lengte 27mc antenne

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

lengte 27mc antenne

Bericht door nawm »

in Duitsland heb ik een Bakkie gekocht. Met vrienden gaan we naar Marokko, en die zeiden: dat is handig :-)
Door de winkel, waar ik het kocht en inbouwde, is de boel afgeregeld. Echter de antenne is erg lang, we zitten er regelmatig mee in een boom.
In Berlijn moesten we onder een viaduct door mét bedrading voor de tram. Toen hadden we het bakkie nog niet :-)

Om ongelukken te voorkomen had ik er graag een kortere antenne op. Hoe zit dat?
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: lengte 27mc antenne

Bericht door GerardM »

Tsja wat is lang en welke lengte zou je wel passen ?

Je kunt niet zomaar een stuk van je huidige antenne afzagen (als dat ook een vraag was). Kortere antennes zijn wel te vinden - 55 cm - maar des te korter, des te minder bereik - ik zal je de uitgebreide antenne theorie besparen.... (misschien leest Ernst mee en heeft hij interesse om het uit leggen).

Kun je niet gewoon terug gaan naar de winkel waar je het hebt aangeschaft ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: lengte 27mc antenne

Bericht door DVIII »

vuistregel voor antennes , je gaat dus zenden op de 11 meter band , de helft is 5,5 meter , daar de helft van is 225 cm , daar de helft van is 112,5 cm antenne met een zg trimfunctie , een stuk wat je kan verstellen om de beste SWR te verkrijgen in jou optimale frequentie . maar om naast elkaar te rijden kan je gewoon een antenne van 112 cm gebruiken. ( je hebt een staande golf , een halve golf , een kwart en een autoantenne a 112 cm ) of je moet over open zee reizen dan is de hoogte geen probleem. :MrGreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten