vloerdelen vast?

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

vloerdelen vast?

Bericht door Hanomaad »

Ik ben aan het nadenken over de vloer in mijn nieuwe 508, en dan vooral over hoe ik het zo maak dat ik overal later nog bij kan. De vloerdelen moeten er uit kunnen voor onderhoud en inspectie. Geen lijm dus. Schroeven vind ik ook niet fijn, waar de originele vloer geschroefd zat, was roest ontstaan in het subchassis.

Een idee: moeren aan het subchassis lassen om daar de vloerdelen mee vast te zetten.

Zotheid? Alternatieven? Vloerdelen los laten liggen?
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: vloerdelen vast?

Bericht door Yoni »

Los laten liggen is natuurlijk al helemaal niet slim resoneren en trillen met als gevolg nog sneller roest.
Gewoon lekker vast schroeven als je het sub goed heb behandeld gaat het in jou leven niet meer door rotten.

Ik heb nog nooit een vloer voor inspectie er uit moeten halen het lijkt mij een beetje overdreven. als je echt zo bang bent voor roest leg dan je vloer op rubber band en schroef daar door heen komt er ook geen vuil en zand tussen en dan heb je er meer gedaan dan welke chassisbouwer ooit!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: vloerdelen vast?

Bericht door Arno Z »

Carrosserie lijm, plakken ze volledige aanhangers mee in elkaar. Onderkant van het hout niet bewerken maar laten ademen.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: vloerdelen vast?

Bericht door Hanomaad »

Ik wil de vloerdelen er makkelijk uit kunnen halen om verschillende redenen. Soms wil je wat aanpassen onder de vloer of makkelijk aan iets van de auto kunnen werken wat daar onder zit. Ik vind dit nu namelijk enorm handig, nu ik de vloer er helemaal uit heb. Ik wil er niet aan denken om b.v. mijn waterverwarmingsinstallatie van onderaf te moeten aanpassen of repararen.

Lijm is dus geen optie. Schroeven in het subchassis wil ik niet omdat juist daar de roest was ontstaan waar de schroeven zaten van de originele vloer.

De vloer los lijkt me ook geen optie, maar ik dacht als ik ankerpunten maak aan het subchassis waar ik bouten in kan draaien die aan het meubilair vast zitten... Enige nadeel wat ik daaraan zie is dat het lastig kan worden om precies op die punten uit te komen, maar as ik de gaten op de juiste plekken maak in de vloer tijdens het leggen moet dat wel lukken.

De vloer op rubber leggen lijkt me wel een goed plan. En van die trapezium vorm schuimblokken tussen de vlakken, zoals jij hebt gedaan Arno.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: vloerdelen vast?

Bericht door Hanomaad »

Als ankerpunten houten blokjes die ik in de hoek-kruising van 2 U-balken kit:
Screen Shot 2016-01-29 at 12.36.12 PM.png
Kan er ook wat grotere stukken van maken voor meer hechting. Kitten met MS-Polymeerkit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: vloerdelen vast?

Bericht door Yoni »

In hoeveel delen wil je de laadvloer maken?
Met zo weinig bevestiging zal je denk ik snel last krijgen van resonantie van vloer delen.

En elke plaat hout gaat trekken en werken dus goede fixatie is geen overbodige luxe.
Maar hoe zie je de veiligheid zou er niet aan moeten te denken als je een ongeluk hebt en je laadvloer komt los met interieur en al

Maar ga je je interieur dan ook los plaatsen en wat met je elektra en waterleidingen? Als je je interieur moet verwijderen om een keer onder je bus te klussen kan je toch nog beter een brug huren?
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: vloerdelen vast?

Bericht door Hanomaad »

Ik denk nu dat de vloer 7 delen gaat worden. Het aantal bevestigingspunten is nog niet vastgesteld. Dit is slechts een schets. Zullen er meer worden. Dat al die delen gaan werken daar heb je wel een punt. Elk deel op zo veel mogelijk punten vastzetten dus.

Interieur ga ik op dezelfde manier verankeren wat de onderkant betreft. Balkjes aan aan het sub-chassis kitten met goeie kit en daarin schroeven. De zijkanten van het interieur schroef ik vast aan balkjes die ik aan de spanten lijm, waarop ik ook de wanden vast kan schroeven. Zo lang ik veel punten maak is de totale sterkte prima denk ik zo. Ik ga geen rally rijden.

De wanden vast schroeven middels stukjes hout zie ik hier veel gedaan op t forum. Waarom dan niet dezelfde methode bij de vloer, die al veel meer door zwaartekracht op z'n plaats wordt gehouden, en geklemd tussen zij-, voor- en achterant?

Ik ken trouwens mensen die de vloer gewoon los hebben, onder de wanden geklemd.

Ik wil de vloer er ook uit kunnen halen zodat ik de liggers eronder kan behandelen aan de bovenkant. Een brug helpt daar niet bij. Ik wil ook bij de bovenkant van tanks kunnen, leidingen, e.d. Je weet maar nooit.

Leidingen leg ik zo veel mogelijk in geleiders onder de vloer. De standkachel komt ook onder te hangen, achter de instap rechts denk ik, onder de cabine dus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten