roest aanpakken

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

roest aanpakken

Bericht door Roger 1100 »

Op de deur van mijn bus is een tamelijk doorgeroeste plek. Nu heb ik zelf nog nooit het plaatwerk van een auto opgeknapt. Kan iemand me misschien enkele tips geven? Voorlopig wil ik deze plek oplappen met kunststof. Uiteindelijk wil ik alle kunststof oplapdelen vervangen door echt plaatwerk, maar voor de winter wil toch even vooral deze ene plek aanpakken.

Welk materiaal kan ik het beste gebruiken? Hoe ver moet ik de roest weghalen? Hoe breng je het materiaal op? Welke verf kan ik hier het beste op aanbrengen?

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Oldenkamp
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 dec 2004, 09:48
Locatie: Andelst

deur lassen

Bericht door Oldenkamp »

Roger,
Het opknappen van deuren is een lastig werkje, zoals ik heb mogen ontdekken. Het probleem van de deuren wordt veroozaakt door condens in de deur die ontstaat op de plaat aan de buitenzijde. Dat is immers de koude plaat. Normaal wordt de deur goed geventileerd en zitten er gaten onder in de deur die voor de waterafvoer zorgen. Die onderste gaten willen nogal eens verstopt raken en worden de ventilatiegaten afgeplakt, omdat ze tochten. Het resultaat van dit alles is dat de buitenplaat aan de onderzijde doorroest.
Nu kunnen deuren hersteld worden door de onderzijde van de deuren te vervangen met overzetplaten. Te koop via onze onderdelenman Gerrit Stroomer.
Voor het repareren van de deuren is het het gemakkelijkst als je de deuren uit het voertuig haalt. (Een kwestie van de scharnieren losschroeven aan de carrosseriezijde).
Je kunt dan de deuren op twee schragen plaatsen voor het verdere werk. Je moet dan de doorgerotte plaat weg slijpen, nadat je de deurrubbers voorzichtig losgehaald hebt. (Door uitdroging kunnen ze wat bros geworden zijn en gemakkelijk breken, maar als je geluk hebt blijven ze bruikbaar).
Het voornoemde wegslijpen kun je pas doen als je de overzetplaat in huis hebt, want je moet weten hoe ‘hoog’ ze zijn.
Als je de verrotte plaat weggeslepen hebt, heb je de enige kans om binnenplaat van de deur onderhanden te nemen, door roest weg te halen en de plaat te behandelen.
Plaats het overzetstuk op de deur en klop de plaatrestanten zo dat het overzetstuk zoveel mogelijk vloeiend in de deur past. Nu kun je de plaat vast gaan lassen met ‘spotwelds’, oftewel puntlassen, waarbij je kort een las legt om oud met nieuw te verbinden. (Een hele las leggen moet je niet doen, omdat de plaat dan teveel krom trekt). Drie a vier stuks is voldoende. Leg deze eerste lassen aan de bovenzijde en dan pas aan de onderzijde. Hier kun je op de plaats waar je wilt lassen gaatjes van 4mm boren. Deze gaatjes las je dicht met de spotweld. (Onder en boven is als de deur in de normale stand staat). Deze volgorde zorgt er voor dat de deur niet teveel krom trekt, waardoor hij niet meer goed zou sluiten.
Je zult merken dat ondanks alle voorzorgen de huidplaten wat krom geworden zijn. Een kwestie van plamuren en schuren, net zo lang tot het geheel weer toonbaar is. Dan de deur lakken in de originele kleur; de rubbers invetten en monteren; de binnenzijde nog een keer met tectiel inspuiten: bedenk dat door het lassen kaal materiaal ontstaan is dat beschermd moet worden. Nu de deur weer monteren en afstellen.
Als je zowel de binnen als de buitenplaat moet vervangen, dan is de werkwijze niet veel anders, behalve dat het handig is eerst een houten mal te maken om de bolling van de deur juist te houden en ook de lengte goed vast te leggen.
Roger, je ziet: het is nogal wat werk. Een alternatief dat je zelf al overwoog is het vervangen van de plaat door polyester. Ik denk dat je ook daarvoor de deur moet demonteren en de rotte plaat wegslijpen op de beschreven wijze. Je kunt dan de plaat vervangen door alles wat je wilt, zoals aluminium plaat die door middel van popnagels aan de deur vastgemaakt wordt. Hierna kun je de zaak overtrekken met polyester-glasvezelmat en afwerken op dezelfde wijze. Met polyester werken zul je binnen moeten doen, omdat dit bij de huidige lage temperaturen niet verwerkbaar is. Naar mijn mening is dit een zeer goed alternatief voor lassen, omdat je (1) minder last van vervorming hebt en (2) polyester niet roest.

Succes!

Ingo Oldenkamp
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

polyester

Bericht door Roger 1100 »

Hoi Ingo,

Hartelijk dank voor je uitgebreidde antwoord. 'Gelukkig' is het niet de onderkant van de deur die roest. De roestplek zit globaal midden op de deur, wat overigens een schuifdeur is aan de zijkant van de bus. Een plek van ca. 7 cm. x 7 cm. met in het midden een plek van ca. 2 cm. x 2 cm. die inmiddels goed door aan het rotten is.

Balen eigenlijk dat polyester met deze temperaturen niet te verwerken is. Leek me namelijk de beste oplossing om nu even 'snel' de plek op te lappen. Op dit moment beschik ik helaas niet over een plek waar ik binnen er aan kan werken.

Hoe verwerk je polyester eigenlijk? Hoe zet je dit vast op de bestaande plaat?

Groeten, Roger
Carpe Noctem.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Roest behandeling

Bericht door Peter MERCAMPO »

Persoonlijk ben ik niet zo kapot van werken met polyester, Het trekt namelijk vocht aan en het rot net zo hard verder op de plekken waar het met metaal in kontakt staat. Deze ervaring heb ik opgedaan met mijn eerste (en ook voorlaatste) camper. Je geeft hem als het ware een doodskleed aan. Wat beter werkt is epoxy. Hiervoor moet het metaal wel volledig blank zijn, dus geen roest. Stralen of met metaal borstel op boormachine is hiervoor een uitkomst. Mocht dat niet lukken (teveel ingevreten pitten) dan is het RX roestomvormer (Martin Vijzelaar kan je hierover informeren) systeem een uitkomst. Je kunt het zelfs op kleur krijgen. Is het plaatwerk echt doorgerot en je wilt of kunt niet lassen dan kun je de slechte plekken uitbikken en een stuk plaatwerk (volop te krijgen op de sloop) tegen de binnezijde vastkitten met sikaflex carroserienaden kit (laat nooit meer los) Vervolgens met epoxy afplamuren en voor het fijnere werk kun je hierover wel weer polyester plamuur gebruiken (geen kontakt met metaal) en dan aflakken
Helaas geld hier ook dat een goede temperatuur noodzakelijk is. Op zoek naar een verwarmde werkplak dan maar! Succes dan maar, Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

epoxy

Bericht door Roger 1100 »

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. sikaflex carroserienaden kit, daar moet je maar net opkomen om te informeren of zoiets bestaat. Voor veel soorten materialen bestaan wel lijmen, maar ik had nooit gedacht dat zelfs metaal gelijmd kan worden. Goede tip trouwens over epoxy in plaats van polyester. Gelukkig heb ik wel de nodige laservaring opgedaan in mijn leven. Maar hoe zit dat eigenlijk met electrisch lassen aan een auto? Deze moet waarschijnlijk geaard worden?

Groeten, Roger
Carpe Noctem.
Martin Vijzelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2005, 22:32
Locatie: Eemnes

Bericht door Martin Vijzelaar »

Beste Roger,
Peter heeft helemaal gelijk met de Epoxy. Ik snap nog steeds niet waarom iedereen polyester blijft gebruiken. Epoxy doet het pas boven de 15 graden. Da's pech. Kijk voor de lol eens bij http://www.rustbuster.nl of caprotech (roestpreventie). Daar staat ook het 'e'en en ander over een schriftelijke lascursus. Ik heb geen idee waar je woont, maar als je in het midden van het land komt, ben je welkom voor een bakkie met uitleg over plaatwerk, lassen en behandeling.

