milieumania, wat te doen

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

milieumania, wat te doen

Bericht door Arno Z »

Even hardop nadenkend. Langzaam maar zekers beginnen steeds meer gemeenten (in en buiten NL) met een eigen beleid rondom milieu wetgeving. De ene gemeente wat fanatieker dan de andere. Amsterdam bijvoorbeeld heeft in 2005 al eens een oldtimerverbod geprobeerd, maar heeft nu een beleid dat je er geen (nieuwe) parkeervergunning krijgt. Utrecht gaat -zoals we weten- zo ver alle oudere auto's over één kam te scheren en op basis van de combinatie brandstoftype en bouwjaar de toegang te ontzeggen. Vorige week was in het nieuws dat Rotterdam vergelijkbare plannen aan het ontwerpen is.

Nu heb ik zelf in Utrecht en Rotterdam niets te zoeken, maar ik heb zo het gevoel dat het niet bij deze twee plaatsen beperkt blijft.

(PS: Utrecht heeft een escape ingebouwd voor sommigen hier:
1. Langdurige ontheffing oldtimer (dieselauto van 40 jaar of ouder)
Eigenaren van oldtimers op diesel uit Utrecht en de rest van Nederland kunnen op verzoek een
langdurige, voertuig- en persoonsgebonden ontheffing krijgen. Oldtimers zijn auto’s van 40 jaar en
ouder. bron: http://www.utrecht.nl/fileadmin/uploads ... euzone.pdf)

Nou kan ik heel braaf een OM612 uit 2006 kopen en met veel moeite in de 608 hangen. Prachtig dat ik er dan 100 pk bij krijg, maar het bouwjaar blijft hetzelfde. Het kenteken kent geen aparte registratie voor het bouwjaar van de motor etc etc.

Dus, zou er een escape hatch zijn? Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Admin »

Ik vind ze erg star als ze alléén naar datum eerste inbedrijfstelling kijken. In Duitsland en voor de LEZ kun je een Euroklasse opschuiven door een goedgekeurd partikelfilter te (laten) monteren, met allerhande certificaten. Google eens of ze daarvoor in Nederland ook gevoelig zijn.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door DVIII »

ik denk niet dat je zomaar een hand aangereikt krijgt , de hele milieu lobby is in handen van de commercie dus die vinden gewoon dat je nieuwe auto's moet kopen , hoorde vandaag op de radio dat nieuwe auto's slechts een derde van de tijd meegaan ten opzichte van oude auto's , dit blijkt uit de cijfers uit de recyclingbranche , die hun aanbod zien verjongen , zeg maar bi bi tegen het milieu op deze manier. de fehac of een andere instantie zou dus een brug moeten slaan om zoiets als retrofit schone motoren en eventueel een milieukeuring voor schonere oude auto's mogelijk te maken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Houtstoker »

op een ander forum gelezen dat de stad Utrecht enkel naar eerste toelating in NL kijkt. Mogelijk zou exporteren en later weer importeren hiervoor kunnen zorgen.

In het artikel gaat het om een uit Duitsland geimporteerde T3, die volgens de website van Utrecht op grond van datum 1e toelating in Utrecht mag rijden (bus is uit BJ 1986)
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door jervig »

Wat je vooral tactisch gezien moet doen is niks, gewoon helemaal niks en zeker geen georganiseerde aktie's. Deze hele flauwekul bloedt vanzelf dood omdat het per gemeente verschillend is en oa daardoor niet te handhaven. Hoe harder de bezitters van oudere voertuigen beginnen te gillen hoe harder de politiek er mee bezig blijft en zal volharden en zoeken naar betere en waterdichte regelingen. Kortom laat ze zwemmen, ze verzuipen vanzelf.

Datzelfde geldt overigens voor het vrijstelling beleid voor wegenbelasting. Je kan (georganiseerd) akties houden en/of juridische procedures aanspannen, het enige dat je bereikt is dat men gefocust blijft. Zelfs als je dan wint zal blijken dat je in je eigen voet schiet, men past de wet een beetje aan, wellicht nog wat strenger.

Het enige is afwachten op een beter politiek klimaat waarin je de politiek een tijdje nadat deze onderwerpen zijn weggezakt en uit beeld verdwenen er op wijst dat we een aantal onzinnige regelingen hebben in dit land die grotendeels niet te handhaven zijn en dat die beter maar gewoon opgeheven kunnen worden.

Dat zou mijn long term policy zijn.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Arno Z »

Helder,

Voelt toch wel naar, zo'n belachelijk milieu-net dat zich rond je sluit. Ik heb echt de angst dat de milieu-mongolen het straks voor elkaar krijgen dat iedere niet-oldtimer diesel, ouder dan 12 jaar, niet meer de weg op mag.

Dat leidt tot een andere vraag, ik heb documentatie van mijn bus, die heel helder aangeeft dat de bus in 1976 is geproduceerd. Daarmee bedoel ik een document van Mercedes van de kwaliteits-controle bij de overdracht aan de Umweltschutz. Daarna heeft de bus bij een Feurwehr Ausbau bedrijf gestaan en is in '77 op kenteken gekomen.

Je ziet hem al aankomen ;-) Geeft het een manier om de leeftijd op het kenteken een jaartje op te schuiven?

Dank
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Wim »

Ik vrees van niet :geek:

Op de voertuig papieren (kentekenbewijs) wordt gesproken over de datum eerste toelating tot het wegverkeer .
Hetgeen dus inhoudt , dat als het voertuig b.v. 20 jaar zonder kenteken bij de importeur heeft gestaan , de datum op het kenteken en de werkelijke bouwdatum 20 jaar zullen verschillen .

Dit maakt het dan ook welhaast onmogelijk om voertuigen die lange tijd op privé terrein zijn gebruikt , later alsnog op kenteken te krijgen .
Immers , die voertuigen voldoen niet aan de nu geldende eisen .
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door DVIII »

ik denk niet dat het een probleem is dat vanzelf , als je niets doet wel overgaat . ik ben ook niet overtuigd van het idee dat je er als persoon iets aan kunt doen. ik denk dat je er alleen iets aan kunt doen in verband , zoals bijvoorbeeld een club of organisatie . een individu kan de zaken alleen maar erger maken dan ze nu zijn . er zitten genoeg mensen mee te lezen die graag ideeen putten uit andermans opmerkingen . zeker als daar kracht-termen en scheldwoorden in gebruikt worden . dit zorgt er dan voor dat de doelgroep als "asociaal" of ten minste "onaangepast" kan worden neergezet . voor mij komt dat bovenop het feit dat ik al gediscrimineerd wordt vanwege mijn enorme flaporen , jaja "dave-vleugelmoer"
er is een tendens in opmars die het milieu als een soort van religie aan het uitbuiten is. de een gelooft en de ander gelooft niet , maar de gelovigen hebben dan weer radicalen die de ongelovigen beschuldigen van moedwillige vervuiling.
en ik , ik geloof best dat de aarde , of beter het klimaat veranderd . maar of we daar iets met extra belastingen en dijkverhogingen nu iets aan kunnen/moeten doen. daar ben ik dan weer kritisch over , ik geloof zelfs niet dat we uberhaupt iets aan het veranderen kunnen doen. laatst was de discussie dat de nu lagere olieprijs de vervuiling zou doen toenemen, mensen kopen makkelijker brandstof ........ ik denk niet dat mensen voor hun plezier de laatste jaren heel veel voor hun verplaatsingen moesten betalen, en het uitgespaarde geld gaat linea recta naar iets anders en niet naar meer vervuiling of je moet het weer religieus maken , dat alle individuele activiteit (geld) automatisch om te zetten is in vervuiling en dus fout. ( de felste milieuradicalen hebben geen auto (nodig) , lijkt het soms) . op dit moment is het zelfs zo dat de milieu beweging dik in de invloedssfeer van de lobbyisten zit uit de hoek van de producenten , en dat de milieulobby zich weer vanalles laat wijsmaken dat rijden op stroom uit de muur zo veel schoner is , terwijl die energie ook weer opgewekt moet worden en getransporteerd en opgeslagen in accu's , ik heb ooit geleerd dat verlies van energie de grootste verbruiker is , maar ja wat is kennis in 2014
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Thekapitein »

Laat ik voorop stellen dat ook ik deze maatregelen niet kan waarderen. Maar ik sprak laatst wel in inwoner van de Utrecht centrum. En hij gaf wel aan dat ondanks dat hij zijn oude 95er golf diesel weg moest doen, hij er wel blij mee is. Er zijn vaak van die dagen dat het in huis stikt en de ramen zijn altijd zwart enz.

Maar nu vraag ik me af, zijn er mogelijkheden om mijn oude Mercedes diesel wat minder belastend voor het milieu te maken. Ik heb wel eens van LPG toevoegen gehoord? Of het plaatsen van een roetfilter?

Of is dit allemaal weggegooid geld?

Marco.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Admin »

Met een roetfilter kun je je voertuig in het algemeen één Euroklasse schoner maken, b.v. een Euro 2 wordt Euro 3. Maar een Euro 0 blijft Euro 0 (niet dat iemand onder de indruk is van een Euro 1).

Over LPG bijmengen is al veel geschreven op dit forum, zin en (helaas ook) onzin. Gebruik de zoekfunctie.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door DVIII »

in duitsland kun je informatie vinden over retrofilters voor sommige typen en merken zijn geen afdoende maatregelen te nemen ik weet niet welke je nodig hebt maar daar kan je informatie vinden. ik heb zelf een dagelijkse auto uit de jaren 2000 , die is al flink schoner dan de oude 508 en 808 die ik heb , maar daar rijd ik dan ook niet zo heel vaak mee . ik denk ook dat veel vervuiling met de brandstof te maken heeft , en de diesel uit de pomp van de laatste jaren is niet beter geworden dan die van een jaar of twintig geleden. niemand wil vervuilen tenslotte ......
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Thekapitein »

Dit hebben wij nu rondrijden in een Iveco Eurocargo. En volgens de chauffeurs rijd het heerlijk.
http://www.iveco-schouten.nl/eco-powere ... g-cng.html

Lijkt me ook wel iets voor in de toekomst. Nadeel is wel dat je hele wagen aan de onderkant bezet is met opslagtanks. En de prijs natuurlijk.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Admin »

Hier in Oldenburg rijden alle stadsbussen met grote tenten op het dak. Het zijn net geen dubbeldekkers :eek:
Volgens de reclamepanelen zijn die bussen zo vreselijk schoon, dat alle longartsen binnenkort hun praktijk kunnen sluiten.

Maar ook CNG is en blijft een (eindige) fossiele brandstof.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Houtstoker »

Een oude auto schoon maken om in Utrecht te kunnen rijden heeft weinig zin. Er wordt niet op het schoon zijn van het voertuig geselecteerd maar op datum eerste toelating.
mbt milieu is dit natuurlijk een ander verhaal
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Hanomaad »

Arno Z schreef:Amsterdam bijvoorbeeld heeft in 2005 al eens een oldtimerverbod geprobeerd, maar heeft nu een beleid dat je er geen (nieuwe) parkeervergunning krijgt.
Dit is nieuws voor mij. Ik heb geen problemen gehad met een parkeervergunning krijgen in A'dam voor mijn 1974-er F40. Behalve de wachttijd van 9 maanden dan.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door DVIII »

elk stadsdeel heeft zijn eigen beleid , heb ik vernomen
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Hanomaad »

"Welke voertuigen komen niet meer in aanmerking voor een parkeervergunning?

Vanaf 1 september 2016 komen oude en vervuilende voertuigen niet meer in aanmerking voor een nieuwe parkeervergunning. Ook wijziging van het kenteken op een huidige parkeervergunning, bijvoorbeeld als gevolg van de aanschaf van een nieuw voertuig dat niet aan de regels voldoet, is dan niet langer mogelijk. Het gaat om de volgende voertuigen:

Auto’s die op diesel rijden en vóór 1 januari 2005 voor het eerst een kenteken hebben gekregen (de Datum Eerste Toelating; deze vindt u op uw kentekenbewijs);
Auto’s die op benzine of een andere koolstofhoudende brandstof rijden (waaronder LPG, CNG, ethanol, alcohol en E85) en vóór 1 juli 1992 voor het eerst een kenteken hebben gekregen (Datum Eerste Toelating).

Aan voertuigen van huidige parkeervergunninghouders stelt de gemeente geen leeftijdseisen. Alleen als de eigenaar het kenteken wil wijzigen, moet het voertuig aan de nieuwe eisen voldoen."

https://www.amsterdam.nl/parkeren-verke ... -parkeren/
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Admin »

Ben je lekker mee!
Het verplicht mensen een oude auto weg te doen en een jongere te kopen. Dát is pas goed voor het milieu :!:

De Duitse redenering is veel aardiger: het zijn er maar heel weinig, dus met een H-kenteken mogen ze de milieuzone in, zonder sticker.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Hanomaad »

H-kentekens zijn voor velen daar ook gedoe, weet ik van Duitse vrienden. Er zijn nogal wat regels aan verbonden en het is ook maar net welke keurmeester je treft. Maar het is tenminste iets, een "escape hatch" zoals die eerder door Arno werd genoemd.

Als ik zelf naar Duitsland zou verhuizen met m'n camper in aanbouw zou ik daar niet makkelijk een H-kenteken voor krijgen, omdat b.v. de camper inrichting er al 20 jaar in moet hebben gezeten, ik geen ramen mag plaatsen of weghalen, etc. De wagen moet zo origineel mogelijk zijn.

Er is overal wel wat.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Admin »

Ik heb er nooit iets van gemerkt, de TÜV- en DEKRA-keurmeesters vinden het altijd wel interessant eens een wat ander voertuig boven de put te hebben. Misschien is het in de grote stad wel anders dan hier op het platteland....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Anton »

Hoi,

In Duitsland mag je ook de milieuzone in met een gehandicaptenparkeerkaart, na leeftijd van het voertuig word niet gekeken.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door DVIII »

hier gaan ze ervan uit dat je genoeg geld hebt om het over de balk te gooien
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Arno Z »

Hanomaad schreef:omdat b.v. de camper inrichting er al 20 jaar in moet hebben gezeten, ik geen ramen mag plaatsen of weghalen, etc.
Het interieur moet 20 jaar zijn, of hij moet 20 jaar een interieur hebben? Dat maakt nogal een verschil (en is lastiger te controleren).
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Admin »

Ik heb de letter van de wet niet bij de hand, maar je mag in elk geval alle accessoires aanpassen aan de stand der techniek (beeldbuis vervangen door flatscreen; strozakken door latexmatrassen; ...) In hoeverre dat voor de rest van de inrichting geldt, schijnt helemaal van de keurmeester af te hangen.
En, vergeet niet, de keurmeester verdient geen cent minder als hij een § 23 afgeeft.....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: milieumania, wat te doen

Bericht door Hanomaad »

Ik geloof best dat het een flink grijs gebied is, zelfs in Duitsland is dat mogelijk al zou je dat niet verwachten :)

Maar het is me een te grote gok om zomaar de oversteek te wagen, al voel ik in de zomers van de afgelopen jaren steeds vaker erg prettig in het prachtige groen van de oosterburen, en sommige steden zoals Berlijn.

Lijkt me dat daar een andere bus aanschaffen die al H heeft, zekerder is, maar ik ben nu een camper aan het bouwen op NL kenteken, en ben niet van plan zo'n project nog eens te doen binnen afzienbare tijd (en ik wil 'm zelf inrichten, dat is een must).

Ik zou er dus enorm van balen als ik over 5 jaar opeens niet meer mag rijden met m'n diesel uit de jaren 70, ook niet als uitzonderingsgeval oldtimer. Ik vind moderne bussen totaal lelijk en niet praktisch, al zou ik best voor een schonere motor willen gaan, als dat het probleem zou oplossen. Punt is dat het nu wel heel drastisch aan het worden is hier, puur op leeftijd en brandstofsoort worden auto's geweerd. Alsof je niet later een euro-weetikveelwat in kunt bouwen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten