Mijn ideale camper 10 jaren project
Geplaatst: 31 mar 2015, 21:20
Ik wil deze camper zo verbouwen/aanpassen dat lange en verre reizen zonder campings aan te doen ,het zogenaamde Overland reizen.
Het plan is om eerst alle accessoires (zonnepanelen,warmwaterdieselkachel met boiler etc)te kopen/monteren en ervaren ,het onderstel en motor betrouwbaar maken en als laatste een complete nieuwe opbouw met alle ervaringen daarin verwerkt.
Toen we deze camper kochten heb globaal gekeken hoe de staat van onderhoud was en wat eventueel de mogelijkheden waren om de opbouw aan te passen en dan kijk je als redelijk ervaren monteur/handige snuiter toch nog door de bekende roze bril.
In mijn achterhoofd wist ik natuurlijk dat er wel wat lijken uit de kast zouden komen maar dat zou ik wel voor lief nemen aangezien dit MIJN ideale camper is.
Veel leefruimte ,veel laadvermogen en een coole bak al zeg ik het zelf.
Na een paar dagen onderzoek zag ik dat ik toch wel veel wilde veranderen ,de bedrading en er moest toch nodig onderhoud worden uitgevoerd.
In het begin zat er een 5.7l v8 met een 4 traps automaat in en ik heb daar meteen de olie,filters,bougies/kabels,uitlaatspruitstukpakkingen,verdelerkap/rotor,versn-bak filter/olie/leidingen en heb de viscofan verv door twee elektrische van een Renault Twingo ,ik zal nog wel wat vergeten zijn.
Alle gastanks bij elkaar waren 270l en ik had bedacht dat bij een verbruik van 1 op 4 toch wel een redelijke actieradius zou hebben(roze bril).
Nu bleek dat hij bij koude temparaturen(6-10gr) 1op1 liep en boven de 15-20gr 1op1,5 a 1op2,5 op gas,op benzine maar niet getest.
Dan ga je dus na 200 km elk pompstation wat je passeert scannen voor een gaspomp en daar kwam bij dat ik met 40km/h de berg opging en de camper door het gewicht(6000kg)met 160km/h de berg afwilde ondanks dat ik de versn-bak in zijn 2/bergversnelling had maar daardoor werd de versn-bak erg heet die op zijn beurt via de bakkoeler de motor weer opwarmde.
Dus tijdens de vakantie besloten om een ander motor te monteren.
Het plan is om eerst alle accessoires (zonnepanelen,warmwaterdieselkachel met boiler etc)te kopen/monteren en ervaren ,het onderstel en motor betrouwbaar maken en als laatste een complete nieuwe opbouw met alle ervaringen daarin verwerkt.
Toen we deze camper kochten heb globaal gekeken hoe de staat van onderhoud was en wat eventueel de mogelijkheden waren om de opbouw aan te passen en dan kijk je als redelijk ervaren monteur/handige snuiter toch nog door de bekende roze bril.
In mijn achterhoofd wist ik natuurlijk dat er wel wat lijken uit de kast zouden komen maar dat zou ik wel voor lief nemen aangezien dit MIJN ideale camper is.
Veel leefruimte ,veel laadvermogen en een coole bak al zeg ik het zelf.
Na een paar dagen onderzoek zag ik dat ik toch wel veel wilde veranderen ,de bedrading en er moest toch nodig onderhoud worden uitgevoerd.
In het begin zat er een 5.7l v8 met een 4 traps automaat in en ik heb daar meteen de olie,filters,bougies/kabels,uitlaatspruitstukpakkingen,verdelerkap/rotor,versn-bak filter/olie/leidingen en heb de viscofan verv door twee elektrische van een Renault Twingo ,ik zal nog wel wat vergeten zijn.
Alle gastanks bij elkaar waren 270l en ik had bedacht dat bij een verbruik van 1 op 4 toch wel een redelijke actieradius zou hebben(roze bril).
Nu bleek dat hij bij koude temparaturen(6-10gr) 1op1 liep en boven de 15-20gr 1op1,5 a 1op2,5 op gas,op benzine maar niet getest.
Dan ga je dus na 200 km elk pompstation wat je passeert scannen voor een gaspomp en daar kwam bij dat ik met 40km/h de berg opging en de camper door het gewicht(6000kg)met 160km/h de berg afwilde ondanks dat ik de versn-bak in zijn 2/bergversnelling had maar daardoor werd de versn-bak erg heet die op zijn beurt via de bakkoeler de motor weer opwarmde.
Dus tijdens de vakantie besloten om een ander motor te monteren.