bevroren waterpomp

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

bevroren waterpomp

Bericht door Hanomaad »

Ik heb een Fiamma Aqua 8 pomp en alles eromheen is bevroren. Doets uiteraard niets nu. Ik vraag me af of het nog goed komt na ontdooien. Hij trekt ook nul stroom bij schakelen.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Bericht door Arno Z »

Het elektrische deel zal het wel overleven. Met een beetje geluk het pomp deel ook, maar die kans is kleiner.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: bevroren waterpomp

Bericht door Yoni »

het geen stroom trekken is nog al logisch door het uitzetten van het water is de druk schakelaar aangesproken!
Maar ik heb het ook wel eens gehad pomp overleefde het waterfilter was wel gescheurd.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: bevroren waterpomp

Bericht door Hanomaad »

Even laten opwarmen en dan weet ik meer. En de volgende camper krijgt een betere isolatie voor de leidingen rondom de pomp. Misschien een verwarmingselementje.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: bevroren waterpomp

Bericht door Admin »

Even een veelgehoord misverstand rechtzetten: isolatie zonder verwarming heeft geen effect.
Als je je camper een nacht in de vorst laat staan, zijn geïsoleerde waterleidingen net zo bevroren als niet-geïsoleerde. Als je voldoende energie tot je beschikking hebt, kun je een weerstanddraad met de leiding meevoeren. Dan is isolatie uiteraard wel heel belangrijk, wil je niet de buitenlucht (proberen te) verwarmen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: bevroren waterpomp

Bericht door Hanomaad »

Mijn waterleidingen lopen zo'n beetje allemaal door mijn woongedeelte, dat nog niet eerder zo koud is geworden in de 4 jaar dat ik deze camper nu heb. Als ik mijn woongedeelte beter als geheel isoleer zal het hopelijk niet meer voorkomen. Doorgaans heb ik de camper alleen buiten in de vorst als ik er mee op pad ben, dus dan zal ik gewoon stoken. Alleen was het stoken nu dus niet voldoende...

Maar eerlijk gezegd zijn dit vooral lessen voor de nieuwe camper.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: bevroren waterpomp

Bericht door paulv »

Als je je camper niet gebruikt moet je gewoon al het water weg laten lopen, gebruik je hem wel dan zorgen dat het water boven 0 blijft.

Als ik hier in Frankrijk in de winter wegga (naar Spanje) doe ik dat ook. Om te zorgen dat er nergens maar dan ook nergens water blijft staan zet ik de (lucht)compressor op de leiding en open om de beurt alle kranen tot er alleen maar lucht uit komt.
Vroeger bleef er wel eens water staan in bv. de thermostaatkraan in de douche. Koste in het voorjaar toch weer een paar tientjes en een hoop ergernis.

Verwarmen van de watertanks deed in in de camper via de gasboiler met een ringleiding. Het warme water uit de kraan liep gewoon met een slang weer de watertank in tot die een graad of 5 was.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten