I.v.m. het voortdurende bombardement met spook-registraties is het zelf registreren uitgeschakeld. Stuur een mailtje naar admin (at) naam van dit forum om te registreren.

New members, please send an e-mail to admin (at) name of this forum to register.

Max toeren?

Plaats reactie
Ben 410

Max toeren?

Bericht door Ben 410 »

Hoi allemaal,

Ik heb een ex brandweer L410 met een m102 motor. De bandenmaat is 185/75-16.

Hij heeft voldoende vermogen om naar de 100km/h door te trekken. Ook wel harder, maar dat doe ik maar niet. Hij maakt zo enorm veel toeren, dat ik mij afvraag wat een acceptabele topsnelheid is om langere afstanden mee te rijden.
Ik heb een universele toerenteller besteld om eens te kijken om wat voor toerentallen het nu werkelijk gaat.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over een max.cruise toerental waarbij alles nog in lengte van jaren heel blijft?

Jeroen_Hanomaf
Contacteer:

Re: Max toeren?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Stuk zal het niet direct gaan van veel toeren, zuipen en lawaai maken wel... zijn die banden niet wat klein?
Als ik even snel ome DuckDuckGo gebruik zie ik dat jouw maat een omtrek heeft van ~214cm en de oude maat 6.50R16 (die er volgens mij standaard om zit) ~231cm.
Scheelt bijna 8% = 8% minder toeren bij gelijke snelheid. Klopt je snelheidsmeter wel?

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~

Ben 410

Re: Max toeren?

Bericht door Ben 410 »

Hoi,

Dank voor je reactie. De snelheidsmeter gaat natuurlijk met de bandenmaat mee. Als ik nu denk dat ik 80 rijd, ga ik waarschijnlijk in het echt iets minder dan 80. Zo'n 8% minder, haal ik uit jouw reactie.

De banden vond ik ook wat klein, jij bevestigd dit vermoeden. De vorige eigenaar had deze maat geadviseerd gekregen, vertelde hij. De banden zijn wel een paar jaar oud, maar nog heel erg goed. Zonde om te vervangen, maar ja...

Ik heb met de toerenteller gespeeld. Hij doet bij 80 op de teller 3600 rpm. Bij 90 4050rpm, en bij 100km/h zo'n 4500rpm.
Dat zal met een ander bandenmaat niet veel veranderen, maar ik denk dat 90 op de teller, dus zo'n 4000 toeren wel genoeg is voor langere afstanden/snelweg.

In werkelijkheid rijd ik dan dus langzamer. Omdat hij genoeg power heeft, kan ik als volgende bandensetje op zoek gaan naar 6.5 of misschien wel wat groter. Dan ga ik daarmee lekker 90 op de teller rijden, en schiet het allemaal toch wat harder op wanneer ik langere stukken rijdt.

Iemand behoefte aan deze maat banden? Iemand ruilen? Ik heb er 7....

Plaats reactie