Eberspacher luchtinlaat

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mrtnski
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jun 2015, 17:38

Eberspacher luchtinlaat

Bericht door Mrtnski »

Hoi Allemaal.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende...
In mijn 609d-KA zit een Eberspacher kachel gemonteerd.
Nu is de schoorsteen voor de luchtinlaat verwijderd, en zuigt hij 'verse' lucht aan uit een gat bij de deur bij de instapdrempel.
Verwarmde lucht blaast hij uit via een gat in de vloer.

Nu vraag ik mij af of dit wel gezond is?
Moet ik een nieuw aanzuigpunt maken voor lucht van buiten?
Of kan ik het ook simpel oplossen door een raam op een kiertje te zetten en de ventilator in het dak bijvoorbeeld op de zuigstand zetten?

Graag jullie mening...

Groetjes,
Martijn.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Eberspacher luchtinlaat

Bericht door De Rooie Reus »

Hoi Martijn

Kun je niets vinden bij het onderdeel Verwarming, daar staan ook een paar Manuals?
Ik ben nogal visueel ingesteld dus ik weet eigenlijk niet precies wat je bedoelt, heb je een type van de kachel?

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Eberspacher luchtinlaat

Bericht door Yoni »

Het voordeel van de luchtinlaat naast de schuifdeur is dat je geen verbrandingslucht naar binnen kan zuigen met de kachel en dat je in de winter droge lucht naar binnen forceert en die ook weer naar buiten word geperst met het eventuele vocht van binnen.

Ik gebruik nu een D2 onder het bed stuk stiller zuiniger en beter regelbaar dan die zwaar over rated D8

Nu zat bij mij die lelijke plaat en buis mij ook in de weg en ik circuleer de verwarmingslucht binnen icm met 1 permanemt ventilerend dakluik om zo toch vocht en co2 kwijt te raken.

Als je je aanzuiging van verwarmingslucht van buiten haalt onder de bus loop je een groot risico bij een verkeerde windrichting de verbrandingsgassen naar binnen te zuigen via de verwarmings lucht inlaat.

Groetjes
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Eberspacher luchtinlaat

Bericht door Joske »

Beste Martijn.

Nu is de schoorsteen voor de luchtinlaat verwijderd, en zuigt hij 'verse' lucht aan uit een gat bij de deur bij de instapdrempel.
Verwarmde lucht blaast hij uit via een gat in de vloer.


Als ik het goed begrijp hangt uw verwarmer onder de auto aangezien je spreekt over verwarmingslucht uitblazen via gat in vloer.
In dit geval moet je de te verwarmen aanzuiglucht binnen in de wagen aanzuigen en dit op een plaats die zo ver mogelijk gelegen is van de plaats waar de verwarmde lucht binnen komt. Op deze wijze krijg je de beste luchtcirculatie en optimale verwarming. De lucht voor de verbrandingskamer wordt uiteraard buiten aangezogen evenals de afvoer van verbrande lucht, dit spreekt voor zich.
Mijn Webasto DualTop werkt op dezelfde wijze en hangt ook onder de wagen.

Joske
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Eberspacher luchtinlaat

Bericht door Arno Z »

Dat ben ik niet met je eens Joske. Bij voorkeur haal je verse lucht van buiten, die verwarm en circuleer je.
De warme lucht man via het dak (zoals ook Yoni beschrijft) weer naar buiten.

Doe je dat niet ga je vocht ophopen in de camper, onaangenaam, ongezond en slecht voor je camper.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jan 2009, 09:13
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Eberspacher luchtinlaat

Bericht door Joske »

Arno,

Dan heb jij nog nooit montageinstructies van Webasto gelezen.
Verluchten gaat via een weinig openstaande dakluiken prima tijdens het verwarmen.

Groetjes
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Eberspacher luchtinlaat

Bericht door Arno Z »

Klopt, alleen de montage handleidingen van Truma en van Alde.

Beiden hebben het over het inbrengen van lucht van buiten om stapelen van vocht te verminderen. Truma geforceerd en Alde middels convectie.
Gebruikersavatar
Mrtnski
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jun 2015, 17:38

Re: Eberspacher luchtinlaat

Bericht door Mrtnski »

Hoi allemaal.

Heel fijn om al die reacties te krijgen!!!
Erg tof!
Ik heb me ondertussen even wat beter ingelezen in de situatie.
Dit is wat ik tot nu toe concludeer:
Een Ebersprecher verwarmd de lucht in een gesloten systeem, dus er wordt niets verbrand, dus ook geen CO ontwikkeling volgens mij.
Als ik geen verse lucht via de Eberspracher aanzuig kan je het dus vergelijken met de 're-circulatiestand' in je personenauto.
Dus: niet gevaarlijk maar wel minder prettige lucht.

Wat vinden jullie?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Eberspacher luchtinlaat

Bericht door Yoni »

Juist!

Verse lucht aanzuigen van onder je bus met de uitlaat ook aan de onderkant is ongezonder dan recirculeren.

Uiteindelijk gaat de warme en vochtige lucht toch omhoog en naar buiten vanuitgaande dat je wel een permanent ventilerend dakluik hebt!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Eberspacher luchtinlaat

Bericht door Arno Z »

En (aangenomen dat je een 508/608 hebt) wordt dat weer aangevuld door de ventilatie openingen in de cabine deuren.
Gebruikersavatar
Mrtnski
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jun 2015, 17:38

Re: Eberspacher luchtinlaat

Bericht door Mrtnski »

609D-KA....;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten