Pagina 1 van 1

Demontage en montage TIPs, het wil altijd weer los!

Geplaatst: 30 okt 2005, 18:32
door Bert Steenhuis
Hallo allemaal,

Bij mijn 508 willen alle bouten en moeren normaal los omdat de bus bij ombouw naar camper helemaal uit elkaar is geweest en elke bout en moer in elk geval is gecontroleerd en schoon gemaakt, of anders is vevangen, maar ook van vet voorzien en omdat is destijds ralatief goekoop aan Roestvrijstalen schroefmateriaal kon komen is waar mogelijk veel door roestvrij (roestvast) "RVS" staal vervangen.

Dit was Natuurlijk alleen mogelijk in de boven omschreven situatie.

Af en toe lees ik in dit forum over niet los te krijgen of afbrekende bouten
moeren en dat is dan ook vaak niet meer te voorkomem, maar je kunt het wel voor een volgende keer voorkomen met onderstaande tips.


*Als een bout nog heel is: MAAK DEZE DAN MET EEN STAALBORSTEN (in de boormachine)GOED SCHOON en VERVANG DE (beschadigde) MOER
De meest bouten en moeren zijn normale metrische schroefdraad en overal verkrijgbaar.
*Je overwegen of het verstandig is een bepaalde BOUT / MOER door RVS te VERVANGEN, als er geen moer is (ergens schroefdraad in getapt) kun je ook ALLEEN DE BOUT VERVANGEN.
*GEBRUIK ALIJD(BIJ VOORKEUR KOPER) VET TUSEN BOUTE / MOEREN.
*MONTEER NOOID BESCHADIGDE BOUTEN MOEREN


LET OP veel bouten en moeren hebben een bepaalde treksterkte, meestal "8.8" maar voor bepaalde zwaarbelaste bouten komen hogere waarden voor (maar dan ook vaak met een fijnere schroefdraad)
GEBRUIK DUS DE JUISTE WAARDE EN ALS JE RVS GEBRUIKT EEN VERGELIJKBARE WAARDE, (dit geld natuurlijk niet voor een boutje waarmee b.v. de kachel vast zit.


Doe er je voordeel mee, groeten Bert Steenhuis

Geplaatst: 06 nov 2005, 10:19
door berriaaf
Bert

Een mooi verhaal en er zullen velen wat aan jouw info hebben

Bertus

RVS

Geplaatst: 06 nov 2005, 10:40
door Ben
geen bericht