Pagina 1 van 1
Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 23 apr 2015, 18:22
door Rene
Wie kan me helpen, mijn koppeling platen wil ik vernieuwen er is daar iets niet goed je moet een getraind been voor hebben wil je dat ding indrukken. Alles voor de platen is vernieuwd de gever boven de slang de ontvanger beneden dus nu maar eens de bak eraf en kijken wat daar aan de hand is. Als de bak er onder vandaan is dan gelijk maar nieuwe platen erin maar dan kom ik bij het volgende probleem. Ze willen een chassis nr hebben, maar dat heeft geen zin er zat eerst een benzine motor in en nu een diesel. De gegevens van de motor: Mercedes 308 uit 89 met een 601.940 type 602. Maar daar zijn twee soorten voor bv Valeo de 801435 of de 801546.
Welke is de goede??? De koppeling boer geeft aan haal hem er maar uit en neem hem mee. Maar is het wel de goede die er nu inzit omdat hij zo zwaar gaat. En eruit halen en dan 3 dagen wachten op nieuwe platen dat gaat niet ik sta bij een maat op de brug.
Help me AUB.
Gr Rene
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 23 apr 2015, 19:17
door Wim
De koppelingsplaat zorgt er niet voor dat het intrappen zwaar gaat .
Dat zit in de overbrenging van pedaal naar drukgroep of in de drukgroep zelf .
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 23 apr 2015, 20:10
door Rene
Maar als ik het dan toch open heb dan maar gelijk een nieuwe erin, en nu de vraag welke?? waar het nu in zit weet ik niet maar wat overblijft zijn de platen en drukgroep. Vandaar dat ik die wil vervangen maar niemand lijkt het te weten.
Gr Rene
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 23 apr 2015, 21:07
door Arno Z
Zit er wel een hulpveer op het pedaal?
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 26 apr 2015, 21:44
door DVIII
ik kan je wel een plaat lenen , dan kan je zien of het past , dat gedoe met valeo , als die niet weten wat het verschil is ......... ( meestal is het de vertanding in de bus) ( je moet grove vertanding hebben)
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 26 apr 2015, 21:46
door DVIII
maar als je ermee naar alkmaar rijdt , daar zit een rem en koppelingboer die er nieuwe voering op kan klinken
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 27 apr 2015, 12:35
door Wim
Dat is dan Leeuwenkamp & vanLangen op de Stroojonkerstraat .
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 27 apr 2015, 15:31
door Yoni
Waarom zou je niet een nieuwe plaat nemen heb je gelijk ook nieuwe dempings veren of vernieuwen ze die ook?
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 27 apr 2015, 17:28
door Rene
Er is weer wat duidelijk het heeft te maken met dubbel of enkel vliegwiel. Omdat mijn camper een donor motor heeft kan Mercedes niet zoeken op chassisnummer.
Hoe dan ook hij moet uit elkaar, er kwam een oude monteur bij die gaf aan haal het nu eerst eens uit elkaar en kijk of dat alles wel goed gangbaar is. Maak de price as schoon en zet alles eens goed in het vet (niet te veel) Een veel voorkomend euvel lijkt dat te zijn bij de TN. Gelijk dan kijken wat zit er nu in en staan er nummers op.
Hulp veren zitten erop en nieuwe voering erop zetten zie ik niet zo zitten. Een nieuwe set met druklager en drukgroep kost nog geen 150 euro. Maar daar ging het niet om. Ook bij Mercedes moet ik als ik ga veranderen de oude meenemen. Dus volgend weekend maar geen afspraken maken en sleutelen.
Thanks Gr . Rene
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 28 apr 2015, 10:16
door Yoni
Als de garage aan een dubbel massa vliegwiel denkt (DMF) zou ik maar niet meer naar die garage gaan als je het bouwjaar hebt verteld.
Maar ook op motor nummer kan worden gezocht, klinkt allemaal een beetje gebrek aan motivatie vanuit de garage hoor :(
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 28 apr 2015, 11:52
door Rene
Het is de Mercedes garage in Hoorn, ik ga er vanuit dat die het wel weten. De man die erbij kwam had het over een overgangs model. Hij zelf ging er van uit dat het ook over een enkele gaat.
Maar we gaan het zien.
Gr Rene
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 29 apr 2015, 17:33
door DVIII
iedereen heeft een overgangstype tegenwoordig

Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 18 mei 2015, 10:51
door Rene
Zo operatie geslaagd, de zooi open gemaakt en alles was roestvrij en netjes in het vet daar kan het dus niet aan liggen. Nu iets raars Mercedes geeft een ander nummer op dan dat er in zit en als ik op het nummer zoek wat er in zit klopt het wel weer bij de motor. Ik weet het niet meer de koppeling gaat nog steeds zwaar, en heb volgens mij een te kleine slag. Als ik hem ontlucht zit hij even wat hoger en na een keer of 10 heb ik weer een kleinere slag. Er zit geen lekkage in alles nagekeken. Voor de gene die thuis is in de nummers hier komen ze: volgens MB moet er in zitten de 015250370180 er zit in 002250730480 het tweede nummer op de drukgroep is 3082054102. Druklager nummer 3151133301. En de versnellingsbak is nummer 711.113. Motor 601.940 WBD 602.367
Ik hoop dat iemand wat weet ik in ieder geval niet.
Gr Rene
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 18 mei 2015, 15:40
door DVIII
de koppelings bediening is helemaal hydraulisch , dus de gever of commando cilinder is standaard en ook de nemer of werkcilinder is standaard .
als je pompverschil krijgt is een één van de units niet in orde , ik gok op de gevercilinder die kan wegzakken en lucht aanzuigen al was het door de reservoirslang en dan verschilt je slag van tijd tot tijd ( onder heb je al gezien dat de boel in orde lijkt toch )
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 19 mei 2015, 20:58
door karmann
Zoek je niet te moeilijk ?Heb je de hydroliek slang al vernieuwd?,deze zitten dikwijls dicht,en je moet daardoor zwaar intrappen
Re: Koppelingsplaten raadsel
Geplaatst: 19 mei 2015, 23:12
door Rene
Ja de slang is ook nieuw.