Aantal bladveren onder 508
Geplaatst: 19 sep 2016, 13:49
Ik heb een andere 508 gekocht als vervanging voor mijn huidige. De "nieuwe" heeft 7 bladveren per pakket, de "oude" 6. Nu is mijn vraag wat een goed aantal is. De "nieuwe" bus is uit 1975, de "oude" uit 1979.
Beide bussen hebben een maximum massa van 3,5 ton, leeg plm 3100 kg en zijn 6 meter lang, wielbasis 350 cm.
Met 6 bladveren was mijn "oude" al erg stug afgeveerd, dat rijdt eigenlijk pas lekker als die flink overbeladen is (ruim 4 ton, wat natuurlijk niet mag, maar wel kan
). De "nieuwe" is minstens zo stug en staat ook wat hoger op de poten, ik vermoed door het verschil in vering.
Wat zou nu een goed aantal bladveren zijn voor een bus die in de praktijk onder de 3800 kg blijft? Is het mogelijk om het aantal veren van mijn "nieuwe" bus terug te brengen naar 6, of zelfs naar 5? Hoe was dit origineel bedoeld? Een 508 is natuurlijk oorspronkelijk ontworpen als 5-tons bus. Werden die af-fabriek ook geleverd als 3,5-tons met een aangepast verenpakket? Zijn de originele verenpakketten onder de 508-en allemaal gelijk of zijn er verschillende types?
Minder vering zou als voordeel hebben dat de bus soepeler over drempels gaat, lichter is en waarschijnlijk een wat lagere instap heeft. Ik heb al wat gezocht hier op het forum, maar nog geen duidelijk antwoord gevonden.
Beide bussen hebben een maximum massa van 3,5 ton, leeg plm 3100 kg en zijn 6 meter lang, wielbasis 350 cm.
Met 6 bladveren was mijn "oude" al erg stug afgeveerd, dat rijdt eigenlijk pas lekker als die flink overbeladen is (ruim 4 ton, wat natuurlijk niet mag, maar wel kan

Wat zou nu een goed aantal bladveren zijn voor een bus die in de praktijk onder de 3800 kg blijft? Is het mogelijk om het aantal veren van mijn "nieuwe" bus terug te brengen naar 6, of zelfs naar 5? Hoe was dit origineel bedoeld? Een 508 is natuurlijk oorspronkelijk ontworpen als 5-tons bus. Werden die af-fabriek ook geleverd als 3,5-tons met een aangepast verenpakket? Zijn de originele verenpakketten onder de 508-en allemaal gelijk of zijn er verschillende types?
Minder vering zou als voordeel hebben dat de bus soepeler over drempels gaat, lichter is en waarschijnlijk een wat lagere instap heeft. Ik heb al wat gezocht hier op het forum, maar nog geen duidelijk antwoord gevonden.