Dynamo aansluiten

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Henzo
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2019, 20:16

Dynamo aansluiten

Bericht door Henzo »

Ik heb in kaart gebracht hoe de bedrading loopt van de dynamo en het startcircuit. Ik weet niet zeker of het goed is en volgens mij laadt mijn nieuwe dynamo niet. De startaccu zit helemaal vol en als de motor draait geeft hij 12,8 / 12,9 volt aan bij de accu.

Het dashboardlampje brand ook en dat is lijkt mij logisch. Want de draad op de D+ van de dynamo is nergens mee verbonden. Maar waar die heen moet weet ik niet.

Het gaat hier om een camper die ik heb gekocht die een kapotte motor had. Er was best wel wat aan geknutseld. Het is een oldtimer dus op zich niet zoveel elektra gelukkig. Alle bedrading is nu weer aangebracht volgens het originele schakelschema. Maar bij dit circuit kom ik er niet uit. Deze staat vind ik niet duidelijk aangegeven in het schakelschema. En de relais staan er natuurlijk al helemaal niet op.

Kijk ook svp hoe de relais zijn aangesloten. Ben benieuwd of dat goed is.

Op de tekening staat bovenin Conti - dat moet zijn dat daar continue spanning op staat.

Vrolijke groet,

Henri
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
deutz
Berichten: 135
Lid geworden op: 30 okt 2011, 13:11
Locatie: land van Maas en Waal

Re: Dynamo aansluiten

Bericht door deutz »

Hallo Henzo,
Als ik het zo zie is het een wisselstroom dynamo, misschien wel een met een ingebouwde regelaar?
Dan vervalt je externe spanning regelaar.
Als volgt aan te sluiten: met contact aan moet het laadstroom lampje branden, de draad waar spanning op komt zet je aan de fitting van het lampje, de andere aansluiting van de fitting zet je een draad die naar je D+ van je dynamo gaat.
Het lampje maakt massa via de dynamo en gaat branden, zo gauw de motor loopt komt op het D+ aansluiting een spanning en gaat het lampje uit, het krijgt immers geen massa.
Met die D+ aansluiting kun je ook een relais inschakelen voor een koelkast of een relais aansturen om een boord accu te laden.
Op deze manier heb ik een extra dynamo aangesloten op mijn oldtimer truck, met D+ stuur ik truck rij verlichting aan (de gele lampjes voorop).
Op deze manier moet het werken!
Succes ermee!
gr. Jan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten