Pagina 1 van 1

motorklacht Oldtimer Bedford

Geplaatst: 27 mei 2015, 17:25
door tonafoto
Goedendag
Sinds ik mijn camper heb gekocht volg ik dit forum.
Ik ben zojuist lid geworden, omdat ik met een probleem zit en ik kom er niet uit.
De situatie:

Bedford uit 1978. In november een revisiemotor ingebouwd, gekocht bij Garage van Dijk in Reeuwijk.
Vauxhall motor van 2300cc.
Half april kreeg ik de volgende klachten:
backfire, schokkend optrekken in de versnellingen in de lagere toerentallen, geen power in zijn 4 bij het gas geven, de motor pruttelt in hoge toerentallen.
Dus als ik 80 km op de snelweg rijd in zijn 4, en houd het gaspedaal een beetje ingedrukt, dan loopt de motor netjes. Moet ik dan de Brienenoord op en geef ik gas bij, dan is er geen vermogen en kom ik met een onregelmatig lopende motor boven met 60km per uur.

Vervolgens:
-ANWB - ontsteking schoongemaakt
-Garage van Dijk - nieuwe contactpuntjes gemonteerd / ontsteking gecontroleerd
-Garage van Dijk - ontsteking gecontroleerd (2x)
-Second Opinion - compressie cilinder 2 en 3 veel te laag
-ANWB - vet tussen de contactpuntjes weggeblazen / en verbogen chokeklep (door backfire) teruggezet
-Garage van Dijk - aangegeven dat compressie niet goed zou zijn, maar compressie was volgens hen prima / nieuwe bougies gemonteerd
-Garage van Dijk - bougiekabels getest / vonk per cilinder getest, waarbij 2 cilinders amper vonkten (*)
-Garage van Dijk - kleppen gesteld, en die waren flink van slag

...EN NOG STEEDS DEZELFDE KLACHTEN!!!!!

Dit is al 6 weken aan de gang, en nog steeds geen goede diagnose gesteld. Wie heeft er suggesties?

(*) 4 koperdraadjes in de ingangen van de bougiekabels bij de rotor. Dan met een multimeter meten. Bij contact met 2 kabels leek het net of de motor dan af ging slaan, en bij 2 andere had het nagenoeg geen effect. Dat was een kleppenprobleem volgens Peter van Dijk

Re: motorklacht Oldtimer Bedford

Geplaatst: 28 mei 2015, 00:13
door Minuteman
Tijd voor een nieuwe verdelerkap en wat verse bougiekabels ?

Re: motorklacht Oldtimer Bedford

Geplaatst: 28 mei 2015, 23:16
door Yoni
Is je Vacuum vervroeger nog in orde en zijn je slangen daarvan nog in orde?

Re: motorklacht Oldtimer Bedford

Geplaatst: 29 mei 2015, 09:39
door DVIII
om maar met de deur in huis te vallen , het gaat om een super betrouwbare opel 2300 motor , daar is heel de wereld al eens tevreden mee op pad geweest . ik lees ook dat er eerder iets mis is met de verdeler en de ontsteking dan met de kleppen. hoe het kan dat er verschil is tussen de cilindercompressie bij een revisie motor is vreemd. ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van die garage van dijk , het likt erop dat ze proberen de problemen die ze jou hebben verkocht flink te verdoezelen met rare diagnoses . als er één bougie goed vonkt kan de volgende niet zomaar minder vonken omdat de bobine alle vonken maakt en alleen de verdeler daar dan roet in kan gooien of de kabels , of de bougies . dat er gebackfired wordt is niet alleen een kwestie van slechte kleppen al kan dat wel één van de oorzaken zijn maar dat bepaal je pas als de andere factoren in orde zijn . Als je ontsteking verkeerd staat doet de motor dat ook. Niet op toeren komen is zoals terecht opgemerkt een kwestie van voorontsteking , dat wordt met een slangetje naar de verdeler gebracht en trekt als het ware je contactpuntje een tikje vroeger , en dan vonkt de hele motor iets vroeger er trekt de motor sneller op toeren. is er iets in de keten van eenvoudige factoren niet in orde dan werkt het niet. laat er eens naar kijken door een betrouwbare garage die niet met draadjes uit de verdeler een multimeter probeert te grillen .

Re: motorklacht Oldtimer Bedford

Geplaatst: 31 mei 2015, 03:09
door tonafoto
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik dacht:" Ik ga gewoon de dingen doen die me bekend zijn."
Verdelerkap eraf, contactjes reinigen, schoonmaken.
Een oud draadje van de ontsteking naar de bobine vervangen.
Kabel van bobine naar verdelerkap contacten gereinigd, net zoals alle bougiekabels.
Er liep een oud kabeltje van de bobine naar een relais, ook vervangen.
Toen ik 'm startte wist ik het al. Motor loopt als een zonnetje!!! :rotfl:

Achteraf gezien denk ik dat er twee problemen hebben gespeeld, die tegelijkertijd optraden.
Ik denk dat er een kleppenprobleem was, dat is opgelost toen dinsdag jongstleden de kleppen werden gesteld.
En ik denk dat er een electrisch probleem was, en ik vermoed in de vervangen kabeltjes, en dat heb ik dus vanmiddag opgelost.

Bedankt voor het meedenken.

Re: motorklacht Oldtimer Bedford

Geplaatst: 31 mei 2015, 10:46
door Arno Z
Fijn dat het opgelost is, en bedankt voor het terugkoppelen.