Groeten, Martin[color=blue][/color]
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Hallo Dubbelluchters

Ben op het Internet op een Forum geland over roest behandeling,

Het is wel in het Duits

http://f23.parsimony.net/forum46030

En nog een link voor roest behandeling ook een Forum een Mercedes forum Nerderlands.
Je moet even zoeken maar er staan onderwerpen op over anti roestbehandelingen

http://www.forum.mercedesclub.nl

Hoop dat jullie er wat aan hebben

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hallo mensen..
kreeg via een van mijn contacten een, naar mijn mening, zeer bruikbare tip... Kijk voor roestpreventie- en bestrijdingsmiddelen naar de scheepvaartsector! Deze mensen zitten altijd in het water, dus die hebben er wel ervaring mee... en wij als waterland hebben op dat gebied toch een niet te missen scheepvaart...
't is maar een suggestie........
groeten
Ron
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

roestpreventie op binnenvaartschepen

Deze bestaat voornamelijk uit jaarlijks schilderen van het schip
als je op zonnige dagen langs een kanaal zit moet je maar eens goed kijken, of ze zijn aan het boenen of schilderen iedere beschadiging die tijdens het jaar optreedt krijgt bij een schipper geen kans om te roesten zijn verfblik en borstel staat alltijd klaar
Schippers die dit niet doen herken je aan z'n schip dat is een grote roestbak.

Groetjes Johan
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

roest

Bericht door KWF-704 »

aan de dappere roest aanvallers


Bij het bijwerken van de jaarlijkse roest plekken kwam ik tot de vastelling dat de "onsgedrietjes" van binnen naar buiten roest dus hoe goed ik deze plekken behandel het is dweilen met de kraan open.

dus ik werk maar bij tot ik tijd heb om plaatwerk te vervangen;
zal vroeg of laat toch moeten gebeuren

groetjes Johan,Manuela,Jonathan
Unknown User

roest goot

Bericht door Unknown User »

En ook ik ben de strijd tegen roest vandaag begonnen.

De dakgoot achter had wat plekken en als de wind verkeerd stond lekte het ook een beetje binnen... Vandaag besloten om het open te halen om de schade op te nemen...
Aiiii...
Die is goed door....

Denk dat ik het vandaag maar helemaal open haal, met de staalborstel op de boormachine ga bewerken en dan eerst epoxymatten erop.

Daarna een lasoplossing bedenken (kijken wie en waar ik dat laat doen).
Dan kan het dan wel helemaal open geflext worden...

Gelukkig schijnt de zon vandaag. :~)
Unknown User

Re: roest goot

Bericht door Unknown User »

zeerover schreef:Denk dat ik het vandaag maar helemaal open haal, met de staalborstel op de boormachine ga bewerken en dan eerst epoxymatten erop.
Jeetje, wat een geklieder zeg, met die matjes en die epoxy. :?
Maar het zit er op, denk dat er morgen nog wel een laagje over heen kan, voor de stevigheid.
Unknown User

Re: roest goot

Bericht door Unknown User »

Ben schreef:Hoi Sandra,

Niet teveel knoeien met die rommel.
Het roest daaronder gewoon door.
Maar bedoel je epoxy of polyester?

Groeten Ben
Hoi Ben,

't is ook voor tijdelijk, maar ook daarvoor doe ik m'n best.
Ik bedoel (en zeg :~) ) epoxy. Polyester lijkt me echt tijdsverspilling, zelfs voor een tijdelijke oplossing.

Groetjes,
Sandra
Unknown User

Re: roest goot

Bericht door Unknown User »

Ben schreef:Laat me raden, je hebt tijd over.
Je hebt nu alles open zoals je het noemt en gaat een tijdelijke oplossing maken.
Over tijdverspilling gesproken.
Ik had inderdaad gisteren een dag over en heb me best vermaakt.
En alles is al weer dicht hoor. :~)

Zoals ik al schreef kwam er water naar binnen en dat wilde ik stoppen en wel direct.
Ik kan zelf (nog) niet lassen en nu zit het dicht en heb ik even de tijd om te kijken wie en hoe ik het verder laat doen.

En 'k had toch nog een doos vol epoxyhars en matjes liggen.
En de zon scheen, dus voor mij was het geen tijdsverspilling, maar leuk.

(ja, die zeerovers zijn rare lui....)
:~)
Unknown User

Re: roest goot

Bericht door Unknown User »

Ben schreef:Kijk wel uit als je die epoxy er weer af gaat halen.
Ergens zal er toch een slijptol aan te pas moeten komen.
Die epoxy is hartstikke giftig.
Ik weet het, heb nu al last van het opbrengen, terwijl ik handschoentjes aan had en het buiten heb gedaan...
Goor spul...

Als het er weer af geslepen wordt, zal ik een goed masker op doen...

Sandra
Unknown User

Re: zooi

Bericht door Unknown User »

Ben schreef:Ik ga het niet doen, ik heb al eens eerder 3 dagen met rooie ogen rondgelopen omdat ik zonodig epoxyhars moest gebruiken.
Okee, het hoesten was de volgende dag al minder maar wat een zooi is dat zeg.
Ik weet dat het troep is...
:oops: :oops:
Ik heb eens een aanrecht geschuurd dat door iemand slordig met epoxy was behandeld en het moest weer glad.
Toen heb ik nog-niet-uitgeharde-epoxy (oftewel de goorste variant) zitten schuren in een afgesloten ruimte...
Ben een week ziek geweest en voelde me erg stom dat ik zo slordig was geweest....


Dus zo onvoorzichtig doe ik nooit weer, maar kennelijk krijg je er zelfs al wat last van met handschoentjes en buiten werken en alleen maar vloeibaar spul aanbrengen.

Dus iedereen die nog nooit met epoxy gewerkt heeft: Ben en ik hebben je bij deze gewaarschuwd....
JJolien
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mei 2006, 12:57
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door JJolien »

Hallo,

de tijd is aangebroken dat ik de roestplekken op mijn bus ga aanpakken. Ik heb van iemand een cursusje gekregen over hoe dit te doen met polyester (plamuur en hars). Nou wordt hier juist best slecht over gepraat op het forum. Ik ben dus aan het kijken of ik het met epoxy kan doen. Ik vraag me af hoe dit gaat? Hetzelfde als polyesterhars en glasvezelmatjes? Of is epoxy heel ander spul?

Alvast bedankt,
Jolien
Martin Vijzelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2005, 22:32
Locatie: Eemnes

Kunststoffen

Bericht door Martin Vijzelaar »

Beste allemaal,
het is juist dat er veel roest van binnenuit komt en dat enkel een behandeling aan de buitenkant slechts een tijdelijke oplossing biedt. Als je kans ziet om deze roestvorming (vaak een combinatie van water (zout helpt!) en lucht met metaal) te stoppen of goed af te sluiten (denk daarbij ook aan condensvorming in je bus), dan doe je het goed.
Even over Epoxy en andere kunststoffen: er is een bedrijf dat heet Polyservice in Amsterdam o.a. die alles weten van het (veilig) werken met deze stoffen. Uiteraard kunnen ze het ook leveren. Wat ook handig kan zijn is het Praktijkhandboek kunststoffen wat bij hun besteld kan worden. Daar wordt o.a. ook de plaatsing van een een kunststof dak op een camper behandelt. En nog zo het één en ander.
Zie http://www.polyservice.nl
Groeten, Martin
JJolien
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 mei 2006, 12:57
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door JJolien »

Maar epoxy is dus van dezelfde structuur als polyester? Dus gewoon op de matjes smeren en de matjes op de kaalgemaakte plek plakken.. Toch?

En heb je ook epoxyplamuur? Voor de kleine gaatjes? Ik zag zo snel geen epoxy liggen in de bouwmarkt, moet dit bij een speciaal bedrijf gehaald worden?

Groeten,
Jolien
Unknown User

epoxy

Bericht door Unknown User »

Hoi Jolien,

Ja, er bestaat ook epoxyplamuur.
Ik zal eens even kijken welk merk wij altijd gebruiken voor boten en surfplanken.

Groetjes,
Sandra
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

hi

Epoxy kun je op de zelfde manier verwerken als polyester,
Maar de glasvezels ( korte stukjes glas in een mat ) kun je heel slecht verwerken met epoxy, dit komt doordat de vezels aan elkaar zitten met een lijm die door polyester opgelost wordt en dus niet door epoxy opgelost wordt. Hierdoor blijft de stugge structuur van de glasvezel behouden en is het bijna niet om hoeken heen te krijgen. Glas, dioleen ( synthetisch ) wefels zijn daar tegen weer makelijker om een hoek te krijgen zeker als het keper geweven is ( dioleen is nog veel soepeler en sterker dan glas weefsel ).
http://www.vosschemie.nl/info-td/Glaswf ... weefsel%22
epoxy heeft ook nog eens het voordeel dat het veel beter hecht op de meeste ondergrond, en het geen kunstof aantast ( vb. probeer maar eens een piepschuim plaat met polyester vast te zetten, de piepschuim verdwijnt als sneeuw voor de zon, bij epoxy niet ).

Ook ik zou graag willen weten waar je epoxy plammuur kunt kopen. Ik maak het namelijk nu zelf met epoxy en microballons. Zeer lichte kleine bolletje die je door de epoxy, polyester kunt mengen om een plameer te krijgen. Ik meng deze microballons altijd nadat ik de epoxy heb aan gemaakt met harder.

ja, epoxy is wat schadelijker voor de gezondheid, 5 % van de mensen is er allergisch voor, en 90% van de mensen wordt allegisch voor epoxy als ze er echt veel mee werken. Dus niet in kleine ruimtes verwerken, en anders goed ventileren. Nog een voordeel van epoxy is dat het na uitharden er geen penetrant geur afblijven komen ( bij polyeser is dat na 5 jaar nogsteeds ).

Bart .
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ik kan zelf inderdaad niet goed tegen epoxy, ben er wel een paar dagen ziek van... Dus na de laatste keer hoop ik dat Frank het wil doen als er iets moet gebeuren.
Tot nu toe kan hij er tegen.

We kopen het bij de semi-professionele verfzaak, in Groningen is Bossina.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

En draag handschoenen en schuur het niet terwijl het nog niet uitgehard is, da's zo ongeveer het slechtste wat er is.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Mmmm, ik ga er bijna chemisch van denken.. :roll:

Ik hou 't wel bij m'n Maxkit, popnageltang, stukkies blik, dakdekkerskit en dakdekkersleer. :)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Martin Vijzelaar
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2005, 22:32
Locatie: Eemnes

Epoxy en roest

Bericht door Martin Vijzelaar »

Jep, allemaal waar. Epoxy kan je niet verwerken onder de 15 graden. Da's wel belangrijk te weten nu de temperatuur buiten gaat zakken. De hechting is ook inderdaad veel en veel beter dan polyester. Bij polyester zie je vaak na geruime tijd (sosm na jaren pas) weer ruimte ontstaan tussen metaal en vulmiddel. Bij epoxy heb ik dat nog nooit gezien. De verwerking is ook eenvoudiger (mengen kan goed met een digitale keukenweegschaal model Blokker) en je kan het langer verwerken. Bij polyester (met dat lullige tubetje) moet je maar een beetje gokken op de kleur: of het wordt al hard als je nog moet beginnen of het hardt helemaal niet! Ik ben geen fan.
Epoxy kan je in alle soorten en maten (plamuur in diverse diktes voor diverse toepassingen) verkrijgen bij o.a. het vernoemde bedrijf. Zie een paar berichten terug. Ik heb geen aandelen.

Maar zorg voor een goede voorbereiding en laat je van te voren goed inlichten. Het is te veel werk om af te raffelen of slordig mee om te gaan. Als je het goed doet (ik heb ook gietepoxy gebruikt voor m'n gootjes, fantastisch!), heb je lol voor lange jaren!

Succes, Martin
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten