24 volt laden

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

24 volt laden

Bericht door paulv »

Hola, ik heb in mijn camer 24 Volt. Om de accus weer op te laden na een winter stilstand vroeg ik me af of het mogelijk zou zijn twee goedkope (druppel)laders van de Lidl/Aldi/Action in serie te zetten en hiermee mijn accus weer op te laden? Of is het verstandiger om de accus per stuk op te laden?
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: 24 volt laden

Bericht door Houtstoker »

Acculaders in serie zetten, niet doen!

Veel acculaders hebben een vorm van overladings bescherming, die werkt dan niet. Inderdaat zijn 2 12V laders goedkoper als veel 24 volt laders, maar zet ze dan ook paralel, niet in serie. Zo werken ze op een manier waarvoor ze bedoeld zijn. tov het boordnet, staan ze (paralel aan de accu's) toch in serie, en krijg je 24 volt. Met de accu vormen de acculaders per accu/lader een gesloten kring, dus dit kan geen kwaad.

De accu's hoeven dus niet losgekoppelt te worden als je een 12V accu aansluit, met de acculaders gewoon op de + en de - van een accu.

https://www.facebook.com/Houtstoker/pho ... 5219720040
Voorbeeld foto van facebook, mijn bus, 3 accu's en 3 acculaders, vast gemonteerd en aangesloten.
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 24 volt laden

Bericht door paulv »

Bedankt voor je antwoord, ik heb zo ook mijn acculaders op mijn accus aangesloten en het werkt tot nu toe :crazy: goed :clap:
Bezoek altijd welkom!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: 24 volt laden

Bericht door Vinz »

Ik ben zelf een nieuwe bus aan het bouwen en ik verwacht dat ik een 24 volt systeem ga gebruiken aangezien de bus zelf 24 volt is
Om even duidelijkheid te krijgen voor mij zelf, op deze manier laad je elke accu met een aparte lader toch? Dus elke 12 volt accu met een 12 volt lader maar het systeem voor gebruik in de bus is gekoppeld naar 24 volt?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 24 volt laden

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn ook 24 voltladers!

Accu's vragen een bepaalde stroom, is deze te laag dan kunnen er gasbelletjes op de accuplaten ontstaan die zeer moeilijk te verwijderen zijn; accu stuk.
Neem gewoon een geregelde acculader, zodra deze op druppelen overgaat uit zetten.

De ladertjes van de lidl leveren echt te weinig stroom, iets van 2 a 3 ampère

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: 24 volt laden

Bericht door dereiziger »

Ik heb vandaag net een 24 volt lader gekocht bij de bauhaus , laad met 26 volt max 15 a en gaat bij volle accu in onderhoudsstand .. prijs was 56 euro .. om 5 uur aangesloten en morgen maar eens kijken wat ze heeft gedaan ;)
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten