Pagina 1 van 1

kachel/aanjager demonteren??

Geplaatst: 23 okt 2005, 17:08
door klugt
Hallo dubbelluchters,

Graag zou ik weten hoe ik de aanjager/kachel in mijn 608 van het jaar 1978 is te demonteren. De aanjager of blower draait niet echt meer uit z'n eigen. (het is op die plek in het verleden erg nat geweest :? ) Ik zie dat het geval uit twee grote hard plastic delen bestaat, die met klemmetjes tegen elkaar vast zitten maar er moet iets soliders het geheel van onderen vast houden, ik zie aan de bijrijders kant een boutje in het plastic verdwijnen en een (zeer verroeste) bout naar beneden gericht in de carroserie geschroeft zitten. Aan die kant kan ik er nog we bij maar als dat zoo ook aan de bestuurders kant zo zit dan heb ik een probleem. Wie weet er meer :(

Geplaatst: 23 okt 2005, 17:28
door Unknown User
Dat vind ik ook wel interessant.
Voor mij niet echt prioriteit, maar voor in de toekomst misschien.

De mijne draait wel, maar maakt nogal herrie...
Misschien ergens smeren?

Als je foto's gaat maken van wat je doet, wil ik ze graag zien, Klugt!

Geplaatst: 23 okt 2005, 17:57
door klugt
zeerover schreef: Als je foto's gaat maken van wat je doet, wil ik ze graag zien, Klugt!
Daar zat ook net aan te denken ik zal wat foto's maken als ik " in actie" ben. :idea:

Geplaatst: 23 okt 2005, 18:58
door Gerard
Je kunt/moet de kachel demonteren, door in het motorcompartiment, dus aan de onderkant van de kachel 3 boutjes los te draaien en de (water)slangen. Vervolgens maak je in de cabine de klep los, waarin de 2 ronde roosters ziten, nu kun je voorzichtig de kachel eruit halen, de bedieningskabels voorzichtig losmaken en de kachel er geheel uithalen. De kachel bestaat uit 2 kunststof delen, die met klemmetjes vastzitten,deze kun je met een schroevendraaiertje losmaken. Dan zie het verwarmings-radiatortje zitten en de ventilator en kun je dus overal goed bij.
Succes

wat een roest zeg!?

Geplaatst: 29 okt 2005, 11:13
door klugt
Nou ik heb de bouten gevonden. Het waren er in dit geval maar twee en waren zo verroest datze beide spontaan afbraken. toen de kachel er uit was bleek alles daat onder en aan in redelijke staat van ontbinding. Het skelet (zal ik het maar noemen) waar het plastieke gedeelte in huist, wat weer aan het chassis zit bevestigd, met die verroeste bouten, was ook erg verroest en ik zal dat nieuw moeten aanschaffen. Ik ben blij dat ik dit heb moeten doen, als de kachel nog had gewerkt dan had ik het nooit in m'n hoofd gehaald om die er uit te halen. Dus zeerover, ik zou maar eens een kijkje nemen, misschien dat ook jou een verrassing staat te wachten.
En Gerard, nog bedankt voor de tip.

Re: wat een roest zeg!?

Geplaatst: 29 okt 2005, 12:18
door Gerard
klugt schreef:Nou ik heb de bouten gevonden. Het waren er in dit geval maar twee en waren zo verroest datze beide spontaan afbraken. toen de kachel er uit was bleek alles daat onder en aan in redelijke staat van ontbinding. Het skelet (zal ik het maar noemen) waar het plastieke gedeelte in huist, wat weer aan het chassis zit bevestigd, met die verroeste bouten, was ook erg verroest en ik zal dat nieuw moeten aanschaffen. Ik ben blij dat ik dit heb moeten doen, als de kachel nog had gewerkt dan had ik het nooit in m'n hoofd gehaald om die er uit te halen. Dus zeerover, ik zou maar eens een kijkje nemen, misschien dat ook jou een verrassing staat te wachten.
En Gerard, nog bedankt voor de tip.
En nu even naar de onderdelencommissie van de club, voor een andere kachel.

Re: kachel/aanjager demonteren??

Geplaatst: 16 apr 2009, 09:05
door piede
De kachel in mijn 208 (benzine) is ook stuk, de knop op het dashboard doet het wel gewoon. Alle zekeringen zijn nog heel. Kan ik nog meer nalopen vóór demontage? Is deze net zo te demonteren als bovenstaand of zit dit anders in elkaar. En hoe kan ik checken of hij echt stuk is?

Re: kachel/aanjager demonteren??

Geplaatst: 16 apr 2009, 14:07
door Frank.fjph
Is zeker niet hetzelfde als bij de 508 Dusseldorfers, de TN 's zitten anders in elkaar.
Alsik het goedheb moet je het hele dashbord er uit halen (over de volledige voertuigbreedte.

Frank

PS er is er vast wel een die het al gedaan heb, dus even geduld...... 8)

Re: kachel/aanjager demonteren??

Geplaatst: 20 apr 2009, 14:45
door piede
Oei, dat klinkt als veel werk... Iemand al eerder gedaan hier?? Misschien kan ik beter nog iets anders nakijken voordat het dashboard er uit gaat?

Re: kachel/aanjager demonteren??

Geplaatst: 22 apr 2009, 14:28
door Dick
Inderdaad (bij 207D Bremer) stuur en dashboard moet eraf, tijdrovend, zie voor stuur
viewtopic.php?f=23&t=2855&p=31629&hilit=+stuur#p31629
ben er nog mee bezig als je me pb stuurt, stuur ik je fotos.