10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

10 - 20% brandstofbesparing door toevoegen 0,15% aceton?

Bericht door Leo »

Hoi medebrandstofslurpers,

het klinkt bijna te mooi om waar te zijn : Je voegt 1,5ML aceton toe op iedere liter diesel, en je verbruik zakt tussen de 10 en 20%....

Het schijnt dat de aceton de oppervlaktespanning van de diesel zodanig verandert, dat het beter verstoven wordt.

kijk ff op: http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/terugkijken.php?id=19 en ga daar naar het onderwerp "rijden op aceton".

Ook op http://www.ppo.nu zijn diverse discussies aan de gang over dit onderwerp.

De resultaten lijken veelbelovend.. :wink:

Ik ga het morgen eens uittesten met een generatorset.
Daar kan ik exact gelijke omstandigheden creeéren, lijkt me even nauwkeuriger dan met een auto.

Ik hou jullie op de hoogte.. :D

Mvg, Leo.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Voor iets meer informatie, en beter gecontroleeerde test,
( niet ieder pomp station tankt je auto even vol namelijk )

http://peswiki.com/index.php/Directory: ... l_Additive

Ik ga het in iedere geval testen in mijn Peugeot.
Ook wordt er gezegt dat de aceton kunstof delen oplost.
Ik heb een form gevonden waar dit op een zeer duidelijke manier afgeschoten werd. Er zitten namelijk toevoeging in benzien die op de gebruikt kunstofen dr zelfde werking hebben als aceton alleen is de hoeveelheid van die toevoegen een factor 50 tot 100 hooger dan die van aceton.

Een ander tegen argument dat gebruikt wordt, dat er altijd wel een
oliematchappij is die dit dan gaat toevoegen om dan veel klanten te krijgen. Dit is natuurlijk dan van korten dduur want de ander volgendan direct en er wordt dan 20 to 30 % minder brandstof verkocht waardoor de winst marge natuurlijk ook daalt met minimaal 20 %

Bart Keser,
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Heb net het filmpje bekeken, ben zéér benieuwd naar je proef met generator.

In iedergeval alvast bedankt voor de tip. :D
Unknown User

aceton, gas, alcohol, plantaardige olie

Bericht door Unknown User »

Hoi,

Het lijkt de laatste tijd wel in de mode om met dit soort dingen aan de haal te gaan.

Ik hoor namelijk ook goede berichten van lpg door de diesel.

Kan mijn motertje (om616) al dat spul wel aan? Hoe zit dat met bv.de accijns? (ja niet lachen hoor..)
Als ik al niet eens moderne olie in mijn moter mag stoppen vanwege mijn pakkingen vindt ik het eerlijk gezegd wel eng hoor!

Bio diesel lijkt me veel vreedzamer voor mijn moter met wat alcohol of lpg...

Ik ben erg benieuwd, en hoor graag de resultaten!

met vriendelijke groet

martin
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi martin

Wat LPG en Aceton alleen maar doen is de verbranding van de diesel die toch al de moter inn gaan verbeten. Resultaat zuiniger rijden, minder uitstoot van schadelijke gassen, en ja meer vermogen. Maar daar zit natuurlijk een mogelijk probleem, maar wie verbied het jou om dat extra vermogen niet te gebruiken.

Wat ik wil zeggen, als je een moter meer vermogen geeeft en je gebruikt het vermogen, slijt hij ook harder. Maar als je blijft rijden zoals je altijd reed heb je naar mijn mening alleen maar voordelen. Er is hier wel een kleine maar , vraagteken. men gooit er aceton in en aceton tast bepaalde plastics aan. Het is alleen zo'n kleine hoeveelheid dat ik niet geloof dat het ook maar iets in het brandstof systeeem aan zal tasten. Benzine toe voegen in de winter voor het verbetern van de koude start voegt meer oplos middelen aan je diesel toe.

Maar je hebt mensen die het risico wel willen nemen en andere die even de kat uit de boom kijken. Iedereen zijn goed recht.

Bart Keser,
Gerard

Re: aceton, gas, alcohol, plantaardige olie

Bericht door Gerard »

papabus schreef:Hoi,

Het lijkt de laatste tijd wel in de mode om met dit soort dingen aan de haal te gaan.

Ik hoor namelijk ook goede berichten van lpg door de diesel.

Kan mijn motertje (om616) al dat spul wel aan? Hoe zit dat met bv.de accijns? (ja niet lachen hoor..)
Als ik al niet eens moderne olie in mijn moter mag stoppen vanwege mijn pakkingen vindt ik het eerlijk gezegd wel eng hoor!

Bio diesel lijkt me veel vreedzamer voor mijn moter met wat alcohol of lpg...

Ik ben erg benieuwd, en hoor graag de resultaten!

met vriendelijke groet

martin
Vpower diesel, bevat lpg.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hallo medebrandstofslurpers,
this is noordkop speaking, here are the testresults of today :( :

Generatorset: Perkins, direct ingespoten, max 40 kva.
Op bedrijfs temperatuur voordat de test begon.
Toevoeging 1,5 ml aceton per liter diesel.
Testen zijn alletwee uitgevoerd MET en ZONDER toevoeging.

test 1; belasting 25%, 2x2uur, TOENAME van t brandstofverbruik met 0,85% na toevoeging van 0,15% aceton.

Test 2: belasting 10%, 2x2uur, TOENAME van 't brandstofverbruik met 2,75% na toevoeging van 0,15% aceton.

Het enige positieve na het bijmengen van aceton was de geur uit de uitlaat. De "scherpe" stank was er van af.
Zo te ruiken was de verbranding dus beter, alleen viel dat niet terug te vinden in het verbruik..
Verder geen verschil in geluid of gedrag motor.

Het lijkt er alvast op dat de beloofde verbetering niet geldt voor een laag belaste, direct ingespoten generatorset.
Jammer maar helaas voor mijn persoontje. :?

Maar deze test zegt natuurlijk niet alles, om te beginnen hebben onze rijdende karretjes voorkamers, en worden ze zwaarder belast.

Ikzelf ben met mijn hoge bus en mijn 65 manke ezeltjes niet in staat om een normale test te doen. ( bij windkracht 6 tegen de wind ben ik al blij met 75km/uur.. Ik ben dan blij als een vrachtwagen mij inhaalt, heb ik weer ff een slipstream :oops: )
Maw: De variabelen op de weg zijn ff te groot voor een OM616 om een degelijke test neer te zetten. :cry:

Ik ben benieuwd of iemand het nog gaat uitproberen, zoja, dan hoor ik het graag hier op dit forum. :)

Met vriendelijke groet, Leo

NOOT dd. 02-11-05:
Het schijnt dat de kwaliteit brandstof enorm kan bijdragen in de resultaten na toevoeging van aceton.
Nou heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat die kwaliteit bij mij aan boord niet zo best is.
Dit zou de "test" resultaten wel eens ernstig beinvloed kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door Leo op 02 nov 2005, 06:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Goeiedag mede-slakken van het asfalt,

tjah, ik kon het niet laten.. :oops:
Omdat ik toch nog aceton over had van m'n testje, heb ik 0,15% in m'n Hanomag gegooid..
Ik gebruik nu eenmaal geen nagellak, dus wat moest ik er anders mee? 8)

Wat schets mijn verbazing? :shock:
Het beessie kreeg opeens meer vermogen onderin..
Waar ik normaal gesproken bijna tot het top-toerental moest gaan, kon ik nu veel sneller opschakelen zonder acceleratie in te hoeven leveren.
Bij een proefrit ging ik aan het eind van de (mij bekende) invoegstroken opeens 5km sneller dan voorheen. ( nu dus de onvoorstelbaar duivelsche snelheid van soms wel 75km/uur, en dat zonder rugwind.. :P .... Een mens zou bijna vierpuntsgordels gaan monteren met dat soort G-krachten.. :roll: )

Wie het snapt mag het zeggen, maar ik zou bijna gaan geloven dat het werkt... :roll: .... Bijna... :wink:
Hier moet ff verder serieus op getest worden want ik blijf de sceptische techneut bij dit soort wondermiddelen, dusss:

Ik hou jullie op de hoogte van m'n bevindingen.
Mvg, Leo
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
klugt
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 dec 2004, 12:10
Locatie: Rijswijk (Gld)

ikke ook....

Bericht door klugt »

Wat leuk, ik had het 2 weken geleden op radio 1 gehoord en ik heb het in mijn fiat uno geprobeerd. die reed eerst zo'n 1:14 1/2 en nu na het bij mengen van 1ml aceton per liter 1:18 ik kan het vermogen verschil goed voelen en heb moeite om me in te houden en niet te gaan "scheuren" met die oude kar. Ik heb een goede engelse site gevonden die het allemaal uitlegt, waar het in het kort op neerkomt is dat de aceton de oppervlakte spanning van de benzine weg neemt en dus alle benzine die in de verbrandingskamer komt ook werkelijk verbrandt. http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm

Gegroet allemaal.



Ik vind dit knutselen steeds leuker worden, hup 608 hup.
Unknown User

verschil

Bericht door Unknown User »

Doet pure alcohol niet hetzelfde? :?:
mvg
klugt
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 dec 2004, 12:10
Locatie: Rijswijk (Gld)

Re: verschil

Bericht door klugt »

papabus schreef:Doet pure alcohol niet hetzelfde? :?:
mvg
Het schijnt dat aceton een eigenschap heeft die dus de oppervlakte spanning van andere vloeistoffen opheft, of alcohol dit ook doe weet ik niet. Ik heb wel het gevoel dat alcohol bij mijn wel soms enige spanning opheft, maar heb dan soms de volgende morgen erg veel oppervlakte spanning zowel in hoofd als blaas........... :roll:
Ik vind dit knutselen steeds leuker worden.
Unknown User

Re: verschil

Bericht door Unknown User »

klugt schreef:
papabus schreef:Doet pure alcohol niet hetzelfde? :?:
mvg
Het schijnt dat aceton een eigenschap heeft die dus de oppervlakte spanning van andere vloeistoffen opheft, of alcohol dit ook doe weet ik niet. Ik heb wel het gevoel dat alcohol bij mijn wel soms enige spanning opheft, maar heb dan soms de volgende morgen erg veel oppervlakte spanning zowel in hoofd als blaas........... :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Beste Papabus, alcohol in m'n bussie gooien?? :shock:
Hij slingert nu al over de weg heen, laat staan als ie een stuk in z'n tank heeft.. :?

Maar ff serieus: alcohol, thinner, nafta, benzine,waterstof, zuurstof, plantaardige olieen... Alles wat maar een rotklap in de cilinders teweegbrengt geeft energie om vooruit te komen.

Maar de enige twee waar ik tot nu toe van gehoord heb dat ze bij een dieselmotor vermogens- en verbruikswinst leveren zijn LPG (bijmengen in het spruitstuk) en dan die aceton..

Dat oppervlaktespannings-verhaal kan volgens sommige chemici niet, omdat de struktuur van aceton daar niet geschikt voor is...
Ik heb daar de ballen verstand niet van, maar voorlopig reageren de manke ezeltjes er goed op, het karretje is veel soepeler in de onderste toerentallen.
Verbruikstest ben ik mee bezig, maar dat duurt nog wel even denk, ik rij niet zo idioot veel met 't bussie.

Vandaag ff binnendoor naar Lauwersoog geweest, met 40-45km/uur in zn vier over de dijkweggetjes geknord. :P
Dat kon voorheen echt niet met 'm. :wink:

Groetjes, Leo
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

aceton

Bericht door Unknown User »

Vandaag naar aanleiding van het aceton verhaal ook de stoute schoenen aangetrokken en maar even wezen tanken. 25l diesel met 37.5ml aceton erin geknikkerd en rijden maar. Het resultaat mag op zijn minst opmerkelijk genoemd worden. Waar voorheen heuvel af en wind mee 80-85 kmph en plankgas het hoogst haalbare was ging het bussie na een stukje rijden tot mijn verbazing spontaan steeds harder en soepeler rijden. Ikmoest zelfs van het gas af want hij ging zonder probleem naar de 95kmph. Wel is het zo dat toen ik ging tanken er nog volgens de meter een kwart aan brandstof in de tank zat dus de mengverhouding klopt niet helemaal. Desondanks was er dus weldegelijk een verschil merkbaar en klopt het dat de uitlaatgassen wat minder scherp roken.
Als nu blijkt dat het toevoegen van aceton geen nadelige gevolgen voor de motor heeft op welke manier dan ook,dan blijft deze jongen gewoon de flesjes nagellak remover van de vrouw jatten en in de tank kieperen
Carolien en toine uit Den Helder.
Gerard

Bericht door Gerard »

eeeehhhhhhhhh, ik heb vanmorgen effe 100cc in de tank van onze VW transporter gekieperd, ennuhh, het is verbijsterend wat er gebeurt. Onze VW heeft een 2,5 TDI motor en onder de 2000 toeren, als de turbo zijn werk nog niet doet, is het verschil heel groot......'k snap er de ballen van, maar ik ga het van de week wel even uitproberen met onze 508.
klugt
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 dec 2004, 12:10
Locatie: Rijswijk (Gld)

acetonnetje

Bericht door klugt »

De aceton is ook verkrijgbaar in grotere verpakking en dan ook stukke goedkoper, een litertje bij de DA is zo'n 8,50 euro das niet slecht joh.............. :P
Ik vind dit knutselen steeds leuker worden.
Gerard

Re: acetonnetje

Bericht door Gerard »

klugt schreef:De aceton is ook verkrijgbaar in grotere verpakking en dan ook stukke goedkoper, een litertje bij de DA is zo'n 8,50 euro das niet slecht joh.............. :P
Bij de schilder hier 4,80 euro, da's nog beter.

En kijk eens bij http://www.tdiclub.nl
daar zijn ze er al verder mee!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hallo medetesters, scepticie en belangstellenden,
leuk dat het idee hier opgepikt wordt, en nog leuker dat het alvast in de lage toerentallen lijkt te werken.
In de tussentijd heb ik me sufgelezen op de sites die er op volgeschreven staan ( bedankt voor de links enzo)..
Het is ff worstelen, maar dan kom je ook wel wat te weten.
Dus heb ik een paar antwoorden gevonden op vragen die hierboven gesteld zijn.. ( dus als ik lieg, lieg ik in commissie, grinn):


Papabus: Alcohol trekt water aan.
Betekend dat de verbranding onvollediger wordt, vanwege het blussend effect dat water nu eenmaal heeft.
Tevens hoef ik je natuurlijk niet te wijzen op het effect dat water heeft in je brandstofpomp en motor?
En dan nog ff iets practies: Waar haal je in Nederland 100% alcohol vandaan? :wink:

Biodiesel: Dat heeft dus niet veel meer te maken met PPO ( Pure Plantaardige Olie). Het is zodanig bewerkt, en er zijn zoveel additieven ingegooit, dat ik geregeld lees over oplossende rubber brandstofslangen enzo.
Dus wat jij zo graag wilt voorkomen, lijk je juist op te roepen met het gebruik van biodiesel.

En lossen je rubbers enzo niet op van die bijmenging aceton?
Ik heb er nog niks over gelezen dat dit het geval is.
Mensen schijnen het ( langdurig) getest te hebben, en hebben geen nadelige gevolgen kunnen vinden. ( althans niet in deze mengverhouding)

Je schrijft ook dat je geen moderne smeerolie gebruikt omdat anders je pakkingen kapot gaan..
Hetvolgende ff op persoonlijke titel: Waar heb je die onzin vandaan?
Ik draai beroepsmatig al zo'n dertig jaar met dieselmotoren, van heel klein tot vrij groot, van heel oud tot ultramodern.
Ook in de oudste karren gaat rustig een moderne (minerale) olie, en geen pakkinkje of O-ring die er naar kraait.
Dit verhaal doet me een beetje denken aan vroeger, toen de gedoopte olie op de markt kwam. De meeste scheepsploffers draaiden toen op ongedoopte olie, en het verhaal was dat het helemaal fout zou gaan als je daar moderne olie in zou gooien. De antieke beessies die nu nog draaien ( en waarvan ik er zelf een paar in m'n schip heb staan) draaien bijna zonder uitzondering met genoegen op moderne olie, ook al om t simpele feit dat ongedoopte olie eigenlijk al niet meer te krijgen is..( gelukkig)..

pfffff, beetje lang verhaal geworden, maar ik kan mn kop niet houden als ik zoiets lees.. :oops: solly..


Karogegro: Die 0,15% is geen wetmatigheid.
Iedere motor schijnt toch weer anders te reageren, en zeker die stukkies antiek waar wij mee in de rondte tuffen.
Te veel is in ieder geval niet goed, maar het is heel goed mogelijk dat je de juiste mengverhouding voor jouw motor per ongeluk al te pakken hebt.
Mijn tip is dan ook: onthoud de mengverhouding die je deze keer ( ongeveer) had, en ga gewoon door met testen en mengen, je merkt vanzelf wel hoe t spul reageert.
Maar pas je wel op met die enorme snelheden, straks moeten we nog een persbericht laten uitgaan aan alle beroepschauffeurs:

"Mijne heren, mist u al een tijdje niet iets, knaagt er al een tijdje iets in uw ziel, maar weet u niet wat? :?
Wij van Dubbellucht willen u wel even verlossen van dit euvel:
U komt ons namelijk niet meer voorbij, sterker nog, verbaas u niet als u in uw linker spiegel opeens een dubbelluchtje ziet aanstormen die u met razende snelheid inhaalt.. :shock:
Het is geen Fata-Morgana wat u dan ziet, maar een acetonrijder die eindelijk de echte pk's uit zijn motor weet te halen.
Geen toespraken, geen bloemen" :roll:
Einde persbericht.

Hou 'm heel, en een prettige dag verder, groetjes,
Leo. :D
Laatst gewijzigd door Leo op 03 nov 2005, 06:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

aceton

Bericht door Unknown User »

Ik kon de verleiding niet weerstaan. Vandaag weer een stukkie gereden met het bussie en me weer verbaast dat het beessie om het maar eens plastisch uit te drukken een peper in zijn r......t heeft gekregen. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik naast het toevoegen van de aceton onlangs het luchtfilter een flinke metamorfose heb gegeven. De slang van de carter ontluchting en de slang van het luchtfilter naar het inlaatspruitstuk waren beide zo gaar als boter en moesten vervangen worden. De prijzen die ze bij de MB dealer vroegen bezorgde me gelijk hartkloppingen. 60eurie per stuk ex btw. Dus heb ik een experiment gedaan met zo'n luchtfilter wat die gabbertjes tegenwoordig in hun autotjes knutsellen. Stukkie oude slang afgesneden en op het inlaatspruitstuk gezet,filtertje aan de andere kant en voila. Een prima en vooral goedkoop en werkend alternatief voor het oude filter.Nu zullen de experts op dit gebied ongetwijfeld zeggen,dat het ontwerp van dit filter bij de motor hoort en wellicht ook gelijk hebben maar dit neemt niet weg dat dit ook prima werkt. Kosten"40 euro". Conclusie,extra pk'tjes voor weinig.
Carolien en Toine uit Den Helder.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Ach, wat hoort bij een motor?
Hij moet zoveel mogelijk schone lucht hebben, en als je dat bereikt door een gabberfilter te monteren ben ik alvast de laatste die daar iets over zegt. :lol:
Ik vind het eigenlijk wel een goeie tip, want ook bij mij is het luchtfilterslang een zooitje vergaan rubber wat door meters tape nog enigzinds in vorm gehouden wordt..
Scheelt het nog in de herrie, want die slang vibreert bij mij als de pest?

Groetjes, Leo
Laatst gewijzigd door Leo op 02 nov 2005, 06:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

aceton

Bericht door Unknown User »

Met de herrie valt het erg mee. dwz het maakt niet meer herrie als het altijd al deed. Wat vibraties betreft heb ik er niets van gemerkt. Wat wel meteen opviel is dat het torretje met koude(nou ja, koude start met deze buiten temp) wat minder rook wolken produceerde. Niet weg, maar beduidend minder. Olie druk,koelwater temp etc , alles precies hetzelfde als in de oude situatie,alleen gevoelsmatig een motorretje wat beter ademt.
En dan nu dan dat beetje aceton bij de brandstof, en je bent klaar voor een pilotenpak om de g-krachten te weerstaan.
Toine en carolien uit Den Helder.
Unknown User

alcohol, biodiesel en olie

Bericht door Unknown User »

Hoi Leo,

Dank je wel voor je uitgebreid antwoord. Ik heb er wel wat aan.
Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben wat de biodiesel aangaat. We worden aan alle kanten genept en waarom dan ook niet met biodiesel. Voordeel ervan is wel dat het straks overal te krijgen is.
Pure olie is wat lastiger aangezien ik een klein tuintje heb waar ik alle olietonnen zou moeten stallen.
Wat de alcohol betreft kom ik aan het idee van die serie (engels) met een of andere comische gek die verzot is op praten en scheuren in snelle auto's. Hij heeft een proef gedaan met olie waarbij gebruikte olie een scheut alcohol kreeg en dat reed volgens hem prima. Maarja... nog eens over dat genept worden... Daarbij komt wel dat ik vanmorgen in de krant las dat alcohol door de €95 gaat als zijnde schonere benzine.
Hoe je aan 100% alcohol komt is mischien zelfs makkelijker dan aan olie te komen. je kunt dmv distilleren zo'n 99% halen! Water, suiker, gist, wat pannen en een warmtebron.

Even over die onzin van die olie. Je trekt je het nog al aan en dat kan ik me redelijk voorstellen. Het kan zelfs zijn dat ik twee verhalen door elkaar haal. Ik heb mijn moter (om616) laten reviseren en aanpassen bij een bedrijf. Bij oplevering vertelden zij mij dat minerale olie beter is en dat ik niet synthetische olie moet hebben. Waarbij ik denk dat synthetisch modern is en mineraal ouderwets. Van dopen weet ik niets... Ik ben wat dit aangaat wat naief denk ik dan. :oops:
Dank voor je uitzoek werk en je reacties. Al met al begin ik er ook wel wat voor te voelen.

mvg

martin
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Ik kan er geen kak over maken

Bericht door jan »

Ik heb geruime tijd geexperimenteerd met het toevoegen van aceton in mijn ford tdci en kan nog geen merkbare en meetbare resultaten melden. De rijomstandigheden kunnen tijdens de testritten elke keer anders zijn en ik denk dat de neiging om zuiniger te rijden (met de rechtervoet) tijdens de test met aceton bij de meeste van ons aanwezig is.
Ik heb wel heel goede resultaten met het toevoegen van een beetje gas in de dieselmotor. Veel meer vermogen en zuinig in gebruik.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Jan, welkom op dit topic.
Ook jouw soort opmerkingen hoor ik graag.
In je Ford tdci merk je er niks van schrijf je.
Nou, in mijn totaal versleten Opel 1.9D (370.000km) merk ik tot nu toe ook nog weinig van vermogenswinst. Daar ga ik dan ook nog even verder mee expirimenteren met mengverhoudingen enzo.
Maar de Hanomag heeft er een kick van gekregen, dus rijst bij mij de vraag:
Heb je het ook al in je bussie geprobeerd?

Een tweede heel interresant item wat je aanhaalt is LPG bijmengen.
Ik heb daar tot nu toe eigenlijk alleen maar advertenties en opinie's van gelezen, en geen ervarings-mensen over gehoord.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om hier het 1 en ander neer te schrijven, zoals de aanschaf en inbouwkosten, het eventueel wettelijk gedeelte, de vermogens en verbruikswinst, milieu-voordelen? En misschien ook de eventuele nadelen natuurlijk..
Je zou er ook een nieuw topic van kunnen maken, want alles wat onze bussies zuiniger en krachtiger maakt is interresant leesvoer voor velen..( gezien het aantal lezers van dit topic :wink: ).

Bij voorbaat dank, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Martin,

Biodiesel is dus goeie plantaardige olie die zo verkracht wordt dat je het niet hoeft vóór te verwarmen om het in je dieselmotor te kunnen opstoken.
Want het enige nadeel van PPO ( Pure Plantaardige Olie, bv zonnebloemolie) is, dat het in koude toestand eigenlijk te dik is. Verder is het prima brandstof voor je torretje.
Nog een nadeel, maar dan voor Gerrit Zalm is: het is in iedere supermarkt te koop, zonder dat hij er accijns op kan heffen, en dat haat ie.. Ook de oliemaatschappijen kunnen er geen stuiver aan verdienen, en waar krijgen de voormalige regeerders ook al weer een commissariaat?.. :? :wink:


Ik las 't ook jah, dat ze goeie benzine gaan verpesten door er alcohol doorheen te gooien.
Die oliemaatschappijen lachen zich rot, want het is al een tijdje bewezen dat alcohol bijmengen het verbruik verhoogd, dus is het milieuvoordeel ver te zoeken.
Maar jah, handel is handel, en genaaid zullen we toch altijd wel worden..


Dat verhaal van die mafkees die een scheut alcohol bij ouwe olie voegt:
Als je ziet wat voor een teerprodukten er in scheepsmotoren verstookt worden ( wederom na voorverwarming) dan zou het je ook niks meer verbazen dat je torretje ook op afgewerkte smeerolie loopt.
Als je maar zorgt dat het dun genoeg is om je brandstofpomp niet te slopen, zuipt een dieselmotor alles waar genoeg energie in zit.
(Wist je trouwens dat de eerste motor van Rudolf Diesel op plantaardige olie liep?..)


Wat betreft het misverstand over de smeerolie:
De 1 weet iets van olie en ouwe plofdiesels, de ander weet hoe je alcohol kunt stoken.. :P ..grinnn
Dopes zijn toevoegingen aan de smeerolie die de eigenschappen verbeteren, te denken valt dan aan betere vuilafvoer, hittebestendigheid, anti-verzuring, en ga zo maar door.
Het heeft dus weinig met weiwater te maken.... alhoewel...:idea: ..stop een pastoor in je carter? :twisted: .. .. .. :oops: solly..


Tenslotte: graag gedaan , ben nu eenmaal een vakidioot die graag dingen uitlegd aan anderen, en als ik het niet weet, zoek ik het gewoon op, of vraag het ook weer aan andere mensen.
Zo helpen we elkaar om die ouwe reut draaiend te houden, en da's fun..
Ik vind dit dan ook wel een leuk forum.


Zo, dat zijn weer een hele hoop woorden off-topic, dus nu terug naar het onderwerp, en ik hoop je ervaringen met bijmengen van aceton hier te kunnen lezen.

Met vriendelijke groet, Leo. :D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten