2e Cyrix

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

2e Cyrix

Bericht door De Rooie Reus »

Onze koelkast gebruikt nogal stevig en daarnaast hebben we een Eberspacher met een startstroom van 17a en een normaal gebruik van iets meer dan 2 ampère. Misschien moet achter de a overal een h maar dat kennisniveau heb ik nooit bereikt.
Momenteel zorgen twee accu's voor de huishoudelijke gebruikers en ik heb 1 startaccu voor de benzinemotor.
Ik heb één Cyrix over en één accu die werkeloos in de stal staan.

Is het mogelijk om via nog een cyrix die derde accu op te laten laden of merkt de eerste cyrix niet dat er nog een achter hangt?

Als jullie het weten hoop ik dat je die kennis met me deelt.
Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 2e Cyrix

Bericht door GerardM »

Aannemende dat de twee huishoudaccu's parallel staan (plus aan plus en min aan min) en zou samen de huishouding 12 Volt geven, zou je de derde werkeloze ook parallel kunnen aansluiten. Tip is wel dit alleen te doen als die derde van hetzelfde type en capaciteit (Ah) is.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: 2e Cyrix

Bericht door De Rooie Reus »

Dat is hij helaas niet Gerard. Het is tweemaal 190 en de schuuraccu is iets van 88. Daarom dacht ik misschien een andere cyrix te gebruiken.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: 2e Cyrix

Bericht door Arno Z »

Theoretisch kan het, de cyrix meet stijging en daling van spanningsniveau. En schakelt op basis daarvan in of uit.

Zelf zou ik er niet aan beginnen, een start stroom van 17a is kortdurend en niet zo spannend.
Je zal de afnemers namelijk ook in gescheiden circuits moeten zetten, dus je introduceert een nieuwe zwakke schakel.

Eerder zou ik gaan zoeken naar een alternatieve energiebron voor de koelkast (LPG?), of een efficiëntere koelkast.

Arno
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: 2e Cyrix

Bericht door De Rooie Reus »

Ik zat er aan te denken om de eberspacher alleen op die ene accu aan te sluiten. Daarnaast heb ik nog een gsm shield over van de arduino waarmee ik 'm door een sms'je op afstand in wil kunnen schakelen en misschien nog wat andere dingen. Het is natuurlijk allemaal niet noodzakelijk maar dat zijn maar weinig dingen in het leven.

Dank je voor je bericht Arno.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 2e Cyrix

Bericht door GerardM »

Dat laatste is wel een goed idee Martin, met die derde accu exclusief de kachel voeden; in dat geval komt de plus (+) van die accu dus niet aan de plussen (++) van die andere parallelle set. En de tweede Cyrix komt tussen de plus van die derde accu en je dynamo. Zoiets ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: 2e Cyrix

Bericht door De Rooie Reus »

Ja inderdaad Gerard, zoiets.

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: 2e Cyrix

Bericht door Arno Z »

Blijven leuke dingen, Arduino's.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten