de voorkamer op , kortom het is geen simpel probleem met een simpele oplossing als er niet meer informatie is
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Johannes

Re: Gloeibougies om616

Bericht door Johannes »

Hallo Nelis

Onderstaande afbeelding laat zien hoe je de gloeibougies en de weerstanddraden moet monteren plus het schema.
De weerstanden kunnen er iets anders uitzien. Waar het omgaat is dat ze juist op de gloeibougies zijn gemonteerd.
Denk er goed om dat je het precies zo monteerd.

Afbeelding



Als je op de plus van de eerste gloeibougie ongeveer 12 volt meet is er of een gloeibougie stuk of er is een onderbreking in een weerstand of de aansluiting daarvan of de massadraad heeft geen contact met het motorblok.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten