eenvoud
Geplaatst: 03 apr 2019, 11:10
Beste iedereen,
Ik ben van mijn nu nog volledig lege MB L410 een camper aan het bouwen, en ik ben best een handige klusser, maar elektra vind ik wat lastiger. Ik wil graag een zo eenvoudig mogelijk elektrisch systeem inbouwen.
Als ik uit ga van een lood-vloeistof semitractie accu, dan dacht ik om de startaccu en de rest van de auto volledig los te houden van het woondeel.
Het woondeel krijgt dan een aansluiting op 220Volt, ik maak aansluitingen voor eventuele 220V gebruikers en ook gaat de 220V naar een continue aangesloten goede acculader (tips?) die de semi tractie accu probeert op peil te houden.
Vanaf die accu ga ik dan weer via zekeringen en schakelaars naar de diverse 12V gebruikers. That's it.
Kan dit? Hoe slecht is dit voor de accu? Hij zal dan tijdens het kamperen continue ergens in een variabele laadtoestand verkeren. Is dat erg?
En wat als ik bijvoorbeeld voor een AGM accu (tips?) kies? Gaat dit verhaal dan ook op? Tegen diepontladen misschien een slimme AGM-lader met alarm ofzo (tips?)?
Ik hoor graag wat er wel en niet mogelijk is.
Dank alvast voor het meedenken!
Ik ben van mijn nu nog volledig lege MB L410 een camper aan het bouwen, en ik ben best een handige klusser, maar elektra vind ik wat lastiger. Ik wil graag een zo eenvoudig mogelijk elektrisch systeem inbouwen.
Als ik uit ga van een lood-vloeistof semitractie accu, dan dacht ik om de startaccu en de rest van de auto volledig los te houden van het woondeel.
Het woondeel krijgt dan een aansluiting op 220Volt, ik maak aansluitingen voor eventuele 220V gebruikers en ook gaat de 220V naar een continue aangesloten goede acculader (tips?) die de semi tractie accu probeert op peil te houden.
Vanaf die accu ga ik dan weer via zekeringen en schakelaars naar de diverse 12V gebruikers. That's it.
Kan dit? Hoe slecht is dit voor de accu? Hij zal dan tijdens het kamperen continue ergens in een variabele laadtoestand verkeren. Is dat erg?
En wat als ik bijvoorbeeld voor een AGM accu (tips?) kies? Gaat dit verhaal dan ook op? Tegen diepontladen misschien een slimme AGM-lader met alarm ofzo (tips?)?
Ik hoor graag wat er wel en niet mogelijk is.
Dank alvast voor het meedenken!