Hanomag Henschel F40 met een budget

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
HanomagF40
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2013, 17:32

Hanomag Henschel F40 met een budget

Bericht door HanomagF40 »

Ik zal me kort introduceren voor ik verder ga met mijn verslag. Mijn naam is Alex en ik ben een 25-jarige student. Ik heb een Hanomag-Henschel F40 gekocht in 2013 en heb ik die zomer een behoorlijke motorschade opgelopen.

Mijn campertje komt uit 1974 en is dus belastingvrij, ideaal als student. Maar dat betekent ook dat het opknappen van de bus met een beperkt budget gebeuren moet.

Voor degene die het interessant vindt maakt ik hier een verslag over hoe ik samen met mijn vrienden bezig ga met het tot leven brengen van mijn Hano.

Het begon in april 2013. Toen kocht ik mijn campertje in het zuiden van het land. In mei ben ik naar mn eerste "oldtimer festival" gegaan in Friesland.

Afbeelding
Op deze foto is de bus nog onbewerkt en reed hij moeizaam. Na een grondige beurt aan de motor en een wasbeurt werd duidelijk dat de koets van de bus in teleurstellende staat was. Daar heb ik wat aan gedaan en weer nieuwe lak aangebracht.

Afbeelding
Betere tijden.

Noodlot
Na een korte rit richting de oosterburen sloeg het noodlot toe. Vanuit het niets geratel vanuit de motorruimte, na de koppeling in trappen viel de motor meteen stil en werd het heel stil op de Duitse snelweg. De motor is vastgelopen..

Gelukkig kwam de ADAC snel en konden we stoppen met duwen.

Afbeelding

Eenmaal thuis hebben we geprobeerd de schade te bekijken en te repareren. Maar de kans dat het toch niet een vastgelopen is werd al snel kleiner.
Afbeelding

Na de zomervakantie zou ik beginnen met studeren, geen geld en geen tijd meer voor de bus.. Alleen nog een andere motor weten te scoren.

Na bijna 3 jaar pak ik het samen met een maat weer aan en wordt er snel voortgang geboekt. De motor op pallets gezet, tent eromheen gebouwd en het sleutelen kon beginnen.

Afbeelding
Tent wordt opgebouwd.
Afbeelding
Afbeelding
Rode verf op de startmotor, omdat we wat anders wilden dan het standaard zwart. Concours staat redden we niet op een klein budget.
Afbeelding
Schoongemaakt en er bleek geen spatje roest op het frame. De carrosserie is een ander verhaal.. Opgeschuurd, roestomzetter, zinkspray en mat zwarte lak. Dit wordt nog wel wat, en het is niet duur.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Nu de olie en de filters gekocht om de motor te laten draaien.

Updates volgen.

UPDATE:
Na een lange tijd sleutelen en prutsen is er veel vooruitgang geboekt. Bloed zweet en tranen en een flinke deuk in het budget verder zit de motor in de bus, dat was nog een heel gedoe zonder "professionele" hulpmiddelen. De club monteurs is inmiddels uitgebreid, op de een of andere manier heeft iedereen kriebels om met een dergelijke bus aan de gang te gaan.

De motor wilde maar niet starten op de pallet, het was een hoop gedoe. na stroom op de startmotor te zetten lukte het niet om de motor rond te krijgen. we hebben toen besloten om de startmotor open te maken, schoon te maken en eventueel te repareren waar nodig.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk bleek het een massaprobleem te zijn, de startkabels die we hiervoor gebruikten bleken ongeschikt.

De motor heeft dus niet gelopen buiten de bus, na het plaatsen van een nieuwe startmotor en een nieuwe accu hebben we de motor terug in de bus geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier beseften we nog niet wat een gepruts en gestress het zou worden!

Afbeelding

Afbeelding
Motor lag naast de motorsteunen...

Afbeelding
Motor is geplaatst!

Het aansluiten van de motor was erg eenvoudig. Een OM615 is al makkelijk te vervangen door een OM616, maar er ontbraken nog wel wat onderdelen. De oude motor was erg gewillig in het bieden van oplossingen met betrekking tot onderdelen als moeren, ringen, stangetjes etc. De oude motor zal, wanneer kaalgemaakt, dienst gaan doen als tafel. Er wordt dan een plexiglas plaat boven op het onderblok geschroefd.

Na het oplossen van het probleem met de massa kregen we de motor niet aan, hij draaide wel rond, maar niet hard genoeg. Na verdere inspectie bleek de motor te gloeien en te starten op het zelfde moment. Er kon dus onvoldoende stroom naar de startmotor. Daarop hebben we de verbinding naar de gloeispiralen van de trekstarter afgehaald en er een tuimelschakelaar met relais tussen gezet. Het gloeien gebeurt nu dus niet meer via de trekstarter.

Toen kwam het moment dat de motor weer draaide. De motor startte niet op motorstart, maar gewoon na het gloeien op diesel uit de tank.

Hierop het koelsysteem weer proberen te dichten, maar al snel bleek de radiator lek. Gelukkig had in nog een tweede, maar die bleek helaas ook lek. De jacht op een nieuwe/gebruikte radiator gaat dus voort. De motor loopt, start snel en maakt geen bijgeluiden.

Om weer te kunnen rijden met de bus zijn er een paar klusjes die gedaan moeten worden. Tijdens het verplaatsen van de bus is al gebleken dat de remmen niet vast zitten, de banden houden hun lucht goed vast, en de motor zit stevig vast in de bus.

de belangrijkste klussen voor de nabije toekomst:
1) Een goede radiator plaatsen en aansluiten.
2) Hydraulische koppeling installeren. Dit bestaat uit een hoofdcilinder, hulpcilinder, leidingwerk en een reservoir. Hiervoor is tot nu toe nog geen oplossing bedacht.

Als de bus weer kan koelen kan de motor weer draaien, op temperatuur komen en de oude rotzooi kan eruit gespoeld worden. Na het installeren van de bediening van de koppeling kan er mee naar de APK worden gereden voor een puntenlijstje.

Meer updates volgen!
Laatst gewijzigd door HanomagF40 op 16 sep 2016, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Hanomag Henschel F40 met een budget

Bericht door vanhooltje »

Welkom hier, en zet um op met de nieuwe motor, komt goed zo te zien :up:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Hanomag Henschel F40 met een budget

Bericht door Wim »

Mooie klus , ga ik zeker in de gaten houden .
Waar ik ook nog nieuwsgierig naar ben , waarom is het oude blok vast gelopen ?
Bij tweetakt motoren is een vastloper niet zo raar ,
Maar bij viertakt kom je het niet vaak tegen .

Maar goed , welkom in de wereld van ouwe zooi en vieze handen :up:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
HanomagF40
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2013, 17:32

Re: Hanomag Henschel F40 met een budget

Bericht door HanomagF40 »

Bedankt!

De motor draait goed rond en de smering deugt, ik heb er vertrouwen in dat de motor snel zal starten.

Wat betreft de oude motor, een OM615.917 (als ik me niet vergis) heeft bij de vorige eigenaar gelopen op mineraalolie. Dat heb ik opgemaakt uit het verhaal van de verkoper en de bonnetjes die ik in de bus vond. Omdat de bus redelijk wat olie verbruikte heb ik zelf een vaatje mineraalolie gescoord. Na verloop van kilometers kwam het moment om olie bij te vullen.

Na een aantal kilometers, ik gok 100, liep de motor vast. Verklaring: er zat synthetische of semi-synthetische olie in. Ik vermoed dat daar bij de laatste verversing voor is gekozen, waarom is me niet duidelijk. Ik vermoed dat die olie dunner is en het starten vergemakkelijkt. Maar dat is gissen.

De onverwoestbare Mercedes diesel is toch niet zo onverwoestbaar gebleken. Had ik de olie maar eerder compleet ververst :red: :down: Les geleerd.

De nieuwe motor is een OM616 uit een 307D met een kleine 180.000 kilometers, voor zover dat betrouwbaar is. Het eerste wat ik ga doen als ik de motor verder klaar maak voor het starten is de olie verversen :rotfl:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten