roest aanpakken

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Voor een perfect verfresultaat, okee, dan ga je naar binnen met je bus.
Mijn motto is ten eerste dat de bus moet rijden, dat ie er niet helemaal glad uit ziet is niet zo belangrijk.
Sterker nog, het plaatwerk is zo rot als een mispel, dus er een nieuwe bus van maken gaat toch nooit lukken 8) Mijn bus lijkt nu op een maanlandschap. Met een lik verf erover ziet het er van 5 meter afstand en meer er redelijk uit hoop ik. Ik zal op het najaarsweekend ook paaltjes met linten ertussen meenemen en die op een afstand van 5 meter om de bus heen zetten :lol:
..eh.. Beter niet kunnen vertellen bedenk ik me nu :roll: ..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Ik houd er zelf een beetje het midden tussen. Hij hoeft er niet als nieuw uit te zien (technisch moet hij wel helemaal in orde zijn). Een enkel litteken staat wel 'stoer'. Kwastsporen mag je best zien, maar een lak vol bloesem is me net iets te flower power :lol: :wink: En ik heb geen zin om dezelfde stukken over twee jaar weer te moeten oplappen.

Mooie siervelgen en een blinkende lak passen niet bij dit soort voertuigen. Er mag ook best een stuk plaat tegenaan geklonken worden, maar hij moet er niet 'verrot' uitzien.
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Roger 1100 schreef:Hij hoeft er niet als nieuw uit te zien (technisch moet hij wel helemaal in orde zijn.

Mooie siervelgen en een blinkende lak passen niet bij dit soort voertuigen. Er mag ook best een stuk plaat tegenaan geklonken worden, maar hij moet er niet 'verrot' uitzien.
Ahh, dat zijn nou woorden naar mijn hart.. :D

Zoals ik aan boord altijd zei als zo'n kantoorfrikje weer iets aan te merken had op het ontbreken van laklagen: "Een motor loopt niet op verf waarde Heer.. Hoe mooier de machinekamer des te rotter z'n ingewanden.. " :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Mijn motto is ten eerste dat de bus moet rijden, dat ie er niet helemaal glad uit ziet is niet zo belangrijk.
Sterker nog, het plaatwerk is zo rot als een mispel, dus er een nieuwe bus van maken gaat toch nooit lukken
Er zijn van die halve gare mensen die denken dat dat wel kan........Ik begrijp ze niet hoor..... :roll: :roll:
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Als je kijkt naar wat er nog allemaal aan nieuwe onderdelen te verkrijgen is van deze bussen (de Düsseldorfer in ieder geval, geen idee hoe dit bij de Hanomag is), dan is het volgens mij niet onmogelijk, maar dan moet je niet kijken naar het budget wat daarvoor nodig is :roll: . Van sommige prijzen van bepaalde nieuwe onderdelen bij Mercedes sloeg ik stijl achterover :shock: .

Nee, wat betaalbaar is mag best vervangen worden door een nieuw onderdeel, maar bij overdreven prijzen valt er altijd wel wat vergelijkbaars uit een oude motorkap te slijpen. Beetje buigen, hameren, ik weet nu hoe het moet :lol: :lol: :roll:

Voor de prijs van een nieuwe gril heb ik bij 'vraag-en-aanbod' al een complete Düsseldorfer zien staan..........

Op naar een nieuwe hobby: wat valt er te immiteren met een slijptol, oud ijzer, lasapparaat, hamer, secondelijm, prutkit, onidentificeerbaar spul en pleisters?
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

En vergeet de roest natuurlijk niet he?
Want dat is standaard vanaf fabriek.. :twisted:
Zonder roest ziet iedere kenner dat het een geimiteerd onderdeel is..

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

it camperke schreef:Er zijn van die halve gare mensen die denken dat dat wel kan........Ik begrijp ze niet hoor..... :roll: :roll:
Eh.. correctie.. er is er maar een die dat kan.. :wink:
..
..
..
ikke nie
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Leo schreef:En vergeet de roest natuurlijk niet he?
Want dat is standaard vanaf fabriek.. :twisted:
Zonder roest ziet iedere kenner dat het een geimiteerd onderdeel is..

Mvg, Leo.:D
Ja, maar waar ben ik dan mee bezig? :lol: Dan kan ik dat bruine spul eigenlijk beter laten zitten :roll: . Hmm, wat zal ik doen?...... Ach, wat zal het mij interesseren of iemand ziet dat het geimmiteerd is, ik ga gewoon door met mijn gevecht tegen de roest 8) .

Twee dagen geleden de holle ruimtes (en de binnenkant van de hoeken bij de voorruit) ingespoten met Fertan. Vandaag heb ik zogenaamde 'Hohlraumschutz' er in gespoten. Op de spuitbus staat zelfs vermeld om de holle ruimtes eerst met Fertan te behandelen en 48 uur later de hohlraumschutz er in te spuiten. Moet dus wel aardig geconserveerd zijn zo. Dat spul vormt een soort waslaag.

Gerrit heeft inmiddels al een motorkap en gril voor me aan de kant gezet. Nu nog een geschikte achterdeur zien te vinden. Ik heb overigens mijn hoofd eens in de wielkassen gestoken om de rotte plekken van binnenuit te bekijken. Het valt op zich toch best mee. De zichtbare rotte gedeeltes aan de buitenkant blijken aan de binnenkant met glasvezel te zijn opgelapt. En het is deze glasvezel die langzaam los begint te komen waardoor die plekken weer beginnen te roesten. Het gaat wel lukken om hier stukken plaatwerk in te lassen i.p.v. de hele linker-en rechterbenedenhoeken te vervangen. Is weer een meevaller. Het ziet er van de buitenkant dramatischer uit dan het het werkelijk is.
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Inmiddels heeft Dinky een nieuwe kleur gekregen. Na lang overwegen welke kleur nu het beste bij een bus van dit type past, ben ik uitgekomen op donkerblauw. Toegegeven, hij heeft nu iets weg van een ME-bus, maar ik vindt dit wel de kleur die het beste bij de vorm past.

Ik heb de verf (halfglans nachtblauw van Histor outdoorcolours) met kwast en roller in drie lagen opgebracht. Redelijk verdunt met terpentine waardoor de 'sinaasappelhuid' tot een minimum beperkt is gebleven, of eigenlijk nauwelijks zichtbaar is.

Afbeelding Afbeelding

Tevens een nieuwe schoonwatertank er onder gehangen en de schoonwaterslangen vervangen. Jawel, 'project Dinky' begint aardig te vorderen.

Verder staat nog op de planning:
- het hele dak en dakgoten degelijk opknappen (ai, ik voorize een flinke klus)
- nieuwe achterdeur: Als iemand nog een redelijke heeft liggen: linkerachterdeur incl. raam.
- nieuwe voorruit (flinke barst door een steen die op de snelweg van een aanhangwagen afstuiterde, *&#$%Grrrrrr). Helaas geen glasverzekering, dus dat wordt een dure grap.
- blauwe zonneklep. Als iemand er nog eentje heeft liggen en kwijt moet, ik ben nog op zoek.
- waarschijnlijk een douche incl. aparte vuilwatertank.
- nieuwe wandbekleding binnen.
- en nog een zooi kleine aanpassingen.
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Mooi hoor, lijkt inderdaad een beetje op een ME bus, maar dat is nog niet negatief..
Moet ook een geweldig gevoel zijn, je bus in de nieuwe kleur te zien. Was wel even werk denk ik (hoe heb je het gedaan, gespoten/roller?) maar iedereen ziet meteen het resultaat. Net alsof je een nieuwe bus hebt :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Dank je. Ik ben er ook zeer tevreden over. Ik heb inderdaad al een paar keer de vraag gekregen of ik een nieuwe bus heb :)

Het viel nog niet mee om een werkplaats te vinden waar ik hem kon verven zonder rekening te hoeven houden met het weer. Uiteindelijk een loods gevonden op zo'n 40 minuten fietsen afstand. Dag 1: de hele bus opgeschuurd, ontvet met ammoniak en alles afgeplakt. Dag 2, 3 & 4 elke dag een laag verf opgebracht met kwast en lakroller. Ik had de verf enigszins verdunt met terpentine waardoor nauwelijks iets te zien is van een 'sinaasappelhuid'. De verf (Histor outdoorcolours nachtblauw) was overigens (ook zonder verdunning met terpentine) verschrikkelijk transparant. Ik had hem eigenlijk eerst helemaal in een dekkende zwarte verf moeten zetten.
Carpe Noctem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten